Breedband luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Ivo »

capri schreef:
Er is een meeting gedaan en een filter is in de maak.

De meeting was niet echt positief.
Te weinig laag, te veel mid en hoog.
Kun je misschien de meting laten zien? Weten we wat beter waar we over praten.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Ivo schreef:
capri schreef:
Er is een meeting gedaan en een filter is in de maak.

De meeting was niet echt positief.
Te weinig laag, te veel mid en hoog.
Kun je misschien de meting laten zien? Weten we wat beter waar we over praten.

Meting is gedaan door Rumoh, heb de gegevens hier niet.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

aha, je bent er weer, vroeg me al af welke kant het op ging.
Was het laag echt te zwak ? of is dat relatief uitgedrukt, t.o.v mid en hoog omdat dat te luid is ?
Kan me niet voorstellen dat het laag heel steil en/of vrij vroeg afvalt gezien het kastontwerp.
Moet toch laag uit te halen zijn.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

ff lunche schreef:
aha, je bent er weer, vroeg me al af welke kant het op ging.
Was het laag echt te zwak ? of is dat relatief uitgedrukt, t.o.v mid en hoog omdat dat te luid is ?
Kan me niet voorstellen dat het laag heel steil en/of vrij vroeg afvalt gezien het kastontwerp.
Moet toch laag uit te halen zijn.

Laag zit er meer als voldoende in, meer dan mijn luisterruimte kan verdragen, getest met een test cd van bass extreme and techmaster.

Komt alleen niet echt naar voren in de meeste muziek.
Muziek klinkt dan al snel te dun en te hard.

Gevoelsmatig is het middengebied te veel aanwezig, hoog valt voor mijn gevoel wel mee.
Volgens de meeting springt het hoog en middengebied er uit en de laagweergave blijft achter bij de rest.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

Je had toch al bij wijze van experiment een lcr netwerk ertussen gezet ?
de meting zal zonder uitgevoerd zijn.
Ben benieuwd hoe het "filter" er uit komt te zien. Wat er aan componenten ingaat en welke waarden.
Of het overeenkomt met mijn inschatting vwb opzet. En dat het resultaat voor jou straks aan de verwachting voldoet.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

De meting is zonder het netwerkje gedaan.
Ben ook benieuwd of het straks zonder sub kan, wil er wel graag vanaf en wat een buizen versterker nog te bieden heeft met deze fostex.

Word het niks gaan we gewoon weer iets anders proberen, maar dan wel eerst thuis. :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door wouter »

Als je wat screenshot wil van het Hobby Hifi 1/2012 'Technologietrager' Fullrange-Project met de 8" Audax breedbander vóór en na filtering dan kan ik je die sturen. Aanvankelijk niet om aan te horen, na filtering heel prettig...
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door RumoH »

Het filter wat er straks toegepast wordt is het volgende
notch.gif
notch.gif (2.6 KiB) 699 keer bekeken
Het eerste voor de baffle step, de tweede gaat de piek op 8kHz temmen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

RumoH schreef:
Het filter wat er straks toegepast wordt is het volgende
notch.gif
Het eerste voor de baffle step, de tweede gaat de piek op 8kHz temmen.
Je bedoelt baffle step en oplopend hoog , het hoog heeft geen last van bafflestep die is gewoon te luid .

De frequentie van naar laag naar hoog oploopt en en dan nog een deel hoog te hard klinkt .

Gisteren even zelf testje gedaan en aan de knoppen gedraait , laag omlaag hoog omhoog dan klikt het nergens meer naar , niet alleen de balans is weg het klinkt gewoon slecht .

Ik raad wel aan om van alle componenten een waarde eentje hoger en eentje lager te nemen en beginnen met wat simulatie aangeeft en dan gaan proberen op gehoor door steeds een componentje te wisselen .

En pas daarna goede duuren componenten te kopen .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door wouter »

bas focal m180 schreef:
RumoH schreef:
Het filter wat er straks toegepast wordt is het volgende
notch.gif
Het eerste voor de baffle step, de tweede gaat de piek op 8kHz temmen.
Je bedoelt baffle step en oplopend hoog , het hoog heeft geen last van bafflestep die is gewoon te luid .

De frequentie van naar laag naar hoog oploopt en en dan nog een deel hoog te hard klinkt .

Gisteren even zelf testje gedaan en aan de knoppen gedraait , laag omlaag hoog omhoog dan klikt het nergens meer naar , niet alleen de balans is weg het klinkt gewoon slecht .

Ik raad wel aan om van alle componenten een waarde eentje hoger en eentje lager te nemen en beginnen met wat simulatie aangeeft en dan gaan proberen op gehoor door steeds een componentje te wisselen .

En pas daarna goede duuren componenten te kopen .
Ik begrijp je aanvulling niet. Ik zou ook niet zo op gehoor gaan rommelen, tenzij het niet anders kan. Het duurt heel lang voor je een optimum vind op die manier. Acceptabel geluid is sneller bereikt, maar dat is niet het optimum natuurlijk.

Via bijv. een DSP kun je proberen de curve minimaal te beinvloeden en dan kun je beluisteren welke spectrale balans je zoekt.
Zie hier http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17644
ik heb de fullrange niet aangepast zodat het karakter bleef. Uiteindelijk heb ik het na een week luisteren weg gezet. Het midhoog was niet allround, leuk met sommige opnames maar eigenlijk had het nog wat aanpassing nodig. Maar dat doe je natuurlijk niet bij een ontwerp uit 1967.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door RumoH »

bas focal m180 schreef:
RumoH schreef:
Het filter wat er straks toegepast wordt is het volgende
notch.gif
Het eerste voor de baffle step, de tweede gaat de piek op 8kHz temmen.
Je bedoelt baffle step en oplopend hoog , het hoog heeft geen last van bafflestep die is gewoon te luid .

De frequentie van naar laag naar hoog oploopt en en dan nog een deel hoog te hard klinkt .

Gisteren even zelf testje gedaan en aan de knoppen gedraait , laag omlaag hoog omhoog dan klikt het nergens meer naar , niet alleen de balans is weg het klinkt gewoon slecht .

Ik raad wel aan om van alle componenten een waarde eentje hoger en eentje lager te nemen en beginnen met wat simulatie aangeeft en dan gaan proberen op gehoor door steeds een componentje te wisselen .

En pas daarna goede duuren componenten te kopen .
Hier is echt sprake van een (gigantische) piek en geen oplopend hoog.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Henkjan »

:foto:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:

Ik begrijp je aanvulling niet. Ik zou ook niet zo op gehoor gaan rommelen, tenzij het niet anders kan. Het duurt heel lang voor je een optimum vind op die manier. Acceptabel geluid is sneller bereikt, maar dat is niet het optimum natuurlijk.
Je begrijpt me niet helemaal .

Er is gemeten .
Met boxsim simuleren we het filter .
Met DIE componenten bouw je het filter .

Dan zeg ik probeer ook eens een waarde stapje groter of kleiner van een filter component , fijn tunen op het gehoor .

De meeting en filter zullen ongetwijfelt goed zijn , maar dat is als je de breedbander geheel naar jouw staan gedraait .
Met draaien van de speaker speelt bundeling mee en dan kan het filter mischien net te veel dempen .
Omdat je een berekend filter hebt kan je makkelijk expirimenteren met iets andere waardes .
RumoH schreef:

Hier is echt sprake van een (gigantische) piek en geen oplopend hoog.
L1 wil vanaf een bepaalde frequentie 6db per octaaf omlaag brengen , R1 bepaald de dan hoeveel db ,
Of dat nu bij 100hz of 1khz is , vanaf die frequentie gaat alles wat hoger is met enkele db omlaag , dus ook het hoog .

Plaats je bij L1 en R1 een condensator C1 dan pas heb je een sper en zal maar een bepaald gebied worden en dat enkele db's zachter gaan .
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Netwerk voor de 206.

Dit is hem helaas niet geworden, geluid was niet wat ik zocht.
Teveel gedempt en terughoudend van klank.

Was best tevreden met het netwerkje van de fostex 103.
Iets te veel hoog en wat te weinig laag voor de rest gewoon goed.

Kunnen heel moeilijk gaan doen maar op de voorversterker van nad zit een toonregeling.
Deze iets aangepast en de opstelling van de luidsprekers wat veranderd en het klinkt als een klok.
De sub reeds verkocht, deze is absoluut niet meer nodig.

Zoals de duitsers al vermelden, explosieve spielfreude pur.
Dit geld ook voor de hoge belastbaarheid, kunnen extreem hard en blijven mooi spelen.

Ben eerst weer tevreden voor 1 jaar. :^o

:lol:


Dit zit er nu tussen.

Spoel 0.47 mh
condensator 6.8µF
10 Ohm ceramische weerstand
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

capri schreef:

Kunnen heel moeilijk gaan doen maar op de voorversterker van nad zit een toonregeling.
Deze iets aangepast en de opstelling van de luidsprekers wat veranderd en het klinkt als een klok.
Toonregeling :rock:
Je maakt me dag weer goed ik kan ook niet zonder , iets wat teveel is kan je nog opvangen met een filter of met toonregeling en zeker als je net iets te kort komt kan daar geen filter tegenop .
Sommige zullen dan roepen dsp dan roep ik nee , breedbander is oldscool en daar hoort geen dsp bij .
Voor velen is toonregeling een vies woordt en iets wat eigenlijk niet op een versterker thuishoort .

Neem je tzt eens mee naar een meeting ?
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Zijn weer een aantal maanden verder en de 206 staan er nog steeds.
Ze bevallen zo goed dat we ze opties ook maar iets aangepast hebben.

Vind het nog steeds een super goed klinkende luidspreker voor heel weinig geld in vergelijk met een kant en klaar product.
Dit werd maar weer eens bevestig naar een bezoek aan de audio beurs in Heerenveen die in het thialf stadion werd gehouden.

Super gezellig en goed georganiseerd en veel kunnen beluisteren.
Mooie producten met leuke prijskaartjes.

Kwam al snel tot de conclusie dat de Fostex niks onder doet voor menig duurdere luidsprekers.
Volgens mij kun je ze er zo tussen zetten.

De foxtex blijft dus nog wel even staan.
Bijlagen
20140329_150019.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

Is erg mooi.

Zo rechthoekig als het maar kan zijn is beslist niet lelijk.
Het heeft wat =D>
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door richard »

capri schreef:
Dit werd maar weer eens bevestig naar een bezoek aan de audio beurs in Heerenveen die in het thialf stadion werd gehouden.
Dat heb ik nou altijd, daar kwam ik gisteravond pas achter.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door RobertD »

Voor wie nog wat wil experimenteren met breedbanders: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=21057
Even wat schaamteloze reclame. (als het mag?)
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

richard schreef:
capri schreef:
Dit werd maar weer eens bevestig naar een bezoek aan de audio beurs in Heerenveen die in het thialf stadion werd gehouden.
Dat heb ik nou altijd, daar kwam ik gisteravond pas achter.

Hoorde het toevallig zaterdag ochtend op de radio tijdens mijn werk.
Het was ook niet echt druk die zaterdag.

Ze hadden wel iets meer hun best kunnen doen om het bekend te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=UQHttiJ3k6Q
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door richard »

Ik kwam er zondagavond voor de onderlinge wedstrijden. Maar toen was het al gebeurd.

Van Daudio stonden ze er ook zo te zien 2:48.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Er stonden twee actieve en draadloze modellen van dynaudio en die klonken erg lekker.

Spreekt mij wel aan draadloos en met ingebouwde versterking.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door richard »

Echt draadloos op batterijen? Of moest er toch nog een netsnoer naar toe?
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

richard schreef:
Echt draadloos op batterijen? Of moest er toch nog een netsnoer naar toe?

Gewoon muziek streamen vanaf je computer, telefoon of tabled.
De luidsprekers werken op 230 volt.


http://www.hifi.nl/artikel/7363/Dynaudio-Xeo-3.html
Gebruikersavatar
AudioDandy
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 10:12

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door AudioDandy »

Mischien een beetje offtopic, maar nu test ik mijn zwarte piano lak "Crafty Beluga's" ontworpen door Roland Breteler
in combinatie met software DSP van ROON.
Dit is ook een breedbandluidspreker (13 cm CIARE HX132 inside?)
Ik moet toegeven dat het geluid nog nooit zo "vol" en mooi geklonken heeft. de bassen zijn nu echt diep, en de muziek klinkt
erg aangenaam, ik heb op Aliedexpress een setje "ribbon super tweeters" besteld, om het effect te testen
als het hoog nog rijker is lijken de bassen nog dieper :-)
Laatst gewijzigd door AudioDandy op di 30 nov 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”