single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

dat gezegd zijnde, die GM70 is wel een buisje waar alleman zéér over te spreken is
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Aaad »

bas focal m180 schreef:
Ah!buis schreef:
AatV schreef:
@Anne,

Waarom gaan de electronen allemaal de verkeerde kant op? of zijn het positronen? :mrgreen:
groet,
Aat
Kan 'r ook niet aan doen dat onze voorouders de stroom de verkeerde kant uit dachten en de plus-pool zo genoemd hebben.
Sindsdien zitten we opgescheept met een "konventionele" stroomrichting van + naar - wat bij rekenen handig is en een elektronenstroom om natuurverschijnselen uit te leggen :cry: .
Bij halfgeleiders gaat de redenering met elektronen ,een kant op, en gaten de andere kant op.
Dus denk hier dan maar niet aan positronen eerder dat er gaten uit de anode vallen :shock: .
Elektonika is maar een gestoorde bezigheid :lol: .
Anne
Wat mij bijstaat is dat bij 12volt in de auto de stroom van - naar + gaat , - eraf + erbij .
Zo heb ik het vroeger op school geleerd .
Alleen als je vooruit rijdt.
:rofl:
Dacht dat het iets te maken had met negatieve elektronen om een positieve kern in het atoom.
"Teveel" elektronen in het ene atoom verplaatsen zich dan naar het atoom met "te weinig" lading.

Aad
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

Als je het allemaal wat minder zwaar wil als die grote Russen e.d. stel ik u voor de EL152, een penthode van 40(+5)Watt.
aaEL152.jpg
Hier verkrijgbaar voor 30 euro.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Wel een aardig ding al is't ie hier tussen al die direktverhitte buizen een vreemde eend :o .
Om toch een beetje in stijl te blijven even gekeken wat er mee te doen is als triode.
Ik heb twee databladen,beide van Telefunken (de makert),de een stelt max.400V in triode en de ander vermeld dat niet.
Dus vrolijk volgend werkpunt aangenomen, Va=500V Ia=70mA (geeft 35W ,niet teveel) en Vg=-80V.
Met een Ra=5k kom ik aan 12W uit,nogal wat vervorming zo te zien.Wordt beter met Ra=7k maar dan maar 9W eruit.
Nu is het een buis die gewoonlijk in klasseC werkt,dus wat roosterstroom moet ie best kunnen hebben.Door de buis tot Vg=+10V uit te sturen komt er met Ra van 7k weer 12W uit.Da's heel mooi maar vraagt wel een aansturing met wat fut.
Hoewel,dat moet toch al met een Rg van max 25k :( .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Wel een aardig ding al is't ie hier tussen al die direktverhitte buizen een vreemde eend :o .
Anne
Leek me een mooi gebouwde buis tussen al dat Russische geweld. En de sturing? een trafo of een als kathodevolger geschakelde D3a of E280F... Is weer eens iets anders! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door democles »

dat gezegd zijnde, die GM70 is wel een buisje waar alleman zéér over te spreken is
Bij de GM70 komen er hele andere dingen boven drijven............. :mrgreen:

-Hoogspanning!!! ja niet iets wat er een zekering uit jaagt,maar iets wat een dodelijke vlamboog kan trekken,,,deed ie anders nooit,, +1000V :x :oops:

Voorzichtigheid en 3x check!!!!!

-Warmte,Ja de boel zal warm worden echt warm!!
-Behuizing, Zal moeilijk worden,hitte,grote,isolatie
-Alleman,zeker niet!!!
-Prijzen,ja de buizen kosten relatief niet veel,maar het koperwerk wat er achter hangt :-# :-# :-#

Maar goed fiks je dit allemaal,dan is de beloning GROOT. :rock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

Was van de week bij Acoustic Dimension en zag daar deze in Duitsland gemaakte buizen :
Elrog.jpg
Wel een buis voor de meer vermogenden onder ons.. :(

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

En heb er nog wat ander spanningsversterkend bling-bling goed (6SN7) bij gevonden: :mrgreen:
blingbuizen.jpg
Ook niet echt goedkoop...

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Zweitse »

Ze weten daar wel van prijzen zeg :?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

We zijn weer bij het schilderijen-syndroom.Niet hoe mooi maar hoeveel.
Als 't veel kost moet het wel mooi zijn.Bij gebrek aan inzicht dan maar uitzicht :( .
Bij dit soort spul ben ik bang dat er meer aandacht is besteed aan het vertoon dan aan de inhoud (eigenschappen van de buis) :shock: .
Goede wijn behoeft geen krans :o .(Ook een mooie spreuk om de ster mee te beginnen :lol: )

Waarschuwen voor de heel hoge spanningen kun je beter te vaak dan een keer te weinig doen 8-[ .
Maar ja,om uit een triode wat vermogen te krijgen moet die hoge spanning wel haast.Komt door de nogal hoge spanning die nodig is om er bij Ovolt rooster flink wat stroom te hebben.Is bij een penthode een stuk lager.
Een 6C33 doet 't nog redelijk goed op niet te hoge spanning,slikt wel nogal wat gloeivermogen.Of anders lijnuitgang buizen als triode geschakeld.Maar die zijn al redelijk duur meen ik en minder lineair als bijv. een 300B.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

Anne,

iets zegt mij dat jij genoeg weet om een boek over buizen te schrijven. :goeie: Laat je weten wanneer het uit komt? :sure:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Zweitse »

Muug schreef:
Anne,

iets zegt mij dat jij genoeg weet om een boek over buizen te schrijven. :goeie: Laat je weten wanneer het uit komt? :sure:
Maar dan wel in Jip en Janneke taal zodat ook ik het begrijp :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Bij dit soort spul ben ik bang dat er meer aandacht is besteed aan het vertoon dan aan de inhoud (eigenschappen van de buis) :shock: .
Ik denk dat het met de eigenschappen wel goed zit. Heb begrepen dat er een aantal jaren geëxperimenteerd is om o.a. met oude Telefunken machines een betrouwbare buis te maken. Maar ja, het is een boutique product, waarvan voorlopig alleen zeer kleine aantallen gemaakt worden, dus met een hele hoge prijs. Denk eerlijk gezegd niet dat je met deze buizen een goede boterham gaat verdienen.

Ah!buis schreef:
of anders lijnuitgang buizen als triode geschakeld.Maar die zijn al redelijk duur meen ik en minder lineair als bijv. een 300B.
Ik denk dat ik het plaatje al eens eerder heb laten zien, maar de triodecurves van een EL36 (inderdaad lijnuitgang) steken die van de 300B naar de kroon:
EL36.jpg
Als je twee buizen parallel schakelt bij een anodespanning van 320 Volt en een UGT met een primaire van 2,5k heb je dus een uitgangsvermogen van 10 Watt. Wel een goede aansturing nodig,maar dat is bij een 300B niet anders.
Het goede nieuws is bovendien dat je het Russische equivalent, de 6P31S, voor ca. 5 euro per stuk incl. verzendkosten kunt kopen. (als je goed zoekt natuurlijk!)
Bij dit soort prijzen kan je er ook aan denken om er die of vier parallel te schakelen, met uitgangvermogens tot 20Watt!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door avdboom »

democles schreef:
dat gezegd zijnde, die GM70 is wel een buisje waar alleman zéér over te spreken is
Bij de GM70 komen er hele andere dingen boven drijven............. :mrgreen:

-Hoogspanning!!! ja niet iets wat er een zekering uit jaagt,maar iets wat een dodelijke vlamboog kan trekken,,,deed ie anders nooit,, +1000V :x :oops:
Holy crap! 1000+ Volt :shock: 8-[

Dan hoef je ook neit met je huis-tuin-en-keuken multimeter van DX.com meer aan te komen... En vlambogen wil je echt niet tegenkomen bij het meten inderdaad, de temparaturen daar van zijn waanzinnig.

Even snel iets opgezocht over multimeter categorieen en werk spanningen die ze aan kunnen. Niet zo voor de hand liggend allemaal als je zou denken :? http://www.electroline.com.au/articles/ ... ter-safety. Kan iemand misschien in Jip en Janneke taal uitleggen wat de meest belangrijke aspecten zijn waar je op meot letten bij (de aanschaf) van je multimeter als je met dit soort spanningen gaat werken. Je kan natuurlijk de zwaarste categorie nemen, maar ook de boel onderbouwen en kopen wat je nodig hebt...
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door BertDB »

De meeste multimeters binnen een haalbaar budget zullen tot 1000V gaan.
Wil je meer, moet je ofwel erg diep in de buidel tasten, ofwel een spanningsdeler opzetten.
Door 2 hoogspanningsweerstanden kan je de spanning schalen naar bv 1:10 , 1:100, wat je multimeter wel terug makkelijk kan meten.
Het het is een techniek die vaak wordt toegepast bij Tesla Coils.

Dat gezegd zijnde, meten is weten.
Een kwalitatief goede multimeter is goud waard..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Omdat ik vind dat die EL34 triode grafieken wat heel erg mooi lijken,me 's bezig gehouden om voor de drie 300B,EL152 en EL36 te kijken wat de overdracht in/uit is bij verschillende belastingen.
Die van de EL36 zijn verdacht te mooi,denk dat er wat "mooi" gemaakt is.
Anne
Bijlagen
3OOB.JPG
EL152(T).JPG
EL34(T).JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

@Anne,
over de curven van de EL36; zijn destijds gemaakt door Tom Schlangen. Zijn website bestaat al een aantal jaren niet meer, maar ik geloof dat hij meerdere buizen mat en een gemiddelde daarvan in een grafiek neerzette, op zich niet verkeerd.

Weer wat geleerd van je grafieken! Ik bedoel de methode om de meetpunten langs een "loadline" uit te zetten in een curve. Je ziet op deze manier heel snel de lineariteit en de uitsturingsruimte.
Heb je trouwens een nieuw tekenprogramma gevonden? Ziet er wel goed uit. Zelf gebruik ik bij gelegenheid "Graph" een eenvoudig programaatje, dat hier hier te vinden is.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
@Anne,
over de curven van de EL36; zijn destijds gemaakt door Tom Schlangen. Zijn website bestaat al een aantal jaren niet meer, maar ik geloof dat hij meerdere buizen mat en een gemiddelde daarvan in een grafiek neerzette, op zich niet verkeerd.

Weer wat geleerd van je grafieken! Ik bedoel de methode om de meetpunten langs een "loadline" uit te zetten in een curve. Je ziet op deze manier heel snel de lineariteit en de uitsturingsruimte.
Heb je trouwens een nieuw tekenprogramma gevonden? Ziet er wel goed uit. Zelf gebruik ik bij gelegenheid "Graph" een eenvoudig programaatje, dat hier hier te vinden is.

groet,
Aat
Een gemiddelde van meerdere buizen verklaart wel wat,maar het dichter op elkaar zitten van de lijnen bij grotere neg.rooster blijf je houden (Ia-Vg loopt niet recht naar benee),ontbreekt hier grotendeels :o
Tekenen is met het print-deel van Express.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Een gemiddelde van meerdere buizen verklaart wel wat,maar het dichter op elkaar zitten van de lijnen bij grotere neg.rooster blijf je houden (Ia-Vg loopt niet recht naar benee),ontbreekt hier grotendeels :o

Anne
Hij tekent het ook inderdaad niet helemaal door. Maar op zich zouden de curven "onderin" best redelijk recht door kunnen blijven lopen, zoals bijvoorbeeld bij een ECC88.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Muug »

afin,
kweet nu niet of voorgaande discussie iets te maken heeft met triodes... :-s maar ondertussen heb ik wat met DHTRob in contact geweest. Fascinerende site met gi-gan-tisch veel pages, ook pages die niet in het menu voorkomen. Zit deze persoon op dit forum trouwens?

Soit, er gaat flink gelezen moeten worden komende zomer, dat staat al vast. En twee joekels van monoblokken van elk meer dan 30 kilo en meer dan 1000V hoogspanning is ook niet meteen de weg die ik voor ogen heb. Monoblokken kàn, maar dan wellicht mooi braafjes zij aan zij op eenzelfde plank. Hoe regel je trouwens het volume met een monoblok? Een potmeter per kanaal? En de kanaalkeuze dan? Of vragen monoblokken dan meteen ook een soortement voorversterker die voorzien is van deze twee draaiknoppen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Hij tekent het ook inderdaad niet helemaal door. Maar op zich zouden de curven "onderin" best redelijk recht door kunnen blijven lopen, zoals bijvoorbeeld bij een ECC88.

groet,
Aat
Slecht voorbeeld :o ,gekluns van Philips indertijd :( .
Voor de ECC88 beter naar de E88CC kijken,daar hebben ze (jaren later) de boel aangepast.

@muug,
meestal een voorversterker met evt ook voor een draaitafel met RIAA.En ingangskeus,balans,toonregeling en meer van dat fraai's.Zou ook in een eidversterker kunnen met een verbinding naar nr.2
Anne
Bijlagen
C88C.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door nl3prc »

Toch even een simulatie gemaakt
Bijlagen
300B-003.JPG
300b-003.zip
(607.83 KiB) 40 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door Ah!buis »

Dit is dus duidelijk wat het niet moet zijn :-& .Hadden 'r nog even harmonischen moeten zijn :? ,teveel is trop (of omgekeerd) :o .Krijg je met drie trappen zonder ,zelfs plaatselijke ,tegenkoppeling achter elkaar.
Iets van 30 en 1000 Hz in ?
Wat is de bedoeling van die soort fysiologische bijstelling voor zacht geluid ,laag-op onder 300Hz en hoog-op boven 2400Hz :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door nl3prc »

Hiermee haal je die frq zowel laag als hoog iets op zodat het geluid iets beter klinkt
ik vindt over het algemeen ook bij buizen amps dat het iets wat te vlak klinkt en vooral de 1 Khz vind ik irritant dus verzwakken die zooi
Bijlagen
freq-correctie.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: single ended - triode - buis (300B? 2A3? xxx?)

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
Hiermee haal je die frq zowel laag als hoog iets op zodat het geluid iets beter klinkt
ik vindt over het algemeen ook bij buizen amps dat het iets wat te vlak klinkt en vooral de 1 Khz vind ik irritant dus verzwakken die zooi
Moet je wat harder afspelen, heb je die loudnessregeling niet nodig. :lol:

groet,
Aat
Plaats reactie