Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Oké, maar het is toch wel bruikbaar?
Een draad uit een netsnoer ook :o ,meestal wel wat erg dik :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

@Zweitse,
Heb een tabel gevonden dat de maximum stroomsterkte aangeeft bij een bepaalde draaddikte. Hier dus.
De cijfers in deze tabel zijn nogal conservatief, dus er is een behoorlijke veiligheidsmarge ingebouwd.
Als voorbeeld in de tabel staat bij een doorsnede van 0,72 mm. een maximale stroom van 1,2 Ampere, terwijl ik bij de Gamma een tweelingsnoertje kan kopen van 0,75 mm. waar op de verpakking staat : "geschikt tot 1320 Watt" omgerekend een stroom van ca. 5,7 A! (zou dit dus niet doen)

Bij buizenversterkers heb je (behalve de gloeistromen) zelden te maken met stromen groter dan zeg 200 mA. Volgens de tabel zit je dan al goed met 0,3 mm. Zou zelf uitgaan van 0,5 a 0,6 mm. voor de versterkerschakeling.

Waar je wel op moet letten is spanningsvastheid van de isolatie. 900 Volt is dan inderdaad niet verkeerd. :)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
@Zweitse,
Heb een tabel gevonden dat de maximum stroomsterkte aangeeft bij een bepaalde draaddikte. Hier dus.
De cijfers in deze tabel zijn nogal conservatief, dus er is een behoorlijke veiligheidsmarge ingebouwd.
Als voorbeeld in de tabel staat bij een doorsnede van 0,72 mm. een maximale stroom van 1,2 Ampere, terwijl ik bij de Gamma een tweelingsnoertje kan kopen van 0,75 mm. waar op de verpakking staat : "geschikt tot 1320 Watt" omgerekend een stroom van ca. 5,7 A! (zou dit dus niet doen)

Bij buizenversterkers heb je (behalve de gloeistromen) zelden te maken met stromen groter dan zeg 200 mA. Volgens de tabel zit je dan al goed met 0,3 mm. Zou zelf uitgaan van 0,5 a 0,6 mm. voor de versterkerschakeling.

Waar je wel op moet letten is spanningsvastheid van de isolatie. 900 Volt is dan inderdaad niet verkeerd. :)

groet,
Aat
Aat bedankt voor de tabel, ik zal mij daar eens even in verdiepen. Jammer trouwens dat je niet naar Hengelo komt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
@Zweitse,
Heb een tabel gevonden dat de maximum stroomsterkte aangeeft bij een bepaalde draaddikte. Hier dus.
De cijfers in deze tabel zijn nogal conservatief, dus er is een behoorlijke veiligheidsmarge ingebouwd.

groet,
Aat
Die orde van grootte is eerder voor het wikkelen van trafo's.Dus als de draden elkaar opwarmen.
Bij netsnoeren,vooral als ze op een haspel zitten,wordt er dan ook bij vermeld (meestal toch) dat de max.belasting maar mag als de draad uitgerold is.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Die orde van grootte is eerder voor het wikkelen van trafo's.Dus als de draden elkaar opwarmen.
Bij netsnoeren,vooral als ze op een haspel zitten,wordt er dan ook bij vermeld (meestal toch) dat de max.belasting maar mag als de draad uitgerold is.
Anne
Ik weet het, had ook een tabel kunnen nemen voor o.a. "free air" maar dan word het onoverzichtelijk en nu blijf je aan de veilige kant.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Met een trafo waar ook 5V mee mogelijk is kun je een zwaardere gelijkrichter nemen,maar eentje dan.De smoorspoel uit Polen kan 't makkelijk aleen af (stroom zat).Eenvoudiger,minder werk en vermoedelijk goedkoper (EZ81 is nogal aan de prijs meen ik).Twee buizen vermeld,kwestie van wat er te vinden is.
Anne
Nog even een vraag over de condensator van 22 uF/400V, mag dit ook 20 uF/500V zijn.
Condensator
Bijlagen
5T4.JPG
5T4.JPG (29.25 KiB) 329 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Die C mag niet groter,wel kleiner.Het gevolg is wat lagere spanning en een wat grotere rimpel.
De spanning mag enkel liever niet lager dan 400V,hoger geeft meer ruimte nodig :o en inkomen :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Akkoord, dan heb ik het lijstje voor de voeding wel klaar. Ga dan toch voor de 5T4 in de voeding.
De weerstanden, 2Watt of 5Watt? en welk type moet dit zijn, gewoon mox?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Hier heb je een "aangepast" schema.Ontbraken een paar puntjes waar een kruising aan elkaar zit.Twee rare weerstanden (zwaar overdreven vermogen) en een veel te klein.
Voor de rest voor alle weerstanden volstaat 1/2W behalve als er wat bij staat.
Anne
Bijlagen
DTHRobEL84-PP-UL.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Anne, bedankt voor het aangepaste schema. Gelijk dan nog even een vraagje. Als ik kijk naar de JJ EL84 zie ik dat deze ook nog een broertje heeft, de EL844. Wat is het verschil tussen deze twee buizen. Ik kan in de datasheet niet echt de verschillen vinden?
EL84
EL844
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

anne

Kan je die 8k2 wel straffeloos veranderen in 33k?
Dit heeft toch te maken met de fasedraaier?
Volgens mij krijg je hier vervorming van die toeneemt met volume.....

dennis
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Anne, bedankt voor het aangepaste schema. Gelijk dan nog even een vraagje. Als ik kijk naar de JJ EL84 zie ik dat deze ook nog een broertje heeft, de EL844. Wat is het verschil tussen deze twee buizen. Ik kan in de datasheet niet echt de verschillen vinden?
EL84
EL844
Er zijn anders verschillen zat :o .Die EL844 (nooit van gehoord) is volgens de gegevens een HF.penthode die maar 9W tov 12W(EL84) mag verstoken.En de steilheid is haast de helft van de EL84.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

metabaron schreef:
anne

Kan je die 8k2 wel straffeloos veranderen in 33k?
Dit heeft toch te maken met de fasedraaier?
Volgens mij krijg je hier vervorming van die toeneemt met volume.....

dennis
Het is een fasedraaier en ook alleen maar dat.Dus de versterking moet 1x zijn.
De versterking van een ECC82 is daar richting A=20x.Om daar 1x van te maken zit er een tegenkoppeling in met 330k+nogwat.De aanvoer van het na te maken signaal komt langs die andere 330k,die 390k even verwaarlozen.
Die twee weerstanden moeten zich verhouden als (A+1)/(A-1) ofwel 21/19.Met 330k wordt de ander dan (330x21)/19=365k.Daarvoor moet er dan in serie met de 330k een weerstand van 35k.Door die 390k,daar is ie weer,moet wat af,nemen we 33k (dichtsbijgelegen gangbare waarde).
Nu ik toch bezig ben,ook nog even vermogen kathodeweerstanden eindbuizen.
Staat daar 273 ohm ,een 270 ohm is gangbaar en mooi zat (5% van 270 is al 13 !,speling 257...283).
En dan 15W :o , met de vermelde 11V verstook je daar (11x11)/270= nog geen 1/2W ,dus 2W blijft lekker koel :sure:
Anne
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

anne bedankt voor de heldere toelichting. dus door hem naar 33k te brengen verbeter je de fasedraaier juist.
En verminder je vervorming?
weer wat geleerd.

dennis
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

In de HF10 zit een ECC83 ipv 82. De versterking was daar ong.70x .Nu is (330x71)/69=goed 339k en 339-330=9k ofwel iets in de buurt van de 8k2 die daar staat.Dus vermoedelijk gewoon overgenomen :shock: .Je kunt niet zomaar de ene buis door de andere vervangen :o .
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
In de HF10 zit een ECC83 ipv 82. De versterking was daar ong.70x .Nu is (330x71)/69=goed 339k en 339-330=9k ofwel iets in de buurt van de 8k2 die daar staat.Dus vermoedelijk gewoon overgenomen :shock: .Je kunt niet zomaar de ene buis door de andere vervangen :o .
Anne
GZ34 en 5T4 zijn toch wel uitwisselbaar :? Ik wil eigenlijk een GZ34 er bij bestellen voor de donkere dagen, zomers 5T4 en in de wintermaanden een GZ34 :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Ah!buis schreef:
In de HF10 zit een ECC83 ipv 82. De versterking was daar ong.70x .Nu is (330x71)/69=goed 339k en 339-330=9k ofwel iets in de buurt van de 8k2 die daar staat.Dus vermoedelijk gewoon overgenomen :shock: .Je kunt niet zomaar de ene buis door de andere vervangen :o .
Anne
GZ34 en 5T4 zijn toch wel uitwisselbaar :? Ik wil eigenlijk een GZ34 er bij bestellen voor de donkere dagen, zomers 5T4 en in de wintermaanden een GZ34 :rofl:
Goed idee , bijdrage aan de kerstversiering :rock: .
En ja,ze zijn (bijna) uitwisselbaar.Met de GZ34 krijg je vermoedelijk een iets hogere spanning .
Anne
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Ah!buis schreef:
Goed idee , bijdrage aan de kerstversiering :rock: .
Zei er iemand kerstversiering ? :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Ah!buis schreef:
In de HF10 zit een ECC83 ipv 82. De versterking was daar ong.70x .Nu is (330x71)/69=goed 339k en 339-330=9k ofwel iets in de buurt van de 8k2 die daar staat.Dus vermoedelijk gewoon overgenomen :shock: .Je kunt niet zomaar de ene buis door de andere vervangen :o .
Anne
GZ34 en 5T4 zijn toch wel uitwisselbaar :? Ik wil eigenlijk een GZ34 er bij bestellen voor de donkere dagen, zomers 5T4 en in de wintermaanden een GZ34 :rofl:
Goed idee , bijdrage aan de kerstversiering :rock: .
En ja,ze zijn (bijna) uitwisselbaar.Met de GZ34 krijg je vermoedelijk een iets hogere spanning .
Anne
Misschien dan toch de 6P14P in plaats van de EL84?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Het is een fasedraaier en ook alleen maar dat.Dus de versterking moet 1x zijn.
De versterking van een ECC82 is daar richting A=20x.Om daar 1x van te maken zit er een tegenkoppeling in met 330k+nogwat.De aanvoer van het na te maken signaal komt langs die andere 330k,die 390k even verwaarlozen.
Die twee weerstanden moeten zich verhouden als (A+1)/(A-1) ofwel 21/19.Met 330k wordt de ander dan (330x21)/19=365k.Daarvoor moet er dan in serie met de 330k een weerstand van 35k.Door die 390k,daar is ie weer,moet wat af,nemen we 33k (dichtsbijgelegen gangbare waarde).
Gaat niet helemaal goed Anne. Een ECC82 met een mu van 17 heeft in deze schakeling een versterking van 10x.
Vind de ECC82 toch al niet zo'n beste buis (in deze schakeling). Met overbrugde kathodeweerstand is de vervorming bijna 7 procent, zonder C zal deze wel iets zakken, maar het blijft wat mij betreft een beetje een effectgenerator. Zou zelf veel liever een ECC81 gebruiken, eventueel met tegenkoppeling, maar ik denk niet dat dit in de filosofie van de past van degene, die het HF10 ontwerp "aangepast" heeft.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Misschien dan toch de 6P14P in plaats van de EL84?
Op een paar volt meer komt 't ook niet aan.Ik heb wel gezien dat er meer dan 320V op gezet werd.Die 300V is een "desgn maximum" ,je moet er in de buurt blijven.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Jawel Aat,ben wat optimistisch geweest met de versterking van die ECC82.
De Ri is op dat punt rond 10k en de µ=17 ,geeft A=(17x47)/(47+10)=14.Krijg je (330x15)/13=380k dus +50k ,da's nogal wat :( .De vervorming valt wel mee,signaal is maar goed 10Vt en tegengekoppeld van 17x naar 1x.
Misschien voor een 6N9S gaan zoiets als de ECC81 ,lijkt wat linearder,zit in een octal maar heel laag (een 5cm,klein dikkertje :lol: )
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Jawel Aat,ben wat optimistisch geweest met de versterking van die ECC82.
De Ri is op dat punt rond 10k en de µ=17 ,geeft A=(17x47)/(47+10)=14.Krijg je (330x15)/13=380k dus +50k ,da's nogal wat :( .De vervorming valt wel mee,signaal is maar goed 10Vt en tegengekoppeld van 17x naar 1x.
Misschien voor een 6N9S gaan zoiets als de ECC81 ,lijkt wat linearder,zit in een octal maar heel laag (een 5cm,klein dikkertje :lol: )
Anne
Dus gewoon 33K aanhouden?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
De Ri is op dat punt rond 10k en de µ=17 ,geeft A=(17x47)/(47+10)=14.
Anne
Klopt helemaal Anne, maar door de niet overbrugde kathode R zakt de versterking naar c. 10x!
De vervorming van bijna 7 procent behoort inderdaad bij een Vuit van 34 keer, dus die zakt evenredig, maar zie het veel meer zitten in die dikke kleine Rus die je noemde!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Ah!buis schreef:
De Ri is op dat punt rond 10k en de µ=17 ,geeft A=(17x47)/(47+10)=14.
Anne
Klopt helemaal Anne, maar door de niet overbrugde kathode R zakt de versterking naar c. 10x!
De vervorming van bijna 7 procent behoort inderdaad bij een Vuit van 34 keer, dus die zakt evenredig, maar zie het veel meer zitten in die dikke kleine Rus die je noemde!

groet,
Aat
Nee,nee ,de fasedraaier heeft wel een ontkoppelde kathodeweerstand.Het is die bij de ingang die er geen heeft,geeft wat tegenkoppeling tegen de verfoeide vervorming :lol:
Anne
Plaats reactie