Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Voor die schakeling beter niet onder 25k belasting komen.
Ben er eindelijk achter. Dacht dat je het over een kathodeweerstand van 25K had, begreep het al niet! :? Zo zie je maar wat een nachtje slapen aan inzichten kan opleveren.
Ik neem echter aan dat de DAC op de "Kannibaal" aangesloten wordt met een ingangsimpedantie van 50k of 100K, dus geen probleem..

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Of op de RelaiXed cloon, Aat, maar dat is een opamp versterker, ik zou even moeten opzoeken wat daarvan de ingangs-impedantie is.

Ondertussen het adaptertje gemaakt om de ECC86 horizontaal te kunnen bevestigen :
IMG_0566.JPG
en een layout voor de schakeling rondom de buis :
Naamloos2.png
Naamloos.png
Ik zal de tierenlantijnen even toelichten : aparte 317 regelingen voor de gloei en anodespanning. ik weet nog niet voor condensatoren erin gaan, dus hou rekening met verschillende formaten. de bedoeling van het relais is de volgende : er is een stel RCA uitgangen, deze staan op het moedercontact van het relais, aan de ene kant komt het signaal van de gedraaide peer binnen, en aan de andere kant die van dit buisje. de schakelaar en de LED komen op het voorpaneel. zo kan met de schakelaar van opamp naar buis worden omgeschakeld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

Gloeidraad van dat buisje is wel 6,3V geen 12V :o
Vindt je R7 niet wat klein met een 30V voeding :shock:
Aan de kant dat C5 en C7 aan 't relais zitten zou ik maar elk een weerstand van,pak 'm beet,470k naar massa zetten.Anders krijg je flinke ploppen bij schakelen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Of op de RelaiXed cloon, Aat, maar dat is een opamp versterker, ik zou even moeten opzoeken wat daarvan de ingangs-impedantie is.
De relaiXed heeft een ingangsimpedantie van min. 22k en max. 110k, zal dus wel meevallen.
Zie verder dat je uitgegaan ben van een anodespanning van 15 Volt, zal 30 Volt moeten zijn. Misschien moet je nog ergens een spanningsverdubbelaar gebruiken i.p.v. een gewone diodebrugschakeling?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

Hé ja,was me niet opgevallen,er staat maar 15V nog voor de stabIC :o
Als de voeding toch nog niet vast staat kun je het misschien eenvoudiger doen.
Andere helft hetzelfde,alleen de gloei natuurlijk maar 1x.
Anne

fOUTJE ! :oops: serieweerstand gloei moet 18 ohm ,geen 36 (zat met de serieschakeling van de ECC83 te denken :sure: )
Bijlagen
Rvv.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 08 feb 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Gloeidraad van dat buisje is wel 6,3V geen 12V
Tussen pinnen 4 en 5 kan ik toch met 12.6 VDC werken, ipv 6.3 VDC tussen 4 en 5 parallel en de 9 aan GND ?
Bij een ECC83 gaat dat ook.
Ah!buis schreef:

Vindt je R7 niet wat klein met een 30V voeding :shock:
Schema's zijn van elkaar gekopieerd, kan in de praktijk altijd nog worden aangepast.
Ah!buis schreef:
Aan de kant dat C5 en C7 aan 't relais zitten zou ik maar elk een weerstand van, pak 'm beet,470k naar massa zetten. Anders krijg je flinke ploppen bij schakelen.
Goed punt, zal ik aanpassen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
Zie verder dat je uitgegaan ben van een anodespanning van 15 Volt, zal 30 Volt moeten zijn. Misschien moet je nog ergens een spanningsverdubbelaar gebruiken i.p.v. een gewone diodebrugschakeling?
Ehm, ja, moeilijk punt, die trafo in nu geschakeld om een symmetrische spanning te leveren, dus 15 VAC/GND/15 VAC.
Nu kan ik wel een aparte gelijk richter maken die gevoed wordt door de twee spannings voerende trafo uitgangen.
Dan kom ik op bijna 40 VDC uit, da's ruimschoots genoeg, maar ik ben bang dat ik dan problemen krijg omdat deze GND op een ander potentiaal ligt dan die van de symmetrische spanning.
Zijn mijn zorgen voorbarig, of is dat echt een probleem ?

Bedoel je met een spanningsverdubbelaar zo'n schakeling waabij bij diode's en condensatoren in zo'n driehoek getekend staan ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Bedoel je met een spanningsverdubbelaar zo'n schakeling waabij bij diode's en condensatoren in zo'n driehoek getekend staan ?
Inderdaad. (google -> "Greinacher")

Maar lees uit je verhaal dat al een spanning hebt van 15 +15 = 30 Volt. :idea: Deze kan je m.i. gebruiken want de buis is qua ingang en uitgang toch niet gelijkspanningsgekoppeld.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Gloeidraad van dat buisje is wel 6,3V geen 12V
Tussen pinnen 4 en 5 kan ik toch met 12.6 VDC werken, ipv 6.3 VDC tussen 4 en 5 parallel en de 9 aan GND ?
Bij een ECC83 gaat dat ook.
Nee dat gaat niet op voor alle buizen. Kijk maar in de datasheet dan zie je dat pin 9 niet aan de heater vast zit en dat beide buishelften met 1x 6.3V wordt gevoed.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

Een voorbeeld van de uitbreiding voeding en ansluiting buisje :wink:
Anne

Schema vervangen,vergissing,was een vroeger geval voor 60V uit.
Bijlagen
ecc86.JPG
Vdb.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 04 feb 2014, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

Oh,en als je de min niet nodig hebt kan 't ook zo.
Anne
Bijlagen
Vdl.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

AatV schreef:
ray5150 schreef:
Bedoel je met een spanningsverdubbelaar zo'n schakeling waabij bij diode's en condensatoren in zo'n driehoek getekend staan ?
Inderdaad. (google -> "Greinacher")
Ik kende de term niet, wist wel dat die dingen gebruikt worden voor hoogspanning in elektrostaten te maken maar niet hoe het heet.

Kan trouwens ook zo gebracht worden : klik. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Gloeidraad van dat buisje is wel 6,3V geen 12V
Tussen pinnen 4 en 5 kan ik toch met 12.6 VDC werken, ipv 6.3 VDC tussen 4 en 5 parallel en de 9 aan GND ?
Bij een ECC83 gaat dat ook.
Nee dat gaat niet op voor alle buizen. Kijk maar in de datasheet dan zie je dat pin 9 niet aan de heater vast zit en dat beide buishelften met 1x 6.3V wordt gevoed.
Ah, nu begrijp ik het beter, de gloei constructie is inderdaad anders dan bij een ECC83. dan moet ik inderdaad dus met 6.3 VDC gaan werken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Een voorbeeld van de uitbreiding voeding en ansluiting buisje :wink:
Anne

Schema vervangen,vergissing,was een vroeger geval voor 60V uit.
Dat zou wel eens kunnen werken, ik begrijp dat dat bovenste stukje schema ook een Greinacher schakeling is ?
Ik kan van de week in ieder geval even een testmodelletje opzetten op het breadbordje.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Dat zou wel eens kunnen werken, ik begrijp dat dat bovenste stukje schema ook een Greinacher schakeling is ?
Yes.
Als je de spanning nog wil stabiliseren heeft ome Dick nog een LM317AHVT voor 85 cent..(maar dat wist je natuurlijk wel.. O:) )


groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Ja, die ken ik, heeft een maximale Vin van ongeveer 60 VDC. (hangt van de fabrikant af.)
Geen gek idee om die erin te stoppen, word erg krap met een gewone 317.

Ik dacht dat ik ook nog een paar regelaars had voor 48 Volt Phantoomspanning, ooit eens van Paul van Lingen overgenomen voor weinagh...effe zoeken in het magazijn... :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

Je hoeft hier geen zware voeding voor te maken.De twee buishelften trekken samen nog geen 3mA.
Kan met een TL431 ,is een soort super zener. ( 20c bij DB :D )
Anne
Bijlagen
Vstb30.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Je hoeft hier geen zware voeding voor te maken.De twee buishelften trekken samen nog geen 3mA.
Kan met een TL431 ,is een soort super zener. ( 20c bij DB :D )
Anne
Als je een fabrikant was zou je ongetwijfeld deze oplossing kiezen omdat je het dan ronkend kan aanprijzen als : "a bespoke programmed current sourcing and sinking shunt regulator". (heerlijk, dat marketing-speak.. :twisted: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Als je een fabrikant was zou je ongetwijfeld deze oplossing kiezen omdat je het dan ronkend kan aanprijzen als : "a bespoke programmed current sourcing and sinking shunt regulator". (heerlijk, dat marketing-speak.. :twisted: )

groet,
Aat
Whoe ja,en dat voor 20 hele centen :lol:
Had wel redenen om dit voor te stellen :sure:
Met een LM317 gaat er van de 40V al een kleine 3V af + ruimte voor de rimpel.Om die laatste klein te houden dikkere elco's (en Ray had al niet veel plaats) ook al omdat de IC zelf+stroom voor de instelling een flink meerverbruik betekenen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Ja, ik vind het wel wat hebben, zo met die TL431, klein en compact. vind het wel elegant. en dan samen met die spanningverdubbelelaar moet dat goed kunnen gaan werken.
twee drie vraagjes voor Anne :

- Heb je nog een bepaalde voorkeur voor een te gebruiken LED ?

- Die tweede elko, die na de twee diode's komt, is die niet wat aan de lage kant ?
en tot hoever kan of mag ik die verhogen ?
Vdb.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ja, ik vind het wel wat hebben, zo met die TL431, klein en compact. vind het wel elegant. en dan samen met die spanningverdubbelelaar moet dat goed kunnen gaan werken.
twee drie vraagjes voor Anne :

- Heb je nog een bepaalde voorkeur voor een te gebruiken LED ?

- Die tweede elko, die na de twee diode's komt, is die niet wat aan de lage kant ?
en tot hoever kan of mag ik die verhogen ?
Twee en een halve vraag dan ? :lol:
Er hoeft voor de werking helemaal geen LED in ,je had er zelf een voorzien dus dacht ik "heeft ie graag" :D .
Liefst een led die niet veel spanning verliest,een rooie dus.Er gaat ongeveer 7mA door ,je mag die 1k2 verlagen naar 1k,wordt 't 8mA als dat beter uitkomt.
Je mag die elco wel verhogen,duurt 't iets langer voor de 40V wordt bereikt,de eerste elco moet dan wat vaker scheppen om de dikke vol te krijgen.Beter de ander dan ook groter,neem dan elke 100µF/35V voor beide 47µF .Veel meer plaats zullen ze niet innemen,'t is misschien niet nodig maar zeker is zeker :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Anne, het symbool voor de TL431 in Eagle zit wat anders in elkaar dan in het plaatje van jou.
Wat is bij jou de Anode, Cathode, en Reference ?
Vstb30.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

Tekening van de aansluitingen zit er toch bij :?
Geen nood,heb nog wel een tekening :lol:
Anne
Bijlagen
tlm.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door Ah!buis »

Nog wat over zitten denken.Door de elco waar 40V op moet komen langs twee kanten vol te scheppen wordt de rimpel daar half zo groot,weer mooi meegenomen :D .Zo vul je 'm met twee 47µ ipv een 100µ.Wel een elco en twee diodes erbij :( .
Hoewel,als je goed kijkt,zie je dat die vier diodes ook door een brug kunnen vervangen.
Door de buis tussen de -12V en de ex+40V nu +20V (aanpassing) te zetten kunnen er enkele weerstanden en condensatrs vervallen.
Anne
Bijlagen
Dbl40.JPG
Rvv.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 09 feb 2014, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...

Bericht door ray5150 »

Hmm, een gehalveerde rimpel spanning is wel een aantrekkelijke gedachte. :D
In feite word er nu een volledige diode brug toegepast, da's altijd beter.
Ik zal het wel aanpassen, had gisteravond al volgens jouw eerdere schema zitten tekenen.
Is niet zo veel extra werk.
Plaats reactie