Oké, dus toch gewoon de EZ81. Via een forumlid kreeg ik het advies om voor een GZ34, of 5T4 te gaan, en dan een enkele buis.metabaron schreef:Gelijkrichter ez81 van phillips of jj en de smoorspoel van hammond.
Ik zit niet thuis anders had ik ff gekeken.
Dennis
Oriënteringsfase buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ja en ik heb alles dual mono opgebouwd 2 x voedingstrafoos 2x ez81 .
Als je meer interesse erin hebt zal ik morgen een foto van de binnenkant maken en op dit draadje posten...
Dennis
Als je meer interesse erin hebt zal ik morgen een foto van de binnenkant maken en op dit draadje posten...
Dennis
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dat zou ik zeer waardering. Dual mono is inderdaad ook een optiemetabaron schreef:Ja en ik heb alles dual mono opgebouwd 2 x voedingstrafoos 2x ez81 .
Als je meer interesse erin hebt zal ik morgen een foto van de binnenkant maken en op dit draadje posten...
Dennis
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Nog een lijstje erbij danKappa7 schreef:En wat hou je over als je het verhaal in triode zet?
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Die enkele gelijkrichter had ik voorgesteld omdat ik begrepen had dat je 't ,voor een eerste bouw,niet te duur wilde maken en omdat je trafo dat toeliet.Zweitse schreef:Dual mono is inderdaad ook een optie
Dubbel mono is wel mooier maar een stuk duurder
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Extra trafo kost ongeveer €53, daar is ook nog wel overheen te komen.Ah!buis schreef:Die enkele gelijkrichter had ik voorgesteld omdat ik begrepen had dat je 't ,voor een eerste bouw,niet te duur wilde maken en omdat je trafo dat toeliet.Zweitse schreef:Dual mono is inderdaad ook een optie
Dubbel mono is wel mooier maar een stuk duurder.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
JaJA en een buis, smoorspoel, condensatoren, weerstanden, draadsteun komt nog best wel wat bij hoor, misschien ook wel een grotere kast of twee als mono blokjes wilt ??
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik ga ook uit van ongeveer €500 voor de complete bouwLampje schreef:JaJA en een buis, smoorspoel, condensatoren, weerstanden, draadsteun komt nog best wel wat bij hoor, misschien ook wel een grotere kast of twee als mono blokjes wilt ??
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Misschien is dit iets voor je ??? hier zitten echt mooie uitgangen in.
http://link.marktplaats.nl/775617859
http://link.marktplaats.nl/775617859
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Lijkt mij wel een leuk studie object.Lampje schreef:Misschien is dit iets voor je ??? hier zitten echt mooie uitgangen in.
http://link.marktplaats.nl/775617859
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Heb zo zitten denken,als je de boel weer omgooit is het weer 1 gelijkrichter per versterker ,de 5T4 werkloos
.
Mocht je toch veranderen,met een voeding die wat hoger gaat,zo'n goeie 320V is het wel weer een Raa=10k maar wat te veel spanning voor de EL84.
De russische 6P14P ,hetzelfde als EL84,kan die hogere spanning wel hebben.Hoewel,ik ben al tegengekomen dat er versterkers zijn die ook met een gewone EL84 boven de 300V gaan.
Anne
Mocht je toch veranderen,met een voeding die wat hoger gaat,zo'n goeie 320V is het wel weer een Raa=10k maar wat te veel spanning voor de EL84.
De russische 6P14P ,hetzelfde als EL84,kan die hogere spanning wel hebben.Hoewel,ik ben al tegengekomen dat er versterkers zijn die ook met een gewone EL84 boven de 300V gaan.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Er zijn zoveel mogelijk heden, maar zie de optie voor dual mono wel zitten. Over de 5T4 maak ik mij niet zoveel zorgen, daar zullen vast wel liefhebbers voor zijn. ik laat alles eerst maar eens goed bezinken. Tip zijn natuurlijk altijd welkomAh!buis schreef:Heb zo zitten denken,als je de boel weer omgooit is het weer 1 gelijkrichter per versterker ,de 5T4 werkloos.
Mocht je toch veranderen,met een voeding die wat hoger gaat,zo'n goeie 320V is het wel weer een Raa=10k maar wat te veel spanning voor de EL84.
De russische 6P14P ,hetzelfde als EL84,kan die hogere spanning wel hebben.Hoewel,ik ben al tegengekomen dat er versterkers zijn die ook met een gewone EL84 boven de 300V gaan.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
hierbij de fotos misschien als leidraad voor je.
ez81 is ook jj en zitten in het midden.
dennis
dennis
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Mooi gedaan hoor. Zie ik het goed dat de UGT alleen een 6 Ohm uitgang heeft?metabaron schreef:hierbij de fotos misschien als leidraad voor je. ez81 is ook jj en zitten in het midden.
dennis
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ja klopt alleen 6 ohm.
Ik ben nu nog met een ander project bezig, daarna gaat deze weer op de pijnbank.
Brommetje eruit halen , zit in de voeding ik heb ook gote weerstanden gebruikt om bij die 300 volt in de buurt te komen .
Maar ik ben hier nog zeker tevreden mee!!
Dennis
Ik ben nu nog met een ander project bezig, daarna gaat deze weer op de pijnbank.
Brommetje eruit halen , zit in de voeding ik heb ook gote weerstanden gebruikt om bij die 300 volt in de buurt te komen .
Maar ik ben hier nog zeker tevreden mee!!
Dennis
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ziet er wel ordelijker uit dan wat we de laaste tijd hebben gezienmetabaron schreef:Ja klopt alleen 6 ohm.
Ik ben nu nog met een ander project bezig, daarna gaat deze weer op de pijnbank.
Brommetje eruit halen , zit in de voeding ik heb ook gote weerstanden gebruikt om bij die 300 volt in de buurt te komen .
Maar ik ben hier nog zeker tevreden mee!!![]()
Dennis
Dat brommetje zou wel 's door de stand van de trafo's kunnen komen.De wikkelingen van de vier liggen allemaal in elkaars verlengde.De twee UGT's of de voedingstrafo's een kwart slag draaien zou kunnen helpen.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
@ Anne ga ik binnenkort zeker proberen , bedankt.
Heb je al plannen of ideeen wat je gaat doen , zweitse?
Dennis
Heb je al plannen of ideeen wat je gaat doen , zweitse?
Dennis
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
@Zweitse,
Het is belangrijk dat je jezelf goed oriënteerd, voor je begint te bouwen. Je moet eerst zeker weten wat je nu eigenlijk wil.
Dan na de beslissing om te gaan dit in een kort tijdsbestek onderdelen bestellen en bouwen.
Niets is zo vervelend als je onderdelen hebt gekocht en begint met de bouw van een versterker en er dan halverwege - door voortschrijdend inzicht - achter komt dat je toch iets anders wil.
Een aantal vragen die je jezelf eerst moet stellen :
- een stereo versterker of twee mono's;
- een UGT met uitgebreide mogelijkheden of gewoon penthode instelling.
Mijn insteek voor deze versterker zou zijn :
Stereo versterker met penthode instelling (klinkt voor mij erg lekker, maar ik ben jou niet natuurlijk!)
en technisch adequate, maar geen exotische onderdelen.
groet,
Aat
Het is belangrijk dat je jezelf goed oriënteerd, voor je begint te bouwen. Je moet eerst zeker weten wat je nu eigenlijk wil.
Dan na de beslissing om te gaan dit in een kort tijdsbestek onderdelen bestellen en bouwen.
Niets is zo vervelend als je onderdelen hebt gekocht en begint met de bouw van een versterker en er dan halverwege - door voortschrijdend inzicht - achter komt dat je toch iets anders wil.
Een aantal vragen die je jezelf eerst moet stellen :
- een stereo versterker of twee mono's;
- een UGT met uitgebreide mogelijkheden of gewoon penthode instelling.
Mijn insteek voor deze versterker zou zijn :
Stereo versterker met penthode instelling (klinkt voor mij erg lekker, maar ik ben jou niet natuurlijk!)
groet,
Aat
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik denk dat het toch het schema van DHTRob gaat worden, maar wellicht dual mono opbouwen. Keuze voor EZ81 of GZ34 kan beide met de trafo uit Polen. Ik heb nog wel even een prijsopgave gedaan bij AE-EUROPE en Vlaartronic voor een UGT van 8K Ohm.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Hou je er rekening mee dat bij DHTRob één voedingstrafo is gebruikt en dat Dennis de voeding ook volledig gesplitst heeft?Zweitse schreef:Ik denk dat het toch het schema van DHTRob gaat worden, maar wellicht dual mono opbouwen. Keuze voor EZ81 of GZ34 kan beide met de trafo uit Polen. Ik heb nog wel even een prijsopgave gedaan bij AE-EUROPE en Vlaartronic voor een UGT van 8K Ohm.
Een GZ34 of 5T4 is onnodig zwaar voor een enkele versterker.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Insteek is ook om een extra trafo te gebruiken, voor elk kanaal dus één, en dan een EZ81 per kanaal als gelijkrichter.Ah!buis schreef:Hou je er rekening mee dat bij DHTRob één voedingstrafo is gebruikt en dat Dennis de voeding ook volledig gesplitst heeft?Zweitse schreef:Ik denk dat het toch het schema van DHTRob gaat worden, maar wellicht dual mono opbouwen. Keuze voor EZ81 of GZ34 kan beide met de trafo uit Polen. Ik heb nog wel even een prijsopgave gedaan bij AE-EUROPE en Vlaartronic voor een UGT van 8K Ohm.
Een GZ34 of 5T4 is onnodig zwaar voor een enkele versterker.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik heb nog even naar die poolse uitgang gekeken maar ik vind de bandbreedte maar er mager, zegt wat over kwaliteit ook lijkt me
De link van marktplaats die ik je stuurde daar van lopen de trafo's al gauw door tot 50 a 60.000 KHz ik heb toch sterk mijn twijfels over de kwaliteit van die polen.
Zelf zit ik nu met oude Unitranen te spelen en deze lopen al door tot 80.000 Khz
Het is wat Aat zegt goed nadenk voor je besluit en koopt.
De link van marktplaats die ik je stuurde daar van lopen de trafo's al gauw door tot 50 a 60.000 KHz ik heb toch sterk mijn twijfels over de kwaliteit van die polen.
Zelf zit ik nu met oude Unitranen te spelen en deze lopen al door tot 80.000 Khz
Het is wat Aat zegt goed nadenk voor je besluit en koopt.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Vandaar ook de prijsopgave bij AE-Europe en Vlaartronic voor een UGT. Er is een forumlid die de trafo's uit Polen al eens heeft gebruikt en best wel tevreden was over de kwaliteit. Omdat dit mijn eerste project is wil ik het eigenlijk binnen een budget van €500 houden.Lampje schreef:Ik heb nog even naar die poolse uitgang gekeken maar ik vind de bandbreedte maar er mager, zegt wat over kwaliteit ook lijkt me
De link van marktplaats die ik je stuurde daar van lopen de trafo's al gauw door tot 50 a 60.000 KHz ik heb toch sterk mijn twijfels over de kwaliteit van die polen.
Zelf zit ik nu met oude Unitranen te spelen en deze lopen al door tot 80.000 Khz
Het is wat Aat zegt goed nadenk voor je besluit en koopt.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ja klopt ik heb voeding en alles gesplitst , je kan er zo de zaag doorhalen voor monoblokken
. Let wel op de voeding van het schema de voedingstrafoos geven wel een te hoge spanning dit heb ik terug geschroefd met weerstanden ,niet zo een mooie oplossing. Want met die trafo 270-0-270 krijg je tegen de 400volt eruit na gelijkrichting.en er gaat nog wat af door de ez 81.
En daar kunnen je el84 niet tegen.
Beter wat lager spanning uit je trafoos!!
op dit gebied moet je even wat rekenen wat je wil.
Ik heb (zo even uit me hoofd) tegen de 300volt erop staan.
Kwa je budget ik ben rond de 250euri voor voeding en uitgangstrafoos kwijt.
30 voor smoorspoelen , 100 buizen , en dan het kleine spul.
Dus onder de 500euri.
Nu nog een mooie kast eromheen en klaar
Dennis
En daar kunnen je el84 niet tegen.
Beter wat lager spanning uit je trafoos!!
op dit gebied moet je even wat rekenen wat je wil.
Ik heb (zo even uit me hoofd) tegen de 300volt erop staan.
Kwa je budget ik ben rond de 250euri voor voeding en uitgangstrafoos kwijt.
30 voor smoorspoelen , 100 buizen , en dan het kleine spul.
Dus onder de 500euri.
Nu nog een mooie kast eromheen en klaar
Dennis
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dus de gegevens in het schema kloppen nietmetabaron schreef:Ja klopt ik heb voeding en alles gesplitst , je kan er zo de zaag doorhalen voor monoblokken. Let wel op de voeding van het schema de voedingstrafoos geven wel een te hoge spanning dit heb ik terug geschroefd met weerstanden ,niet zo een mooie oplossing. Want met die trafo 270-0-270 krijg je tegen de 400volt eruit na gelijkrichting.en er gaat nog wat af door de ez 81.
En daar kunnen je el84 niet tegen.
Beter wat lager spanning uit je trafoos!!
op dit gebied moet je even wat rekenen wat je wil.
Ik heb (zo even uit me hoofd) tegen de 300volt erop staan.
Kwa je budget ik ben rond de 250euri voor voeding en uitgangstrafoos kwijt.
30 voor smoorspoelen , 100 buizen , en dan het kleine spul.
Dus onder de 500euri.
Nu nog een mooie kast eromheen en klaar![]()
Dennis
