Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

metabaron schreef:
Gelijkrichter ez81 van phillips of jj en de smoorspoel van hammond.
Ik zit niet thuis anders had ik ff gekeken.

Dennis
Oké, dus toch gewoon de EZ81. Via een forumlid kreeg ik het advies om voor een GZ34, of 5T4 te gaan, en dan een enkele buis.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

Ja en ik heb alles dual mono opgebouwd 2 x voedingstrafoos 2x ez81 .
Als je meer interesse erin hebt zal ik morgen een foto van de binnenkant maken en op dit draadje posten...

Dennis
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

metabaron schreef:
Ja en ik heb alles dual mono opgebouwd 2 x voedingstrafoos 2x ez81 .
Als je meer interesse erin hebt zal ik morgen een foto van de binnenkant maken en op dit draadje posten...

Dennis
Dat zou ik zeer waardering. Dual mono is inderdaad ook een optie
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
En wat hou je over als je het verhaal in triode zet?
Nog een lijstje erbij dan :D .
Anne
Bijlagen
alsC.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Dual mono is inderdaad ook een optie
Die enkele gelijkrichter had ik voorgesteld omdat ik begrepen had dat je 't ,voor een eerste bouw,niet te duur wilde maken en omdat je trafo dat toeliet.
Dubbel mono is wel mooier maar een stuk duurder :o .
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Dual mono is inderdaad ook een optie
Die enkele gelijkrichter had ik voorgesteld omdat ik begrepen had dat je 't ,voor een eerste bouw,niet te duur wilde maken en omdat je trafo dat toeliet.
Dubbel mono is wel mooier maar een stuk duurder :o .
Anne
Extra trafo kost ongeveer €53, daar is ook nog wel overheen te komen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Lampje »

JaJA en een buis, smoorspoel, condensatoren, weerstanden, draadsteun komt nog best wel wat bij hoor, misschien ook wel een grotere kast of twee als mono blokjes wilt ??
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Lampje schreef:
JaJA en een buis, smoorspoel, condensatoren, weerstanden, draadsteun komt nog best wel wat bij hoor, misschien ook wel een grotere kast of twee als mono blokjes wilt ??
Ik ga ook uit van ongeveer €500 voor de complete bouw :wink:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Lampje »

Misschien is dit iets voor je ??? hier zitten echt mooie uitgangen in.
http://link.marktplaats.nl/775617859
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Lampje schreef:
Misschien is dit iets voor je ??? hier zitten echt mooie uitgangen in.
http://link.marktplaats.nl/775617859
Lijkt mij wel een leuk studie object.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Heb zo zitten denken,als je de boel weer omgooit is het weer 1 gelijkrichter per versterker ,de 5T4 werkloos :( .
Mocht je toch veranderen,met een voeding die wat hoger gaat,zo'n goeie 320V is het wel weer een Raa=10k maar wat te veel spanning voor de EL84.
De russische 6P14P ,hetzelfde als EL84,kan die hogere spanning wel hebben.Hoewel,ik ben al tegengekomen dat er versterkers zijn die ook met een gewone EL84 boven de 300V gaan.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Heb zo zitten denken,als je de boel weer omgooit is het weer 1 gelijkrichter per versterker ,de 5T4 werkloos :( .
Mocht je toch veranderen,met een voeding die wat hoger gaat,zo'n goeie 320V is het wel weer een Raa=10k maar wat te veel spanning voor de EL84.
De russische 6P14P ,hetzelfde als EL84,kan die hogere spanning wel hebben.Hoewel,ik ben al tegengekomen dat er versterkers zijn die ook met een gewone EL84 boven de 300V gaan.
Anne
Er zijn zoveel mogelijk heden, maar zie de optie voor dual mono wel zitten. Over de 5T4 maak ik mij niet zoveel zorgen, daar zullen vast wel liefhebbers voor zijn. ik laat alles eerst maar eens goed bezinken. Tip zijn natuurlijk altijd welkom :wink:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

hierbij de fotos misschien als leidraad voor je.
104.jpg
115.jpg
1690.jpg
ez81 is ook jj en zitten in het midden.
dennis
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

metabaron schreef:
hierbij de fotos misschien als leidraad voor je.
104.jpg
115.jpg
1690.jpg
ez81 is ook jj en zitten in het midden.
dennis
Mooi gedaan hoor. Zie ik het goed dat de UGT alleen een 6 Ohm uitgang heeft?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

Ja klopt alleen 6 ohm.
Ik ben nu nog met een ander project bezig, daarna gaat deze weer op de pijnbank.
Brommetje eruit halen , zit in de voeding ik heb ook gote weerstanden gebruikt om bij die 300 volt in de buurt te komen .
Maar ik ben hier nog zeker tevreden mee!! :rock:

Dennis
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

metabaron schreef:
Ja klopt alleen 6 ohm.
Ik ben nu nog met een ander project bezig, daarna gaat deze weer op de pijnbank.
Brommetje eruit halen , zit in de voeding ik heb ook gote weerstanden gebruikt om bij die 300 volt in de buurt te komen .
Maar ik ben hier nog zeker tevreden mee!! :rock:

Dennis
Ziet er wel ordelijker uit dan wat we de laaste tijd hebben gezien :D .
Dat brommetje zou wel 's door de stand van de trafo's kunnen komen.De wikkelingen van de vier liggen allemaal in elkaars verlengde.De twee UGT's of de voedingstrafo's een kwart slag draaien zou kunnen helpen.
Anne
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

@ Anne ga ik binnenkort zeker proberen , bedankt.

Heb je al plannen of ideeen wat je gaat doen , zweitse?

Dennis
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

@Zweitse,

Het is belangrijk dat je jezelf goed oriënteerd, voor je begint te bouwen. Je moet eerst zeker weten wat je nu eigenlijk wil.
Dan na de beslissing om te gaan dit in een kort tijdsbestek onderdelen bestellen en bouwen.
Niets is zo vervelend als je onderdelen hebt gekocht en begint met de bouw van een versterker en er dan halverwege - door voortschrijdend inzicht - achter komt dat je toch iets anders wil.

Een aantal vragen die je jezelf eerst moet stellen :
- een stereo versterker of twee mono's;
- een UGT met uitgebreide mogelijkheden of gewoon penthode instelling.

Mijn insteek voor deze versterker zou zijn :
Stereo versterker met penthode instelling (klinkt voor mij erg lekker, maar ik ben jou niet natuurlijk!) :mrgreen: en technisch adequate, maar geen exotische onderdelen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ik denk dat het toch het schema van DHTRob gaat worden, maar wellicht dual mono opbouwen. Keuze voor EZ81 of GZ34 kan beide met de trafo uit Polen. Ik heb nog wel even een prijsopgave gedaan bij AE-EUROPE en Vlaartronic voor een UGT van 8K Ohm.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Ik denk dat het toch het schema van DHTRob gaat worden, maar wellicht dual mono opbouwen. Keuze voor EZ81 of GZ34 kan beide met de trafo uit Polen. Ik heb nog wel even een prijsopgave gedaan bij AE-EUROPE en Vlaartronic voor een UGT van 8K Ohm.
Hou je er rekening mee dat bij DHTRob één voedingstrafo is gebruikt en dat Dennis de voeding ook volledig gesplitst heeft?
Een GZ34 of 5T4 is onnodig zwaar voor een enkele versterker.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Ik denk dat het toch het schema van DHTRob gaat worden, maar wellicht dual mono opbouwen. Keuze voor EZ81 of GZ34 kan beide met de trafo uit Polen. Ik heb nog wel even een prijsopgave gedaan bij AE-EUROPE en Vlaartronic voor een UGT van 8K Ohm.
Hou je er rekening mee dat bij DHTRob één voedingstrafo is gebruikt en dat Dennis de voeding ook volledig gesplitst heeft?
Een GZ34 of 5T4 is onnodig zwaar voor een enkele versterker.
Anne
Insteek is ook om een extra trafo te gebruiken, voor elk kanaal dus één, en dan een EZ81 per kanaal als gelijkrichter.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Lampje »

Ik heb nog even naar die poolse uitgang gekeken maar ik vind de bandbreedte maar er mager, zegt wat over kwaliteit ook lijkt me
De link van marktplaats die ik je stuurde daar van lopen de trafo's al gauw door tot 50 a 60.000 KHz ik heb toch sterk mijn twijfels over de kwaliteit van die polen.
Zelf zit ik nu met oude Unitranen te spelen en deze lopen al door tot 80.000 Khz
Het is wat Aat zegt goed nadenk voor je besluit en koopt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Lampje schreef:
Ik heb nog even naar die poolse uitgang gekeken maar ik vind de bandbreedte maar er mager, zegt wat over kwaliteit ook lijkt me
De link van marktplaats die ik je stuurde daar van lopen de trafo's al gauw door tot 50 a 60.000 KHz ik heb toch sterk mijn twijfels over de kwaliteit van die polen.
Zelf zit ik nu met oude Unitranen te spelen en deze lopen al door tot 80.000 Khz
Het is wat Aat zegt goed nadenk voor je besluit en koopt.
Vandaar ook de prijsopgave bij AE-Europe en Vlaartronic voor een UGT. Er is een forumlid die de trafo's uit Polen al eens heeft gebruikt en best wel tevreden was over de kwaliteit. Omdat dit mijn eerste project is wil ik het eigenlijk binnen een budget van €500 houden.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door metabaron »

Ja klopt ik heb voeding en alles gesplitst , je kan er zo de zaag doorhalen voor monoblokken :rofl: . Let wel op de voeding van het schema de voedingstrafoos geven wel een te hoge spanning dit heb ik terug geschroefd met weerstanden ,niet zo een mooie oplossing. Want met die trafo 270-0-270 krijg je tegen de 400volt eruit na gelijkrichting.en er gaat nog wat af door de ez 81.
En daar kunnen je el84 niet tegen.
Beter wat lager spanning uit je trafoos!!
op dit gebied moet je even wat rekenen wat je wil.
Ik heb (zo even uit me hoofd) tegen de 300volt erop staan.

Kwa je budget ik ben rond de 250euri voor voeding en uitgangstrafoos kwijt.
30 voor smoorspoelen , 100 buizen , en dan het kleine spul.
Dus onder de 500euri.
Nu nog een mooie kast eromheen en klaar :rock:

Dennis
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

metabaron schreef:
Ja klopt ik heb voeding en alles gesplitst , je kan er zo de zaag doorhalen voor monoblokken :rofl: . Let wel op de voeding van het schema de voedingstrafoos geven wel een te hoge spanning dit heb ik terug geschroefd met weerstanden ,niet zo een mooie oplossing. Want met die trafo 270-0-270 krijg je tegen de 400volt eruit na gelijkrichting.en er gaat nog wat af door de ez 81.
En daar kunnen je el84 niet tegen.
Beter wat lager spanning uit je trafoos!!
op dit gebied moet je even wat rekenen wat je wil.
Ik heb (zo even uit me hoofd) tegen de 300volt erop staan.

Kwa je budget ik ben rond de 250euri voor voeding en uitgangstrafoos kwijt.
30 voor smoorspoelen , 100 buizen , en dan het kleine spul.
Dus onder de 500euri.
Nu nog een mooie kast eromheen en klaar :rock:

Dennis
Dus de gegevens in het schema kloppen niet :?
Plaats reactie