Nieuwe 3-weg in aantocht

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pietpieper

Nieuwe 3-weg in aantocht

Bericht door pietpieper »

Ik ben inmiddels meer dan een half jaar aan het lurken op deze site. Heb eerder wat gepost over mijn Pied Pipers welke ik van een update wilde voorzien. Ben echter tot de conclusie gekomen dat ik daar toch niet echt gelukkig van zou gaan worden.

Daarna een beetje zwanger geraakt van de Vivace 2012. Maarrr.. er waren ook nog andere prioriteiten en ik heb eerst mijn woning een beetje verbouwd. Dat is nu achter de rug en er is weer tijd iets in te plannen en het daarna uit te voeren. Het is inmiddels een half jaar verder en ik ben weer tot nieuwe inzichten gekomen. De Vivace 2012 is leuk ik heb hem bij Speakerland in Oss uitgebreid kunnen beluisteren. Naar mijn bescheiden mening is het een meer dan prima luidspreker.

Leuker!
Maar het is veel leuker om zelf iets van de grond af aan te ontwerpen. Zal het beter zijn dan de Vivace 2012? Zo goed als zeker niet! Ik heb nul komma niks ervaring. Dat maakt voor mij de uitdaging alleen maar groter. Ik heb uit de diverse topics op deze site ontzettend veel geleerd en heb de afgelopen tijd flink lopen stoeien met Boxsim. Heb de werking daarvan enigszins onder controle (tenminste dat hoop ik).

Geen long-term
Dit project is niet wat hier een long-term project wordt genoemd. Met andere woorden ik hoop e.e.a. dit jaar afgerond te hebben. Voor de zomer vakantie een test kast van MDF met daarin de gekozen drivers en een eerste versie van het filter. Dat moet allemaal redelijk snel gerealiseerd kunnen worden. Als e.e.a. enigszins blijkt te klinken dan ga ik beginnen aan de definitieve kasten.

Wat moet het gaan worden
Op dit moment ben ik nog in de plan fase en zijn er nog geen definitieve keuzes gemaakt. Op dit moment ga ik uit van het volgende:
  • Vloerstaander 90 liter in tapse pilaar vorm (85 liter voor bas, 5 liter voor mid)
    3 weg - bass-reflex
    passief gefilterd
Beoogde drivers:
  • 2x 8" peerless 830869 (edit vanwege typefout)
    1x mid 4" Vifa NE 123
    1x hoog Mundorf AMT19CM1.1-C

De behuizing:
Dan nu de kast zelf. Ik ben geen fan van rechttoe recht aan. Kortom een standaard vierkante bak komt er bij mij niet in. Mijn kunde met en kennis van Sketch-up zijn niet van heel hoog niveau maar ik heb toch wat lijntjes op elkaar gestapeld.

Ik ben mij ervan bewust dat dit niet het makkelijkste ontwerp is om te bouwen. De gebogen zijkanten worden verkregen door meerdere lagen triplex (3 mm) te verlijmen tegen een raamwerk dat tevens de bracing van de kast is.

De baffle zal van massief hout gemaakt worden. Waarschijnlijk wordt het Zebrano. Ik ben onlangs bij af.nl in Arnhem gaan kijken en het zou mogelijk zijn om een plank te selecteren die aan de onderkant breed genoeg is (29 cm).
voor aanzicht 120 cm hoog 29 cm breed, 55 cm diep
voor aanzicht 120 cm hoog 29 cm breed, 55 cm diep
Achter aanzicht, 2 poorten, aansluit terminal niet ingetekend
Achter aanzicht, 2 poorten, aansluit terminal niet ingetekend
boven aanzicht, 24 cm diep, 12 cm breed
boven aanzicht, 24 cm diep, 12 cm breed
T-pilaar bovenkant.png (2.24 KiB) 532 keer bekeken
In een volgende post zal ik mijn voorlopige keuze verder toelichten incl. simulaties (voor zover ik die heb dan).
Laatst gewijzigd door pietpieper op do 06 feb 2014, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Re: Nieuwe 3-weg in aantocht

Bericht door Shadow »

Ambitieus! :rock:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Wow ! Ik hoop je enthousiasme niet al te erg te temperen, maar ik ben een beetje bang dat je op een dure teleurstelling gaat afstevenen :oops: .
Aan de spulletjes zal het niet liggen, maar een drieweg (of 3,5weg?) is niet iets wat je zomaar even als eerste project aanpakt. Zeker niet met ZO'N groot systeem.
Vergis je er niet in, ook veel mensen die al wat ervarener zijn met 2wegfilters, verslikken zich in een drieweg.

Het houtwerk, dat zal vast goedkomen met het nodige geduld.

Als je het toch te leuk vindt om zelf een filterontwerp neer te zetten :D , denk je dan niet dat het veiliger is om de drivers uit een bestaand ontwerp te pakken ? Zodat je eventueel nog een ontwerp hebt om op terug te vallen, als je er niet lekker uit komt ?

Het zou zonde zijn om veel geld uit te geven, en in the end niet tevreden te zijn...Met heel goedkope drivers zou je het nog kunnen beschouwen als 'leergeld'.

Ik bedoel je niet te onderschatten hoor! Als jij vindt dat iets 'moet', dan moet dat ook. En misschien geeft dat jou de drive om tot het uiterste te gaan en ietsje verder :rock: .

PS. Welke driver is die Peerless, kan hem niet vinden. Toevallig de HDS205Nomex met typefoutjes ? Ben ik toevallig deze week mee begonnen een driewegje te maken :D .
John P

Bericht door John P »

pietpieper schreef:
....Daarna een beetje zwanger geraakt van de Vivace 2012. ....
Dat kan niet he , doe het dan in een keer goed :lol: Maar ik ben het met bovenstaande reacties eens: bezint eer ge begint. Als je dan toch echt dit model en deze drivers wil, verzeker je dan van (semi) professionele hulp bij het ontwikkelen van het filter.
Emile

Bericht door Emile »

Wat jammer, je was er bijna! Het enige wat je nog hoefde te doen voor jaren lang luister plezier, is je beurs te trekken en de Vivace aan te schaffen.

Voor vele honderden euro's aan drivers uitgeven voor een groot 3-wegsysteem en nul komma niks ervaring hebben? Van mij mag je, maar dit schip begint al te kapseizen voordat de lading begint te schuiven. Niet aan beginnen! Is mijn dringend advies.

Een ontnuchterende doch welgemeende groet,
Emile.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik mag die ambitie wel. En we kunnen wel wat hulp leveren.
Om maar inhoudelijk af te trappen, de combi van deze twee 8" met een kleine middentoner stuurt je naar een hoge wisselfrequentie. De afstand tussen de units is echter heel groot. Je krijgt geheid integratieproblemen zo. De vloerreflectie van de basspeakers gaat ook interfereren omdat je vrij hoog zult moeten crossen. De bafflestep zal door het smalle front juist weer wat te hoog liggen om mooi te filteren op een frequentie die past bij de Vifa. En je loopt kans op een onregelmatige power response bij de overgang tussen laag en mid. Het kan allemaal prima in orde komen, maar heel eenvoudig maak je jezelf het niet met deze opzet.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

pietpieper schreef:

Daarna een beetje zwanger geraakt van de Vivace 2012. Maarrr.. er waren ook nog andere prioriteiten en ik heb eerst mijn woning een beetje verbouwd. Dat is nu achter de rug en er is weer tijd iets in te plannen en het daarna uit te voeren. Het is inmiddels een half jaar verder en ik ben weer tot nieuwe inzichten gekomen. De Vivace 2012 is leuk ik heb hem bij Speakerland in Oss uitgebreid kunnen beluisteren. Naar mijn bescheiden mening is het een meer dan prima luidspreker.
Maar ook die mag je van vorm veranderen .

Als je de maten voorkant nagenoeg even groot houd kan je de rest maken zoals je zelf wilt .

Zonder ervaring , geen meet apparatuur etc etc niet zelf beginnen .

Of wel doen en financieel geld opzei leggen om een dag meetruimte incl begeleiding te huren in Oss (als je ook daar je componenten koopt ) is dat geen probleem .
pietpieper

Dank voor alle reacties tot nu toe. ff korte een reactie van mij

@bas focal m180
Ik heb meet apparatuur anders zou dit project inderdaad bij voorbaat gedoemd zijn te mislukken :-) En hulp halen? Ik stel mij volledig bloot aan de adviezen/kritiek van de goegemeente hier. En uiteraard is in Oss ook wat te halen.

@markbakk
Wisselfrequenties volgens simulaties 600 hz en 2500 hz, bas en mid liggen uit elkaar dat is waar. Meer info volgt.

@Emile
Dank voor je welgemeende advies,. wie niet waagt die niet wint :-). De reden dat ik dit project hier aankondig is om de grootste blunders te voorkomen.

@John P
OK, een beetje zwanger bestaat niet maar ieder begrijpt het sentiment.

@MarcoSQ
Het gaat om deze driver
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoe had je gedacht om die spanten voor het frame te gaan maken ?
Je moet én rond én met een afschuining... :shock:
Met een deco kan het wel, maar daarna moet je aardig wat praktijkervaring achter de rug hebben om het in een keer netjes te laten worden.
en dan nog moet je er waarschijnlijk nog met de bandschuurmachine overheen.

Mooiste is om te frezen, maar ik heb nog nooit een bovenfrees gezien met kantelbare voet.
en dan nog onder een vrij scherpe hoek ook.

Het beste en het makkelijkste is om het met een CNC freesbank te laten uitvoeren.
pietpieper

ray5150 schreef:
Hoe had je gedacht om die spanten voor het frame te gaan maken ?
Het beste en het makkelijkste is om het met een CNC freesbank te laten uitvoeren.
@Ray5150
CNC-frees klinkt mooi maar ik heb geen contacten in die richting. Daarnaast heb ik geen noemenswaardige skills met 3D software. Dat zie ik dus niet als een optie. Uitbesteden kan natuurlijk maar dan lopen de kosten hoog op.
  • Ik besteed dat geld liever aan filter materiaal. Ik zal het filter niet in een keer goed hebben :-)
Ik ga gewoon creabea met een bovenfrees aan de slag. Ik bouw het frame met de spanten op maximale buitenmaat. Als het frame in elkaar zit klem ik een bovenfrees in een workmate. Stop er een vlak Freesbit van 16 mm in. Vervolgens de hele kast op zijn kant op de workmate. Daarna de spanten boven de frees hangen en het frame met de ronding van de kast boven het freesbit draaien. Daarbij helpt het frame om de juiste hoek aan te brengen. Kost een paar uurtjes maar dat gaat wel lukken.

Zoals in mijn openingspost aangegeven begin ik met een proefkast waarin de ronding nog niet aanwezig is. Deze is dus een stuk makkelijker in elkaar te zetten :D
Bijlagen
De proefkast.
De proefkast.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik vind het in elk geval een heel aardig ontwerp. Met die dubbele bas ga je ook een hoog rendement krijgen en met een banddoorlaatfilter van 600-2500Hz voor de mid zou je qua rendement en belastbaarheid wel OK zitten. Ben benieuwd!
franks

Bericht door franks »

ambitieus project, houd ik wel van :rock:

een paar projecten geleden heb ik zoiets qua vorm gemaakt, zie

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9807

Pas op dat je niet te hard van stapel loopt !!

Gr Franks
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

pietpieper schreef:
@MarcoSQ
Het gaat om deze driver
Met tegenzin: Die webshop :-& even verder zoeken als je ook wat geleverd wil krijgen binnen een normale tijd...

Het kastontwerp lijkt op de JBL Ti 10K :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”