Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Akoord, gaan we dus voor de GZ34.
Niets tegen de GZ34 ,maar heb je gezien dat ik er ook 5T4 bij heb gezet ?
Is een direkt verhitte buis ,dan is de gloeidraad ook de kathode (bij GZ34 zit de gloei in de kathode en geisoleerd).
Daardoor is ie wat sneller warm,kan met elco's van 400V geen kwaad.De opgeleverde spanning is ook iets (nauwelijks) minder.Wat rondgezocht,lijkt minder vraag naar en kost ongeveer de helft van de GZ34.
Anne
Heb ook even gezocht, maar kan ze eigenlijk alleen maar op Ebay vinden. Ik heb ook nog even gekeken op die Russische site, maar ook daar kan ik ze niet vinden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Heb ook even gezocht, maar kan ze eigenlijk alleen maar op Ebay vinden. Ik heb ook nog even gekeken op die Russische site, maar ook daar kan ik ze niet vinden.
Ergens? gelezen dat die buizen iets van 4$ kosten.Die heb ik ook niet gevonden.Er zijn wel heel dure in metaal,maar dat is niet de bedoeling (zie je ook niks gloeien :( ).
Hier een stel,onder voorbehoud :sure:
http://www.thetubestore.com/Tubes/5-Types/5T4
http://www.m-ware.de/?c1=0&c2=0&c3=0&c4 ... chbtn.y=15
http://www.tubesandmore.com/products/T-5t4
http://www.tube-shop.com/store/search.asp
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Heb ook even gezocht, maar kan ze eigenlijk alleen maar op Ebay vinden. Ik heb ook nog even gekeken op die Russische site, maar ook daar kan ik ze niet vinden.
Ergens? gelezen dat die buizen iets van 4$ kosten.Die heb ik ook niet gevonden.Er zijn wel heel dure in metaal,maar dat is niet de bedoeling (zie je ook niks gloeien :( ).
Hier een stel,onder voorbehoud :sure:
http://www.thetubestore.com/Tubes/5-Types/5T4
http://www.m-ware.de/?c1=0&c2=0&c3=0&c4 ... chbtn.y=15
http://www.tubesandmore.com/products/T-5t4
http://www.tube-shop.com/store/search.asp
Anne
Wel een lastig te vinden buisje, weet niet of dit wel een goede keuze is :? Misschien is de GZ34 dan toch een betere keus i.v.m. beschikbaarheid in de toekomst.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Wel een lastig te vinden buisje, weet niet of dit wel een goede keuze is :? Misschien is de GZ34 dan toch een betere keus i.v.m. beschikbaarheid in de toekomst.
Voor de bouw maakt 't niks uit,zelfde voetje,zelfde aansluitingen.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Wel een lastig te vinden buisje, weet niet of dit wel een goede keuze is :? Misschien is de GZ34 dan toch een betere keus i.v.m. beschikbaarheid in de toekomst.
Voor de bouw maakt 't niks uit,zelfde voetje,zelfde aansluitingen.
Anne
Dat is ook weer zo, maar zou het liefst alle buisjes bij de zelfde webwinkel willen kopen i.v.m. de verzendkosten.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Zweitse schreef:
Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Wel een lastig te vinden buisje, weet niet of dit wel een goede keuze is :? Misschien is de GZ34 dan toch een betere keus i.v.m. beschikbaarheid in de toekomst.
Voor de bouw maakt 't niks uit,zelfde voetje,zelfde aansluitingen.
Anne
Dat is ook weer zo, maar zou het liefst alle buisjes bij de zelfde webwinkel willen kopen i.v.m. de verzendkosten.
Eerste aankoop voor mijn nieuw te bouwen buizenversterker is een feit, 5T4 buisje van Inter. Zal binnenkort even een nieuw topic openen voor de bouw van de versterker.
Bijlagen
5T4 Tube.jpg
5T4 Tube.jpg (8 KiB) 280 keer bekeken
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Zo, dat is snel! Dit is een stalen buis, neem ik aan?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
Zo, dat is snel! Dit is een stalen buis, neem ik aan?

groet,
Aat
Geen flauw idee, :( volgende week zullen we het wel weten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Voor zover ik weet,heb enkel elektrische gegevens,zijn er met en zonder metalen omhulsel (zit altijd glas onder).
Ik dacht dat de metalen veel duurder waren.Dat merk Inter zegt me niks, even afwachten dus.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Het begint nu toch echt serieus te worden :mrgreen: vandaag ook maar even een PCB besteld van Barry2000 zijn "inschakelvertraging voor buizenversterker" project.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Is dit te gebruiken als montagedraad in een buizenversterker?
http://www.elpro.org/shop/shop.php?p=0% ... 2%B2%2CLIY
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Zweitse schreef:
Is dit te gebruiken als montagedraad in een buizenversterker?
Jazeker, kan tot 900 Volt gebruikt worden en met 0,5 mm dik genoeg voor de schakeling. Wel flinke rollen zeg, hier kan je een flink aantal versterkers mee bedraden...
Volgens de gebruikelijke tabellen zou je het nog kunnen gebruiken voor de gloeistroom, maar ik gebruik zelf veiligheidshalve 1,0 mm. doorsnede.
Je zou ook nog kunnen denken aan draad met een massieve kern. Veert als je het gebogen hebt niet zo snel terug.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
Zweitse schreef:
Is dit te gebruiken als montagedraad in een buizenversterker?
Je zou ook nog kunnen denken aan draad met een massieve kern. Veert als je het gebogen hebt niet zo snel terug.
Aat, heb je wellicht een linkje of een typenummer, dan kan ik even wat gerichter zoeken.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Helaas, gebruik zelf nog steeds van een voorraadje wat ik al een tijd geleden via Ebay heb aangeschaft, waar weet ik niet meer..
EDIT : Voor het dikkere draad kan je toch misschien beter wat buigzaam/Litz draad gebruiken, dat werkt wat makkelijker en bij aanraken wat minder mechanische spanning bij de solderingen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Zo, het eerste buisje (5T4) is binnen. Het is er één in een stalen bus met opdruk RCA.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Zo, het eerste buisje (5T4) is binnen. Het is er één in een stalen bus met opdruk RCA.
Was wel niet helemaal de bedoeling,mis je het gloeilicht.Heb een tijd geleden ergens? gelezen dat alleen de dure uitvoering in metaal was.Zodat je bij een goedkope glas zou krijgen.Maar ja,moet niet alles op 't net geloven :( .
't Is wel weer 's iets anders :D
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Zo, het eerste buisje (5T4) is binnen. Het is er één in een stalen bus met opdruk RCA.
Was wel niet helemaal de bedoeling,mis je het gloeilicht.Heb een tijd geleden ergens? gelezen dat alleen de dure uitvoering in metaal was.Zodat je bij een goedkope glas zou krijgen.Maar ja,moet niet alles op 't net geloven :( .
't Is wel weer 's iets anders :D
Anne
Als hij zijn werk maar doet ben ik tevreden :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Wederom een vraag, is deze UGT te gebruiken met een EL84?
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... 0-ohm.html
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door TheoK »

Nope. En hij is ook nog erg duur.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
Nope. En hij is ook nog erg duur.
Staan er een paar op MP, vandaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door nl3prc »

Wel een dure zeg 242 euri
dat zou ik aleen draarom al niet doen.
En in de data sheet staat dat een el84 het liefst draait op een R.A.A. van 8Kohm zowel in klasse B of AB
Bijlagen
EL84_philips.pdf
(382.19 KiB) 56 keer gedownload
EL84_philips_1.pdf
(522.77 KiB) 49 keer gedownload
Laatst gewijzigd door nl3prc op wo 05 feb 2014, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

nl3prc schreef:
Wel een dure zeg 242 euri
dat zou ik aleen draarom al niet doen.
En in de data sheet staat dat een el84 het liefst draait op een R.A.A. van 8Kohm zowel in klasse B of AB
Ik zal uiteindelijk toch wel weer uitkomen bij mijn eerste keus.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... 4%29-indel
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
nl3prc schreef:
Wel een dure zeg 242 euri
dat zou ik aleen draarom al niet doen.
En in de data sheet staat dat een el84 het liefst draait op een R.A.A. van 8Kohm zowel in klasse B of AB
Ik zal uiteindelijk toch wel weer uitkomen bij mijn eerste keus.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... 4%29-indel
Hiervan heeft sander1238 nog steeds een setje te koop voor 4 tientjes.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Zweitse schreef:
nl3prc schreef:
Wel een dure zeg 242 euri
dat zou ik aleen draarom al niet doen.
En in de data sheet staat dat een el84 het liefst draait op een R.A.A. van 8Kohm zowel in klasse B of AB
Ik zal uiteindelijk toch wel weer uitkomen bij mijn eerste keus.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... 4%29-indel
Hiervan heeft sander1238 nog steeds een setje te koop voor 4 tientjes.
Die zou jij toch overnemen van Sander?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
pappaleo schreef:
Zweitse schreef:
Ik zal uiteindelijk toch wel weer uitkomen bij mijn eerste keus.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... 4%29-indel
Hiervan heeft sander1238 nog steeds een setje te koop voor 4 tientjes.
Die zou jij toch overnemen van Sander?
Dat kan ik nog steeds, maar ik heb besloten wel ringkernen te gebruiken. Ik heb genoeg EL84's om er 4 per kanaal te gebruiken, en dan is de amplimo 3A524 ringkern (die ik al heb) wel geschikt. Als jij ze echt niet wil, dan neem ik ze wel van hem over, maar ik zal ze voorlopig nog niet gebruiken. Dus als jij ze nodig hebt....
Plaats reactie