Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door MarcoSQ »

BR heeft absoluut zijn toepassing, bij excursion limited of snel vervormende woofertjes bijvoorbeeld, of low Q woofertjes. Volledig eens met Peter.
Ook volledig eens met Koen, wat er onder 30Hz zit is niet 'essentieel', en mis je normaal gesproken echt niet. Daar zit maar zelden écht waardevolle info in muziek.
(Maar áls het er zit...dan voegt het echt een heel gave ervaring toe. Dan bedoel ik in-room response, dat heeft heel weinig meer te maken met de free field/semi-anechoic response te maken). Het hoeft niet eens een heftige explosie te zijn, maar bijvoorbeeld een giga orgelpijp....heel subtiel, als je het niet kent, weet je eigenlijk ook niet wat je mist)

Sh*t, toch niet gelukt om stil te blijven... :oops:. Audiolicious, kaap je alsjeblieft je topic weer terug ? Of plaats je vooruitgang ?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Een paar conclusies kunnen we wel trekken:

1. Verlaging van Fb is maximaal 1 octaaf welk systeem je ook toepast: CB + LT, EQSS, MFB

2. Meer dan 12 db gain is niet realistisch.

Het EQSS verhaal van Bob Cordell kan wel eens interessant zijn om dat eens nader te onderzoeken in een ander draadje of zijn beweringen kloppen. Zijn belangrijkste bewering: BR zo getuned dat deze een second order afval heeft gedraagt zich als CB.
Audiolicious

Bericht door Audiolicious »

Koen K schreef:
Me dunkt dat voor een BR het best bereikbare is dat het even goed klinkt als een goede gesloten kast, en dat is wat mij betreft pas mogelijk als je de afstemfrequentie onder de 30 Hz kunt leggen. Maar zelfs dan: het geruis van een baspoort, de 18 dB/oktaaf afval en de zeer lage belastbaarheid beneden de afstemfrequentie zijn wat mij betreft toch wel duidelijke nadelen. En dan hebben we het nog niet over poortresonanties en dergelijke gehad. Als de vraag "meer output" is luidt naar mijn mening het correcte antwoord dus "meer conusoppervlak" en tot op zekere hoogte ook "meer Xmax".

Als je alleen Jazz at the Pawnshop, Patricia Barber en Nils Lofgren luistert zal het natuurlijk niet zo'n vaart lopen :twisted: :lol:
Sorry, maar enkele reacties terug geef je nog aan geen ervaring te hebben met bass-reflex en nu maak je bovenstaande opmerkingen? Ik vind dat behoorlijk ongenuanceerd en kort door de bocht, los van het feit dat een aantal zaken die je opnoemt ook nog eens feitelijk onjuist zijn.

D'r is niks mis met bass-reflex, mits goed geimplementeerd met een geschikte driver, sterker nog, het is vaak de enigste optie om een fatsoenlijke laagweergave te realiseren met een hele verzameling populaire drivers die in een gesloten kast een veels te hoge resonantiefrequentie te zien zullen geven.
Audiolicious

ds23man schreef:
Een paar conclusies kunnen we wel trekken:

1. Verlaging van Fb is maximaal 1 octaaf welk systeem je ook toepast: CB + LT, EQSS, MFB

2. Meer dan 12 db gain is niet realistisch.

Het EQSS verhaal van Bob Cordell kan wel eens interessant zijn om dat eens nader te onderzoeken in een ander draadje of zijn beweringen kloppen. Zijn belangrijkste bewering: BR zo getuned dat deze een second order afval heeft gedraagt zich als CB.
Absoluut niet mee eens. Voornamelijk omdat je één ding onbesproken laat en da's mijns inziens de crux van deze hele discussie en ook de insteek van dit topic: het gaat sec gezien om de geluidsdruk die je wilt halen, al het andere kan daaraan ondergeschikt gemaakt worden (binnen bepaalde fysieke grenzen).

De reden dat ik hier kies voor twee (!) stuks 18-inch woofers is omdat ik niet verwacht veel meer geluidsdruk dan maximaal 105 á 110dB nodig te zullen hebben. Da's in een doorsnee huiskamer dusdanig luid dat op de frequenties waarop deze subwoofers worden ingezet dit betekent dat de schilderijen zowat van de muur komen vallen en de deuren in de sponningen staan te ratelen. Normaliter zal de geluidsdruk veel lager zijn, normaal luister nivo is immers zo'n 75 tot 85dB, 110dB is dan een factor ~60x luider (!), 100dB is dan een veel realistischer waarde.

Aangezien ik twee stuks 18-inch woofers in ga zetten, betekent dit dat ik sec gezien 3dB winst pak omdat deze woofers hetzelfde frequentiebereik weergeven en fysiek gezien binnen één golflengte van elkaar staan, dus mag ik de output gemakshalve optellen.

Voor 110dB totale geluidsdruk kom ik per woofer dus uit op 107dB aan feitelijk te leveren geluidsdruk, de vraag is nu dus wat ik daar voor vermogen voor nodig heb en wat de benodigde uitslag is, alleen met deze data kan ik iets zinnigs zeggen over de hoeveelheid boost en uitslag die er nodig is. Laten we uitgaan van 20Hz, alhoewel dat *niet* mijn insteek is, ik ga eerder uit van 40Hz, maar ik wil graag laten zien dat de zogenaamde *experts* in dit topic hun huiswerk toch iets beter moeten doen, dus gaan we uit van 20Hz.

De gekozen woofer, een FaitalPro 18XL1600, wordt gemonteerd in een *gesloten kast* van 90-liter met een Qtc=0.45 en een F3=82Hz. Als ik e.e.a. doorreken kom ik voor een geluidsdruk van 107dB bij 20Hz uit op een per woofer benodigd vermogen van 850W met een uitslag van 12.7mm, da's binnen de specificaties, zowel wat betreft maximaal vermogen als de Xmax.

Voor 105dB kom ik per woofer uit op 102dB aan feitelijk te leveren geluidsdruk, wederom kijken we naar de te leveren geluidsdruk bij 20Hz. Als ik e.e.a. even doorreken kom ik voor een geluidsdruk van 102dB bij 20Hz uit op een per woofer benodigd vermogen van 270W met een uitslag van 7.17mm.

Als we nu kijken naar een veel realistischer geluidsdruk van 100dB, wederom bij 20Hz, feitelijk hoeft er dan maar 97dB aan geluidsdruk geleverd te worden, dan kom ik voor een geluidsdruk van 100dB bij 20Hz uit op een per woofer benodigd vermogen van 90W met een uitslag van 4.14mm.

Kortom, samenvattend, voor de volgende geluidsdrukken volgt voor de gekozen configuratie:

*Benodigd vermogen en uitslag bij 20Hz*
- 110dB (107dB) bij 20Hz : 850W input met een uitslag van 12.7mm
- 105dB (102dB) bij 20Hz : 270W input met een uitslag van 7.17mm
- 100dB (97dB) bij 20Hz : 90W input met een uitslag van 4.14mm

Zoals ik in mijn eerste post al aangaf is het niet mijn intentie om sublaag weer te geven, deze subwoofers zijn niet bedoeld voor thuisbioscoop gebruik, maar voor muziekweergave. De bedoeling is dat ze m'n hoofdluidsprekers aanvullen in het gebied tot pakweg 30Hz.

Laten we daarom nog eens gaan kijken naar de eisen voor weergave bij 30Hz en 40Hz voor dezelfde geluidsdrukken als hierboven genoemd. Hieruit volgt dan:

*Benodigd vermogen en uitslag bij 30Hz*
- 110dB (107dB) bij 30Hz : 250W input met een uitslag van 5.73mm
- 105dB (102dB) bij 30Hz : 80W input met een uitslag van 3.24mm
- 100dB (97dB) bij 30Hz : 25W input met een uitslag van 1.81mm

*Benodigd vermogen en uitslag bij 40Hz*
- 110dB (107dB) bij 40Hz : 120W input met een uitslag van 3.27mm
- 105dB (102dB) bij 40Hz : 38W input met een uitslag van 1.84mm
- 100dB (97dB) bij 40Hz : 12W input met een uitslag van 1.04mm

Daaruit blijkt, zonder enige ruimte voor discussie, dat het met het benodigde versterkervermogen, de benodigde uitslag en in het verlengde daarvan de vervorming voor realistische weergave in een huiskamer situatie prima uitpakt. Geen torenhoge vervorming zoals sommigen in dit topic aangeven, of woofers die tegen de Xmax aan staan te rammelen. Nee, dit zijn vermogens en uitslagen die de gekozen PA woofer echt op z'n sloffen aankan, zelfs bij het 110dB geluidsdruk bij 20Hz scenario.

Ik hoop hiermee mijn keuze en insteek voldoende gemotiveerd te hebben en daarmee ook de discussie over bass-reflex en allerhande andere alternatieven (nog grotere kasten b.v.) definitief te hebben voorzien van een passend antwoord; dergelijke alternatieven zijn hier *niet* nodig, in tegendeel.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hou je er wel rekening mee dat de belastbaarheidsopgaves van de fabrikant in free air zijn gemeten?

PA woofers zijn hoog belastbaar door een intern ventilatie systeem wat afhankelijk is van de uitslag. Wat je gaat doen bij een CB is veel meer vermogen er in pompen voor dezelfde uitslag. Kortom de koeling kan dan wel eens ernstig tekort gaan schieten waardoor je powercompressie kan krijgen door de spreekspoeltemperatuursverhoging. Het zou best wel eens kunnen zijn dat belastbaarheid in jouw situatie slechts 200watt is.....
Audiolicious

ds23man schreef:
Hou je er wel rekening mee dat de belastbaarheidsopgaves van de fabrikant in free air zijn gemeten?

PA woofers zijn hoog belastbaar door een intern ventilatie systeem wat afhankelijk is van de uitslag. Wat je gaat doen bij een CB is veel meer vermogen er in pompen voor dezelfde uitslag. Kortom de koeling kan dan wel eens ernstig tekort gaan schieten waardoor je powercompressie kan krijgen door de spreekspoeltemperatuursverhoging. Het zou best wel eens kunnen zijn dat belastbaarheid in jouw situatie slechts 200watt is.....
Heb je de datasheet gelezen? Nee? Zou ik dan zeker even doen:

http://www.faitalpro.com/products/files ... heet_4.pdf

Let vooral even op het item 'AES Power Handling' en realiseer je dat dat een test is waarbij de woofer 2 uur lang zonder schade dat vermogen moet kunnen verwerken met pink noise in het frequentiegebied waarvoor de driver is bedoeld. Ik kan je verzekeren dat ik niet van plan ben om twee uur lang een 20Hz sinustoon weer te gaan geven op 110dB, en da's feitelijk bij slechts de helft van het volgens AES gespecificeerde vermogen (1600W).

Kortom gezien de vermogens die ik ga verstoken in deze woofers maak ik mij geen zorgen, daar is ook absoluut geen reden voor.
Audiolicious

@ds23man,

P.s. met wat voor vermogens draai jij normaliter dat je je zorgen maakt over een PA woofer die in een huiskamer wordt ingezet? Is de aardbeving die gisteravond gemeld werd in Groningen wellicht het resultaat van een gezellig luisteravondje bij jou thuis? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik probeer je net duidelijk te maken dat die AES meting in free air is, dus dan werkt het ventilatiesysteem optimaal omdat ie lekker kan wapperen. De belastbaarheid kan ingebouwd er heel anders uit zien, zeker in een CB.

In de PA wereld is het dan ook gebruikelijk om de vermogensmetingen als gebouwd systeem op te geven:

http://eaw.com/docs/6_Technical_Informa ... ndling.pdf

Bij een CB gebruik je veel meer vermogen om dezelfde uitslag te krijgen vergeleken in free air. Daardoor kan de verhouding vermogen/warmteafvoer volledig zoek raken. Het zal wel heel blijven, maar je moet ernstige powercompressie niet uitsluiten!
Koen K

Bericht door Koen K »

Audiolicious schreef:
Sorry, maar enkele reacties terug geef je nog aan geen ervaring te hebben met bass-reflex en nu maak je bovenstaande opmerkingen? Ik vind dat behoorlijk ongenuanceerd en kort door de bocht, los van het feit dat een aantal zaken die je opnoemt ook nog eens feitelijk onjuist zijn.
Misschien wil je ook de moeite nemen aan te geven welke zaken dat dan zijn en je weerlegging te presenteren? Ik geef aan dat de keuze voor een basreflex boven een gesloten kast mijns inziens niet op basis van geluidskwaliteit te verdedigen is en noem als onderbouwing daarvoor een aantal fenomenen die bij basreflexen in meer of mindere mate aanwezig zijn.

Dat heeft mijns inziens niks te maken met het feit dat ik zelf geen basreflex gebouwd heb. Ik hoef toch niet elke luidspreker zelf te bouwen voordat ik er iets over zeg wat ik ook uit de theorie en luisterervaring met / metingen aan vergelijkbare luidsprekers had kunnen concluderen?

Als je argumenten alleen op basis van autoriteit en de lengte van de baard van de spreker wilt accepteren vind ik het ook prima hoor, maar dan zie ik geen reden om deel te nemen aan een discussie.
D'r is niks mis met bass-reflex, mits goed geimplementeerd met een geschikte driver, sterker nog, het is vaak de enigste optie om een fatsoenlijke laagweergave te realiseren met een hele verzameling populaire drivers die in een gesloten kast een veels te hoge resonantiefrequentie te zien zullen geven.
Dan span je mijns inziens het paard achter de wagen door de keuze van het systeem afhankelijk te maken van de driverkeuze. Ik zou het eerder omdraaien: als je uitgaat van een gesloten kast en daar de juiste driver bij kiest om aan je eisen qua output te voldoen is er geen vuiltje in de lucht.
Audiolicious

ds23man schreef:
Bij een CB gebruik je veel meer vermogen om dezelfde uitslag te krijgen vergeleken in free air. Daardoor kan de verhouding vermogen/warmteafvoer volledig zoek raken. Het zal wel heel blijven, maar je moet ernstige powercompressie niet uitsluiten!
Ik deel je mening niet, we hebben het hier niet over continue belasting, nogmaals, dit is voor huiskamer gebruik, waarbij 100dB geluidsdruk in de regel al veels te veel is. Kijk dan nog eens goed naar de vermogens die daarbij komen kijken in mijn bovenstaande post. Een dergelijke 18" PA woofer gaat echt niet staan zweten bij 90W input.

Daar komt bij dat powercompressie tweeledig is, enerzijds door grote uitsturing (hier geen issue) anderzijds door opwarming van de spreekspoel. Dat laatste treedt vooral op bij middentoners en tweeters, een woofer heeft doordat deze veel grotere uitslagen maakt veel meer convectie rondom de spreekspoel (en in de regel ook een veel grotere spreekspoel) en dus een veel betere koeling, over thermische powercompressie maak ik mij dus geen zorgen.
Laatst gewijzigd door Audiolicious op wo 05 feb 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Audiolicious

Koen K schreef:
Misschien wil je ook de moeite nemen aan te geven welke zaken dat dan zijn en je weerlegging te presenteren? Ik geef aan dat de keuze voor een basreflex boven een gesloten kast mijns inziens niet op basis van geluidskwaliteit te verdedigen is en noem als onderbouwing daarvoor een aantal fenomenen die bij basreflexen in meer of mindere mate aanwezig zijn.
Je gooit een aantal zaken op een grote hoop en trekt vervolgens een conclusie, da's ietwat onverstandig en laat zien dat je geen ervaring hebt met de (zelf)bouw van bass-reflex kasten, gelukkig geef je dat zelf ook ruiterlijk toe. Had je die ervaring wel gehad dat had je begrepen dat veel van de zaken die je aanhaalt inderdaad kunnen voorkomen bij het bass-reflex principe, ik zeg bewust 'kunnen' omdat dit vaak te wijten is aan onkunde, gebrek aan kennis of simpelweg een verkeerde constructie/keuze die is gemaakt in het ontwerp. Bijna 90% van de luidsprekers die vandaag de dag worden verkocht zijn bass-reflex luidsprekers, zoals jij het doet voorkomen zijn die allemaal fatally flawed en da's natuurlijk onzin, ieder luidsprekerontwerp is en blijft een compromis.
Koen K schreef:
Dat heeft mijns inziens niks te maken met het feit dat ik zelf geen basreflex gebouwd heb. Ik hoef toch niet elke luidspreker zelf te bouwen voordat ik er iets over zeg wat ik ook uit de theorie en luisterervaring met / metingen aan vergelijkbare luidsprekers had kunnen concluderen?
Als je nog nooit geen taart gebakken hebt kan je weinig zeggen over het bakproces en de finesses ervan toch? Daarmee bedoel ik aan te geven dat je voorzichtig moet zijn met het op persoonlijke titel trekken van conclusies als je eerder hebt aangegeven geen ervaring te hebben met de materie. Praktijkervaring doe je op in de praktijk en niet uit een boek of via Google op internet. Gewapend met voldoende praktijkervaring en theoretische kennis kan je de conclusies trekken die jij poneert, zonder die praktijkervaring zou ik mijzelf iets genuanceerder uitlaten.
Koen K schreef:
Dan span je mijns inziens het paard achter de wagen door de keuze van het systeem afhankelijk te maken van de driverkeuze. Ik zou het eerder omdraaien: als je uitgaat van een gesloten kast en daar de juiste driver bij kiest om aan je eisen qua output te voldoen is er geen vuiltje in de lucht.
Ik denk niet dat je je voldoende realiseert dat zo'n 90% van commercieëel verkrijgbare luidsprekers gebruik maakt van het bass-reflex principe en dat in het verlengde daarvan, de driver fabrikanten dus ook drivers ontwikkelen die hiervoor geschikt zijn. Dat jij nu stelt dat ik het paard achter de wagen span vind ik ietwat vreemd, want jij gaat kennelijk voorbij aan het feit dat het overgrote deel van de luidsprekers die verkocht worden bass-reflex luidsprekers zijn. Dat wij als zelfbouwers andere keuzes kunnen maken staat hier helemaal los van, een driver fabrikant zal geen drivers ontwikkelen puur voor de zelfbouw markt, daar is deze markt veel en veels te klein voor.

Maar goed, deze discussie is erg off-topic, en voegt verders niets toe aan het topic, dus ik stel voor dat we het hierbij laten.
Koen K

Bericht door Koen K »

Goed, nog even om het wat duidelijker te maken dat ik niet in het algemeen alle BR's af wil schrijven:

– Een basreflex heeft een afstemfrequentie en daaronder heb je vrijwel geen output, plus een sterk verlaagde belastbaarheid en dus het risico om je woofers te beschadigen. Als de afstemfrequentie boven pak 'm beet 30 Hz ligt krijg je daar in praktijk (mijn praktijk) mee te maken.

– Bij basreflexen kunnen de genoemde effecten (poortresonantie, –ruis) een vervelende rol spelen.

– Het beste wat een basreflex kan bereiken is dat al deze fenomenen onhoorbaar zijn, dus in het gunstigste geval klinkt het even goed als een gesloten box maar dan met meer output. Naar mijn smaak moet je een BR dus alleen gebruiken als de afstemfrequentie aan de absolute ondergrens ligt van het spectrum van de muziek die je ermee gaat afspelen.

That's it. En ik ben van mening dat ik geen taart gebakken hoef te hebben om er een te kunnen proeven en/of uitspraken te doen over de theorie van het bakken. Als ik adviezen zou geven over hoe je precies een taart bakt, welk bakpapier het beste werkt etc. heb je een punt, maar dat is volgens mij niet wat ik doe.

Dat het overgrote merendeel van de luidsprekers basreflexen zijn wijst er mijns inziens eerder op dat men zo gemakkelijk en goedkoop mogelijk zoveel mogelijk output wil bereiken dan op wat anders.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Audiolicious schreef:
@ds23man,

P.s. met wat voor vermogens draai jij normaliter dat je je zorgen maakt over een PA woofer die in een huiskamer wordt ingezet? Is de aardbeving die gisteravond gemeld werd in Groningen wellicht het resultaat van een gezellig luisteravondje bij jou thuis? :mrgreen:
lijkt er wel op:
http://www.nu.nl/binnenland/3693340/ver ... knal-.html
:rofl:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Audiolicious schreef:

Aangezien ik twee stuks 18-inch woofers in ga zetten, betekent dit dat ik sec gezien 3dB winst pak omdat deze woofers hetzelfde frequentiebereik weergeven en fysiek gezien binnen één golflengte van elkaar staan, dus mag ik de output gemakshalve optellen.
Als je elke woofer met een eigen versterker aanstuurt is de winst 6db rendement max aantal db's of de konus uitslag is maar de helft als je normaal/luid speelt en vermogen wat je in een woofer stopt is nog maar een kwart als je normaal/luid speelt .
Koen K schreef:
– Een basreflex heeft een afstemfrequentie en daaronder heb je vrijwel geen output, plus een sterk verlaagde belastbaarheid en dus het risico om je woofers te beschadigen. Als de afstemfrequentie boven pak 'm beet 30 Hz ligt krijg je daar in praktijk (mijn praktijk) mee te maken.
Een subsonic voorkomt een grote uitslag onder afstemfrequentie .

Ook gesloten subwoofers profiteren van een subsonic als de Qtc kleiner is , bij Qtc 0,577 bv .
Audiolicious

bas focal m180 schreef:
Als je elke woofer met een eigen versterker aanstuurt is de winst 6db rendement max aantal db's of de konus uitslag is maar de helft als je normaal/luid speelt en vermogen wat je in een woofer stopt is nog maar een kwart als je normaal/luid speelt .
Sorry Bas, ik heb bovenstaande drie keer gelezen maar ik begrijp niet wat je probeert te zeggen? Het is vlees noch vis zogezegd :D
bas focal m180
Contacteer:

Audiolicious schreef:
bas focal m180 schreef:
Sorry Bas, ik heb bovenstaande drie keer gelezen maar ik begrijp niet wat je probeert te zeggen? Het is vlees noch vis zogezegd :D
Oke nog een keer .

Als je 1 woofer tot zijn max aanstuurt , laten we zeggen 110db .
Nu stuur je een 2 subwoofers met eigen versterker tot zijn max aan dan is het +6db wat je harder kan , totaal komt op 116db .

Je stuurt 1 woofer aan tot 110 db
Met 2 woofers met eigen versterker houd dat in dat 2 woofers nog maar de helft hoefen te bewegen om op 110 db te komen .

Om 1 woofer aan te sturen tot 110db heb je bv 500 watt nodig .
Met 2 woofers stuur je elke woofer maar met 125 watt aan om op 90db te komen .

In de praktijk houd dat in met normaal of luid luisteren .
X-max neemd om op hetzelfde aantal db te komen met de helft af .
Electrisch krijgt elke woofer maar 1/4 te verwerken .
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Audiolicious

Allemaal leuk en aardig, maar da's hier niet van toepassing. Ik gebruik straks twee subwoofers, ieder voorzien van een eigen eindversterker, dus de winst is 3dB, geen 6dB. Da's alleen zo in het geval je twee subwoofers inzet en die ook aanstuurt, parallel geschakeld, via dezelfde eindversterker, da's hier niet het geval.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Audiolicious schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar da's hier niet van toepassing. Ik gebruik straks twee subwoofers, ieder voorzien van een eigen eindversterker, dus de winst is 3dB, geen 6dB. Da's alleen zo in het geval je twee subwoofers inzet en die ook aanstuurt, parallel geschakeld, via dezelfde eindversterker, da's hier niet het geval.
Ga je op die twee subs twee heel verschillende signalen zetten dan?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Volgens mij wordt er hier langs elkaar heen gepraat. We hebben het hier over een verschil van 3 of 6 dB, maar verschil waarin? Rendement, gevoeligheid, maximale output?

1- Bij het toepassen van twee woofers wordt het rendement dubbel zo groot, waardoor je met de helft van het elektrisch vermogen (-3 dB) dezelfde output krijgt als met één woofer. Dat betekent een winst van 3 dB in rendement.

2- De gevoeligheid is de output bij een gegeven spanningsniveau. Zet je de beide woofers parallel op één versterkertrap, dan krijg je in totaal 6 dB winst in output. Drie dB daarvan komen doordat het rendement hoger wordt (zie puntje 1). Je krijgt nog drie dB extra doordat de impedantie van twee woofers parallel half zo hoog is als die van één woofer, waardoor bij een gegeven spanning de stroom - en daarmee het vermogen - dubbel zo groot wordt.

3- Ervan uitgaande dat er voldoende versterkervermogen voor handen is, is de winst in totale maximale output 6 dB. Je wint immers drie dB aan rendement en omdat je twee woofers hebt, kunnen ze samen twee keer zoveel vermogen aan als één woofer.
Audiolicious

Pjotr schreef:
Audiolicious schreef:
Ga je dan op die twee subs twee heel verschillende signalen zetten dan?
Nee, maar 3dB van die 6dB komt voor rekening van de halvering van de impedantie van de luidspreker, doordat je twee stuks parallel schakelt, da's hier niet het geval.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
Volgens mij wordt er hier langs elkaar heen gepraat. We hebben het hier over een verschil van 3 of 6 dB, maar verschil waarin? Rendement, gevoeligheid, maximale output?.
Lijkt mij wel duidelijk. Wat we waarnemen is SPL, dus gaat het daarover als je over een verbetering wilt praten.

(De rest van je verhaal klopt verder natuurlijk wel: 2x zoveel vermogen en 2x zoveel opp = +6dB SPL :D)
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 06 feb 2014, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Audiolicious

@Martijn,

Precies! Ik gebruik twee subwoofers, met twee eindversterkers, dus de enige winst die ik boek is met de akoestische koppeling, dus netto is dat 3dB, exact zoals jij aangeeft in 1. Het scenario zoals je schetst in 2 is hier niet van toepassing omdat de woofers niet elektrisch gekoppeld zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Audiolicious schreef:
@Martijn,

Precies! Ik gebruik twee subwoofers, met twee eindversterkers, dus de enige winst die ik boek is met de akoestische koppeling, dus netto is dat 3dB, exact zoals jij aangeeft in 1. Het scenario zoals je schetst in 2 is hier niet van toepassing omdat de woofers niet elektrisch gekoppeld zijn.
Dat maakt niet uit, je hebt 2x zoveel stralend oppervlak met 2 twee identieke woofers met dezelfde conusuitslag.
bas focal m180
Contacteer:

Jouw situatie is
2 woofers met eigen versterker
Audiolicious schreef:
@Martijn,

Je hebt toch 2 versterkers beide vermogens worden opgeteld .

+ 6db is een verdubbeling aan geluidsdruk .
Dan moeten we x2 aan lucht verplaatsen .

Je gaat van 1 woofer en 1 versterker naar 2 woofers en 2 versterkers .

1x konus met verdubbeling watts = +3db
2x konus opervlak zelfde hoeveeleid watts = +3db
2x konus opervlak 2x maal zo veel WATTS = +6db

Of je nu 2x zoveel watts krijgt door parallel zetten woofers imdedantie wordt de helft en versterker vermogen verdubbelt of je hebt 2 versterkers met eigen vermogen die worden dan opgeteld .

Dan hebben we het alleen maar over winst in geluidsdruk gehad .

Ik ging een stap verder met wat het doet om bij een gelijk blijfende geluidsdruk om van 1 naar 2 woofers/versterkers te gaan .

We nemen 100db als voorbeeld .

1 woofer 500watt 10mm x-max 100db .

Hoe komen we met 2 woofers en 2 versterkers op 100db , hoe ziet dat eruit .

1 woofer 500watt 10mm x-max 100db .
1 woofer 250watt 7,5mm x-max 97db
1 woofer 125watt 5mm x-max 94db

2 woofers 2x500watt 10mm x-max 106db
2 woofers 2x250watt 7,5mm x-max 103db
2 woofers 2x125watt 5mm x-max 100db .

Elke woofer krijgt nog maar 125watt 1/4 aan versterker vermogen en beweegt maar 5mm 1/2 .

De belasting elektrisch en mechanisch nemen af , vervorming daardoor ook .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”