ds23man schreef:Een paar conclusies kunnen we wel trekken:
1. Verlaging van Fb is maximaal 1 octaaf welk systeem je ook toepast: CB + LT, EQSS, MFB
2. Meer dan 12 db gain is niet realistisch.
Het EQSS verhaal van Bob Cordell kan wel eens interessant zijn om dat eens nader te onderzoeken in een ander draadje of zijn beweringen kloppen. Zijn belangrijkste bewering: BR zo getuned dat deze een second order afval heeft gedraagt zich als CB.
Absoluut niet mee eens. Voornamelijk omdat je één ding onbesproken laat en da's mijns inziens de crux van deze hele discussie en ook de insteek van dit topic: het gaat sec gezien om de geluidsdruk die je wilt halen, al het andere kan daaraan ondergeschikt gemaakt worden (binnen bepaalde fysieke grenzen).
De reden dat ik hier kies voor twee (!) stuks 18-inch woofers is omdat ik niet verwacht veel meer geluidsdruk dan maximaal 105 á 110dB nodig te zullen hebben. Da's in een doorsnee huiskamer dusdanig luid dat op de frequenties waarop deze subwoofers worden ingezet dit betekent dat de schilderijen zowat van de muur komen vallen en de deuren in de sponningen staan te ratelen. Normaliter zal de geluidsdruk veel lager zijn, normaal luister nivo is immers zo'n 75 tot 85dB, 110dB is dan een factor ~60x luider (!), 100dB is dan een veel realistischer waarde.
Aangezien ik twee stuks 18-inch woofers in ga zetten, betekent dit dat ik sec gezien 3dB winst pak omdat deze woofers hetzelfde frequentiebereik weergeven en fysiek gezien binnen één golflengte van elkaar staan, dus mag ik de output gemakshalve optellen.
Voor 110dB totale geluidsdruk kom ik per woofer dus uit op 107dB aan feitelijk te leveren geluidsdruk, de vraag is nu dus wat ik daar voor vermogen voor nodig heb en wat de benodigde uitslag is, alleen met deze data kan ik iets zinnigs zeggen over de hoeveelheid boost en uitslag die er nodig is. Laten we uitgaan van 20Hz, alhoewel dat *niet* mijn insteek is, ik ga eerder uit van 40Hz, maar ik wil graag laten zien dat de zogenaamde *experts* in dit topic hun huiswerk toch iets beter moeten doen, dus gaan we uit van 20Hz.
De gekozen woofer, een FaitalPro 18XL1600, wordt gemonteerd in een *gesloten kast* van 90-liter met een Qtc=0.45 en een F3=82Hz. Als ik e.e.a. doorreken kom ik voor een geluidsdruk van 107dB bij 20Hz uit op een per woofer benodigd vermogen van 850W met een uitslag van 12.7mm, da's binnen de specificaties, zowel wat betreft maximaal vermogen als de Xmax.
Voor 105dB kom ik per woofer uit op 102dB aan feitelijk te leveren geluidsdruk, wederom kijken we naar de te leveren geluidsdruk bij 20Hz. Als ik e.e.a. even doorreken kom ik voor een geluidsdruk van 102dB bij 20Hz uit op een per woofer benodigd vermogen van 270W met een uitslag van 7.17mm.
Als we nu kijken naar een veel realistischer geluidsdruk van 100dB, wederom bij 20Hz, feitelijk hoeft er dan maar 97dB aan geluidsdruk geleverd te worden, dan kom ik voor een geluidsdruk van 100dB bij 20Hz uit op een per woofer benodigd vermogen van 90W met een uitslag van 4.14mm.
Kortom, samenvattend, voor de volgende geluidsdrukken volgt voor de gekozen configuratie:
*Benodigd vermogen en uitslag bij 20Hz*
- 110dB (107dB) bij 20Hz : 850W input met een uitslag van 12.7mm
- 105dB (102dB) bij 20Hz : 270W input met een uitslag van 7.17mm
- 100dB (97dB) bij 20Hz : 90W input met een uitslag van 4.14mm
Zoals ik in mijn eerste post al aangaf is het niet mijn intentie om sublaag weer te geven, deze subwoofers zijn niet bedoeld voor thuisbioscoop gebruik, maar voor muziekweergave. De bedoeling is dat ze m'n hoofdluidsprekers aanvullen in het gebied tot pakweg 30Hz.
Laten we daarom nog eens gaan kijken naar de eisen voor weergave bij 30Hz en 40Hz voor dezelfde geluidsdrukken als hierboven genoemd. Hieruit volgt dan:
*Benodigd vermogen en uitslag bij 30Hz*
- 110dB (107dB) bij 30Hz : 250W input met een uitslag van 5.73mm
- 105dB (102dB) bij 30Hz : 80W input met een uitslag van 3.24mm
- 100dB (97dB) bij 30Hz : 25W input met een uitslag van 1.81mm
*Benodigd vermogen en uitslag bij 40Hz*
- 110dB (107dB) bij 40Hz : 120W input met een uitslag van 3.27mm
- 105dB (102dB) bij 40Hz : 38W input met een uitslag van 1.84mm
- 100dB (97dB) bij 40Hz : 12W input met een uitslag van 1.04mm
Daaruit blijkt, zonder enige ruimte voor discussie, dat het met het benodigde versterkervermogen, de benodigde uitslag en in het verlengde daarvan de vervorming voor realistische weergave in een huiskamer situatie prima uitpakt. Geen torenhoge vervorming zoals sommigen in dit topic aangeven, of woofers die tegen de Xmax aan staan te rammelen. Nee, dit zijn vermogens en uitslagen die de gekozen PA woofer echt op z'n sloffen aankan, zelfs bij het 110dB geluidsdruk bij 20Hz scenario.
Ik hoop hiermee mijn keuze en insteek voldoende gemotiveerd te hebben en daarmee ook de discussie over bass-reflex en allerhande andere alternatieven (nog grotere kasten b.v.) definitief te hebben voorzien van een passend antwoord; dergelijke alternatieven zijn hier *niet* nodig, in tegendeel.