Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Audiolicious

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
Zou dat stuk geen gerommel in de marge willen noemen, staat veel informatie in over de voor en nadelen van het corrigeren van gesloten behuizingen. In feite is wat jij wil doen ook gewoon een Linkwitz transformatie.
Hij laat heel bewust zaken liggen, zoals bijvoorbeeld de absoluut belabberde belastbaarheid van een bass-reflex systeem onder de resonantie frequentie, de afval is daar namelijk 24dB/oktaaf en da's flink. Ga je boosten onder de resonantie frequentie dan loop je al heel snel tegen de fysieke grenzen van de driver aan, veel meer dan bij een gesloten systeem.
ds23man schreef:
Bob Cordell is geen domme jongen trouwens:

http://www.linearaudio.net/index.php?op ... &Itemid=59
In het verlengde daarvan ga je er gemakshalve vanuit dat ik wel een domme jongen ben? Of lees ik dan teveel tussen de regels door?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Dat van die belastbaarheid onder afstemfrequentie noemt hij wel degelijk ergens. Maar de essentie van zijn verhaal is dat een BR kast met expres te lage afstemming zich gedraagt als een gesloten behuizing waardoor je wel kan boosten. Voordeel van die setup is dat er minder geboost hoeft te worden dan bij een puur gesloten kast.
Audiolicious

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
Dat van die belastbaarheid onder afstemfrequentie noemt hij wel degelijk ergens. Maar de essentie van zijn verhaal is dat een BR kast met expres te lage afstemming zich gedraagt als een gesloten behuizing waardoor je wel kan boosten. Voordeel van die setup is dat er minder geboost hoeft te worden dan bij een puur gesloten kast.
Gezien de gewenste afstemming, de Sd van de hier gebruikte woofers (FaitalPro 18XL1600), de Xmax en de daarbij behorende luchtverplaatsing loop je tegen een praktisch probleem aan. Als ik even snel e.e.a. doorreken kom ik met de FaitalPro 18XL1600 in een 120-liter kast uit op 4 stuks 100mm bass-reflex pijp met een lengte van ~1.5m (!) per pijp voor een afstemming op circa 25hz. Dat past eenvoudigweg niet in de kast. Minder bass-reflex pijpen kan ook, maar dan neemt de diameter toe, voor twee stuks ga je richting 150mm, met wederom een lengte van ~1.5m (!) per pijp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Dat van die belastbaarheid onder afstemfrequentie noemt hij wel degelijk ergens. Maar de essentie van zijn verhaal is dat een BR kast met expres te lage afstemming zich gedraagt als een gesloten behuizing waardoor je wel kan boosten. Voordeel van die setup is dat er minder geboost hoeft te worden dan bij een puur gesloten kast.
Zou zeggen, laat maar zien, werk het voor ons eens netjes uit. Maar dan met een deugdelijk verhaal en deugdelijke simulaties. Het verhaal van Cordell is een suggestie en nogal warrig. Laat nergens resultaten zien, al was het maar gesimuleerde.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 04 feb 2014, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Dat van die belastbaarheid onder afstemfrequentie noemt hij wel degelijk ergens. Maar de essentie van zijn verhaal is dat een BR kast met expres te lage afstemming zich gedraagt als een gesloten behuizing waardoor je wel kan boosten. Voordeel van die setup is dat er minder geboost hoeft te worden dan bij een puur gesloten kast.
Zou zeggen, laat maar zien, werk het voor eens netjes uit. Maar dan met een deugdelijk verhaal en deugdelijke simulaties. Het verhaal van Cordell is een suggestie en nogal warrig. Laat nergens resultaten zien, al was het maar gesimuleerde.
Hij heeft anders wel een patent op!

http://www.cordellaudio.com/loudspeaker ... 894614.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Wat zegt dat nou? Het blijft marginaal gerommel.
Audiolicious

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
Hij heeft anders wel een patent op!

http://www.cordellaudio.com/loudspeaker ... 894614.pdf
Omdat ergens een patent op rust hoeft nog niet te betekenen dat zoiets ook praktisch nut en/of toepasbaarheid heeft, heel veel patenten slaan absoluut nergens op.

Zoiets bijvoorbeeld, een systeem om dmv. onder je hoofdhuid te implanteren magneten, je (zonne)bril op z'n plek te houden.
glasses2.jpg
glasses2.jpg (11.76 KiB) 396 keer bekeken
http://www.google.com/patents?id=5FMbAAAAEBAJ
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Audiolicious schreef:
ds23man schreef:
Dat van die belastbaarheid onder afstemfrequentie noemt hij wel degelijk ergens. Maar de essentie van zijn verhaal is dat een BR kast met expres te lage afstemming zich gedraagt als een gesloten behuizing waardoor je wel kan boosten. Voordeel van die setup is dat er minder geboost hoeft te worden dan bij een puur gesloten kast.
Gezien de gewenste afstemming, de Sd van de hier gebruikte woofers (FaitalPro 18XL1600), de Xmax en de daarbij behorende luchtverplaatsing loop je tegen een praktisch probleem aan. Als ik even snel e.e.a. doorreken kom ik met de FaitalPro 18XL1600 in een 120-liter kast uit op 4 stuks 100mm bass-reflex pijp met een lengte van ~1.5m (!) per pijp voor een afstemming op circa 25hz. Dat past eenvoudigweg niet in de kast. Minder bass-reflex pijpen kan ook, maar dan neemt de diameter toe, voor twee stuks ga je richting 150mm, met wederom een lengte van ~1.5m (!) per pijp.
Waarom zo laag? Bob tuned zijn Athena kast op 37Hz met woofertje met een Fs van 55Hz

[url]file:///C:/Documents%20and%20Settings/VOORS/Local%20Settings/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/AM1AU7BW/athena%5B1%5D.ppt#259,6,Athena[/url]
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Audiolicious schreef:
ds23man schreef:
Hij heeft anders wel een patent op!

http://www.cordellaudio.com/loudspeaker ... 894614.pdf
Omdat ergens een patent op rust hoeft nog niet te betekenen dat zoiets ook praktisch nut en/of toepasbaarheid heeft, heel veel patenten slaan absoluut nergens op.

Zoiets bijvoorbeeld, een systeem om dmv. onder je hoofdhuid te implanteren magneten, je (zonne)bril op z'n plek te houden.
glasses2.jpg
http://www.google.com/patents?id=5FMbAAAAEBAJ
Voor mensen zonder oren erg handig! :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Dat van die belastbaarheid onder afstemfrequentie noemt hij wel degelijk ergens. Maar de essentie van zijn verhaal is dat een BR kast met expres te lage afstemming zich gedraagt als een gesloten behuizing waardoor je wel kan boosten. Voordeel van die setup is dat er minder geboost hoeft te worden dan bij een puur gesloten kast.
Zou zeggen, laat maar zien, werk het voor ons eens netjes uit. Maar dan met een deugdelijk verhaal en deugdelijke simulaties. Het verhaal van Cordell is een suggestie en nogal warrig. Laat nergens resultaten zien, al was het maar gesimuleerde.
Het is eigenlijk heel simpel: de zaak zo tunen dat je een tweede orde afval krijgt, die kun je dan compenseren met een Linkwitz transform.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Dat van die belastbaarheid onder afstemfrequentie noemt hij wel degelijk ergens. Maar de essentie van zijn verhaal is dat een BR kast met expres te lage afstemming zich gedraagt als een gesloten behuizing waardoor je wel kan boosten. Voordeel van die setup is dat er minder geboost hoeft te worden dan bij een puur gesloten kast.
Zou zeggen, laat maar zien, werk het voor ons eens netjes uit. Maar dan met een deugdelijk verhaal en deugdelijke simulaties. Het verhaal van Cordell is een suggestie en nogal warrig. Laat nergens resultaten zien, al was het maar gesimuleerde.
check een paar Hobby Hifi's, BT heeft een aantal maal een "te laag afgestemde BR kast met boost" gedaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
check een paar Hobby Hifi's, BT heeft een aantal maal een "te laag afgestemde BR kast met boost" gedaan.
Lees dat krantje al lange tijd niet meer maar als je relevante scans kunt maken?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

SUB ZERO speelt onder Fs .
De vervorming schiet onder 30hz omhoog , maar dat zie ik bij gesloten/bassreflex subwoofers gebouwd met units die een lage fs hebben ook .
Bijlagen
s 001 001.jpg
s 002 001.jpg
s 003 001.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
check een paar Hobby Hifi's, BT heeft een aantal maal een "te laag afgestemde BR kast met boost" gedaan.
Lees dat krantje al lange tijd niet meer maar als je relevante scans kunt maken?
moet t ff zoeken...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
check een paar Hobby Hifi's, BT heeft een aantal maal een "te laag afgestemde BR kast met boost" gedaan.
Lees dat krantje al lange tijd niet meer maar als je relevante scans kunt maken?
moet t ff zoeken...
Heb meet resultaten gepost .

Doelstemming was met een kleinere kast als normaal met lange poort om een lage afstemming te berijken .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Q

Bericht door Pjotr »

Ha Bas,

Bedankt voor die scans, heb ik gezien maar ik kan er niet echt chocola van maken. I.i.g. is mijn ervaring toch wel dat zover oprekken dat je een "zadel" curve krijgt ook een garantie is voor een nogal ongedefinieerde bas. Er zit dan een piek in de group delay waar je niet vrolijk van wordt.

Ikzelf vind alles verder dan een QB3 afstemming niet meer mijn ding. Maar als je dat netjes lager kunt afschermen met een LT ben ik wel nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Koen K »

Op zich lijkt het idee van een baspoort "te laag" afstemmen en het dan vervolgens met boost rechttrekken me niet zo gek. Het zorgt er in elk geval voor dat je pas een stuk lager gedoe krijgt met group delay en ongecontroleerd wapperen onder de afstemfrequentie.

In tijden van goedkope DSP en versterkervermogen heeft het volgens mij meer zin om te kijken naar de maximale geluidsdruk die een systeem kan bereiken binnen Xmax dan naar de frequentierespons zonder equalizing—uiteraard binnen de grenzen van het redelijke. Dat levert logischerwijs andere keuzes op qua afstemming, ook afhankelijk van je afweging tussen geluidsdruk en diepgang.

(Tenminste, ik vind dat logisch) :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Olaf Analogue »

Het levert een blubberbas op :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Misschien Koen. Maar ik heb het idee dat als je te ver van Fb af gaat zitten met de BR resonantie dat de speaker de BR resonantie niet goed meer onder controle houdt en een eigen leven gaat leiden. Dat is een mechanisch iets waar je met equalisen niet veel meer aan doet volgens mij. Dit een beetje gebaseerd op het gehoormatig gegeven dat ik een dergelijke afstemming nogal rommelig vind klinken. Geeft wel lekker veel diep laag maar wat voor laag?

[Edit]

Olaf is mij al voor :D
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Koen K »

Maar waar komt die blubberbas dan vandaan als de group delay nog laag is en het qua frequentierespons ook gewoon klopt? Dat wijst toch niet op gebrekkige demping? Ik moet zeggen dat ik niet zoveel ervaring met basreflexen heb, dus wellicht ontgaat mij iets.

Overigens ben ik sowieso niet zo'n voorstander van basreflexluidsprekers, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door MarcoSQ »

Het is allemaal vreselijk offtopic voor de topicstarter die allang zijn (prima!) keuze gemaakt heeft, sorry :oops:, hierna ben ik stil of ontopic.

Maar, het bovenstaande heb ik wel eens gedaan en klinkt goed uitgevoerd prima. Er is normaal ook geen enkel mechanisme dat 'de BR resonantie goed onder controle houdt' (anders dan de stromingsweerstand in die pijp), en dat is hier niet anders.
Eenmaal in een ruimte geplaatst kan een heel laag rechtdoorlopend. systeem inderdaad wel erg overheersen in het laag, misschien dat dat een negatieve ervaring kan verklaren. Ik vind het zelf ook niet prettig.

Je hebt inderdaad het grote voordeel van iets van 6dB extra headroom met dezelfde limitatie in je uitwijking.
En wat dat betreft vind ik het zelfs nog een goeie bijdrage van DS23man (dat ik dát nog eens zou zeggen :rofl: :mrgreen: ); het ging de topicstarter erom om de uitslag omlaag te krijgen en daarmee vervorming, terwijl de output omhoog moet. Behalve een groter membraan, lijkt dit zo ff snel de enige manier te zijn.

De praktijk is alleen een ander verhaal. Meestal loop je tegen onrealistisch grote kasten of dito lange poorten aan om dit zinnig toe te kunnen passen.
En zijn er subjectief betere, of in ieder geval handigere compromissen te vinden. Zeker met het grote aanbod aan high-excursion woofers tegenwoordig.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

Een betere manier is juist de behuizing te vergroten met een langere poort om lager te komen .

MarcoSQ schreef:

De praktijk is alleen een ander verhaal. Meestal loop je tegen onrealistisch grote kasten aan om dit zinnig toe te kunnen passen.
.
Wat een onzin , wij mannen vinden een enorme grote kast geen enkel probleem om onze doelstelling te halen .
Het probleem ligt heel ergens anders en het staat achter het fornuis :rofl:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Koen K »

@ Marco: Zo bekeken is er eigenlijk überhaupt geen goede reden meer om een basreflex voor hifi–toepassingen te gebruiken—een gesloten kastje met een flinke woofer erin levert immers, zeker met wat boundary gain erbij, gemakkelijk voldoende output in een normale kamer.

@ Bas: Mwa, ik hoef niet per se van die sarcofagen in mijn kamer :P
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Hetgeen de vraag doet rijzen of een sub tot 20 Hz sowieso nog wel wat met hifi te maken heeft. In mijn optiek meer met buikmassage :lol:

Maar ik ben het er niet mee eens dat een BR niet meer relevant is. De veel kleinere conus uitslag in het laag heeft zeker zo zijn voordelen m.b.t. vervorming. En een zorgvuldig en redelijk tam getunede BR kan heel fraai laag neerzetten wat beslist niet onder doet voor een CB. Sterker nog gewoon beter kan klinken.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Koen K »

Pjotr schreef:
Hetgeen de vraag doet rijzen of een sub tot 20 Hz sowieso nog wel wat met hifi te maken heeft. In mijn optiek meer met buikmassage :lol:
Persoonlijk heb ik het idee dat alles boven de 30 Hz belangrijk is. Eigenlijk geldt voor geluid onder de 30 Hz in mijn ogen hetzelfde als voor dat boven de 15 kHz. Het is niet echt heel hoorbaar, maar het het voegt wel wat toe aan het geluid. Of je het mist als het er niet is is een andere vraag.
Maar ik ben het er niet mee eens dat een BR niet meer relevant is. De veel kleinere conus uitslag in het laag heeft zeker zo zijn voordelen m.b.t. vervorming. En een zorgvuldig en redelijk tam getunede BR kan heel fraai laag neerzetten wat beslist niet onder doet voor een CB. Sterker nog gewoon beter kan klinken.
Waarom beter?

Me dunkt dat voor een BR het best bereikbare is dat het even goed klinkt als een goede gesloten kast, en dat is wat mij betreft pas mogelijk als je de afstemfrequentie onder de 30 Hz kunt leggen. Maar zelfs dan: het geruis van een baspoort, de 18 dB/oktaaf afval en de zeer lage belastbaarheid beneden de afstemfrequentie zijn wat mij betreft toch wel duidelijke nadelen. En dan hebben we het nog niet over poortresonanties en dergelijke gehad. Als de vraag "meer output" is luidt naar mijn mening het correcte antwoord dus "meer conusoppervlak" en tot op zekere hoogte ook "meer Xmax".

Als je alleen Jazz at the Pawnshop, Patricia Barber en Nils Lofgren luistert zal het natuurlijk niet zo'n vaart lopen :twisted: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”