Het is allemaal vreselijk offtopic voor de topicstarter die allang zijn (prima!) keuze gemaakt heeft, sorry

, hierna ben ik stil of ontopic.
Maar, het bovenstaande heb ik wel eens gedaan en klinkt goed uitgevoerd prima. Er is normaal ook geen enkel mechanisme dat 'de BR resonantie goed onder controle houdt' (anders dan de stromingsweerstand in die pijp), en dat is hier niet anders.
Eenmaal in een ruimte geplaatst kan een heel laag rechtdoorlopend. systeem inderdaad wel erg overheersen in het laag, misschien dat dat een negatieve ervaring kan verklaren. Ik vind het zelf ook niet prettig.
Je hebt inderdaad het grote voordeel van iets van 6dB extra headroom met dezelfde limitatie in je uitwijking.
En wat dat betreft vind ik het zelfs nog een goeie bijdrage van DS23man (dat ik dát nog eens zou zeggen

); het ging de topicstarter erom om de uitslag omlaag te krijgen en daarmee vervorming, terwijl de output omhoog moet. Behalve een groter membraan, lijkt dit zo ff snel de enige manier te zijn.
De praktijk is alleen een ander verhaal. Meestal loop je tegen onrealistisch grote kasten of dito lange poorten aan om dit zinnig toe te kunnen passen.
En zijn er subjectief betere, of in ieder geval handigere compromissen te vinden. Zeker met het grote aanbod aan high-excursion woofers tegenwoordig.