Preamp Voyager

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Re: Preamp Voyager

Bericht door AatV »

Met 6N6 bedoelt TD de 6N6P.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 02 feb 2014, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Post uit China, de printjes waar de nixies op komen zijn binnen, net als het bordje om de nixies aan te sturen. 3 x 6N6 besteld, een 6X4 gelijkrichter, wat capaciteiten en 2 mooie AmpOhm paper in wax koppelcondensatoren.
DSC00763.jpg
Ik dacht dat ik klaar was met de printjes, maar natuurlijk ontbreekt de voeding voor de gloei van de buisjes nog. Schema en pcb:
FilaSupply_schema.~bmp.png
FilaSupply_pcb.~bmp.png
Dan, op de trafo heb een wikkeling van 8V / 2A 'over'. Wat blijkt, ooit was het idee (staat ook in het artikel Classic Three in Elektor Audio Special 5) om een Phonodude te voeden vanuit deze trafo naast de Classic Three. Eigenlijk een te mooie kans om niks mee te doen, ik heb besloten een phonodude bij de preamp in te bouwen. Voeding zit er al in, 4 buisjes toevoegen en wat kippenvoer, klaar.

Ik moet dan denk ik wel 2 x een LM350 gaan gebruiken voor de gloei. 3 x 6N6P komt op 2,25A, en de 4 buisjes uit de Phonodude zitten op iets onder de 2A, gaat niet met een enkele LM350.

Heb op eBay een lot kunnen kopen met mooie keramische noval voetjes met sleeve, die ter afscherming over de buisjes geplaatst kunnen worden. Ik voel er dan veel voor zowel de voorversterker buisjes als de Phonodude buisjes op 1 groot subchassis te zetten, en de buisjes door de bovenplaat te laten steken. Behalve de bevestigingsschroeven van de bovenplaat zijn er dan geen schroeven/bouten zichtbaar.

Het eerste versterkende buisje in de Phonodude, de 5755, wil ik op 6.3V gaan gloeien.
5755.jpg
5755.jpg (5.39 KiB) 639 keer bekeken
Dit gaat toch goed als ik pin 4 en 5 samenvoeg, en het andere potentiaal op pin 9 zet? Kan iemand dat bevestigen?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Barry2001 schreef:
Dit gaat toch goed als ik pin 4 en 5 samenvoeg, en het andere potentiaal op pin 9 zet? Kan iemand dat bevestigen?
Klopt.
Wat ook wel gedaan wordt is dat het ene kanaal gegloeid wordt met 4-9 en het andere met 5-9.. is het gloeidraadje overleden, prik je het buisje in het andere kanaal.. Of dit werkelijk zo praktisch is weet ik niet.. buisjes overlijden inderdaad wel eens aan een onderbroken gloeidraad maar de verhouding tot normaal versleten buisjes of anderzijds defect geraakt is niet om je heel erg zorgen te maken, volgens mij.. en een helft van de gloeidraad produceert nu eenmaal minder warmte (= emissie) dan twee helften.. Maar het kan ruim voldoende zijn..

Kees
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Op halve spanning loopt de dubbele stroom inderdaad. Maar dan ga ik dat op die manier oplossen, nog even passen meten waar ik wat plaats. Het lijkt me handig die 5755 zo ver mogelijk bij de trafo vandaan te plaatsen, als zijnde het meest gevoelige buisje om rotzooi op te pikken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Ik moet dan denk ik wel 2 x een LM350 gaan gebruiken voor de gloei. 3 x 6N6P komt op 2,25A, en de 4 buisjes uit de Phonodude zitten op iets onder de 2A, gaat niet met een enkele LM350.
Een ICtje voor 5A dan ?
Anne
Bijlagen
LM1084-Reg+5A.pdf
(750.53 KiB) 67 keer gedownload
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:
Een ICtje voor 5A dan ?
Anne
Ziet er goed uit. Aansluiting is hetzelfde als een LM317 (en ook LM350), kan zo op de print. Vraag is even hoeveel dit gaat dissiperen.. Ik heb niet heel veel ruimte, het grootste koelblok uit de SK42 reeks bij Dick Best, SK42-51S met 4 degC/W is 51mm hoog, ik wil eigenlijk die eronder SK42-38S gaan gebruiken, jawel 38mm hoog.

Of... ik ga de DDPAK/TO-263 uit de datasheet gebruiken. Via's rondom slaan en een groot GND vlak op de andere kant voor koeling. Dan wordt het helemaal klein, geen koelblok nodig. In de datasheet wordt een max opgegeven van 0.65/2.7 degC/W. Nu zit ik even te denken of ik kan uitrekenen hoeveel koper nodig is, maar weet dit zo niet. Ik heb een collega die beter thuis is in het thermisch huishouden van een print, ik ga 'm vragen. Heb de print nog niet besteld, ga dit zeker overwegen. Heb hier wel een bout waarmee ik dit gesoldeerd krijg in elk geval.
Bijlagen
DDPAK_TO-263.jpg
DDPAK_TO-263.jpg (5.92 KiB) 596 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor een behoorlijke koeling zal de print dan wel vertikaal moeten staan om er een luchtstroom langs te krijgen.
Om iets op grote kopervlakken te solderen,de print voorverwarmen,bijv.op een strijkbout.
Anne
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Mag deze dan niet rechtop staan zodat er een koelplaatje tegen aan kan.
democles

Bericht door democles »

Ziet er goed uit. Aansluiting is hetzelfde als een LM317 (en ook LM350), kan zo op de print. Vraag is even hoeveel dit gaat dissiperen.. Ik heb niet heel veel ruimte,
Heb je niet ergens ruimte om die LM1084 op de bovenplaat te schroeven?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee, de bovenplaat wil ik schroefloos houden, en rechtop zou wel kunnen mits ik het 38mm koelprofiel neem. 50mm zou ook nog kunnen, dan zou ik het printje tegen de zijkant moeten schroeven.

Die koeling op de pcb zou ik wel mooi vinden, vond dit: http://www.infineon.com/dgdl/smdpack.PD ... 17b42923f5 ben het wel vaker tegengekomen, maar vaak in een 'layout recommendation' in de datasheet.

Op pag 34 staat de TO263 die ik wil gebruiken, een voorbeeldje met 35u dik koper en FR4 isolatiemateriaal (iTead). Getallen omgerekend van Kelvin naar degC, maar ik kom op een vreemde waarde. Maar ik wil navraag bij iemand doen die dit vermoedelijk wel weet, wordt vervolgd. De 2 x LM350 is zowiezo een optie, meer dan 1 print bestellen moet ik toch, en als ik het koelblokje op 38mm kan houden passen er zat 2 in.

Dan, de backpaneltjes getekend, besteld bij Schaeffer. Wordt aardig compleet zo, kunnen we eindelijk eens gaan bouwen 8)
Bijlagen
Back_AC.jpg
Back_Input.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

En de daad bij het woord gevoegd en begonnen met opbouwen, ik ga nu eerst de afzonderlijke printjes opbouwen en testen.

Dit is de eerste, de ingangsselectie. Ziet er goed uit, alles past, voor het proberen even de toonfiets erop gezet om te kijken of alles correct schakelt.
Bijlagen
DSC00774.jpg
DSC00773.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ook Klikaan - Klikuit ziet er goed uit, werkt.
Bijlagen
DSC00782.jpg
DSC00779.jpg
TubeHead

Bericht door TubeHead »

:rock: Netjes
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Die KaKu ziet er goed uit, mis alleen een ledje voor de status? Is dat een eigen ontwerp?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dank! Zweitse, even terugscrollen in dit topic, staat alle info over de Kaku. En wat moet ik met een status led? Ik snap de vraag niet.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
En wat moet ik met een status led? Ik snap de vraag niet.
Heb even het volledige topic doorgenomen en is in dit geval inderdaad niet van toepassing. Wat ik bedoel is een ledje in de frontplaat van de kast zodat je ziet dat het apparaat in bedrijf is. Universeel voor meerdere doeleinden.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, op die fiets. Het was wel mijn insteek om de kaku universeel te houden, ook voor toekomstige projecten, zodat ik 'm vaker kan gebruiken. Spanning voor een ledje als je dat zou willen is altijd wel ergens voorhanden in een versterker. Nog een voordeel van een buizenbak, je ziet het wanneer íe aanstaat :mrgreen:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
Ok, op die fiets. Het was wel mijn insteek om de kaku universeel te houden, ook voor toekomstige projecten, zodat ik 'm vaker kan gebruiken. Spanning voor een ledje als je dat zou willen is altijd wel ergens voorhanden in een versterker. Nog een voordeel van een buizenbak, je ziet het wanneer íe aanstaat :mrgreen:
Yep, en bij twijfel even aan de buis voelen :rofl:
democles

Bericht door democles »

je ziet het wanneer íe aanstaat :mrgreen:
Zo,weer wat bij geleerd.

:rofl: :rofl:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leerzaam topic he :mrgreen: Maar hoe gaat het met de bouw bij jou daar, lig het stil?
democles

Bericht door democles »

Ja ligt even stil.

Ben nog bezig het gesis uit mijn KT88 eindversterker te krijgen :evil:

Dit wil nog niet lukken,daardoor had ik het even gehad met de buizen boel.

Maar ondertussen wordt er nog wel gedacht over de behuizing voor mijn GM70 project.

Omdat ik toch niet stil kan zitten eerst maar eens een klein projectje voor tussendoor gemaakt met de RaspberryPI.(de squeeze box heeft nu zijn vervanger :sure: )

De GM70 staat dus nog op stapel,maar nu even niet.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Volgende printje, de 170V voeding tbv de nixies. In de preamp ga ik deze print niet gebruiken maar aftakken van de hoofdvoeding, maar het lijkt me wel handig dit standaard op de labtafel aanwezig te hebben, ook voor toekomstige nixie projectjes. Met het kale printje op tafel is het wachten tot.. Dacht dat ik nog koelprofieltjes had liggen, maar niet dus, die moeten nog op de 5V regulator en de IRF FET. Met de huidige weerstand bezetting heeft het voedinkje een bereik van 85 - 185V.
Bijlagen
DSC00783.jpg
DSC00785.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De achterpaneeltjes van Schaeffer zijn binnen gekomen. Voor het passen de connectoren erin, dit ziet er dan zo uit:
DSC00787.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ziet er profi uit, Barry ! :D
Plaats reactie