Annastasia niet in balans

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Muug
Contacteer:

Re: Annastasia niet in balans

Bericht door Muug »

nl3prc schreef:
En als je geen scoop hebt kan je ook met je multi meter even kijken.
Je sluit dan je meter aan op je speaker uitgang en meet met je meter op AC meting
op bereik tot 20 volt.
Let wel op dat je geen muziek op de ingang zet.
Je zou dan een meting moeten hebben van 0 volt.
Je laat natuurlijk wel je speakers op de versterken aangesloten staan
Een buizen amp kan er immers maar slecht tegen als hij geen belasting ziet van 8 of 4 Ohm op de uitgang
geen muziek: check.
luidsprekers aangesloten : check.
versterker aan : check.
Bedoel je dan gewoon de wisselspanning over beide speakeraansluitingen? Zo ja, die is links nul volt en rechts 5V.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er komt rechts iets uit wat er niet in komt,maakt ie zelf :shock: .
Je hebt nu toch gemerkt dat de plaatsing van de bedrading er op aan komt.Veranderen van de plaats van een condensator gaf gelijk iets anders,niet alleen de fase.
Je doet moeite om de gloeidraden geen brom te laten rondstrooien,maar de rest van de bedrading strooit en vangt ook vanalles rond en op.Verkeerde onderlinge plaatsing kan terugwerking en daardoor oscillatie geven.
Anne
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Muug schreef:
nl3prc schreef:
En als je geen scoop hebt kan je ook met je multi meter even kijken.
Je sluit dan je meter aan op je speaker uitgang en meet met je meter op AC meting
op bereik tot 20 volt.
Let wel op dat je geen muziek op de ingang zet.
Je zou dan een meting moeten hebben van 0 volt.
Je laat natuurlijk wel je speakers op de versterken aangesloten staan
Een buizen amp kan er immers maar slecht tegen als hij geen belasting ziet van 8 of 4 Ohm op de uitgang
geen muziek: check.
luidsprekers aangesloten : check.
versterker aan : check.
Bedoel je dan gewoon de wisselspanning over beide speakeraansluitingen? Zo ja, die is links nul volt en rechts 5V.
Inderdaad meten op wisselspanning
je heb dus een oscillatie in het rechter kannaal.

zoals Anne al aangeeft kan dit vele oorzaken hebben.
Zo ook een anode draad die te dicht langs de ingang van de buis loopt want dat signaal van je anodes wil nog wel eens rond gaan zingen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Ik vind dit tof ! :rock: (er zijn véél te weinig smileys op dit forum hier!)

Geef toch toe. Het is fijn als er iets verkeerd gaat ! Dan pas wordt je verplicht om na te denken, om te analyseren, om te begrijpen. :D
AatV

Bericht door AatV »

Je was bang, dat je niets meer te doen zou hebben? Nu, voorlopig ben je nog wel even bezig! :wink:

groet,
Aat
johan283

Bericht door johan283 »

AatV schreef:
Je was bang, dat je niets meer te doen zou hebben? Nu, voorlopig ben je nog wel even bezig! :wink:

groet,
Aat

+1
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

rustig kerels, 't is maar 0.5Vac niet meer op het rechterkanaal. :D Is al een pak dichter bij de nul.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

duh, staat ie weer in tegenfase ... houdt dat verband met die oscillatie ? Hoe is het mogelijk dat dit zomaar flipflopt?
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Allez hop, het probleem van de 5Vac in het rechterkanaal lijkt opgelost. Gisterenavond in bed besefte ik dat het misschien wel niet aan de ligging van die draadjes lag. Misschien moest ik gewoon eens doen wat ik in het linkerkanaal gedaan had. Dus een halfuur geleden fluks uit bed gewipt, de soldeerbout aangezet en vervolgens heb ik de Auricaps gewisseld. Versterker aangezet, en jawel hoor, niks geen 5V meer. Gewoon nul. En vier keer mooi 354 V op alle anodes.

Kortom, alle gekke fenomenen waren het resultaat van Auricaps die grappig genoeg in beide kanalen verkeerd om waren aangesloten. Tja, dat kan je volgens mij ook helemaal niet afleiden uit het elektr. schema. :-s
molekuul

Bericht door molekuul »

Dat is goed om te lezen.

Nu veel luisterplezier
avdboom

Bericht door avdboom »

Goed bezig weggeweest!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Allez hop, het probleem van de 5Vac in het rechterkanaal lijkt opgelost. Gisterenavond in bed besefte ik dat het misschien wel niet aan de ligging van die draadjes lag. Misschien moest ik gewoon eens doen wat ik in het linkerkanaal gedaan had. Dus een halfuur geleden fluks uit bed gewipt, de soldeerbout aangezet en vervolgens heb ik de Auricaps gewisseld. Versterker aangezet, en jawel hoor, niks geen 5V meer. Gewoon nul. En vier keer mooi 354 V op alle anodes.

Kortom, alle gekke fenomenen waren het resultaat van Auricaps die grappig genoeg in beide kanalen verkeerd om waren aangesloten. Tja, dat kan je volgens mij ook helemaal niet afleiden uit het elektr. schema. :-s
Kijk,als de boel oscilleerd door een terugkoppeling "ergens" tussen eind- en voorversterker,is dat meekoppeling.
Door het verwisselen van die C's keer je de fase om.De oorprongkelijke terugkoppeling is daarmee niet weg maar is wel tegenkoppeling geworden,geen osilleren meer toch niet helemaal de bedoeling.
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Muug schreef:

Kijk,als de boel oscilleerd door een terugkoppeling "ergens" tussen eind- en voorversterker,is dat meekoppeling.
Door het verwisselen van die C's keer je de fase om.De oorprongkelijke terugkoppeling is daarmee niet weg maar is wel tegenkoppeling geworden,geen osilleren meer toch niet helemaal de bedoeling.
Anne
Zo als ik het lees heeft hij de bipolaire elko omgedraaid hoezo gat dat dan van mee naar tegenkoppeling woorden?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Wat hij denk ik bedoeld is dat hij de buiten wikkel van de condensator op G1 had staan door nu de C's om te draaien worden deze minder gevoelig voor invloeden van buiten dat zou de enigste oplossing zijn.

Of hij heeft door het omdraaien gewoon die aansluit draadjes nu anders liggen dan voorheen.

Ik zie ook niet dat ineens de fase gaat draaien als je een C omdraaid
AatV

Bericht door AatV »

@Muug,

Ik neem aan dat je met de auricaps C1 en C2 bedoeld?
Dat zijn condensators zonder "plus" of "min", dus hoe je ze aansluit niet* zoveel uit. Ook de precieze waarde maakt niet zoveel uit.
Ik denk eerlijk gezegd dat je met het vervangen toevallig een paar draden iets anders gelegd hebt, waardoor de zaak nu niet meer oscilleert! 8)

groet,
Aat
* wel handig om het buitenste beleg aan het punt te hebben met de laagste impedantie, maar zou niet zoveel uit moeten maken.

EDIT: zie dat nl3prc dit al vermeld
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat ik begrepen heb is dat de aansluiting van de twee koppel-C's naar de eindbuizen zijn verwisseld.Dus de C die aan rooster eindbuis A zat nu aan B en omgekeerd.Draait de fase om in de eindtrap.
Veel C's ,die niet gepolariseerd zijn ,hebben toch een merkteken om de aansluiting van de buitenste geleider aan te geven.
Soms handig om de buitenste aan de minst storinggevoelige kant in de schakeling te zetten.
Anne
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

De rode draad van die C is inderdaad de "buitenkant" van de wikkel en komt normaal gezien aan het punt met de laagste impedantie.
In dit geval dus de anode van de drivertrap.

Maar als ik verder zo lees denk ik dat deze versterker marginaal stabiel is en elk moment tegen oscillatie aanzit.

Ik heb ook al eerder om foto's gevraagd, dat kan verhelderend zijn.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik gok er ook op dat bij die auricaps dat de rode dan de buitenste aansluiting is.

Ik had niet begrepen dat hij de fase had omgedraaid maar de C's

maar ja ik zou zeggen laat maar eens een paar foto,s zien want het is nu gissen naar mischien en mogenlijk.

Even in zijn andere topic gekeken en ik vond dit.
Hier zie dat die auricaps met de rode aansluiting op de ingangen van de eind pentodes zit.

dit kan natuurlijk problemen geven vooral omdat er ook nogal veel draad door die bak zweeft
Bijlagen
DSC_2741.JPG
DSC_2738.JPG
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Dank voor de foto's.

Ik zie niet zo best, maar meen wel te zien dat de grounds allemaal ergens anders naartoe lopen. Steraardepunt soms?

Dat kan zeker problemen geven; je moet locale stromen zoveel mogelijk bij elkaar houden, dus bv. de onderkant van een kathodeweersyand, de bypasselco en de afvlakelco voor die trap naar 1 punt BIJ de deelschakeling en daarna pas naar het groundpunt bij de voeding.

Alles gaat nu met lange draden naar een zeker massapunt.

Ook de draden van die koppelaars en nog wat ondefinieerbaar spul zijn veel te lang.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

nl3prc schreef:
Ik gok er ook op dat bij die auricaps dat de rode dan de buitenste aansluiting is.
Het omgekeerde lijkt me aannemelijker :o .De zwart de min de buitenkant,zoals bij elco's.Dan zouden ze goed zitten.
Ken het alleen de buitenste geleider met een zwarte streep op de C of zelfs een richel bij de rand.
Anne

@KT88,aanbeveling TD ;alles naar één aardpunt :(
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Tja, ik heb het allemaal nog geleerd van Ir. Hellings en dr. Blan ......

En ook altijd zo gedaan bij mijn buizenbaksels met doodstille versterkers tot gevolg.

- edit; zoiets dus.
OctalPre.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Anne heeft me goed begrepen : elk kanaal heeft twee koppelcondensatoren die de voortrap met de eindtrap koppelen. Die koppelcondensatoren heb ik ter hoogte van de eindtrap van plaats gewisseld. Dat heb ik dus voor beide kanalen moeten doen.

Wat de overdreven lengte van al die draden betreft en dat gedoe over dat ene steraardepunt : graag uw kritiek doormailen naar TriodeDick. :? Voor alle andere opmerkingen stel ik me graag open. :D
Laatst gewijzigd door Muug op zo 02 feb 2014, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
AatV

Bericht door AatV »

KT88 schreef:
Die deden toch niet aan ultrapad? :mrgreen:

@Muug, gewoon even genieten van het geluid!

groet,
Aat
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

En ik maak gebruik van het frame als massa punt
Mijn frames zijn dan ook meestal van staal wat makkelijk gesoldeerd kan worden
En ik zorg ervoor dat er zo dicht als mogenlijk gewrkt wordt dus zonder extra daad wat weer storing kan geven.

En Muug als het nu geen storing geeft zou ik het zo laten normaal moet het niks uitmaken hoe je een auricap zet
maar doordat je veel losse draadjes in je amp hebt zitten kan dit wel gaan rond zingen zodat je osclillaties kan krijgen.
Bijlagen
IMG_0952.JPG
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

AatV schreef:
KT88 schreef:
Die deden toch niet aan ultrapad? :mrgreen:

@Muug, gewoon even genieten van het geluid!

groet,
Aat
Dat heb ik deze ochtend inderdaad gedaan ! Zit nu even bij familie. Wat pc-problemen oplossen. :D
Plaats reactie