Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Aat. Het ook verder niet zo bijster boeiend. Maar ik verwacht van Anne als "deskundige" toch wel constructiever commentaar wat verder gaat dan mening. Zal nog een hele klus worden om die GU81 fatsoenlijk aan de praat te krijgen. En er zijn zoals altijd vele wegen naar Rome.

Volgens mij is hier wel een forumlid wat uitgebreide ervaring met deze monsters heeft: rdv300b833, zie ook de foto hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 033#p61033 Denk dat koifarm er verstandig aan doet eens contact met hem op te nemen. Hij heeft tot nu niet gereageerd in dit draadje.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

De enige buis waarbij ik wel eens schermroostersturing heb gezien is de EL/PL519 en inderdaad behoorlijk lineair en meer stuurspanning nodig, lijkt in dit geval een beetje op verplaatsing van problemen naar de vorige trap.
Wat betreft het gebruik van triodes, inderdaad een stuk eenvoudiger, maar de TS heeft nu eenmaal die GU's aangeschaft ... Als hij alsnog zou kiezen voor triodes wordt het natuurlijk een heel ander verhaal!
Zit me overigens af te vragen waarom niet doorgegaan wordt met de door Anne getekende (O. Schade) penthodetrap.
Lijkt me dat de meeste nadelen daarbij aardig voorkomen worden.

groet,
Aat
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

koifarm schreef:
Anne, ik ga jou schakeling ook uit proberen op de plank.
Ik zorg wel dat ik de nodige voedingen klaar heb staan.

Ronny
En zal de meetresultaten hier plaatsen. Op het lab kan ik echter niet goed luisteren. Ik zal dan moeten wachten tot de definitieve versie in de huiskamer staat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Pjotr schreef:
Volgens mij is hier wel een forumlid wat uitgebreide ervaring met deze monsters heeft: rdv300b833, zie ook de foto hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 033#p61033 Denk dat koifarm er verstandig aan doet eens contact met hem op te nemen. Hij heeft tot nu niet gereageerd in dit draadje.
Ok, Reinout heeft daar trioden gebruikt. Dat maakt het leven een stuk makkelijker :D

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=5180
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Ja, reinout heeft hele mooie versterkers gebouwd. Maar ik moet het doen met wat ik heb en een beperkt budget. Als mijn uitgangtrafo's het signaal niet aan kunnen dan gaat een groot gedeelte van het geld op aan het laten wikkelen hiervan. Tijdens het testen zal ik het zien.
Uitgang trafo's configuratie, 2 parallel moeten goed max 200 watt output handelen. primair 3k max 1A, 1500v.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door KT88 »

Ah!buis schreef:
Ondertussen wat naar de data zitten staren.Niet echt veel om op te bouwen :( .
Wel duidelijk is dat bij aansturen op 't schermrooster de buis zich als penthode gedraagt.Anodestroom (on)behoorlijk onafhangkelijk van anodespanning = hoge Ri.Het enige voordeel wat er nog aan zou kunnen zijn,kan 't niet in de geleverde grafieken zien,is dat het lineairder zou zijn dan sturing vanuit 't stuurrooster.
Anne
Sturing op schermrooster kost ook stroom dus je moet vermogen gaan leveren.
Die EAR 859 van Tim de Paravicini zit zo in elkaar:
ear859.jpg
En heel vroeger werd er wel eens "zero-bias" klasse B gebruikt met 807 tetroden waarbij het schermrooster met een weerstand aan het stuurrooster werd verbonden. Uiteraard wel push-pull.
Dat werd dan aangestuurd met een balansingangstrafo en een SE penthode ervoor:
807classB.jpg
PeterS.
Berichten: 23
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 18:39

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door PeterS. »

Mooi project,de GU81 is echt een mooie buis.Je had het over die smoorspoelen.
Je kan eens informeren of Stegeman dump in exel deze nog heeft.Ik heb ze een paar jaar geleden gekocht voor mijn GU81p.p.
20Henry 500mA 5KV.Olie gekoeld en zeer zwaar haha.
Bijlagen
P1300584.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

PeterS, bedankt voor de tip, zal ik zeker bekijken. Ik heb ze ook al gezien bij elektrodump, ongeveer 25kg per stuk. Ik probeer eerst de CRCRC filterring. Als er dan brom aanwezig is, kijk ik wel verder.

Maar kun je meer over jou GU81m avontuur vertellen of heb je dat al elders gedaan. Zo, ja waar?

Ronny
Gebruikersavatar
Hans 4354,5
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Hans 4354,5 »

Gerrit schreef:
Hier vast een suggestie voor de opbouw:
HV-front.jpg
HV-back.jpg
Wees vooral voorzichtig met die extreme spanningen die ook nog stroom kunnen leveren, er is geen ruimte voor foutjes.

Gerrit
Zo eindelijk eens geen gepruts in de marge, maar gewoon serieus :)
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Stuurtrap en HV voeding met aanloop vertraging aan het schema van Anne toegevoegd.
Dit wordt mijn eerste proefversie.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 02 feb 2014, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door nl3prc »

Mis ik nou twee keer gloeidraad voeding van 10 en 12 volt of kijk ik er overheen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Even drie dingen O:)
De tegenkoppeling met 82k ,liefst wel drie weerstanden in serie (minstens) komen pieken van wel 2kV over.
De 500V moet vermoedelijk meer afgevlakt,schermrooster is in de zerlfde ordegrote gevoelig als het stuurrooster.
Koppel-C van 3µ3 kan geen kwaad,maar 1µ is meer dan genoeg (zelfs nog de helft).
Anne

Zie net bijdrage nl3prc,daardoor even bij voeding gekeken.Die 2sec.gaat zo niet lukken :o
De 180ohm bij de FU-13 hoeft niet zo zwaar,komt maar 5V over.Dient om de stroom van de anode naar +kant gloei om te leiden.Gaat anders als extra door de min-kant gloeidraad.Is eigenlijk te weinig om je druk over te maken,maar 't staat netter :sure: .
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

nl3pc, je hebt gelijk want ik had alleen getekent wat ik nog moet bouwen. De voedingen voor de gloeispanning heb ik al. Ik zal ze er voor de volledigheid bij opzetten

De 500v had ik al verwacht dat deze beter moet worden afgevlakt maar ik dacht ik hoor het vanzelf. De weerstanden zal ik aanpassen. Ik zie net dat mijn 82k 10watt weerstanden gemaakt zijn voor 5kv.

De timer voor de inschakelvertraging is echt 2 seconden. Heb ik veel vaker zo gebouwd. Of bedoel je het gebruik van 4 ntc's in serie?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Nee,bedoel echt wel de vertraging.Na 1sec zit die 47µ al op 4V dan klappen de relais vaak al in (5V relais ?).
Misschien met een 6V relais,want hier krijgt ie niet meer dan 5,5V.Komt ie wel lammenadig op.
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Ik test van te voren de inschakel tijd wel, verder lekt een beetje laadstroom weg via de basis van de transistor.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Schema aangepast.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Schema aangepast.
Nog niet tevreden :twisted: :lol:
De Vkf van de 6N6 is maar 100V ,je zet er 125V op.De ene plus de ander min.
Als je 's de gloei verbindt met de eerste 75V zener :o ,evt met een C erover ?
Dat relais,wil je daarmee de 1200V netvoeding inschakelen ? Zoja,beetje kort,is die dikke buis nog niet heet.
En denk je eraan ,geen Vg2 zonder Va 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door nl3prc »

Ik krijg toch een beetje een vreemd gevoel bij het gebruik van die gloei voeding.
Omdat de buizen direct gegloeid worden ben je niet bang dat die geschakelde voedingen veel ruis tot gevolg zal hebben.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
Ik krijg toch een beetje een vreemd gevoel bij het gebruik van die gloei voeding.
Christof Kraus van Silvercore in Duitsland heeft voor zijn 833 "monsteramp" ook een schakelende voeding gebruikt. In een verder lovende recensie van Klang & Ton (hier dus) wordt er geen gewag gemaakt van ruis.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

De ene voeding is de ander niet (hoe kom je erbij :lol: ).Schakelfrequentie,filtering uitgang ,schakelt ie in bij zware belasting ... Gewoon doen als je ze toch al heb liggen.Kan altijd nog anders :sure:
Anne
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door gervenja »

zooo :shock: wat een voltages en wat een machtige buis. :goeie:
succes, ga het volgen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

:oops: In dacht dat de gloeispanning max 150v omhoog mocht, maar je hebt weer gelijk Anne. Is max 100V. Zal het schema aanpassen.

De GU 81m is zeer snel warm 2 a 3 seconden.

De gloeivoedingen ga ik gewoon proberen, als het werkt scheelt behoorlijk voor mijn budget.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Omdat ik die buizen helemaal niet ken,verwachte ik wel een wat langere tijd met die dikke dingen.
Philips had 't over iets van een minuut voor direct verhitte gelijkrichters (wel kwikdamp)de eindbuizen onder stroom zetten.
Anne
Bijlagen
WgTr.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Ik was ook verbaast, maar hij is snel warm. De FU13 heeft ook maar 5 seconden nodig.

Ik had liever de aanloop geregeld met een paar gelijkrichtbuizen in de gnd voeding zoals op het schema van de audioromy.
Maar ik kan geen buizen vinden die 1A bij 1250V aankunnen.

Laatste schema aangepast.

De plank met voedingen begint al aardig vol te worden.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

koifarm schreef:
Maar ik kan geen buizen vinden die 1A bij 1250V aankunnen.
Met deze Eimac zou het moeten lukken! :goeie:

groet,
Aat
Plaats reactie