Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door ray5150 »

Met een weerstand ? :wink: :idea:
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

400 Volt = 0,01 A x 40k Ohm dus?
o ja, ik zat al op 360 Volt dus 36k weerstand.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Muug »

Rudolf schreef:
Als de waardes van Triode Dick niet kloppen ben ik ook in de aap gelogeerd want daar vaar ik blind op.
I know the feeling, gelukkig kloppen ze bij de Annastasia tot na de komma zelfs.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door nl3prc »

Je zou ook een simulatie kunnen draaien in BV LTspice
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ik check alles eerst 25 keer.
is dus 360=0,01x36000, ohw ja klopt toch :lol:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door nl3prc »

Bij deze hoge spanningen moet je natuurlijk niet kijken op 15 volts plus of min.
kan zijn dat de belasting per buis kunnen verschillen.

Ook moet je rekening houden met de afwijking die je in de weerstanden kunt hebben.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ik wil na de 4 projecten die ik nu klaar heb liggen een KT88 versterker gaan bouwen.
Zal ik maar eens niet bij Triode Dick gaan kijken?
Ik had ooit een Dared MP-15 ; erg stom dat ik die weg heb gedaan. Matchte niet met mijn boxen/zolder combinatie.
Nu is hier alles anders en wil ik hem terug , klonk hemels mooi :mrgreen:
Je vindt ze niet. :(
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ja, terug on topic. Ga straks weer rook maken op zolder met kwart watt weerstandjes. :oops:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door ray5150 »

Zal je niet gewoon 1 of 2 Watters daarvoor pakken ? die kleintje vinden een paar honderd Volt meestal niet zo prettig.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door nl3prc »

Rudolf schreef:
Ja, terug on topic. Ga straks weer rook maken op zolder met kwart watt weerstandjes. :oops:
Als de rook om je hoofd is verdwenen

Een nummer van boudewijn de groot :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Ah!buis »

Zoals ik zei,niet moeilijk doen,gewoon de boel in elkaar zetten en dan meten.
Je hebt nu 360V,kan al geen kwaad meer en zakt nog met alles eraan.
Komt misschien wel te laag,moet er weer een klein Ctje als C5.Ondertussen kun je de 47µF (C5) die je over hebt parallel over C6 zetten,maakt de afvlakking beter.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ja ik zal voorzichtig zijn; het is toch ook zo dat 4 weerstanden van 4 Ohm van een kwart Watt parallel een weerstand geven van 1 Ohm 1 Watt; of ben ik me nu rijk aan het rekenen?
Met het bestuderen van al jullie inbreng kom ik helemaal niet aan rook maken toe :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door RobertD »

Rudolf schreef:
het is toch ook zo dat 4 weerstanden van 4 Ohm van een kwart Watt parallel een weerstand geven van 1 Ohm 1 Watt;
Klopt helemaal en in serie krijg je een weerstand van 16 Ohm en 1 Watt.
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Soms denk ik zelf zelfs dat ik een krent ben :oops:
Maar het is gewoon een handig weetje toch?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Soms denk ik zelf zelfs dat ik een krent ben :oops:
Zolang je zondag jezelf maar niet opeet :lol:
Wat is de bedoeling van die 1 ohm :? .
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Die 1 Ohm maakt van de 6,9 Volt AC gloeispanning nu 6, 45; moet nog een beetje bij dus (en af dus) , maar werkt wel.
Ik leer ook erg veel hier, door te lezen en te proberen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Die 1 Ohm maakt van de 6,9 Volt AC gloeispanning nu 6, 45; moet nog een beetje bij dus (en af dus) , maar werkt wel.
Ik leer ook erg veel hier, door te lezen en te proberen.
Is mooi zat,laat maar zo.
Als je echt een 6X4 hebt zou 't al 6,3V moeten zijn.De gloeistroom van die buis is 0,6A,geeft 0,6x1=0,6V verlies.
Je komt op 6,9-6,45=0,45V ,dus ofwel die buis verbruikt minder,de weerstanden zijn samen niet 1 ohm of een meetfout ,trek maar een lootje :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ik trek de multimeter wel weer :D
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Met 1,4 Ohm zit de gloei van de 6X4 op 6.29. Klaar.
Verder heb ik gemerkt dat de Russische variant van de 6X4 niet de zelfde pinbezetting heeft. Voorlopig maar de Europeese gebruiken dus.
Ik heb de meeste van jullie suggesties omtrent het verlagen van de 400 Volt uitgeprobeerd; het blijkt dat een belasting er aan hangen echt meteen werkt, zakte meteen naar 268 en dat soort waardes. Een kwart Watt weerstandje kreeg het daar warm van.
Dus: eerst maar de versterkerprintjes bouwen en de boel origineel belast aansluiten; de voedings elcoos en weerstanden maar even makkelijk op een bordje bouwen zodat die straks makkelijk zijn aan te passen tot alles braaf op zo'n 300 Volt draait.
Zeer leerzaam dit allemaal.
Heb ik nog een vraag: de buisjes 5755 en 5751 gloei ik met 12 Volt; over pootje 4 en 5; waar moet de MIN nu aan? ik heb verschillende schema's liggen, van Doede en Dick. Het best te zien in het schema van Doede van de Phono Dude Hard Wired 14/02/2004. Daar gaat het aan een spanningsdeler R20/R21 en via C9 naar MIN. Is dat het zelfde punt als waar het rare draadje van de min van de 12 Volt heen gaat? (in schema Triode Dick voeding update 21/04/2008)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Ah!buis »

Die 1,4ohm om ong.0,6V weg te werken zou betekenen dat die buis maar 0,42A gloeistroom trekt,raar :? .
Zit die 1k tussen gelijkrichter en smoorspoel er ook in ? (schema Aat) Zoja,gezien de spanning die je gevonden hebt laat maar weg.
Over het rare (alweer) draadje :lol: .In het schema wat ik hier heb heten ze R1 , R2 en C7.
Is een spanningsdeler over de voeding (C6).Daar vandaan loopt er idd een verbinding naar de min-kant van de gloeivoeding.
Dat hele spul,trafo wikkeling+gelijkrichter+stab.IC en elco's mogen nergens anders aan,ook niet aan massa.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ja bij Triode Dickie heten ze R1,R2 en C7 inderdaad; en bij het schema van Doede Douma dat ik voor de versterkertjes gebruik (omdat ik 5755 en 5751 buisjes heb) gaat pootje 9 van die buisjes via een dergelijk netwerkje (weer andere waardes natuurlijk :evil: ) naar de MIN.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Ja bij Triode Dickie heten ze R1,R2 en C7 inderdaad; en bij het schema van Doede Douma dat ik voor de versterkertjes gebruik (omdat ik 5755 en 5751 buisjes heb) gaat pootje 9 van die buisjes via een dergelijk netwerkje (weer andere waardes natuurlijk :evil: ) naar de MIN.
Met de 5755 en 5751 blijven de weerstanden en de condersator hetzelfde,heeft niks met de gloei te maken.Gaat enkel om de spanning tussen kahode en gloeidraad.Pin 9 blijft ongebruikt.De 12V naar pin 4 en 5 van elke buis.Dan draadje min-gloeivoeding naar knooppunt R1 , R2 en C7.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Waarom gaat pootje 9 in het schema van Doede dan wel ergens heen?
Ik zal het schema posten maar het is een PDF file met meerdere bladzijden, het lukt me niet nog om er een uit te halen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Ah!buis »

Rudolf schreef:
Waarom gaat pootje 9 in het schema van Doede dan wel ergens heen?
Ik zal het schema posten maar het is een PDF file met meerdere bladzijden, het lukt me niet nog om er een uit te halen.
Het maakt niet veel uit,pin9 bedraden is meer werk.En je zou alle pinnen9 aan elkaar moeten zetten anders verwijnt die verbinding zodra je de enige buis met pin9 aangesloten eruit trekt.
Daarbij die pin zit midden tussen de twee gloeidraden in de (dubbele) buis.Ideaal staan er over beide gloeidraden dezelfde spanning,maar ja ideaal ? Met de twee gloeidraden in serie gaat er zeker dezelfde stroom door,met ale 9-gens aan elkaar is de stroom-verdeling minder gelijk.
Anne
Gebruikersavatar
Rudolf
Berichten: 594
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 8:42
Locatie: Voorschoten

Re: Phono Dude Rudolf, eigenwijs eigen draadje

Bericht door Rudolf »

Ik ga mijn oude projectjes weer oppakken; en een tegelijk , erg moeilijk, zie andere draadjes :rofl:
De phono dude eerst.
Ik ben alles hierboven gesuggereerd weer aan het overwegen.
Het blijft vreemd dat 280 Volt na de 6x4 buis al 390 Volt is, onbelast weliswaar, maar erg veul.
Ik ga
1) andere trafo proberen
2)russische 6x4 proberen (andere aansluiting maar gegevens heb ik; en het is een nieuwe)
3) waarschijnlijk toch die hierboven gesuggereerde spanningsstabilisator maar bouwen die van 250 volt , regelbaar, 300 kan maken. Ik hoef niet per se een buis.
Ik heb 3 trafootjes liggen uit stereo buizen radioos; ga eens even zoeken naar de gegevens daarvan, moeilijk te lezen typenummers natuurlijk (iets van Grundig BV 9005 533 en een met 531) en verder staat er niks op; vooral benieuwd naar de mA die ze leveren op 230 (of 250) Volt.
Ik ga Googelen nu :relax:
Plaats reactie