Technics SL110

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
RobertD
Contacteer:

Technics SL110

Bericht door RobertD »

Ik had nog wat plaatjes beloofd van een Technics SL110 draaitafel welke ik heb verkregen via ons forumlid Audioot.
De SL110 is een high-end draaitafel uit de jaren 70 welke werd geleverd zonder toonarm.
Zo heb ik hem ook opgehaald bij Audioot, zonder arm. In het originele armboard zit één gat waar een SME of Linn arm op zou passen. Dit soort armen valt echter buiten mijn budget.
Via forumlid Barry kon ik aan een arm van een Denon draaitafel komen, mooie ruil gemaakt voor een paar buisjes.
De Denon tafel is ook een stevige direct-drive, dus dat leek mij wel te matchen met de Technics.

Het originele armboard wilde ik niet mishandelen voor het toepassen van de Denon arm, dus ik heb een nieuw "plankje" gemaakt met de passende gaten erin. Laagje fineer en wat laagjes lak erover en de arm erop gemaakt.

Het gat waar de Denon arm in gemonteerd wordt ziet er een beetje uit als een soort mislukte oliebol, zo'n rondje met heel veel uitsteeksels eraan.

Afgelopen week heb ik een Ortofon OMB10 element dat ik nog had liggen in de arm geplaatst en het boeltje afgesteld.

Het resultaat staat op de foto's en zal ik meenemen naar de luisterdag in Alphen a.d. Rijn op 19 april.

(De draaitafel is wel wat groot voor mijn Rack, daar moet ik nog wat op verzinnen)

Het enige dat nu nog ontbreekt is de bediening van de armlift. De Denon arm heeft in zijn oorspronkelijke staat een elektronische armlift. Binnenkort krijg ik een modelbouw servootje binnen waar ik even mee ga experimenteren.
Bijlagen
WP_20140121_002.jpg
WP_20140121_003.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Technics SL110

Bericht door Barry2001 »

Dat lijkt optisch in elk geval al veel beter dan op mijn TD150 Robert :mrgreen: Kan toch mooi zo? De arm komt ook van een groot deck (Denon), hij is wel fors inderdaad. Moet je net ruimte op je audiomeubel voor hebben. Dan wel ruimte maken natuurlijk.

De lift, als kind had ik een treinbaan om aan te knutselen, er waren van die motortjes in de handel om elektrisch een wissel om te gooien. In feite is dat hetzelfde als een servo natuurlijk, moet je wel wat moois mee kunnen maken.
TheoK

Bericht door TheoK »

Mooie pickup Robert. Kun je plaatjes draaien. :rock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een jaar of 20 geleden had ik een Thorens.(gammel pokkeding, maar dat terzijde. :mrgreen:)
Daar had ik ook iets met een modelbouw-servo in geknutseld voor de armlift.
Dat werkte op zich wel perfekt. je moet er wel een klein stukje elektronica bij maken. zo'n ding heeft 3 aansluitingen : plus, min, en stuursignaal, dat laatste is een analoge blokgolf, de breedte van de blokgolf regelt de uitslag van de arm van de servo. aanstuurelektronica is vrij simpel te maken. ik had toen iets op een stukje gaatjes print. het zakken en stijgen regelde ik met een potmeter. maar bij nader inzien kan dat beter met een tuimelschakelaar met instelpotmeter. anders zakt hij te snel.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Enkele voorbeelden van zo'n servo sturing :
servo4.gif
ServoTester.png
ServoTester.png (2.56 KiB) 589 keer bekeken
Veel simpeler dan dit zal het niet worden, je hebt 6 VDC nodig.
Mogelijk af te tappen van de motor spanning met een 7806 ertussen.
SARK

Bericht door SARK »

Ik is behoorlijk jaloersch bij het zien van dit prachtige stuk nostalgie!
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

RobertD schreef:
(De draaitafel is wel wat groot voor mijn Rack, daar moet ik nog wat op verzinnen)
Mooi geworden Robert.
Dat probleem heb ik opgelost door een aparte plank boven op de bolmoeren te leggen.
Rack-1.jpg
Plaats reactie