Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Dat van die stromen voor de g1's ontgaat me ,je gaat de stuurroosters toch niet positief maken :?
Belasting van de eindbuis lijkt me wat klein bij deze hoge spanning,heb je gegevens van die buis als triode ?
Anne
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door tijger »

Bij Zowel de driver FU13 als bij de eindbuis GU81m sluit je de cathode op twee plaatsen met weerstanden aan.

Is niet normaal zo dat je maar 1 aansluiting gebruikt als je buizen hebt die de gloeidraad ook als cathode gebruikt
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

Laat ik voorop stellen dat ik de data van de GU81 en de FU13 niet ken, maar toch een paar opmerkingen.

Door de weerstanden van 4k7 bij de FU loopt (denk ik) 57 mA. De spanningsval is dan 134 Volt. De anode/g2 spanning zou dan ca. 1115 Volt zijn. Over het algemeen komt de optimale instelling bij trioden op de helft of minder van de anodespanning uit.
De koppelC met 1kV moet - zeker in dit geval - 2kV zijn.
De anodeweerstanden van 5k6 en 4k7 zijn m.i. nogal laag. Over het algemeen worden bij een 6n6P/ECC99 waarden als 10k gebruikt. Je vermeld ook dat de stroom door de 6N6P's 10 mA. is. Bij kathodeweerstanden van 1k(10Volt) en 1k8(-18Volt) "knijp" je de buis helemaal af. Zou even een paar belastingslijnen in het Ig/Ua veld trekken om deze trapjes opnieuw te ontwerpen.

groet,
Aat
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Ah!buis schreef:
Dat van die stromen voor de g1's ontgaat me ,je gaat de stuurroosters toch niet positief maken :?
Belasting van de eindbuis lijkt me wat klein bij deze hoge spanning,heb je gegevens van die buis als triode ?
Anne
Anne, de G1 stromen zijn gemeten waardes uit andere ontwerpen. Dit om in te schatten hoe de voorgaande trap belast wordt. Ik zal op zoek geen naar triode curve's voor de gu81m.
tijger schreef:
Bij Zowel de driver FU13 als bij de eindbuis GU81m sluit je de cathode op twee plaatsen met weerstanden aan.

Is niet normaal zo dat je maar 1 aansluiting gebruikt als je buizen hebt die de gloeidraad ook als cathode gebruikt
Deze manier van cathode aansluiten wordt in veel commerciele producten gebruikt. Over de 10ohm weerstand kun je dan mooi de ruststroom bepalen.
AatV schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik de data van de GU81 en de FU13 niet ken, maar toch een paar opmerkingen.

Door de weerstanden van 4k7 bij de FU loopt (denk ik) 57 mA. De spanningsval is dan 134 Volt. De anode/g2 spanning zou dan ca. 1115 Volt zijn. Over het algemeen komt de optimale instelling bij trioden op de helft of minder van de anodespanning uit.
De koppelC met 1kV moet - zeker in dit geval - 2kV zijn.
De anodeweerstanden van 5k6 en 4k7 zijn m.i. nogal laag. Over het algemeen worden bij een 6n6P/ECC99 waarden als 10k gebruikt. Je vermeld ook dat de stroom door de 6N6P's 10 mA. is. Bij kathodeweerstanden van 1k(10Volt) en 1k8(-18Volt) "knijp" je de buis helemaal af. Zou even een paar belastingslijnen in het Ig/Ua veld trekken om deze trapjes opnieuw te ontwerpen.

groet,
Aat
Aat, dat ongeveer de helf van de anode spanning over de anode weerstand moet vallen wist ik niet, zal ik aanpassen.

De lage anode weerstanden van de 6n6p heb ik gekozen omdat anders de versterking te hoog wordt en dan is de anodespanning te laag. Ik heb deze trap overgenomen uit mijn audioromy FU13 versterker. Daarvan heb ik de anodeweerstanden verlaagd om de versterking te verlagen. Ik kan deze wel verhogen en de anode spanning op 225v maken. Ik zal kijken wat ik met de kathode weerstandenkan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door ds23man »

Verbazingwekkend dat er op dit moment veel dikke, warme, buizenbakken op dit forum in ontwikkeling zijn.

Bang dat we hier de gaskraan dicht draaien?
Be2rXJ_CcAAW4Fp.jpg
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Ah ! daar komen die aardbevingen vandaan :evil:
En de schuld maar aan de gaswinning geven :twisted:
Knoflook tekort ? :o

Nog even terzake :sure: .Volgens de data die ik heb mag Vg2 van die eindbuis maar max.600V zijn.Mag dat zo als triode wel ?
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

@Koifarm, ben wat aan het lijntrekken geweest en heb het volgende plaatje van een 6n6p gemaakt (enigszins uit de losse pols):
6n6p loadline.jpg
De voedingsspanning is 225 Volt.
De gele lijn verbeeldt een anodeweerstand van 4k7.
De rode lijn verbeeldt een anodeweerstand van 10k.
Heb verder twee instelpunten getekend:
1. de oranje, stroom 10 mA., Vg1/Kathode van 5 Volt, dus een kathodeweerstand van 500 Ohm.
2. de blauwe, stroom 12 mA., Vg1/Kathode van 3,5 Volt, dus een kathodeweerstand van 290 Ohm.

Om bij Anne's onderschrift te blijven: een plaatje zegt meer dan 1000 woorden!

groet,
Aat
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Aat, bedankt voor de uitleg.
Ik was ook al zover, zie het nieuwe schema.

Anne ik weet niet zeker of dat zo goed komt met G2.
Ik zal dat verder moeten uitzoeken.
Laatst gewijzigd door koifarm op ma 27 jan 2014, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Met de penthode-gegevens krijg je wel een paar punten die hetzelfde zijn als triode.
Na wat extrapoleren kom ik opvolgende krommen.D rooie kruisjes zijn van de data.
Ziet er niet zo hoopvol uit :( .
Anne
Bijlagen
Tgu81m.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Deze grafiek zelf gevonden.
Loadline erin getekend.
Bij -160v loopt er meer stroom(350mA), vindt het verder nog niet zo slecht.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

Als je grafiek klopt dan wordt je voedingsspanning geen 2500 Volt maar ca. 730 Volt! Scheelt weer.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Jah, maar erg efficiënt wordt het zo niet. Je laat zo toch wel wat uitgangsvermogen liggen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

AatV schreef:
Als je grafiek klopt dan wordt je voedingsspanning geen 2500 Volt maar ca. 730 Volt! Scheelt weer.

groet,
Aat
De loadline is met een Ra van 5k(de trafo).
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

koifarm schreef:
De loadline is met een Ra van 5k(de trafo).
Een loadline met een trafo werkt net even wat anders als met een weerstand....
(zie trouwens dat je in je laatste schema de GU81 als penthode geschakeld hebt?!)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Een loadline met een trafo werkt net even wat anders als met een weerstand....
Yup, en daarom is jouw Vb van 730V met een 5K load line verre van optimaal m.b.t. het maximale uitgangsvermogen.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door AatV »

Stevie (voorheen Steve) heeft wel een aardige tutorial over loadlines bij eindbuizen met een UGT.
Hier is 'tie te vinden.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Even verder gegaan.
Met 900V gelijkgericht heb je een voeding van ruim 1200V.
Instelpunt 1200V , 350mA , -310V en Ra=2k4 moet er iets van 140W uit te krijgen zijn.
De driver moet wel 620Vtt kunnen leveren,denk dat dat moet kunnen.
Anne
Bijlagen
ry-81.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Anne, die 2,5K load line is realistischer bij lagere spanningen. Al is het wel de vraag hoe lang die buis mee gaat als je hem tegen zijn max. anode dissipatie in gaat stellen. Maar gezien het benodigde gloeivermogen lijkt ie daarvoor wel gemaakt.

Als ik naar de pin layout kijk vraag ik mij wel af of je deze buis wel in triode kunt zetten. Een paar KV tussen de pinnen in de buisvoet lijkt mij niet echt slim en nu begrijp ik ook wel het waarom van het eerste schema (wat niet klopte):
GU81M.gif
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door dre »

Dat lijkt me wel wat!
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Super, hoe jullie mee denken.

Maar er ontgaat mij iets. Ik kan niet beredeneren hoe je aan de blauwe lijn komt.
Bij 1200v en 2k4 anode kom ik op een lijn van 500mA op y-as naar 1200v op X-as.
Wat doe ik fout?

Ronny
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
I.d.d. Anne, die 2,5K load line is realistischer bij lagere spanningen. Al is het wel de vraag hoe lang die buis mee gaat als je hem tegen zijn max. anode dissipatie in gaat stellen. Maar gezien het benodigde gloeivermogen lijkt ie daarvoor wel gemaakt.

Als ik naar de pin layout kijk vraag ik mij wel af of je deze buis wel in triode kunt zetten. Een paar KV tussen de pinnen in de buisvoet lijkt mij niet echt slim en nu begrijp ik ook wel het waarom van het eerste schema (wat niet klopte):
Dat opgestookte vermogen valt wel mee;een goeie 400W .Pa=450W en Pg2=120W ,samen dus 570W max.
Die hoge Vg2 bevalt met ook helemaal niet,wordt nog hoger als er een wisselpanning bovenop komt.
Denk dat 't beter is om het schermrooster op de voorgeschreven 500V te houden.Als penthode heb je minder sturing nodig,blijft er ruimte om van anode naar stuurrooster terug te koppelen.Neemt de uitgangsimpedantie weer af.
En met een hoge anodespanning kan de Ra hoger en vooral de Ia lager voor de UGT.
Hetzelfde geduvel komt terug met de FU13,max.Vg2=400V :( .
Anne

Zie net nog een blauwe onduidelijkheid ,nee geen Smurf :lol:
1200V naar 350V en 350mA naar 700mA geeft dV=850V en dI=350mA ofwel een R=(850/350)k=2,4k en een beetje :D .
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Met een spanning van 1200v wordt het allemaal wel makkelijker.
Ik heb trafo's die ook 900v 1A leveren.
Betreffende de uitgangstrafo's kan ik de volgende impedanties kopen, 2k, 3k, 4k, 6k, 8k.

Kun je ook uitgangstrafo's paralell zetten zodat je dubbel vermogen hebt?
Bv. 2 van 6k/100watt paralell zodat je 3k primair krijgt met 200 watt uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Met een spanning van 1200v wordt het allemaal wel makkelijker.
Ik heb trafo's die ook 900v 1A leveren.
Betreffende de uitgangstrafo's kan ik de volgende impedanties kopen, 2k, 3k, 4k, 6k, 8k.

Kun je ook uitgangstrafo's paralell zetten zodat je dubbel vermogen hebt?
Bv. 2 van 6k/100watt paralell zodat je 3k primair krijgt met 200 watt uit.
Moet kunnen maar aan de LS kant wordt 't wel anders.
Twee 8ohm aansluitingen parallel is dan voor 4ohm,in serie is dat 16ohm
Om 8ohm uit te krijgen heb je dan trafos van 4 of 16ohm uit nodig.(+de puzzel van de fase)
Iets op tegen,penthode schakeling zoals bij de RH84 ?
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door koifarm »

Ik zie dat ik nu zoiets heb getekent, was niet de bedoeling.
Ik zal alle info deze week eens op mij in laten werken.
Anders kan ik met de proef opstelling straks wel verschillende variaties uit proberen, pentode of pseudo triode.
Ik zal dinsdag eerst kijken welke trafo's er precies beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
koifarm schreef:
Met een spanning van 1200v wordt het allemaal wel makkelijker.
Ik heb trafo's die ook 900v 1A leveren.
Betreffende de uitgangstrafo's kan ik de volgende impedanties kopen, 2k, 3k, 4k, 6k, 8k.

Kun je ook uitgangstrafo's paralell zetten zodat je dubbel vermogen hebt?
Bv. 2 van 6k/100watt paralell zodat je 3k primair krijgt met 200 watt uit.
Moet kunnen maar aan de LS kant wordt 't wel anders.
Twee 8ohm aansluitingen parallel is dan voor 4ohm,in serie is dat 16ohm
Om 8ohm uit te krijgen heb je dan trafos van 4 of 16ohm uit nodig.(+de puzzel van de fase)
Iets op tegen,penthode schakeling zoals bij de RH84 ?
Anne
Niet erg helder Anne. Zet je 2 identieke trafo's parallel zowel secundair als primair, dan verdubbelt wel het vermogen wat ze samen kunnen verwerken maar de overzetverhouding niet. En daarmee blijft de impedantie verhouding ook gelijk. Dus 2,5K --> 4 ohm blijft 2,5K --> 4 ohm.
Plaats reactie