Belasting van de eindbuis lijkt me wat klein bij deze hoge spanning,heb je gegevens van die buis als triode ?
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Anne, de G1 stromen zijn gemeten waardes uit andere ontwerpen. Dit om in te schatten hoe de voorgaande trap belast wordt. Ik zal op zoek geen naar triode curve's voor de gu81m.Ah!buis schreef:Dat van die stromen voor de g1's ontgaat me ,je gaat de stuurroosters toch niet positief maken![]()
Belasting van de eindbuis lijkt me wat klein bij deze hoge spanning,heb je gegevens van die buis als triode ?
Anne
Deze manier van cathode aansluiten wordt in veel commerciele producten gebruikt. Over de 10ohm weerstand kun je dan mooi de ruststroom bepalen.tijger schreef:Bij Zowel de driver FU13 als bij de eindbuis GU81m sluit je de cathode op twee plaatsen met weerstanden aan.
Is niet normaal zo dat je maar 1 aansluiting gebruikt als je buizen hebt die de gloeidraad ook als cathode gebruikt
Aat, dat ongeveer de helf van de anode spanning over de anode weerstand moet vallen wist ik niet, zal ik aanpassen.AatV schreef:Laat ik voorop stellen dat ik de data van de GU81 en de FU13 niet ken, maar toch een paar opmerkingen.
Door de weerstanden van 4k7 bij de FU loopt (denk ik) 57 mA. De spanningsval is dan 134 Volt. De anode/g2 spanning zou dan ca. 1115 Volt zijn. Over het algemeen komt de optimale instelling bij trioden op de helft of minder van de anodespanning uit.
De koppelC met 1kV moet - zeker in dit geval - 2kV zijn.
De anodeweerstanden van 5k6 en 4k7 zijn m.i. nogal laag. Over het algemeen worden bij een 6n6P/ECC99 waarden als 10k gebruikt. Je vermeld ook dat de stroom door de 6N6P's 10 mA. is. Bij kathodeweerstanden van 1k(10Volt) en 1k8(-18Volt) "knijp" je de buis helemaal af. Zou even een paar belastingslijnen in het Ig/Ua veld trekken om deze trapjes opnieuw te ontwerpen.
groet,
Aat
De loadline is met een Ra van 5k(de trafo).AatV schreef:Als je grafiek klopt dan wordt je voedingsspanning geen 2500 Volt maar ca. 730 Volt! Scheelt weer.
groet,
Aat
Een loadline met een trafo werkt net even wat anders als met een weerstand....koifarm schreef:De loadline is met een Ra van 5k(de trafo).
Yup, en daarom is jouw Vb van 730V met een 5K load line verre van optimaal m.b.t. het maximale uitgangsvermogen.AatV schreef:Een loadline met een trafo werkt net even wat anders als met een weerstand....
Dat opgestookte vermogen valt wel mee;een goeie 400W .Pa=450W en Pg2=120W ,samen dus 570W max.Pjotr schreef:I.d.d. Anne, die 2,5K load line is realistischer bij lagere spanningen. Al is het wel de vraag hoe lang die buis mee gaat als je hem tegen zijn max. anode dissipatie in gaat stellen. Maar gezien het benodigde gloeivermogen lijkt ie daarvoor wel gemaakt.
Als ik naar de pin layout kijk vraag ik mij wel af of je deze buis wel in triode kunt zetten. Een paar KV tussen de pinnen in de buisvoet lijkt mij niet echt slim en nu begrijp ik ook wel het waarom van het eerste schema (wat niet klopte):
Moet kunnen maar aan de LS kant wordt 't wel anders.koifarm schreef:Met een spanning van 1200v wordt het allemaal wel makkelijker.
Ik heb trafo's die ook 900v 1A leveren.
Betreffende de uitgangstrafo's kan ik de volgende impedanties kopen, 2k, 3k, 4k, 6k, 8k.
Kun je ook uitgangstrafo's paralell zetten zodat je dubbel vermogen hebt?
Bv. 2 van 6k/100watt paralell zodat je 3k primair krijgt met 200 watt uit.
Niet erg helder Anne. Zet je 2 identieke trafo's parallel zowel secundair als primair, dan verdubbelt wel het vermogen wat ze samen kunnen verwerken maar de overzetverhouding niet. En daarmee blijft de impedantie verhouding ook gelijk. Dus 2,5K --> 4 ohm blijft 2,5K --> 4 ohm.Ah!buis schreef:Moet kunnen maar aan de LS kant wordt 't wel anders.koifarm schreef:Met een spanning van 1200v wordt het allemaal wel makkelijker.
Ik heb trafo's die ook 900v 1A leveren.
Betreffende de uitgangstrafo's kan ik de volgende impedanties kopen, 2k, 3k, 4k, 6k, 8k.
Kun je ook uitgangstrafo's paralell zetten zodat je dubbel vermogen hebt?
Bv. 2 van 6k/100watt paralell zodat je 3k primair krijgt met 200 watt uit.
Twee 8ohm aansluitingen parallel is dan voor 4ohm,in serie is dat 16ohm
Om 8ohm uit te krijgen heb je dan trafos van 4 of 16ohm uit nodig.(+de puzzel van de fase)
Iets op tegen,penthode schakeling zoals bij de RH84 ?
Anne