Annastasia

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Annastasia

Bericht door KT88 »

Ik zie niet in waarom die pot nep zou zijn.
en bijna alle Japanse merken laten in China produceren. ;)

De aansluitingen aan de rand zijn vaak geen aftakking maar gewoon loos. Afknippen maar.
Wat er overblijft heeft de gewone aansluiting.

Voor wat die soldeeroogjes betreft: wat voor soldeer gebruik je?
Met loodvrij is het lastig om op oudere vertinde componenten te werken, sowieso zou ik als DIY-er gewoon loodhoudend met harskern gebruiken.
Werkt veel sneller.
Misschien ook eerst even schoonkrabben/schuren en dan vertinnen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

KT88 schreef:
Misschien ook eerst even schoonkrabben/schuren en dan vertinnen.
t' is zilversoldeer, ooit eens gekocht, een jaar of tien geleden. Schuren en zo heb ik gedaan, helpt niet. Andere oogjes kopen gaat minder misérie zijn.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Annastasia

Bericht door AatV »

Muug schreef:
misérie
Mooi Vlaams woord Muug, zouden wij 'Ollanders eigenlijk ook moeten gebruiken. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Vind "muug" meer Vlaams :lol: .Misér!e is eerder Frans ,hoewel bij wiezen gaat ge misère bloeit :shock: .

Voor soldeer idd wat KT88 al zei gewoon lood/tin met harskern.(60% tin, 40% lood GEEN 50/50 ! )
Als het solderen van draden aan een potmeter (die eigenlijk voor een print bedoeld is) bedenkelijk is, kun je eerst een stukje gaatjes-print ertussen zetten.Geeft het geheel wat stevigheid en meer houvast voor de draden.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Als het solderen van draden aan een potmeter (die eigenlijk voor een print bedoeld is) bedenkelijk is, kun je eerst een stukje gaatjes-print ertussen zetten.Anne
Goed idee ! :rock:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Hoi,
over de aan/uit schakelaar heb ik een condensator van 100nF/630V gesoldeerd, zoals op het schema. Nu, als mijn schakelaar "uit" staat, meet ik toch nog een zekere wisselspanning, rond de 20V ongeveer. Dat lijkt me niet echt normaal toch? Of wel?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Heb je wel een condensator gebruikt die geschikt is voor netspanning, oftewel met een aanduiding X2 erop ?

Zoals hier vermeld staat :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewC ... 257&page=1
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Dan ben ik bang van niet. Op de factuur staat MKP 0,10 µF/630V, en op de dingetjes staat iets van CL21 104K630A. (Deze zijn me zo aangeleverd door AE.) Zou dat dan de reden zijn?

Is dit dan voldoende ? : W 100nF 275Vac X2

Nog een vraagje ivm die inschakelvertraging van Ah!Buis : het is de bedoeling dat ik aan de uitgang pas na zo'n 30 seconden een hoogspanning meet, toch? En als ik de schakelaar dan terug uitzet, gaat die inschakelvertraging dan meteen weer operationeel zijn? Er moeten geen elco's leeglopen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Wat doe je er aan, een condensator laat wisselstroom door :D .
Daarmee komt er dan ook (wat) spanning op de trafo.Hoe dikker de C hoe meer.
0,1µF is nogal fors,meestal zie je hoogstens 47nF over de schakelaar.
Dient om de vonk bij uitschakelen wat te onderdrukken.
Als die C stuk gaat is 't geen ramp,gaat de versterker niet meer uit :o ,nouja wel met de stekker :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

merci Anne. :D

Kan je ook effe deze vraag beantwoorden? "het is de bedoeling dat ik aan de uitgang pas na zo'n 30 seconden een hoogspanning meet, toch? En als ik de schakelaar dan terug uitzet, gaat die inschakelvertraging dan meteen weer operationeel zijn? Er moeten geen elco's leeglopen?"
Ik vraag dat omdat ik de indruk heb dat die relais op de inschakelvertraging meteen ingeschakeld wordt. (ter info: ik heb de 6.3V-voeding van de gloeispanning afgetapt)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Zit ik zo te denken.... kan het zijn dat de "reststroom" die door de versterker gaat, als hij staat uitgeschakeld, ervoor zorgt dat die inschakelvertraging permanent ingeschakeld blijft waardoor die zijn nut natuurlijk verliest ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Die restspanning zal 't niet doen.Als je nog 20V meet waar het 230V ingeschakeld is dan blijft er van de 6,3V maar een goeie 1/2V over.
Een inschakelvertraging zet meestal het vertragende deel op nul zodra de voeding wegvalt.Sommige doen dat meteen na de vertragingstijd.
Als je de versterker na uitschakelen onmiddelijk weer inschakelt hoeft er geen vertraging :o de buizen zijn dan nog warm (heet) :D .
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

iemand een praktische tip om drie draadjes aan het puntje van zo'n elco gesoldeerd te krijgen? Heb je er twee vast, dan komen ze los als je die derde erbij probeert te solderen. Wat een gepruts zeg.

update : uiteindelijk opgelost door van elke draad 2cm draad bloot te maken, ze alle drie in elkaar te draaien, van soldeer te voorzien zodat ze in elkaar smolten, en ze dan als geheel vastgesoldeerd aan die punt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Puntje van een elco :o ,wat is dat voor 'n ding :?
Gewoonlijk is dat een draad of een soldeerlip en ,bij dikke ,een schroef,maar een puntje :( .
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Puntje van een elco :o ,wat is dat voor 'n ding :?
Gewoonlijk is dat een draad of een soldeerlip en ,bij dikke ,een schroef,maar een puntje :( .
Anne
Het gaat om iets als op de foto met de zwarte elco. Alleen zijn mijn exemplaren - in de "kit" van AE, weeral eens - niet voorzien van soldeerlippen maar van soldeerpunten, zoals die blauwe. Probeer daar maar eens verschillende draden aan te solderen. :evil:
Bijlagen
mfBr1z-qkSJWc8sZxjBqerw[1].jpg
mfBr1z-qkSJWc8sZxjBqerw[1].jpg (7.97 KiB) 180 keer bekeken
11004_008[1].JPG
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

dubbele post
Laatst gewijzigd door Muug op zo 26 jan 2014, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Voor de stroomvoerende draden van de gloei niet te dunne draad nemen,1mm doormeter of zo.Geldt niet voor de nul als dat een midden is.
Anne
Zeg eens, hoe dik moeten die draden eigenlijk zijn? Ik kom een beetje laat met die vraag , nu ik enkel nog de vier 7027's moet bedraden, maar beter laat dan nooit zeg maar. Ik ben hier bezig met
- rode en zwarte draden van AE, samengesteld uit een stuk of tien kleine fijne draadjes, zijn buigzaam en hebben +- een millimeter als diameter. Daar heb ik de trafo en de UGT's mee gedaan.
- allerhande gekleurde draden van Dick Best, volkern, 0.2mm². Zeer handig omdat ze blijven staan zoals je wilt, handig om te solderen dus. En ze passen mooi in de gaatjes van de soldeerlippen. Die gebruik ik voor vanalles eigenlijk: de gloei, massa, hoogspanning...

Heb ik maw ergens te dunne draad gebruikt? Riskeer ik ergens doorsmelten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastasia

Bericht door Ah!buis »

Dat zijn geen elco's om draden aan te zetten ,die zijn voor op een print :o .
Kun je drie dingen doen,een oogje buigen aan draden die eraan moeten,er eerst een soldeerlip aanzetten of er een printje opprikken en daar de draden aan.
Zo te horen wel wat dunne draden voor de gloei.Die 0,2 is voor de rest wel goed,wel oppassen dat de isolatie niet te dun is op moeilijke plaatsen,trafo->gelijkrichter en vooral anode eindbuis ->UGT !
Om het met de draden die je hebt te doen (wel de dikkere) gewoon elke buis afzonderlijk naar de trafo,gaat er maar stroom van één buis door.
Je had onder de trafo een strip met alle aansluitingen gemaakt meen ik.Dan tussen trafo en strip de gloeiverbindingen dubbel doen ,of wat draad uit een stuk netsnoer halen (0,75mm²).
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Maar dit betekend natuurlijk niet dat je er geen draadje aan zou kunnen soderen
dat heb ik met die van mij ook gedaan gaat prima.

Je moet alleen de bevestiging iets anders doen want normaal hangen de elco
's aan de sodeer lipjes.
Bijlagen
elco.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Probeer daar maar eens verschillende draden aan te solderen. :evil:
Dat is op zich best wel netjes te doen, eerst het koper van de betreffende draden in elkaar draaien en lichtjes solderen, dat het net aan elkaar "plakt" , dan hou je het geheel tegen de soldeerlip van de elko aan, vervolgens het geheel met een stukje dun koperdraad (gestript stug telefoondraad is hier perfect voor) een aantal slagen om het gesoldeerde draad en de elkolip heen. aandraaien met een klein tangetje dat het draad lekker strak zit. als laatste solderen.

En de boel zit muurvast ! voor het mooie kan er ook nog een stukje krimpkous omheen, zwart voor de GND, rood voor de +.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
Ah!buis schreef:
Voor de stroomvoerende draden van de gloei niet te dunne draad nemen,1mm doormeter of zo.Geldt niet voor de nul als dat een midden is.
Anne
Zeg eens, hoe dik moeten die draden eigenlijk zijn? Ik kom een beetje laat met die vraag , nu ik enkel nog de vier 7027's moet bedraden, maar beter laat dan nooit zeg maar. Ik ben hier bezig met
- rode en zwarte draden van AE, samengesteld uit een stuk of tien kleine fijne draadjes, zijn buigzaam en hebben +- een millimeter als diameter. Daar heb ik de trafo en de UGT's mee gedaan.
- allerhande gekleurde draden van Dick Best, volkern, 0.2mm². Zeer handig omdat ze blijven staan zoals je wilt, handig om te solderen dus. En ze passen mooi in de gaatjes van de soldeerlippen. Die gebruik ik voor vanalles eigenlijk: de gloei, massa, hoogspanning...

Heb ik maw ergens te dunne draad gebruikt? Riskeer ik ergens doorsmelten?
Voor de hoogspanning is de dikte niet echt van belang, maw. er loopt een namelijk een minimale stroom door.
Eerder van belang is de dikte van de isolatie, niet te dun is juist wel van belang ivm met de veiligheid.
Ik heb goede ervaringen met ouderwets stug telefoondraad, maar ik weet niet of ze dat in Belgie kennen, grijze mantel, rood, blauw, wit, en soms ook 1 x blanco koper.
voor spanningen tot 250 VDC is dat best te doen. voor hoger zou ik iets zoeken met dikkere isolatie.

Gloeispanning is weer een ander verhaal, lage spanning, hoge stromen. hier kom je goed mee uit de voeten met rood-zwart tweelingsnoer van minimaal 1 mm kwadraat.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door Muug »

isolatie :shock: :? :o mannekes toch, daar heb ik geen seconde bij stil gestaan. Die draadjes hebben een flinterdunne isolatie. Wel zeer goed hittebestendig.
En krimpkousen heb ik nauwelijks gebruikt, hoe zou dat ook kunnen als er bvb vanuit drie richtingen draden toekomen op één soldeerpunt.... aan de soldeerlippen buisvoeten bvb daar zit er niks in een krimpkous, ongeïsoleerde draden (afin, ter hoogte van de soldering) zitten daar op weinige millimeters van elkaar. Moet ik nu beginnen vrezen voor vonken ?

edit : ik zal vanavond wat detailfoto's posten. :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Inderdaad is het met detail foto's wat beter te beoordelen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Annastasia

Bericht door nl3prc »

Waar hebben we het over

er loopt toch geen 4000 of 25000 volt over die draden

Ik gebruik meestal draad wat uit oude PC's komt dit is voldoende gëisoleerd.
En deze draden hebben een meer aderige kern minder breekbaar dan een vaste kern
Deze draden mogen bewegen wel zo handig als je net als ik met scharnierbare frames werkt

Wat je wel even in de gaten moet houden zijn de aansluitingen van je anodes van de eindbuizen.
Deze kunnen gaan vonken als je gaat versterken als deze te dicht bij een massa punt liggen.

Ik heb in het verleden wel eens een EL84 SE zien vonken bij de buisen voet echter was dit wel omdat de draad van de speaker was losgesprongen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Annastasia

Bericht door ray5150 »

Bedrading uit een PC voeding is ook een mogelijkheid.
Ik heb ook wel eens een wasmachine leeggeknipt, kun je ook een knappe versterker mee bouwen. :mrgreen:
Plaats reactie