zelfbouw interlinks van audio creative
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
zelfbouw interlinks van audio creative
Ik heb Dick van Audio-Creative aan tip gegeven over interlinks. En hij heeft er een heel mooi artikel van geschreven hoe je zelf een mooie interlink kan bouwen. http://www.audio-creative.nl/audio-crea ... interlink/ Hij maakt ze met zilver, maar met koper gaat het ook heel erg goed.
Bij de ZBA dag in Hengelo op 15 februari neemt Dick ze mee.
Bij de ZBA dag in Hengelo op 15 februari neemt Dick ze mee.
Re: Daudio gaat 'live'
Leuk artikel, jammer dat hij de bron niet heeft vermeld. Of was dat ook niet de bedoeling dat hij dat deed?hans_b schreef:Ik heb Dick van Audio-Creative aan tip gegeven over interlinks. En hij heeft er een heel mooi artikel van geschreven hoe je zelf een mooie interlink kan bouwen. http://www.audio-creative.nl/audio-crea ... interlink/ Hij maakt ze met zilver, maar met koper gaat het ook heel erg goed.
Bij de ZBA dag in Hengelo op 15 februari neemt Dick ze mee.
Klinkt logisch, die constructie zo. Ik ga ze denk ik ook proberen! Ik wilde eerst wat proberen met de wokkelmethode, maar dit is nog makkelijker! Paar vraagjes. Iemand een suggestie voor pluggen met de kap via de voorkant geschroefd? En de geleiders enkele kern? Wat er in me op komt is om jantzen 2x 1mm + 2x 0,5mm te strippen en de kale 0,5mm 6N ofc koper kernen voor de interlinks te gebruiken. De 1mm kan ik dan voor interne bekabeling van speaker en amp gebruiken. Of heeft iemand nog een andere goede suggestie? En voor de buisjes is pvc aquariumslang goed genoeg, of liever siliconen of iets anders zoeken? Teflon maakt het wel meteen weer een stuk duurder...
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Ik heb het artikel ook gelezen.
Volgens mij gebruikt hij geen teflon buisjes, maar een soort dunne olie- of luchtslang. Hij wikkelt de "wokkel" in met teflon tape voordat de afscherming er overheen gaat. Dus m.i. geen teflon buisjes.
Groet,
Mark
Volgens mij gebruikt hij geen teflon buisjes, maar een soort dunne olie- of luchtslang. Hij wikkelt de "wokkel" in met teflon tape voordat de afscherming er overheen gaat. Dus m.i. geen teflon buisjes.
Groet,
Mark
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Die bron wordt wel genoemd/geciteerd hoor: http://www.triodedick.com/kabels.htm
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Ik doelde op "de audiovriend" die hem getipt heeft, Hans dus. Hans geeft in de reacties op de A/C site dit ook aan.Pjotr schreef:Die bron wordt wel genoemd/geciteerd hoor: http://www.triodedick.com/kabels.htm
Ik heb nog wat oude luchtslang gevonden van mijn vroegere vijver, dus dat is alvast in huis
In de racties op de A/C site wordt ook een mooie leverancier voor fijnzilver draad gegeven: http://www.transformatorspecialist.nl/p ... draad.html
Ik weet nog niet wanneer ik ze maak, maar als ik ze spelend heb laat ik mijn bevindingen weten.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Bij AE hebben ze ook slang en Sleeve materiaal.
http://www.transformatorspecialist.nl/p ... edradingen
http://www.transformatorspecialist.nl/p ... edradingen
Laatst gewijzigd door cool op zo 26 jan 2014, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Mooi !
Die ga ik ook eens maken, ehm, in 2015 misschien....
zeg eens, waar dient die teflon voor ? Om te vermijden dat die wikkelingen zich verzetten?
Die ga ik ook eens maken, ehm, in 2015 misschien....
zeg eens, waar dient die teflon voor ? Om te vermijden dat die wikkelingen zich verzetten?
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Ja leuk weekend vermaak...............
Heb dit alles al jaren geleden geprobeerd.
Conclusie: er gaat niets boven een wokkelwikkeling van zilverdraad over een ongebleekt katoenen koort [naaiwinkel,+- 6mm]
Met als kern[dus door het katoenen koort] een stuk elektra draden kunstof trekkoord,ja wat je gebruikt om elektra draad door de buizen te trekken.
Wel elke winding van het zilver handmatig aan het koort naaien met katoen.[veel werk!!]
Het geheel inwikkelen met teflon tape en een sleeve er om en klaar is ie...............
Gebruik van kunstof,,aquarium slang of andere kunstof slangen maken zilver klinken alsof je een overdosis hoog over je heen krijgt,
Katoen klinkt vrij homogeen en natuurlijk.
Shit,verklap ik zo maar mijn 300 euro ontwerp[whatever]..................
Als alles klopt in je installatie is dit een upgrade'' anders niet aan beginnen ,is de moeite niet waard.[anders gezegd,het geld niet waard,]
Gewoon een koper kabel er tussen.
Heb dit alles al jaren geleden geprobeerd.
Conclusie: er gaat niets boven een wokkelwikkeling van zilverdraad over een ongebleekt katoenen koort [naaiwinkel,+- 6mm]
Met als kern[dus door het katoenen koort] een stuk elektra draden kunstof trekkoord,ja wat je gebruikt om elektra draad door de buizen te trekken.
Wel elke winding van het zilver handmatig aan het koort naaien met katoen.[veel werk!!]
Het geheel inwikkelen met teflon tape en een sleeve er om en klaar is ie...............
Gebruik van kunstof,,aquarium slang of andere kunstof slangen maken zilver klinken alsof je een overdosis hoog over je heen krijgt,
Katoen klinkt vrij homogeen en natuurlijk.
Shit,verklap ik zo maar mijn 300 euro ontwerp[whatever]..................
Als alles klopt in je installatie is dit een upgrade'' anders niet aan beginnen ,is de moeite niet waard.[anders gezegd,het geld niet waard,]
Gewoon een koper kabel er tussen.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
mooie variatie op een thema, leuk om zo van meerdere kanten min of meer dezelfde ervaring te lezen.
Wat ik me afvroeg met zo'n constructie, wat is ongeveer de levensduur van de kabel?
Kale draad in een lossige mantel, geeft oxidatie alle ruimte lijkt me. Hoe lang duurt het voordat je dat gaat horen?
Wat ik me afvroeg met zo'n constructie, wat is ongeveer de levensduur van de kabel?
Kale draad in een lossige mantel, geeft oxidatie alle ruimte lijkt me. Hoe lang duurt het voordat je dat gaat horen?
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
oxidatie? Tja, dat zilver ga je toch meermaals per jaar moeten poetsen hoor.... 
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Leuk! Die ga ik ook maken.
Wat ik me afvraag is of de afscherming van een coax kabel wel groot genoeg is. Die teflon buisjes zijn 6 mm in diameter en de diameter van de dikste coaxkabel bij de bouwmarkt lijkt net 8mm. Iemand een idee voor de afscherming?
Wat ik me afvraag is of de afscherming van een coax kabel wel groot genoeg is. Die teflon buisjes zijn 6 mm in diameter en de diameter van de dikste coaxkabel bij de bouwmarkt lijkt net 8mm. Iemand een idee voor de afscherming?
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Ik heb het hier met een stukje geprobeerd. Als je het er netjes af haalt dan kan je het met bijv. De punt van een punttang behoorlijk oprekken, let er dan wel op dat je moet beginnen met een grotere lengte, want dat is de prijs die je betaaldRizzo schreef:Leuk! Die ga ik ook maken.
Wat ik me afvraag is of de afscherming van een coax kabel wel groot genoeg is. Die teflon buisjes zijn 6 mm in diameter en de diameter van de dikste coaxkabel bij de bouwmarkt lijkt net 8mm. Iemand een idee voor de afscherming?
Als de eerste test slaagt bestel ik een betere los via één van de linken die bij het artikel commentaar genoemd wordt, voor de volgende, dan zou me coax toch op zijn...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Dan mag dit draadje daar ook wel heenavdboom schreef:Dit hoort in de gehaktificaties afdeling Gerard
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Creatief met luchtslang dan? Oftewel creatief met kurk voor stoere jongens 
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Er zijn wel grotere diameter coax verkrijgbaar maar dat zal je niet bij de bouwmarkt vinden.
Zoek eens naar RG214 of RG8 dat gebruik ik meestal zelf.
Je kunt ook grondkabel gebruiken, heet geloof ik ymvk of vmvk ofzo. In ieder geval iets met afscherming.
Zoek eens naar RG214 of RG8 dat gebruik ik meestal zelf.
Je kunt ook grondkabel gebruiken, heet geloof ik ymvk of vmvk ofzo. In ieder geval iets met afscherming.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Hier een link naar een webshop waar je losse mantel kan kopen waar ik naar kijk voor als me coax op is:
http://www.techflex.nl/metaalshielding- ... 46_81.html
Jammer dat dit zo duur is:
http://www.techflex.nl/krimpkousen-21-s ... 6_143.html
Ik heb alles, op de geleiders na, om een 1e setje te maken. Hiervoor offer ik een setje met prefer microfoonkabel voor de pluggen, die schroeven er van voren af. Als dat succesvol is dan maak ik me andere 2 interlinks ook zo, met koper of misschien zilver, dat zie ik dan wel. Bij Rumoh heb ik wat Jantzen 6N 0,5mm2 draad besteld voor de interne bekabeling van mijn Alpair 5 Tl's als ik die opnieuw opbouw, en heb ik meteen wat over om te strippen als geleiders voor deze interlinks
.
http://www.techflex.nl/metaalshielding- ... 46_81.html
Jammer dat dit zo duur is:
http://www.techflex.nl/krimpkousen-21-s ... 6_143.html
Ik heb alles, op de geleiders na, om een 1e setje te maken. Hiervoor offer ik een setje met prefer microfoonkabel voor de pluggen, die schroeven er van voren af. Als dat succesvol is dan maak ik me andere 2 interlinks ook zo, met koper of misschien zilver, dat zie ik dan wel. Bij Rumoh heb ik wat Jantzen 6N 0,5mm2 draad besteld voor de interne bekabeling van mijn Alpair 5 Tl's als ik die opnieuw opbouw, en heb ik meteen wat over om te strippen als geleiders voor deze interlinks
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Bedankt voor de link, die shield ziet er goed uit. Als ik alles bij elkaar optel voor 2 sets interlinks is het totaal als volgt:
AE Europe BV
Slang 8m eur 3.91
0.8 mm Zilverdraad 8m eur 70.18
Sleeving 4m eur 9.92
Verzendkosten eur 12.1
Techflex
Shielding 4m eur 20.8
Krimpkous rood 1m eur 2.7
Krimpkous blauw 1m eur 2.7
Verzendkosten eur 6
Baxshop
4 RCA Pluggen Neutrik eur 31.6
4 XLR male eur 12.88
Verzendkosten eur 2.5
Totaal eur 175.29
Een hoop geld, maar weinig voor goede interlinks;) Alleen die verzendkosten bij AE Europe BV vallen me erg tegen.
AE Europe BV
Slang 8m eur 3.91
0.8 mm Zilverdraad 8m eur 70.18
Sleeving 4m eur 9.92
Verzendkosten eur 12.1
Techflex
Shielding 4m eur 20.8
Krimpkous rood 1m eur 2.7
Krimpkous blauw 1m eur 2.7
Verzendkosten eur 6
Baxshop
4 RCA Pluggen Neutrik eur 31.6
4 XLR male eur 12.88
Verzendkosten eur 2.5
Totaal eur 175.29
Een hoop geld, maar weinig voor goede interlinks;) Alleen die verzendkosten bij AE Europe BV vallen me erg tegen.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Als je naar de meeting in Alphen a/d rijn komt kunnen we misschien wat verzendkosten delen? Of iemand in je buurt hebt die het door kan geven? Moet je wel nog heel even geduld hebben, ik ga er nu eerst een setje maken om de adders onder het gras te kennen en als dat bevredigend resultaat geeft dan wil ik denk ook wel zilver proberen.
Nog ff...
Die mantel boer heeft ook sleeving, volgens mij goedkoper.
Misschien 0,4mm voor de RCA interlink? Dunner hoeft niet slecht te klinken....
Excuus voor spelfouten, ff snel op me phone getikt voor werk...
Nog ff...
Die mantel boer heeft ook sleeving, volgens mij goedkoper.
Misschien 0,4mm voor de RCA interlink? Dunner hoeft niet slecht te klinken....
Excuus voor spelfouten, ff snel op me phone getikt voor werk...
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Uitgaande van zo veel mogelijk lucht en zo weinig mogelijk contact oppervlak is een 0,4mm draad zelfs beter.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
zeg even serieus, doen we dit op zelfbouwaudio?
voor het mooi direct doen, maar voor het geluid, daar is toch geen goed inhoudelijk technisch argument voor te verzinnen.
voor het mooi direct doen, maar voor het geluid, daar is toch geen goed inhoudelijk technisch argument voor te verzinnen.
Rizzo schreef:Bedankt voor de link, die shield ziet er goed uit. Als ik alles bij elkaar optel voor 2 sets interlinks is het totaal als volgt:
AE Europe BV
Slang 8m eur 3.91
0.8 mm Zilverdraad 8m eur 70.18
Sleeving 4m eur 9.92
Verzendkosten eur 12.1
Techflex
Shielding 4m eur 20.8
Krimpkous rood 1m eur 2.7
Krimpkous blauw 1m eur 2.7
Verzendkosten eur 6
Baxshop
4 RCA Pluggen Neutrik eur 31.6
4 XLR male eur 12.88
Verzendkosten eur 2.5
Totaal eur 175.29
Een hoop geld, maar weinig voor goede interlinks;) Alleen die verzendkosten bij AE Europe BV vallen me erg tegen.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Ik hoop het je over een tijdje te kunnen laten weten. Ik ben ook benieuwd, maar begin wel met koper en zo veel mogelijk spullen die ik al heb voor de eerste test.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Precies. Het leuke van zelfbouwaudio is naast het zelf bouwen ook de ontdekkingsreis naar je ultieme geluidsweergave. Of kabels uitmaken en in hoeverre hoort daar voor mij ook bij. Als deze gemaakt zijn kan ik ze vergelijken met mijn huidige interlinks en een set "dropveters". Voornamelijk nieuwsgierig dus.
Aangezien Daudio hetzelfde/eenzelfde principe toepast is voor mij de eerste toets gehaald. D.w.z de moeite waard om het te proberen.
Aangezien Daudio hetzelfde/eenzelfde principe toepast is voor mij de eerste toets gehaald. D.w.z de moeite waard om het te proberen.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Bedankt voor het aanbod, maar ik wil ze wel eerder af hebben dan 19 april;). Die opmerking over de verzendkosten van AE is meer omdat ze voor DHL kiezen met een bedrag aan verzendkosten dat ongeveer 2x zo hoog is dan met de post, that's all.avdboom schreef:Als je naar de meeting in Alphen a/d rijn komt kunnen we misschien wat verzendkosten delen? Of iemand in je buurt hebt die het door kan geven? Moet je wel nog heel even geduld hebben, ik ga er nu eerst een setje maken om de adders onder het gras te kennen en als dat bevredigend resultaat geeft dan wil ik denk ook wel zilver proberen.
Laatst gewijzigd door Rizzo op ma 27 jan 2014, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
