MCD-404 onder stroom ?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

MCD-404 onder stroom ?

Bericht door dirklammers »

Enkele weken geleden heb ik een Advance Acoustic loopwerk gekocht. In Nederland was die niet meer leverbaar en ik wilde er perse een hebben want hij past goed bij mijn pre-amp MPP-506 met digitale ingangen. Gelukkig vond ik er nog een paar in ...... Oostenrijk. Lang leve internet en UPS.

Overigens - dit even ter geruststelling van de fanatieke zelfbouwers - de eindversterker en boxen zijn zelfbouw hoor, deze twee apparaten dus niet.

Maar goed, de MCD-404 dus lijkt onder stroom te staan. Afhankelijk hoe ik de netstekker draai "prikt" de metalen kast. En ja, een ouderwetse spanningzoeker gaat branden als ik die tegen de kast aan houd.
Lekstroom ? Gelukkig blijkbaar niet zo groot dat het gevaarlijk is - ik leef nog - of dat de aardlekschakelaar afschakelt. Maar toch wel vreemd, niet ?
Zou er een ontkoppel-C tussen de netvoeding en de kast zitten die lek is of zo. Kan het kwaad ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door ray5150 »

Zou ze maar eens even een mailtje sturen, er is toch wel iets van een garantieregeling ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door richard »

dirklammers schreef:
Zou er een ontkoppel-C tussen de netvoeding en de kast zitten die lek is of zo. Kan het kwaad ?
Een lekke ontkoppel-condensator naar de massa zou kunnen, je weet nooit wat die Chinezen allemaal bedenken. Want dat verwacht je alleen als je de behuizing ook een randaarde aansluiting heeft zodat de spanning kan afvloeien.

Of het kwaad kan? Als je met de plug van een aangesloten interlink op een onachtzaam moment tegen de onder spanning staande behuizing komt moet de ingangstrap van het aangesloten apparaat die spanning wel kunnen verwerken en niet opblazen.

Garantie komt ook in me op, maar als je hem terug stuurt krijg je vast het antwoord dat ze niks kunnen vinden.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door cool »

De net-entree heeft geen aarde aansluiting op de kast, probeer eens met een aparte draad onder een schroefje de kast te aarden. Desnoods de entree vervangen door een 3 poot.
http://www.servi-q.nl/wp-content/upload ... 312604.jpg
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door dirklammers »

Garantie komt ook in me op, maar als je hem terug stuurt krijg je vast het antwoord dat ze niks kunnen vinden.
Ja, logische gedachte. Maar zoals gezegd komt het ding uit Oostenrijk en de Nederlandse importeur werkt niet mee. Helemaal terugsturen om vervolgens het hierboven beschreven antwoord te krijgen zie ik dus ook niet zitten. Ik ga de kast maar gewoon aarden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door ds23man »

:foto:

Misschien wat goede foto's van de binnenkant, misschien kunnen we wat ontdekken.....

Een puzzeltje is wel leuk in deze komkommertijd! :mrgreen:
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door dirklammers »

Misschien wat goede foto's van de binnenkant, misschien kunnen we wat ontdekken.....
Ik snap het, maar aarzel een beetje om het ding uit elkaar te halen. Dan weet ik zéker dat het nooit meer goed komt met garantie voor het geval dat er écht eens iets kapot gaat. Maar goed, nu de avonden al weer langer beginnen te worden (!) komt er vast wel weer tijd om de binnenkant en dan het voedingsdeel specifiek aan een nader onderzoek te onderwerpen. Dan zal ik ook foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door ray5150 »

Zitten er ook zegel-stickers op of aan ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door richard »

ds23man schreef:
:foto:

Misschien wat goede foto's van de binnenkant, misschien kunnen we wat ontdekken.....

Een puzzeltje is wel leuk in deze komkommertijd! :mrgreen:
Van de website:
http://www.advance-acoustic.com/public/ ... nside2.jpg
Veel plezier met puzzelen.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door dirklammers »

Het is even geleden dat ik dit topic ben gestart. Het is er nu toch van gekomen en ik heb mijn CD-speler geopend. De verdeling van de 230V naar de 3 trafo's vindt plaats via een grote print. Aan het begin van die print zitten twee blauwe C'tjes die via metalen afstandsbussen contact maken met de metalen kast. Die kast is trouwens niet geaard. Er is dus een tweepolig netsnoer.
Opvallend is wel dat als ik de netstekker omdraai dat de kast dan niet "prikt". Zou één van de beide C'tjes lekken ? Trouwens, waarom zitten die dingen er. Ik vind het een eng idee dat de niet-geaarde metalen kast alleen door twee van die kleine C'tjes van de netspanning gescheiden is. Wegslopen ? Wat vinden jullie ?

Dirk
Bijlagen
IMG_20140122_202928.JPG
IMG_20140122_202954.JPG
IMG_20140122_203020.JPG
IMG_20140122_203051.JPG
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door maikbike »

Je kan toch ook eerst de afstandbussen isoleren, dan weet je of het daar vandaan komt ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door Ah!buis »

maikbike schreef:
Je kan toch ook eerst de afstandbussen isoleren, dan weet je of het daar vandaan komt ?
Denk dat je zo wel kan zien waar 't vandaan komt :o
Als dat voldoende kruipafstand is ben ik die van de cognac :?
Anne
Bijlagen
Cmis.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door richard »

dirklammers schreef:
Ik vind het een eng idee dat de niet-geaarde metalen kast alleen door twee van die kleine C'tjes van de netspanning gescheiden is.
Dat mag toch alleen via y-condensatoren? Dat zou er dan op moeten staan, maar in principe moet de behuizing dan wel geaard zijn.

Maar er is ook een kans dat bij dergelijke apparaten het CE-keurmerk staat voor "China Export".
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door hsmeets »

dirklammers schreef:
Opvallend is wel dat als ik de netstekker omdraai dat de kast dan niet "prikt"
Bij 230V hangt een draad aan de fase (die tussen -230 en +230 wiebert) en de andere is de 0 en in THEORIE zonder potentiaal. De praktijk is dat je er niet op mag vertrouwen dat een installateur geen fouten maakt.

Omdraaien van de stekker heeft als gevolg dat de kast via die C's of aan de fase zit (het prikt) of aan de 0 (het prikt niet).
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door dirklammers »

Als dat voldoende kruipafstand is
Die snap ik even niet Anne. Welke afstand bedoel je precies ? De kruipafstand op de print tussen de fasen en het deel dat met de kast verbonden is lijkt me voldoende, maar wordt dus wel overbrugd door die twee c'tjes.
maar in principe moet de behuizing dan wel geaard zijn.
Sterker nog, de netentree heeft maar twee poortjes, geen aarde dus.
Op zich is Adv. Ac. volgens mij geen goedkope rommel. De kast niet aarden kan volgens mij geen kwaad mits de rest van binnen maar dubbel geïsoleerd is.
Omdraaien van de stekker heeft als gevolg dat de kast via die C's of aan de fase zit (het prikt) of aan de 0 (het prikt niet).
Snap ik wel, maar mijn vraag blijft of het nu wel handig/gewenst/veilig is om de kast via de twee c'tjes aan het net te hangen. De lekstroom door de c'tjes is blijkbaar zo klein dat het wel prikt maar niet "auw" doet, maar ik wil mijn leven liever niet af laten hangen van de doorslagvastheid van zo'n klein blauw onderdeeltje waarvan ik de toegevoegde waarde bovendien nog niet snap.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door dirklammers »

Inmiddels begrepen dat als het goed is speciale Y condensatoren zijn gebruikt. De aanduiding Y staat ook wel op de print. Dan zou er dus geen risico moeten zijn dat de kast onder stroom komt te staan. Maar ik begrijp ook dat in dergelijke gevallen wel de kast aan aarde moet liggen. Het vervangen van de netentree is niet goed mogelijk. Dat ding zit op een print gesoldeerd met ook nog een aparte netschakelaar. Ik moet dan dus heel veel lossolderen. Ik ga dus maar een aparte aardaansluiting maken zodat de kast geaard kan worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door ray5150 »

Ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen.
ik bekijk de foto's maar wat Anne aangeeft kan ik niet helemaal volgen. de cognac zal wel verkeerd bij hem zijn gevallen.

Er vallen mij wel twee andere dingen op : op de foto van de site waar Richard naar verwijst zit er op het betreffende bordje een joekel van een gele (volgens mij) condensator.
die mis ik hier, zo te zien is het bordje er ook niet op voorbereid.
Kan te maken hebben met bepaalde eisen voor bepaalde landen, misschien.

Iets anders is dat printje tegen de achterwand, volgens mij is dat een netfilter, tenminste aan de condensatoren en de spoel te zien,
er zit ook iets met een stuk krimpkopus omheen. daar kan ook iets mis zijn.
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door dirklammers »

Er vallen mij wel twee andere dingen op : op de foto van de site waar Richard naar verwijst zit er op het betreffende bordje een joekel van een gele (volgens mij) condensator.
Ik heb dat verschil ook gezien en ga er van uit, dat dit inderdaad een andersoortige C is in plaats van "mijn" twee blauwe c'tjes.
er zit ook iets met een stuk krimpkous omheen. daar kan ook iets mis zijn.
Tja, dat heeft me ook bezig gehouden wat dat nou is ....... totdat ik gewoon nog eens naar de achterkant keek en ontdekte dat dit gewoon de geïsoleerde achterkant van de zekeringhouder is :rofl: Niets spectaculairs dus.

Wat ik vreemd blijf vinden als dat het probleem bij het omdraaien van de netstekker over is. Omdat beide blauwe c'tjes elk naar één van de netaansluitingen loopt zou je verwachten dat het probleem "symmetrisch" is. Nu is mijn conclusie dat één van de beide c's lekt of zo.

Wat gaat er mis als ik ze er uit sloop ? Volgens mij niets !

Dirk
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen.
ik bekijk de foto's maar wat Anne aangeeft kan ik niet helemaal volgen. de cognac zal wel verkeerd bij hem zijn gevallen.
Klopt bijna,'t was Grouse :kwijl: .Zag idd de kleur van de print en het koper niet zo goed,dacht dat de print op de lege plaats koper was :oops: .Als verontschuldiging,het oude NEC-scherm geeft nogal fletse kleuren :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door cool »

Meet de weerstand naar de kast t.o.v. de 2 netentree pennen, ook kun je de blauwe c,s op lek meten zoals je al aangeeft.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: MCD-404 onder stroom ?

Bericht door richard »

dirklammers schreef:
Ik heb dat verschil ook gezien en ga er van uit, dat dit inderdaad een andersoortige C is in plaats van "mijn" twee blauwe c'tjes.
Als je op y-capacitor googled vind je meer van die blauwe condensators, dat zal dan wel goed zitten.
Ook hoeft dit apparaat niet perse op de randaarde te zitten als er maar ergens contact wordt gemaakt. Dat kan ook via de eindblokjes van Hypex, tuner o.i.d.

Dan vereffend de spanning wel via de afscherming van de interlinks. Het is niet ideaal maar zal wellicht werken.
Plaats reactie