MCD-404 onder stroom ?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
MCD-404 onder stroom ?
Enkele weken geleden heb ik een Advance Acoustic loopwerk gekocht. In Nederland was die niet meer leverbaar en ik wilde er perse een hebben want hij past goed bij mijn pre-amp MPP-506 met digitale ingangen. Gelukkig vond ik er nog een paar in ...... Oostenrijk. Lang leve internet en UPS.
Overigens - dit even ter geruststelling van de fanatieke zelfbouwers - de eindversterker en boxen zijn zelfbouw hoor, deze twee apparaten dus niet.
Maar goed, de MCD-404 dus lijkt onder stroom te staan. Afhankelijk hoe ik de netstekker draai "prikt" de metalen kast. En ja, een ouderwetse spanningzoeker gaat branden als ik die tegen de kast aan houd.
Lekstroom ? Gelukkig blijkbaar niet zo groot dat het gevaarlijk is - ik leef nog - of dat de aardlekschakelaar afschakelt. Maar toch wel vreemd, niet ?
Zou er een ontkoppel-C tussen de netvoeding en de kast zitten die lek is of zo. Kan het kwaad ?
Overigens - dit even ter geruststelling van de fanatieke zelfbouwers - de eindversterker en boxen zijn zelfbouw hoor, deze twee apparaten dus niet.
Maar goed, de MCD-404 dus lijkt onder stroom te staan. Afhankelijk hoe ik de netstekker draai "prikt" de metalen kast. En ja, een ouderwetse spanningzoeker gaat branden als ik die tegen de kast aan houd.
Lekstroom ? Gelukkig blijkbaar niet zo groot dat het gevaarlijk is - ik leef nog - of dat de aardlekschakelaar afschakelt. Maar toch wel vreemd, niet ?
Zou er een ontkoppel-C tussen de netvoeding en de kast zitten die lek is of zo. Kan het kwaad ?
Re: MCD-404 onder stroom ?
Zou ze maar eens even een mailtje sturen, er is toch wel iets van een garantieregeling ?
Re: MCD-404 onder stroom ?
Een lekke ontkoppel-condensator naar de massa zou kunnen, je weet nooit wat die Chinezen allemaal bedenken. Want dat verwacht je alleen als je de behuizing ook een randaarde aansluiting heeft zodat de spanning kan afvloeien.dirklammers schreef:Zou er een ontkoppel-C tussen de netvoeding en de kast zitten die lek is of zo. Kan het kwaad ?
Of het kwaad kan? Als je met de plug van een aangesloten interlink op een onachtzaam moment tegen de onder spanning staande behuizing komt moet de ingangstrap van het aangesloten apparaat die spanning wel kunnen verwerken en niet opblazen.
Garantie komt ook in me op, maar als je hem terug stuurt krijg je vast het antwoord dat ze niks kunnen vinden.
Re: MCD-404 onder stroom ?
De net-entree heeft geen aarde aansluiting op de kast, probeer eens met een aparte draad onder een schroefje de kast te aarden. Desnoods de entree vervangen door een 3 poot.
http://www.servi-q.nl/wp-content/upload ... 312604.jpg
http://www.servi-q.nl/wp-content/upload ... 312604.jpg
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: MCD-404 onder stroom ?
Ja, logische gedachte. Maar zoals gezegd komt het ding uit Oostenrijk en de Nederlandse importeur werkt niet mee. Helemaal terugsturen om vervolgens het hierboven beschreven antwoord te krijgen zie ik dus ook niet zitten. Ik ga de kast maar gewoon aarden.Garantie komt ook in me op, maar als je hem terug stuurt krijg je vast het antwoord dat ze niks kunnen vinden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: MCD-404 onder stroom ?
Misschien wat goede foto's van de binnenkant, misschien kunnen we wat ontdekken.....
Een puzzeltje is wel leuk in deze komkommertijd!
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: MCD-404 onder stroom ?
Ik snap het, maar aarzel een beetje om het ding uit elkaar te halen. Dan weet ik zéker dat het nooit meer goed komt met garantie voor het geval dat er écht eens iets kapot gaat. Maar goed, nu de avonden al weer langer beginnen te worden (!) komt er vast wel weer tijd om de binnenkant en dan het voedingsdeel specifiek aan een nader onderzoek te onderwerpen. Dan zal ik ook foto's plaatsen.Misschien wat goede foto's van de binnenkant, misschien kunnen we wat ontdekken.....
Re: MCD-404 onder stroom ?
Van de website:ds23man schreef:![]()
Misschien wat goede foto's van de binnenkant, misschien kunnen we wat ontdekken.....
Een puzzeltje is wel leuk in deze komkommertijd!
http://www.advance-acoustic.com/public/ ... nside2.jpg
Veel plezier met puzzelen.
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: MCD-404 onder stroom ?
Het is even geleden dat ik dit topic ben gestart. Het is er nu toch van gekomen en ik heb mijn CD-speler geopend. De verdeling van de 230V naar de 3 trafo's vindt plaats via een grote print. Aan het begin van die print zitten twee blauwe C'tjes die via metalen afstandsbussen contact maken met de metalen kast. Die kast is trouwens niet geaard. Er is dus een tweepolig netsnoer.
Opvallend is wel dat als ik de netstekker omdraai dat de kast dan niet "prikt". Zou één van de beide C'tjes lekken ? Trouwens, waarom zitten die dingen er. Ik vind het een eng idee dat de niet-geaarde metalen kast alleen door twee van die kleine C'tjes van de netspanning gescheiden is. Wegslopen ? Wat vinden jullie ?
Dirk
Opvallend is wel dat als ik de netstekker omdraai dat de kast dan niet "prikt". Zou één van de beide C'tjes lekken ? Trouwens, waarom zitten die dingen er. Ik vind het een eng idee dat de niet-geaarde metalen kast alleen door twee van die kleine C'tjes van de netspanning gescheiden is. Wegslopen ? Wat vinden jullie ?
Dirk
Re: MCD-404 onder stroom ?
Je kan toch ook eerst de afstandbussen isoleren, dan weet je of het daar vandaan komt ?
Re: MCD-404 onder stroom ?
Denk dat je zo wel kan zien waar 't vandaan komtmaikbike schreef:Je kan toch ook eerst de afstandbussen isoleren, dan weet je of het daar vandaan komt ?
Als dat voldoende kruipafstand is ben ik die van de cognac
Anne
Re: MCD-404 onder stroom ?
Dat mag toch alleen via y-condensatoren? Dat zou er dan op moeten staan, maar in principe moet de behuizing dan wel geaard zijn.dirklammers schreef:Ik vind het een eng idee dat de niet-geaarde metalen kast alleen door twee van die kleine C'tjes van de netspanning gescheiden is.
Maar er is ook een kans dat bij dergelijke apparaten het CE-keurmerk staat voor "China Export".
Re: MCD-404 onder stroom ?
Bij 230V hangt een draad aan de fase (die tussen -230 en +230 wiebert) en de andere is de 0 en in THEORIE zonder potentiaal. De praktijk is dat je er niet op mag vertrouwen dat een installateur geen fouten maakt.dirklammers schreef:Opvallend is wel dat als ik de netstekker omdraai dat de kast dan niet "prikt"
Omdraaien van de stekker heeft als gevolg dat de kast via die C's of aan de fase zit (het prikt) of aan de 0 (het prikt niet).
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: MCD-404 onder stroom ?
Die snap ik even niet Anne. Welke afstand bedoel je precies ? De kruipafstand op de print tussen de fasen en het deel dat met de kast verbonden is lijkt me voldoende, maar wordt dus wel overbrugd door die twee c'tjes.Als dat voldoende kruipafstand is
Sterker nog, de netentree heeft maar twee poortjes, geen aarde dus.maar in principe moet de behuizing dan wel geaard zijn.
Op zich is Adv. Ac. volgens mij geen goedkope rommel. De kast niet aarden kan volgens mij geen kwaad mits de rest van binnen maar dubbel geïsoleerd is.
Snap ik wel, maar mijn vraag blijft of het nu wel handig/gewenst/veilig is om de kast via de twee c'tjes aan het net te hangen. De lekstroom door de c'tjes is blijkbaar zo klein dat het wel prikt maar niet "auw" doet, maar ik wil mijn leven liever niet af laten hangen van de doorslagvastheid van zo'n klein blauw onderdeeltje waarvan ik de toegevoegde waarde bovendien nog niet snap.Omdraaien van de stekker heeft als gevolg dat de kast via die C's of aan de fase zit (het prikt) of aan de 0 (het prikt niet).
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: MCD-404 onder stroom ?
Inmiddels begrepen dat als het goed is speciale Y condensatoren zijn gebruikt. De aanduiding Y staat ook wel op de print. Dan zou er dus geen risico moeten zijn dat de kast onder stroom komt te staan. Maar ik begrijp ook dat in dergelijke gevallen wel de kast aan aarde moet liggen. Het vervangen van de netentree is niet goed mogelijk. Dat ding zit op een print gesoldeerd met ook nog een aparte netschakelaar. Ik moet dan dus heel veel lossolderen. Ik ga dus maar een aparte aardaansluiting maken zodat de kast geaard kan worden.
Re: MCD-404 onder stroom ?
Ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen.
ik bekijk de foto's maar wat Anne aangeeft kan ik niet helemaal volgen. de cognac zal wel verkeerd bij hem zijn gevallen.
Er vallen mij wel twee andere dingen op : op de foto van de site waar Richard naar verwijst zit er op het betreffende bordje een joekel van een gele (volgens mij) condensator.
die mis ik hier, zo te zien is het bordje er ook niet op voorbereid.
Kan te maken hebben met bepaalde eisen voor bepaalde landen, misschien.
Iets anders is dat printje tegen de achterwand, volgens mij is dat een netfilter, tenminste aan de condensatoren en de spoel te zien,
er zit ook iets met een stuk krimpkopus omheen. daar kan ook iets mis zijn.
ik bekijk de foto's maar wat Anne aangeeft kan ik niet helemaal volgen. de cognac zal wel verkeerd bij hem zijn gevallen.
Er vallen mij wel twee andere dingen op : op de foto van de site waar Richard naar verwijst zit er op het betreffende bordje een joekel van een gele (volgens mij) condensator.
die mis ik hier, zo te zien is het bordje er ook niet op voorbereid.
Kan te maken hebben met bepaalde eisen voor bepaalde landen, misschien.
Iets anders is dat printje tegen de achterwand, volgens mij is dat een netfilter, tenminste aan de condensatoren en de spoel te zien,
er zit ook iets met een stuk krimpkopus omheen. daar kan ook iets mis zijn.
-
dirklammers
- Berichten: 424
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55
Re: MCD-404 onder stroom ?
Ik heb dat verschil ook gezien en ga er van uit, dat dit inderdaad een andersoortige C is in plaats van "mijn" twee blauwe c'tjes.Er vallen mij wel twee andere dingen op : op de foto van de site waar Richard naar verwijst zit er op het betreffende bordje een joekel van een gele (volgens mij) condensator.
Tja, dat heeft me ook bezig gehouden wat dat nou is ....... totdat ik gewoon nog eens naar de achterkant keek en ontdekte dat dit gewoon de geïsoleerde achterkant van de zekeringhouder iser zit ook iets met een stuk krimpkous omheen. daar kan ook iets mis zijn.
Wat ik vreemd blijf vinden als dat het probleem bij het omdraaien van de netstekker over is. Omdat beide blauwe c'tjes elk naar één van de netaansluitingen loopt zou je verwachten dat het probleem "symmetrisch" is. Nu is mijn conclusie dat één van de beide c's lekt of zo.
Wat gaat er mis als ik ze er uit sloop ? Volgens mij niets !
Dirk
Re: MCD-404 onder stroom ?
Klopt bijna,'t was Grouseray5150 schreef:Ik vind het moeilijk om er iets over te zeggen.
ik bekijk de foto's maar wat Anne aangeeft kan ik niet helemaal volgen. de cognac zal wel verkeerd bij hem zijn gevallen.
Anne
Re: MCD-404 onder stroom ?
Meet de weerstand naar de kast t.o.v. de 2 netentree pennen, ook kun je de blauwe c,s op lek meten zoals je al aangeeft.
Re: MCD-404 onder stroom ?
Als je op y-capacitor googled vind je meer van die blauwe condensators, dat zal dan wel goed zitten.dirklammers schreef:Ik heb dat verschil ook gezien en ga er van uit, dat dit inderdaad een andersoortige C is in plaats van "mijn" twee blauwe c'tjes.
Ook hoeft dit apparaat niet perse op de randaarde te zitten als er maar ergens contact wordt gemaakt. Dat kan ook via de eindblokjes van Hypex, tuner o.i.d.
Dan vereffend de spanning wel via de afscherming van de interlinks. Het is niet ideaal maar zal wellicht werken.
