SEAS EXCEL THOR TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door JoeyH »

Hallo, ik ben dus Joey en ben nieuw op dit forum, hoop hier veel te kunnen opsteken!

Hier gaat ie dan, de zelfbouw van mijn eerste setje SEAS EXCEL THOR TL.

Ik heb de set via een advertentie op marktplaats aangeschaft van iemand die ze niet meer af ging maken. Tot dusver was het hout gezaagd en de kast in elkaar gelijmd van 30mm watervast MDF. Scheidingsfilters zaten er ook bij alleen klinken ze nog niet helemaal lekker.

De gebruikte drivers zijn:
SEAS T25CF002 (tweeters)
SEAS W18EX001 (mid-low)

Spikes, terminals en bekabeling is van het merk ViaBlue, de voetplaat heb ik laten lasersnijden van 10mm dik staal.

De set is nog niet af, maar ik zal het elke keer zoveel mogelijk updaten!

Foto's:
kasten 1 - kopie.~png.jpg
filters.jpeg
drivers.jpeg
voetplaat 1.jpeg
Spikes.jpg
terminals.~png.jpg
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door CoenvanDongen »

Superwreed!! :kwijl:

Vind dit een van de mooiste speakers die ik ooit gehoord heb!
Mooie filtertjes!
en waar heb je die verleidelijke spikes vandaan?? Die wil ik ook!
Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door JoeyH »

Spikes zijn van het merk ViaBlue, kan je bij meerdere webshops bestellen! Ze zijn wel prijzig dus schrik niet.

Inmiddels ook wat foto's gemaakt van het freeswerk waar ik dit weekend mee bezig ben geweest!
45gr kast.jpg
kasten spuitklaar.jpeg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door wouter »

Nice, ook v.w.b je gereedschap!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door CoenvanDongen »

JoeyH schreef:
Ze zijn wel prijzig dus schrik niet.
:shock: :shock: :shock: :shock:

73 euro per 4.....
Kan ik misschien beter kijken naar een tweedehands draaibank om ze zelf te schillen :P
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door bartsegers »

Dat wordt een puik setje!

Prijzige spikes inderdaad, maar je krijgt er dan ook wel wat voor terug.
De instapserie van hun spikes vind ik ook erg mooi overigens. (1/3 van de prijs)
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door peter1961 »

Ik wil niet kritisch overkomen maar van zelfbouw is in dit geval nagenoeg weinig sprake.
Neemt niet weg dat de Thor TL een goede weergever is ondanks deze helaas een transmission-line afstemming heeft.
Was voor mij destijds de reden om deze niet te bouwen.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door Motorfret »

Blijft een mooie speaker, de Thor. Veel succes en plezier met de bouw.

Mocht je dit draadje nog niet kennen, hij kan nog beter; 83 pagina's over de Thor;
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... it-31.html
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door richard »

peter1961 schreef:
Ik wil niet kritisch overkomen maar van zelfbouw is in dit geval nagenoeg weinig sprake.
Nou ja, de meeste zelfbouwers assembleren in meer of mindere mate kant en klare onderdelen. Er zijn er maar heel weinig die alles van de grond af zelf construeren.
Of bouw jij wel je eigen speakerunits en wikkel je zelf de condensatoren en spoelen?
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door peter1961 »

richard schreef:
peter1961 schreef:
Ik wil niet kritisch overkomen maar van zelfbouw is in dit geval nagenoeg weinig sprake.
Nou ja, de meeste zelfbouwers assembleren in meer of mindere mate kant en klare onderdelen. Er zijn er maar heel weinig die alles van de grond af zelf construeren.
Of bouw jij wel je eigen speakerunits en wikkel je zelf de condensatoren en spoelen?
Spoelen of laat staan condensatoren maken en wikkelen is heden ten dagen onzinnig maar een kast handmatig zelf zagen in elkaar lijmen en een filter en bedrading solderen vind ik wel zeker zelfbouw pur sang.
Kant en klare kasten en filters is consument vriendelijk maar echter in mijn ogen geen zelfbouw.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door ray5150 »

Nogal kort door de bocht, zullen we maar zeggen...
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door peter1961 »

ray5150 schreef:
Nogal kort door de bocht, zullen we maar zeggen...
Kort door de bocht geeft u aan.
Maar wat wilt u daarmee eigenlijk precies aangeven anders dan ik heb bedoeld te zeggen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door CoenvanDongen »

peter1961 schreef:
ray5150 schreef:
Nogal kort door de bocht, zullen we maar zeggen...
Kort door de bocht geeft u aan.
Maar wat wilt u daarmee eigenlijk precies aangeven anders dan ik heb bedoeld te zeggen.
Zullen we hier een apart topic voor openen?
Zonde om daar een seas topic voor te bevuilen he ;)
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door avdboom »

Dit ziet er uit als een mooi project, en qua DIY? Van de afwerking alleen al kan je een heel project maken, dus wat mij betreft gewoon DIY hoor ;-).

Dat via bleu spul is echt uber! Even op ebay gekeken en dat heeft wel een hoog "gotta have" karakter! Helaas is de prijs daar inderdaad ook naar. Ach... misschien ooit.... :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door Henkjan »

avdboom schreef:
Dat via bleu spul is echt uber! Even op ebay gekeken en dat heeft wel een hoog "gotta have" karakter! Helaas is de prijs daar inderdaad ook naar. ...
ik heb wat spades van Via Blue (niet ebay, maar van Lautsprechershop.de) en ik vond de prijs alleszins redelijk voor de kwaliteit, zeker niet zo ove rthe top als wtb enzo
Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door JoeyH »

Het laten zagen was voor mij gewoon een voordeel, ben zelf voorzien van Festool gereedschap en kan het ook prima zelf af!! Hier een paar foto's van mijn tijdelijke kastjes van 2 tientjes die ik in een paar uurtjes gezaagd heb.... dit is puur voor test tenopzichte van de TL kasten!!
plaatjes.jpg
gaten frees.jpg
kast intern.jpg
poort 60mm.jpg
speakers monteren.jpg
Ik merk dat het laag wel een stuk minder is, wellicht ligt dit aan het aantal liters van de kasten. Zodra ik het simuleer in WinISD krijg ik dan ook voor 2 drivers 68,5Liter ipv de door seas opgegeven 34Liter. Hierbij een printscreen van mijn bevindingen.... Iemand die dit voor mij kan bekrachtigen?
verschil tussen 34,3 en 68,5 Liter
verschil tussen 34,3 en 68,5 Liter
Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door JoeyH »

bartsegers schreef:
Dat wordt een puik setje!

Prijzige spikes inderdaad, maar je krijgt er dan ook wel wat voor terug.
De instapserie van hun spikes vind ik ook erg mooi overigens. (1/3 van de prijs)
Klopt, kost wat maar heb je ook wat! Ik heb inderdaad ook bij de instapserie gekeken maar vond deze wel tamelijk klein in vergelijking met de kasten en voetplaat vandaar mijn keuze!
avdboom schreef:
Dit ziet er uit als een mooi project, en qua DIY? Van de afwerking alleen al kan je een heel project maken, dus wat mij betreft gewoon DIY hoor ;-).

Dat via bleu spul is echt uber! Even op ebay gekeken en dat heeft wel een hoog "gotta have" karakter! Helaas is de prijs daar inderdaad ook naar. Ach... misschien ooit.... :roll:
Thnx, is mijn allereerste setje. Gaan er nog meerdere volgen!

Mijn bekabeling is trouwens ook van ViaBleu en de speakers worden aangedreven door de Arcam AVR350!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door ray5150 »

Hoezo, geen zelfbouw... :rofl: :rofl: :rock: :rock:
Ziet er prachtig uit, Joey !
Ik word gewoon boterg**l van dat mooie gereedschap ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door JoeyH »

ray5150 schreef:
Hoezo, geen zelfbouw... :rofl: :rofl: :rock: :rock:
Ziet er prachtig uit, Joey !
Ik word gewoon boterg**l van dat mooie gereedschap ! :mrgreen:
Dankje! Gereedschap is leuk spul inderdaad. Millimeter-precisie!

Iemand nog een idee hoe het zit met het aantal liters van een BR behuizing zoals hierboven omschreven?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door Dan »

Mooi project hoor! Dat wordt een prachtig set :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door wouter »

beide simulaties zien er prima uit. Bij 2 units moet de kast 2x zo groot worden als bij 1 unit. Per driver is dan de tegendruk door de luchtveer weer gelijk aan 2 afzonderlijke kastjes,
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door hannesie »

Je kunt bij WinIsd toch gewoon ingeven hoeveel units je gebruikt?
Bij het starten van het totaal geef je ook aan of het gesloten of BR moet worden.
Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door JoeyH »

wouter schreef:
beide simulaties zien er prima uit. Bij 2 units moet de kast 2x zo groot worden als bij 1 unit. Per driver is dan de tegendruk door de luchtveer weer gelijk aan 2 afzonderlijke kastjes,
hannesie schreef:
Je kunt bij WinIsd toch gewoon ingeven hoeveel units je gebruikt?
Bij het starten van het totaal geef je ook aan of het gesloten of BR moet worden.
Klopt, WinISD is voor mij geen onbekend programma. Ik twijfel ook niet zo erg aan mijn simulatie, echter vind ik het vreemd dat de fabrikant dan de helft van het aantal liters aangeeft terwijl er veel meer uit te halen valt!
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door Motorfret »

Dat is ook raar/waar, zie mijn link een paar posts terug
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: SEAS EXCEL THOR TL

Bericht door AatV »

De verhoging van de geluidsdruk bij 70/80 Hz. door de kleinere kastinhoud kan heel wel een bewuste keuze zijn om de luispreker levendiger/lekkerder te laten klinken in het basbereik.

groet,
Aat
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”