driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door JoeyH »

RVS :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dre »

Gelukkig! :wink:

Toch moet je oppassen met metalen in de buurt van je units.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Gelukkig! :wink:

Toch moet je oppassen met metalen in de buurt van je units.
??? Kan dit even niet volgen. Jij gebruikt uitsluitend plastic units en geen koperdraad?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dre »

Wat bedoel je?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Wat bedoel je?
Wat jij eigenlijk bedoeld?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat Andre ferro-metaal bedoelt. en dat dat invloed gaat hebben op de spoel van de driver.
trouwens, RVS is ook een metaal soort...
dre schreef:
Metaal of rvs?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dre »

Inderdaad. 8-[
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

Hmm, hij zit toch niet met die ringen in de luchtspleet of tegen de magneet aan? Vind het nogal vergezocht.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ray5150 »

Och, een gehakt tegel eronder om het weer op te heffen ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Och, een gehakt tegel eronder om het weer op te heffen ! :mrgreen:
Mindset zeker weer hè :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door dre »

Pjotr schreef:
Hmm, hij zit toch niet met die ringen in de luchtspleet of tegen de magneet aan? Vind het nogal vergezocht.
Ik had er wel eens wat over gelezen.

Met een woofer lijkt het me ook geen probleem,maar met een kleinere unit in een dikke baffle zou het volgens mij wel invloed kunnen hebben.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ray5150 »

Het frame van veel drivers word toch ook van staal gemaakt ?
Gebruikersavatar
JoeyH
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 15:40
Locatie: Wezep

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door JoeyH »

RVS heeft geen invloeden op magnetisme, zou dus geen problemen op moeten leveren!
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Aaad »

Altijd oppassen met gesloten metalen ringen.
Door inductie kunnen ze gloeiend heet worden. :lol:

Aad
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

Is hier nou een probleem of wordt een probleem verzonnen? :D
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door PAD »

Waarom maken de fabrikanten die flenzen van luidsprekers toch zo *&%^$#* smal....!!!!
Laatst nog een baffle verputst toen ik een B80 Visaton wilde vastschroeven; een randje van amper 7mm#*&$!
Natuurlijk geen ruimte voor rampa, inslag, etc.

Normaal gesproken schroef ik gewoon met houtschroeven. Is dan na een paar x in en uit schroeven het gat uitgelubberd, dan draai ik het luidsprekertje een stukje door. Dan heb je weer vers vlees. De oude gaatjes even dichtstoppen met guppa, geen probleem. Met maar 4 schroefgaatjes kun je zo nog jaren doordraaien.

Ander probleem is de afdichting. Die tochtstrips zijn me wat te dik voor die kleine luidsprekertjes. Ben dan bang dat ik bij het aandraaien het frame tordeer. De tip van een eindje terug lijkt me bruikbaar. Siliconenkit of een andere kit die niet zo meurt, en het frame insmeren met vaseline.

Tis sowieso wel een treurige bezigheid om een luidspreker met zijn mooie kant naar achteren in een kast te schroeven :(
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door wouter »

Dit spul is heel plat aan te drukken, heel anders dan tochtstrip:
http://www.rumoh.eu/nl/sealing/2044-mdm ... stape.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

Het 3 mm PU tochtstrip van de Gamma ook. Maar hoe zich dat houdt op termijn....? Ik gebruik het i.i.g. voor proefkasten en dat gaat uitstekend.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ds23man »

Dit moet je hebben:

http://webwinkel.v-tek.nl/Beglazingsband-3MM

Wordt al jaren bij Speaker&Co toegepast.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door sjoerdklopstra »

Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet helemaal van de hoed en de rand qua speaker bouw, maar waarom gebruiken jullie i.p.v. slagmoeren of stalen plaatjes tappen niet een vast gelaste moer op een plaatje? Volgens mij kun je die in elke bouwmarkt wel krijgen.
Bijlagen
qr50f.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ray5150 »

Is dat niet een tikje overdreven ? die worden in de bouw gebruikt om bijvoorbeeld houten binten met draadeinden te koppelen. ( http://www.gb.nl/producten/houtverbindingen )
Volgens mij zijn die dingen bij niet zoveel bouwmarkten te krijgen. hoogstens de hele grote zoals de Hornbach, met een breed assortiment.
sjoerdklopstra
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:56

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door sjoerdklopstra »

Het plaatje is inderdaad van een grote, maar ze zijn er ook in bijv. M4 te krijgen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Pjotr »

Wie ooit nog eens op zoek is naar rampa moeren en geen hele doos van 200 wil bestellen a la Sander:

http://www.ijzerwinkel.nl/Rampamoer-Inbus
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door matjans »

of je gaat naar de lokale Hornbach en haalt ze (rampamoeren) per stuk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door ray5150 »

De Hornbach in Wateringen heeft het assortiment inderdaad een stuk uitgebreid, zag ik een tijdje geleden.
Maar wat (kleine) inbus betreft is het nog niet veel soeps daar.
Plaats reactie