Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
Zweitse schreef:
Gelijk nog maar even een vraagje, zit er groot verschil in de klank van buizen? Is het zo dat de een EL84 van merk A anders/beter klinkt dan die van merk B, en wat zijn dan de betere merken. Ook zie ik op MP wel eens NOS buizen voorbij komen, zijn deze beter/mooier dan nieuw geproduceerde buizen?
De "klank" vraag is altijd moeilijk te beantwoorden.
Een buis is een samenstel van een nikkel plaatje, stangetjes, dunne draadjes die op korte afstand van elkaar staan, mica plaatjes die e.e.a. bij elkaar moeten houden enz. Afwijkingen in de parameters van een buis van 10 tot 20 procent kunnen dus makkelijk plaatsvinden. Voorbeeld: een afwijking van 1 mm. in afstand tussen kathode en stuurrooster kan verschillende karakteristieken opleveren, ook binnen een zelfde batch van eenzelfde fabrikant.
Heb onlangs gelezen dat oude NOS buizen toch een wat hogere vervorming hebben dan nieuwe.
Ik zelf zou in dit geval nieuwe buizen kiezen of relatief jonge Russische NOS buizen (nieuwe mag ook!) kiezen.
In het laatste geval wel opletten met gloeistroom, sommige Russen hebben meer stroom nodig.

groet,
Aat
Gewoon gaan voor nieuwe buizen dus, en dan van een merk als EH, JJ of Sovtek? Het is natuurlijk ook zo dat je met verschillende merken buizen kunt experimenteren :mrgreen: . Als ik kijk naar het ontwerp van DHTRob, http://www.dhtrob.com/schemas/?dir=Integrated welke buis in dan het meest klankbepalend, de ECC82 of EL84?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

EH en JJ hebben een behoorlijke reputatie. Zou je ook nog de nieuwe Tung Sol's bij kunnen scharen, die ook in Rusland gemaakt worden. Van Sovtek ben ik minder zeker, dit zou meer een handelsnaam zijn.
Maar vergeet ook de 6P14 niet (zie commentaar Anne), relatief jonge NOS/buizen voornamelijk uit Saratov, die toch een heel behoorlijke reputatie hebben.
De klang? Weet dit niet echt. Ook bij buizen is het -in ieder geval voor mij- de bedoeling een schakeling te bouwen met een lage vervorming=weinig eigen klank.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door TheoK »

Buisjes van EH en Softek en Tung Sol zijn enorm goed.
Ik heb een hele lange tijd zitten vergelijken met verschillende merken
en ben toch voor Softek gegaan.
En als je buizengelijkrichting gaat gebruiken kun je het beste die van 6CA4 EH gebruiken.
Die van JJ zijn me al een paar keer stuk gegaan op die van mij en op die van vriend meubelmaker.
Dus ik ben niet meer zo gecharmeerd van JJ. Maar de ECC83 van JJ vind ik wel weer goed.
In de plaats daarvan ben ik nu de 12AX7A van MAZDA-BELVU aan het testen.
Moet zeggen ook een enorm goed klinkend buisje.
Dus keuze genoeg.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
Maar vergeet ook de 6P14 niet (zie commentaar Anne), relatief jonge NOS/buizen voornamelijk uit Saratov, die toch een heel behoorlijke reputatie hebben.
Ik heb al even een mailtje gestuurd :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Gelijk nog maar even een vraag. Heeft een toroidale voedingstrafo voor of nadelen t.o.v. een normale voedingstrafo?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door KT88 »

Men zegt dat toroids breedbandiger zijn en daarom veel "rommel" uit het lichtnet zouden overbrengen.
Ik heb daar nooit last van gehad; het voordeel van ringkern is meestal dat het wat platter gebouwd kan worden.

Strooiveld hebben ze allemaal dus plaatsing blijft belangrijk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Kan natuurlijk ook gewoon een opknapper kopen O:)

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door sevenup »

Zweitse schreef:
Kan natuurlijk ook gewoon een opknapper kopen O:)

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer
En dan in mono luisteren? :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

sevenup schreef:
Zweitse schreef:
Kan natuurlijk ook gewoon een opknapper kopen O:)

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer
En dan in mono luisteren? :lol:
Of gewoon een tweede kanaal er bij kopen. :wink:
Had ik helemaal niet gezien. :?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door dre »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Kan ook nog met EZ81 en 1 smoorspoel maar dan een trafo van 2x350V en geen elco na die buis.
@Anne, als ik naar het schema van de PSU kijk met tweemaal een EZ81 komt het dan wel goed met de gebruikte trafo met tweemaal 270V?
Bijlagen
EL84 PP UL PSU.GIF
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Zweitse schreef:
Ik heb al even een mailtje gestuurd na AE-Europe of ze een trafo set kunnen leveren en wat de kosten zijn :mrgreen:
2x 28236 UGT C-kern ingegoten

1x 28140 Voeding open uitvoering

2x Smoorspoel 10H 100Ma EI-kern

€240, exclusief 21%BTW en vrachtkosten. :(
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door dre »

Maak nou gewoon die eindbakken af! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
Maak nou gewoon die eindbakken af! :mrgreen:
Daar zijn alle onderdelen al voor binnen met uitzondering van wat aansluit materiaal, dus heb weer wat financiële ruimte voor investeringen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Ah!buis schreef:
Kan ook nog met EZ81 en 1 smoorspoel maar dan een trafo van 2x350V en geen elco na die buis.
@Anne, als ik naar het schema van de PSU kijk met tweemaal een EZ81 komt het dan wel goed met de gebruikte trafo met tweemaal 270V?
Dat zit wel snor.De meest gangbare manier,zoals hier,heeft een elco meteen na de buis.Zo kan een EZ81 (net) geen twee versterkers voeden,vandaar dubbel.
Maar zonder die elco en enkel de smoorspoel na de buis kan de EZ81 het wel aan.Moet in zo'n geval wel een hogere trafospanning hebben (mag dan wel voor minder stroom) om dezelde spanning eruit te krijgen.
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door dre »

Zweitse schreef:
dre schreef:
Maak nou gewoon die eindbakken af! :mrgreen:
Daar zijn alle onderdelen al voor binnen met uitzondering van wat aansluit materiaal, dus heb weer wat financiële ruimte voor investeringen. :mrgreen:
Eerst afmaken en luisteren? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Nog even een vraag over de voedingstrafo. Als ik naar het schema kijk zie ik een trafo waarbij er een aftakking (6,3V 3A) naar de aarde loopt. Is dit nodig? De trafo die ik wil bestellen heeft dit naar mijn weten niet. Is dat een probleem?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
Bijlagen
EL84 PP UL PSU.GIF
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Nee, kan ook opgelost worden met 2 weerstandjes van 100 ohm in serie over de 6,3 V wikkeling en het knooppunt van die weerstanden aan massa leggen. Soms wordt er ook een potmetertje gebruikt zodat je het massa punt een beetje kan verschuiven. Het doel is om brom tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Nee, kan ook opgelost worden met 2 weerstandjes van 100 ohm in serie over de 6,3 V wikkeling en het knooppunt van die weerstanden aan massa leggen. Soms wordt er ook een potmetertje gebruikt zodat je het massa punt een beetje kan verschuiven. Het doel is om brom tegen te gaan.
Daar moet ik mij dan even verder in verdiepen, maar de trafo is dus wel bruikbaar voor dit ontwerp?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Trafo is perfect.
Primair 230V
Sec 270-0-270
een keer 6,3V met een 5V aftakking voor allerlei types gelijkrichters
twee keer 6,3V zonder aftakking.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Trafo is perfect.
Primair 230V
Sec 270-0-270
een keer 6,3V met een 5V aftakking voor allerlei types gelijkrichters
twee keer 6,3V zonder aftakking.
Dit is het idee met de weerstanden zoals je beschrijft in de vorige post?
Bijlagen
EL84PP_powersupply.gif
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Ja, maar fysiek dan op het centrale massapunt, niet bij de buizen zelf.

Overigens in het schema boven: De 5V wikkeling voor de gloeispanning van de GZ34 is daar een aftakking van de hoogspanning. Dat kan ik me niet zo goed voorstellen, moet dat geen losse wikkeling zijn?
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 22 jan 2014, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Welke UGT ga jij nou gebruiken? Die van AE?

Ik heb nog 2 amplimo ringkern UGT's uit een paar Menno vd Veen versterkers met 4 * EL84. Die versterker klonk niet fijn. Het schema leek heel erg op de Velleman K4000. Die was alleen aangepast op 4*EL34 in de eindtrap.

Ik vraag me af of die Amplimo's (type nummer moet ik vanavond even nakijken) een beetje te gebruiken zijn voor een HF10 kloon of dat dat dan nog steeds niet klinkt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Welke UGT ga jij nou gebruiken? Die van AE?
Nee, AE is toch nog vrij prijzig, vooral voor een eerste project.
Ik denk dat ik alles in Polen ga bestellen, scheelt ook weer in de verzendkosten.
Heb deze nu op het verlanglijstje staan.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... 4%29-indel
Voor de smoorspoel heb ik mijn keuze op deze laten vallen.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... k-d10-3966
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
Nog even een vraag over de voedingstrafo. Als ik naar het schema kijk zie ik een trafo waarbij er een aftakking (6,3V 3A) naar de aarde loopt. Is dit nodig? De trafo die ik wil bestellen heeft dit naar mijn weten niet. Is dat een probleem?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
Wat is trouwens het verschil tussen de TSTS 220/001 prijs: 212,00 Zl en de TSTA 220/001 prijs: 291,10 Zl behalve de prijs?
Plaats reactie