platenspeler
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
platenspeler
Nu ik sinds kort ook een platenspeler bezit ben ik een beetje in de ban geraakt dan die mooie dingetjes!
Het lijkt me super tof om ook zo'n speler te bouwen, maar ik heb niet echt een idee waar ik moet beginnen, ik heb wel een ontwerp in mijn hoofd!
maar ik zit nog met een aantal vragen:
1. Arm, kopen of zelf maken? en waar koop je dingen als een arm?
2. motor wil ik graag een snaar aandrijving maken, dan heb ik nog een plek nodig om een aluminium OID draaischijf te maken in een draai bank. Wat is een goed bedrijf om dit aan uit te besteden? of is er iemand op dit forum die de apparatuur heeft staan en dit graag voor mij wil doen? (tegen vergoeding uiteraard)
3. waar koop je zo'n motor? ebay had ik al wel wat gezien, maar zijn dat goeie? waar moet ik op letten?
Het hoeft geen super high end ding te worden, maar ik vind het gewoon super leuk om wat te knutselen te hebben. en aangezien ik nu met platen bezig ben...
Ontwerpjes staan er bij!
die 2 donkergrijze schrijven onder de platter, daarvan is een de motor, daar komt dus een snaar omheen om de plaat te laten draaien! (duidelijk?)
Het lijkt me super tof om ook zo'n speler te bouwen, maar ik heb niet echt een idee waar ik moet beginnen, ik heb wel een ontwerp in mijn hoofd!
maar ik zit nog met een aantal vragen:
1. Arm, kopen of zelf maken? en waar koop je dingen als een arm?
2. motor wil ik graag een snaar aandrijving maken, dan heb ik nog een plek nodig om een aluminium OID draaischijf te maken in een draai bank. Wat is een goed bedrijf om dit aan uit te besteden? of is er iemand op dit forum die de apparatuur heeft staan en dit graag voor mij wil doen? (tegen vergoeding uiteraard)
3. waar koop je zo'n motor? ebay had ik al wel wat gezien, maar zijn dat goeie? waar moet ik op letten?
Het hoeft geen super high end ding te worden, maar ik vind het gewoon super leuk om wat te knutselen te hebben. en aangezien ik nu met platen bezig ben...
Ontwerpjes staan er bij!
die 2 donkergrijze schrijven onder de platter, daarvan is een de motor, daar komt dus een snaar omheen om de plaat te laten draaien! (duidelijk?)
Re: platenspeler
zo'n lange arm ga je niet vinden, dat wordt dus zelf maken. Mijn inspiratie op t moment : Nannok 219 arm op Diyaudio, en de WTA, de well tempered tonearm. Zoekt en gij zult vinden 
Motor en plateau zijn lastiger. Plateau is erg groot, dus om die te kunnen bewerken heb je een serieuze draaibank nodig. Motor en sturing zijn een wetenschap op zich. Lager is precisiewerk, moet je ook een serieuze metaalman voor zijn om dat goed te doen.
Een bestaande draaitafel hergebruiken is een makkelijke manier om te beginnen.
Alternatief, er heeft dit jaar op tnt-audio een artikel gestaan over een zelfbouw draaitafel, misschien kun je daar onderdelen van gebruiken?
Motor en plateau zijn lastiger. Plateau is erg groot, dus om die te kunnen bewerken heb je een serieuze draaibank nodig. Motor en sturing zijn een wetenschap op zich. Lager is precisiewerk, moet je ook een serieuze metaalman voor zijn om dat goed te doen.
Een bestaande draaitafel hergebruiken is een makkelijke manier om te beginnen.
Alternatief, er heeft dit jaar op tnt-audio een artikel gestaan over een zelfbouw draaitafel, misschien kun je daar onderdelen van gebruiken?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: platenspeler
Volgens mij draait hij zijn platen achterstevoren om verborgen boodschappen te ontdekken!dre schreef:Staat je arm niet aan de verkeerde kant?
Re: platenspeler
mrcrabb is misschien wel bezig met het duistere deel van vinyldre schreef:Staat je arm niet aan de verkeerde kant?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ba ... d_messages
Als je een platenspeler gaat hergebruiken dan moet je er wel rekening mee houden dat het plateau wat je gaat gebruiken niet ineens tien keer zwaarder is dan het origineel ... de kans is aanwezig dat je het lager gaat overbelasten
Re: platenspeler
Ik wil geen oude platenspeler hergebruiken. Zoals eerder gezegd, ik wil alleen wat te knutselen hebben!
Haha, goed dat jullie mij er op wijzen van die arm! (ik moest ook meteen denken aan stairway to heaven)
Maar wat is de beste manier om dit te realiseren, ik wil de arm best wat dichter naar de plaat verschuiven, als dat betekend dat ik een arm kan kopen. want ik heb een beetje mijn twijfels bij het zelf maken van zo'n ding.
wat is een goeie shop om te zoeken naar de juiste arm voor mij en een goeie motor?
Dan zit ik ook nog met de vraag hoe het zit met het automatische mechanisme dat de arm omhoog en naar beneden laat gaan, maakt dit uit als dit allemaal handmatig gebeurd? of beschadig je de plaat hiermee. want als dit niet veel uit maakt dan durf ik het wel aan de arm zelf te maken.
Haha, goed dat jullie mij er op wijzen van die arm! (ik moest ook meteen denken aan stairway to heaven)
Maar wat is de beste manier om dit te realiseren, ik wil de arm best wat dichter naar de plaat verschuiven, als dat betekend dat ik een arm kan kopen. want ik heb een beetje mijn twijfels bij het zelf maken van zo'n ding.
wat is een goeie shop om te zoeken naar de juiste arm voor mij en een goeie motor?
Dan zit ik ook nog met de vraag hoe het zit met het automatische mechanisme dat de arm omhoog en naar beneden laat gaan, maakt dit uit als dit allemaal handmatig gebeurd? of beschadig je de plaat hiermee. want als dit niet veel uit maakt dan durf ik het wel aan de arm zelf te maken.
Re: platenspeler
oke, maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken en wat ik kan verwachten. Als ik een zetje in de rug krijg dan ben ik met mijn handen erg creatief. Maar ik loop een beetje vast omdat ik nog nooit deze losse onderdelen in het echt gezien heb, en dus niet weet wat ik kan verwachten!
Miss moet ik maar gewoon wat dingetjes bestellen en dan kom ik er uiteindelijk ook wel uit, maar dan ben ik bang dat ik onnodig te veel geld uit geef. Vandaar mijn misschien iets te lastige vragen
Miss moet ik maar gewoon wat dingetjes bestellen en dan kom ik er uiteindelijk ook wel uit, maar dan ben ik bang dat ik onnodig te veel geld uit geef. Vandaar mijn misschien iets te lastige vragen
Re: platenspeler
Plaatsing van die arm is ook belangrijk, je kunt die niet zomaar lukraak ergens neerpoten.
Een arm uit een sloper of een kringloper om mee te beginnen.
En een DC-motor met regeling erin werkt wel zo makkelijk. Kan uit een ouwe cassetterecorder ofzo komen.
Dan heb je ook meteen een pulley; als je in het plateau een gleuf freest kan de snaar niet weglopen.
Ps Hee André, ook hier?
Een arm uit een sloper of een kringloper om mee te beginnen.
En een DC-motor met regeling erin werkt wel zo makkelijk. Kan uit een ouwe cassetterecorder ofzo komen.
Dan heb je ook meteen een pulley; als je in het plateau een gleuf freest kan de snaar niet weglopen.
Ps Hee André, ook hier?
Re: platenspeler
Beste forum leden.
Ik heb van de week voor het eerst een auto gekocht. een Opel Astra van een jaar of 20 oud.
Omdat ik het zulke leuke dingen vind wil ik er zelf een gaan bouwen.
Ik kom wel allemaal termen tegen waarvan ik nog niet helemaal goed op de hoogte ben,
zuigers, cylinders, dynamo, cardan, en dat soort dingen.
Zit ook een beetje in twijfel of ik zelf een versnellingsbak zal maken of er een kopen.
Op marktplaats kom ik er wel allemaal tegen maar wat moet ik nu kiezen ?
Beste Valentijn.
Bovenstaande is niet bedoeld om je af te zeiken, maar om aan te geven hoe je eerste bericht op mij overkomt.
Ik heb slechts wat woorden veranderd. dus ik ga je een goed bedoeld advies geven : het is zeker niet onmogelijk om zelf een draaitafel te bouwen, zeker niet. er staan hier een aantal voorbeelden op het forum. echter, dat zijn mensen die (meestal) al jarenlang praktijk ervaring hebben met het modificeren van bestaande fabriekstafels. die hoef je niks uit te leggen over dwarskracht-compensatie, naalddruk, cantilevers, MC of MM, en dat soort zaken.
Ofwel, ga eerst eens op zoek naar een tweede gebruikte draaitafel, een Thorens of zo, daar kun je flink aan sleutelen, en er is ook heel veel info over te vinden. hou die je nu hebt gewoon netjes om plaaten mee te draien en om op terug te vallen. gebruik de tijd ondertussen om een hoop nieuwe kennis op te doen over de gebruikte materialen, elementen, gereedschappen, en technieken, leer hoe een element werkt, welke soorten er zijn, zoeken eens uit wat voor soorten armen er zijn, en wat de voor en nadelen er zijn, ga daarna eens op zoek naar een mooie gebruikte SME arm of iets dergelijks, en probeer die in je tafel te bouwen, of probeer eens een nieuwe plint te zagen en te lakken, dat lijkt me een heel stuk verstandiger, en de kans op succes is dan ook vele malen groter.
Just my 2 cents...
Ik heb van de week voor het eerst een auto gekocht. een Opel Astra van een jaar of 20 oud.
Omdat ik het zulke leuke dingen vind wil ik er zelf een gaan bouwen.
Ik kom wel allemaal termen tegen waarvan ik nog niet helemaal goed op de hoogte ben,
zuigers, cylinders, dynamo, cardan, en dat soort dingen.
Zit ook een beetje in twijfel of ik zelf een versnellingsbak zal maken of er een kopen.
Op marktplaats kom ik er wel allemaal tegen maar wat moet ik nu kiezen ?
Beste Valentijn.
Bovenstaande is niet bedoeld om je af te zeiken, maar om aan te geven hoe je eerste bericht op mij overkomt.
Ik heb slechts wat woorden veranderd. dus ik ga je een goed bedoeld advies geven : het is zeker niet onmogelijk om zelf een draaitafel te bouwen, zeker niet. er staan hier een aantal voorbeelden op het forum. echter, dat zijn mensen die (meestal) al jarenlang praktijk ervaring hebben met het modificeren van bestaande fabriekstafels. die hoef je niks uit te leggen over dwarskracht-compensatie, naalddruk, cantilevers, MC of MM, en dat soort zaken.
Ofwel, ga eerst eens op zoek naar een tweede gebruikte draaitafel, een Thorens of zo, daar kun je flink aan sleutelen, en er is ook heel veel info over te vinden. hou die je nu hebt gewoon netjes om plaaten mee te draien en om op terug te vallen. gebruik de tijd ondertussen om een hoop nieuwe kennis op te doen over de gebruikte materialen, elementen, gereedschappen, en technieken, leer hoe een element werkt, welke soorten er zijn, zoeken eens uit wat voor soorten armen er zijn, en wat de voor en nadelen er zijn, ga daarna eens op zoek naar een mooie gebruikte SME arm of iets dergelijks, en probeer die in je tafel te bouwen, of probeer eens een nieuwe plint te zagen en te lakken, dat lijkt me een heel stuk verstandiger, en de kans op succes is dan ook vele malen groter.
Just my 2 cents...
Re: platenspeler
Da's wel erg overdreven, Dre, ik ben gewoon realistisch. en ik probeer het netjes te brengen, toch ?
Beter dan ja en amen te zeggen, en dat ie een hoop geld uitgeeft en nog niks behoorlijk heeft.
Beter dan ja en amen te zeggen, en dat ie een hoop geld uitgeeft en nog niks behoorlijk heeft.
Re: platenspeler
Ach, er zijn ook mensen die zes plankjes op elkaar timmeren, er een gat in hakken waar een autospeaker inkomt en daar gelukkig mee zijn.
Als iemand nou zoiets wil gaan doen, waarom niet?
Alleen is het wel handig om de kosten beperkt te houden, dus uitgaan van bestaand materiaal van bv. de kringloop zoals ik al eerder zei.
Een plateau zelf draaien is wel een klus, ik heb dat eens geprobeerd te laten doen maar kon geen bedrijf vinden waar betaalbaar een 30 cm plateau van aluminium gedraaid kon worden. Het werd dan meteen een staaf van een meter die ze wel in stukjes konden zagen.
misschien kan dat wel met hout, geen idee.
Als iemand nou zoiets wil gaan doen, waarom niet?
Alleen is het wel handig om de kosten beperkt te houden, dus uitgaan van bestaand materiaal van bv. de kringloop zoals ik al eerder zei.
Een plateau zelf draaien is wel een klus, ik heb dat eens geprobeerd te laten doen maar kon geen bedrijf vinden waar betaalbaar een 30 cm plateau van aluminium gedraaid kon worden. Het werd dan meteen een staaf van een meter die ze wel in stukjes konden zagen.
misschien kan dat wel met hout, geen idee.
Re: platenspeler
Dit is inderdaad ongeveer mijn idee!Ach, er zijn ook mensen die zes plankjes op elkaar timmeren, er een gat in hakken waar een autospeaker inkomt en daar gelukkig mee zijn.
Als iemand nou zoiets wil gaan doen, waarom niet?
en Ray, succes boeit mij niet zo heel veel! ik vind het leuker dat ik gewoon begin, halverwege erachter kom dat het allemaal beter kan en dan een prut tafeltje hier heb staan. Dan leer ik er veel van en kan ik misschien in de toekomst iets beters maken.
Er zijn mensen die leren van theorie, er zijn mensen die dingen na willen bouwen en zo leren. Ik hou er van om in het diepe te springen bijna te verdrinken en net boven water te komen, dan in het thuis op bed te herstellen en opnieuw te proberen.
Misschien komen mijn berichtjes heel onwetend over, maar dat ik dat ben over dit onderwerp dat wist ik zelf al. Ik snap heel goed wat je bedoeld met je berichtje. alleen heeft iedereen zijn eigen methodes om dingen te leren en ik vind dit erg leuk.
Ik ga denk ik dan maar gewoon wat 2e hand troep bestellen en een beetje knutselen! als ik iets heb, of ergens tegenaan loop laat ik het weten
Re: platenspeler
Ik weet dat EPOR dat wel kan en wil draaien maar dat is niet echt goedkoop je kan hier al snel aan enkele honderden euro's reserveren.
Ook heb ik hier ergens al eens een lager getekend een offerte voor op gevraagd ook daar kan je rustig €350, - voor reserveren.
Kortom als je zelf niet kan draaien of je kent niemand die dat wel kan gaat het snel in de papieren lopen.
Uitgaan van bestaande onderdelen is dan wel iets om over na te denken.
Ook heb ik hier ergens al eens een lager getekend een offerte voor op gevraagd ook daar kan je rustig €350, - voor reserveren.
Kortom als je zelf niet kan draaien of je kent niemand die dat wel kan gaat het snel in de papieren lopen.
Uitgaan van bestaande onderdelen is dan wel iets om over na te denken.
Re: platenspeler
klopt, dat zijn meer bedragen die je betaald als je precies weet waar je mee bezig bent 
Re: platenspeler
Een mogelijke optie kan zijn om te beginnen met een directdrive-motor met plateau-as en bijbehorend plateau.
Daar is nog genoeg aan te knutselen om dat mooi in/om te bouwen en dan heb je iig. een goed begin.
Eventueel zelf een ander plateau draaien kan dan later altijd nog, je hoeft dan alleen te zorgen dat het gat goed in het midden zit.
Ik heb hier nog een sloop-Micro Seiki DD25 staan (met arm) die weliswaar uit elkaar ligt maar nog wel alle vitale onderdelen bezit.
Mag je hebben, kan hem meegeven aan een kennis van me in Doorn, da's vlakbij jou toch?
Kun je hem daar oppikken.
Anders gaat die in de kliko want ik ben grof aan het opruimen.
Daar is nog genoeg aan te knutselen om dat mooi in/om te bouwen en dan heb je iig. een goed begin.
Eventueel zelf een ander plateau draaien kan dan later altijd nog, je hoeft dan alleen te zorgen dat het gat goed in het midden zit.
Ik heb hier nog een sloop-Micro Seiki DD25 staan (met arm) die weliswaar uit elkaar ligt maar nog wel alle vitale onderdelen bezit.
Mag je hebben, kan hem meegeven aan een kennis van me in Doorn, da's vlakbij jou toch?
Kun je hem daar oppikken.
Anders gaat die in de kliko want ik ben grof aan het opruimen.
Re: platenspeler
Ik draai nu met een oude Lenco L76 waarop een SME arm is geknutseld, in combinatie met een super mooi element levert dit een geweldige hoeveelheid luisterplezier op. Een oude Lenco... is een prima basis.
Re: platenspeler
Dat zou wel heel erg tof zijn inderdaad! heel erg bedankt 
laat maar weten als ik hem een keer kan ophalen, ik woon nu door de week in Nijmegen voor mijn studie. maar ik ben best veel weekenden in Driebergen
laat maar weten als ik hem een keer kan ophalen, ik woon nu door de week in Nijmegen voor mijn studie. maar ik ben best veel weekenden in Driebergen
Re: platenspeler
Ik zie morgen die persoon en zal hem de tafel in onderdelen meenemen.
Het is Chansig, hier ook niet onbekend meen ik?
Doe even een PM als je wilt dan geef ik de détails door.
Het is Chansig, hier ook niet onbekend meen ik?
Doe even een PM als je wilt dan geef ik de détails door.
Re: platenspeler
Hallo Barrie hier,
zeg ik heb in scherpenzeel n werkplaats met draai en freesbank.
Als je je huiswerk doet kan ik misschien wel wat voor je betekenen.
Fijne avond!
Barrie
zeg ik heb in scherpenzeel n werkplaats met draai en freesbank.
Als je je huiswerk doet kan ik misschien wel wat voor je betekenen.
Fijne avond!
Barrie
