Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Moderator: Beheerdersteam
- E. van Voorst
- In memoriam †
Mijn versie van Hans is ook bijna zo goed als af. Alleen nog een paar zwarte inbusboutjes om het geheel af te maken.
Aangezien ik geen referentie richtlijn heb kan ik niet echt een vergelijk maken wat betreft het geluid. Maar ik kan wel zeggen dat iedere keer dat ik de muziek aan heb staan (in eerste instantie zet ik de muziek aan als achtergrond geroezemoes) het geluid toch steeds mijn aandacht trekt en dat het geluid dan toch even harder moet
.
Hier nog een tweetal plaatjes:

Paars is niet lelijk

Hier is nog wel te zien dat ik niet over een frees machine beschik. Daarom heb ik gekozen voor een mdf frontplaat van 4 mm dik.
[mod]: ik heb de plaatjes ook maar ff ge-upload
Aangezien ik geen referentie richtlijn heb kan ik niet echt een vergelijk maken wat betreft het geluid. Maar ik kan wel zeggen dat iedere keer dat ik de muziek aan heb staan (in eerste instantie zet ik de muziek aan als achtergrond geroezemoes) het geluid toch steeds mijn aandacht trekt en dat het geluid dan toch even harder moet
Hier nog een tweetal plaatjes:

Paars is niet lelijk

Hier is nog wel te zien dat ik niet over een frees machine beschik. Daarom heb ik gekozen voor een mdf frontplaat van 4 mm dik.
[mod]: ik heb de plaatjes ook maar ff ge-upload
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
De Hans bleek inderdaad een mooie luidspreker te zijn. De tweeter behoeft geen toelichting, en de CSS zette een fraai, neutraal klinkend middengebied weg, wat niet enkel ik mocht vaststellen. Ik denk dat deze luidsprekers je nog veel luisterplezier gaan bezorgen.
Nog 4 zwarte bolkopjes zouden hier inderdaad de puntjes op de i vormen.
Nog 4 zwarte bolkopjes zouden hier inderdaad de puntjes op de i vormen.
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008
Is het mogelijk om het schema van het filter te posten?
Ik vraag me af of Hans een vooruitgang is tov van mijn huidige speakers (Link). Daarvoor wil ik wel graag een exacte kostenberekening maken en daar hoort het filter ook bij.
Ik vraag me af of Hans een vooruitgang is tov van mijn huidige speakers (Link). Daarvoor wil ik wel graag een exacte kostenberekening maken en daar hoort het filter ook bij.
- RobertD
- Contacteer:
Bevallen de Stiletto's niet?
Ik zou ze best eens willen horen.
Ik zou ze best eens willen horen.
- Vinculum
- Contacteer:
Ze bevallen uitstekend zelfs! Ben elke dag nog aan het genieten, Maar het kriebelt ook heel erg om weer wat te bouwen en de ideeen achter Hans trekken me wel (breedbander, dipool, slank).RobertD schreef:Bevallen de Stiletto's niet?
Ze zijn te koop...RobertD schreef:Ik zou ze best eens willen horen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
voilá iirc komen de totale kosten uit op ongeveer 200€ per kant, mits niet te duur afgewerkt uiteraard.Vinculum schreef:Is het mogelijk om het schema van het filter te posten?
- RobertD
- Contacteer:
Out of my league... maar wel heel mooi.Vinculum schreef:
Ik denk dat "Hans" een heel andere beleving meebrengt. Ook mooi, maar anders mooi.
- Vinculum
- Contacteer:
Stiekem zou ik het toch wel heel erg zonde vinden als ze weg zouden gaan. Ze zijn heel bijzonder en altijd reden tot gespreksstof en verbazing bij bezoek. Vooral de "Heb jij dat zelf gemaakt????" doet het goed. Ach ja, kan ze altijd opnieuw doen... 
Zou de Hans passen in een woonkamer van 5 x 9 mtr, waarbij de luidsprekers op dit moment aan 5 meter wand staan? Ik vind ze om te zien mooi en het artikel in elektor Audio van vorig jaar heeft me aan het denken gezet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
tja, als je niet van plan bent te hard te gaan spelen, de woofers blijven klein natuurlijk, dankzij de TL gaat t wel laag, maar dynamiek kan je niet toevoegen, het blijven 4"-ers.
Ik speel niet hard, althans volgens mij niet. Waarschijnlijk een domme opmerking, maar kan je dan geen grote unit inzetten? Daarmee wijzig je wel wat in het ontwerp en ik kan niet beoordelen of dat onoverkomelijk is.
Rein.
Rein.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
een grotere unit inzetten betekent een compleet nieuw ontwerp (zowel kast als filter), en dat is niet wat je wil lijkt me..
wat wel een optie zou zijn indien het laag door de wat grotere ruimte wat dun is, is aanvulling met 1 of 2 kleine subwoofers die je dan heel subtiel laat meehelpen. hoeft niet de wereld te kosten, een 17 à 20cm unit met een kleine versterker is voor ondersteuning bij muziek meer dan genoeg.
wat wel een optie zou zijn indien het laag door de wat grotere ruimte wat dun is, is aanvulling met 1 of 2 kleine subwoofers die je dan heel subtiel laat meehelpen. hoeft niet de wereld te kosten, een 17 à 20cm unit met een kleine versterker is voor ondersteuning bij muziek meer dan genoeg.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
kijk nou, Hans gaat over de grens:
http://www.elektor.de/products/magazine ... 5268.lynkx
http://www.elektor.de/products/magazine ... 5268.lynkx
- MrCaBLeGuY
Is er ergens een bouwverslag van de Hans te vinden?
viewtopic.php?t=7259MrCaBLeGuY schreef:Is er ergens een bouwverslag van de Hans te vinden?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
voor de compleetheid, wat links naar topics over Hans:
bouwverslag van MrCableGuy: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=11046
informatief topic van pp.oldenzeel: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10991
verslag & discussie n.a.v. luisterervaring van Bart-Jan: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10859
bouwverslag van MrCableGuy: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=11046
informatief topic van pp.oldenzeel: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10991
verslag & discussie n.a.v. luisterervaring van Bart-Jan: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10859
Ik heb ze helaas niet gehoord, maar goed, wat niet is kan nog komen.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Zo'n dubbele condensator in serie met de tweeter lijkt me niet ideaal. Waarom is er niet gekozen voor wellicht een andere tweeter in combinatie met een 1e orde filter; omdat de fr125s een breedbander is, zou dat volgens mij juist voor de hand liggen.
Ik heb namelijk een setje fr125s liggen in kleine gesloten kastjes van 4,5 liter en ik dacht...
Ik heb namelijk een setje fr125s liggen in kleine gesloten kastjes van 4,5 liter en ik dacht...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
met de opstelling van de tweeter zoals die hier is, kwam een 1e orde filter niet lekker uit, we hadden een dip in de response, en de makkelijkste manier daar omheen was een 3e orde filter. met een andere opstelling (lees: baffle) van de tweeter hadden we ook nog wat kunnen doen, maar er was ook het design om rekening mee te houden, en geen tijd voor vele prototypes.... compromissen dus.
als je wel tijd hebt om wat te "spelen" met de tweeter baffle (of mss zelfs helemaal zonder baffle) dan is zeker bij de wat hogere overname een 1e orde filtering goed te doen
als je wel tijd hebt om wat te "spelen" met de tweeter baffle (of mss zelfs helemaal zonder baffle) dan is zeker bij de wat hogere overname een 1e orde filtering goed te doen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
omdat wat je wil doen niet veel met Hans te maken heeft, heb ik het maar ff afgesplitst