Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
E. van Voorst
In memoriam †
Berichten: 5
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 14:02

Bericht door E. van Voorst »

Mooie "Rietveld-Touch" Henkjan 8)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de eer voor het design gaat 100% naar Ewoud (a.k.a. lepain)
Bijlagen
six (mondriaan).jpg
Pim
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 jan 2008, 16:32

Bericht door Pim »

Mijn versie van Hans is ook bijna zo goed als af. Alleen nog een paar zwarte inbusboutjes om het geheel af te maken.

Aangezien ik geen referentie richtlijn heb kan ik niet echt een vergelijk maken wat betreft het geluid. Maar ik kan wel zeggen dat iedere keer dat ik de muziek aan heb staan (in eerste instantie zet ik de muziek aan als achtergrond geroezemoes) het geluid toch steeds mijn aandacht trekt en dat het geluid dan toch even harder moet :D.

Hier nog een tweetal plaatjes:

Afbeelding

Paars is niet lelijk

Afbeelding

Hier is nog wel te zien dat ik niet over een frees machine beschik. Daarom heb ik gekozen voor een mdf frontplaat van 4 mm dik.

[mod]: ik heb de plaatjes ook maar ff ge-upload
Bijlagen
paarse Hans detail.jpg
paarse Hans groot.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd, mooi paars is niet lelijk 8) blij dat je zo tevreden bent. ik had de Hansen ook mee naar Breda, en ook daar vielen ze goed in de smaak.

PS: ik heb nog wel mooie zwarte imbussen met afgeronde kop voor je. PM maar als je interesse hebt
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De Hans bleek inderdaad een mooie luidspreker te zijn. De tweeter behoeft geen toelichting, en de CSS zette een fraai, neutraal klinkend middengebied weg, wat niet enkel ik mocht vaststellen. Ik denk dat deze luidsprekers je nog veel luisterplezier gaan bezorgen.

Nog 4 zwarte bolkopjes zouden hier inderdaad de puntjes op de i vormen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en vanaf vandaag zijn de Hansen te beluisteren bij Speakerland te Oss
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Vinculum »

Is het mogelijk om het schema van het filter te posten?
Ik vraag me af of Hans een vooruitgang is tov van mijn huidige speakers (Link). Daarvoor wil ik wel graag een exacte kostenberekening maken en daar hoort het filter ook bij.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door RobertD »

Bevallen de Stiletto's niet?

Ik zou ze best eens willen horen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Vinculum »

RobertD schreef:
Bevallen de Stiletto's niet?
Ze bevallen uitstekend zelfs! Ben elke dag nog aan het genieten, Maar het kriebelt ook heel erg om weer wat te bouwen en de ideeen achter Hans trekken me wel (breedbander, dipool, slank).
RobertD schreef:
Ik zou ze best eens willen horen.
Ze zijn te koop... ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Is het mogelijk om het schema van het filter te posten?
Ik vraag me af of Hans een vooruitgang is tov van mijn huidige speakers (Link). Daarvoor wil ik wel graag een exacte kostenberekening maken en daar hoort het filter ook bij.
voilá
filter Hans.png
iirc komen de totale kosten uit op ongeveer 200€ per kant, mits niet te duur afgewerkt uiteraard.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Vinculum »

Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door RobertD »

Vinculum schreef:
RobertD schreef:
Ik zou ze best eens willen horen.
Ze zijn te koop... ;)
Out of my league... maar wel heel mooi.

Ik denk dat "Hans" een heel andere beleving meebrengt. Ook mooi, maar anders mooi.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Vinculum »

Stiekem zou ik het toch wel heel erg zonde vinden als ze weg zouden gaan. Ze zijn heel bijzonder en altijd reden tot gespreksstof en verbazing bij bezoek. Vooral de "Heb jij dat zelf gemaakt????" doet het goed. Ach ja, kan ze altijd opnieuw doen... ;)
Rein
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 13 jan 2008, 22:19
Locatie: Spaubeek

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Rein »

Zou de Hans passen in een woonkamer van 5 x 9 mtr, waarbij de luidsprekers op dit moment aan 5 meter wand staan? Ik vind ze om te zien mooi en het artikel in elektor Audio van vorig jaar heeft me aan het denken gezet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

tja, als je niet van plan bent te hard te gaan spelen, de woofers blijven klein natuurlijk, dankzij de TL gaat t wel laag, maar dynamiek kan je niet toevoegen, het blijven 4"-ers.
Rein
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 13 jan 2008, 22:19
Locatie: Spaubeek

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Rein »

Ik speel niet hard, althans volgens mij niet. Waarschijnlijk een domme opmerking, maar kan je dan geen grote unit inzetten? Daarmee wijzig je wel wat in het ontwerp en ik kan niet beoordelen of dat onoverkomelijk is.

Rein.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

een grotere unit inzetten betekent een compleet nieuw ontwerp (zowel kast als filter), en dat is niet wat je wil lijkt me..

wat wel een optie zou zijn indien het laag door de wat grotere ruimte wat dun is, is aanvulling met 1 of 2 kleine subwoofers die je dan heel subtiel laat meehelpen. hoeft niet de wereld te kosten, een 17 à 20cm unit met een kleine versterker is voor ondersteuning bij muziek meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door MrCaBLeGuY »

Is er ergens een bouwverslag van de Hans te vinden?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door SARK »

MrCaBLeGuY schreef:
Is er ergens een bouwverslag van de Hans te vinden?
viewtopic.php?t=7259
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

voor de compleetheid, wat links naar topics over Hans:
bouwverslag van MrCableGuy: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=11046
informatief topic van pp.oldenzeel: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10991
verslag & discussie n.a.v. luisterervaring van Bart-Jan: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10859
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door mischa72 »

Ik heb ze helaas niet gehoord, maar goed, wat niet is kan nog komen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door architect »

Zo'n dubbele condensator in serie met de tweeter lijkt me niet ideaal. Waarom is er niet gekozen voor wellicht een andere tweeter in combinatie met een 1e orde filter; omdat de fr125s een breedbander is, zou dat volgens mij juist voor de hand liggen.

Ik heb namelijk een setje fr125s liggen in kleine gesloten kastjes van 4,5 liter en ik dacht...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

met de opstelling van de tweeter zoals die hier is, kwam een 1e orde filter niet lekker uit, we hadden een dip in de response, en de makkelijkste manier daar omheen was een 3e orde filter. met een andere opstelling (lees: baffle) van de tweeter hadden we ook nog wat kunnen doen, maar er was ook het design om rekening mee te houden, en geen tijd voor vele prototypes.... compromissen dus.

als je wel tijd hebt om wat te "spelen" met de tweeter baffle (of mss zelfs helemaal zonder baffle) dan is zeker bij de wat hogere overname een 1e orde filtering goed te doen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hans - 2 weg vloerstaander ontwerp - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

omdat wat je wil doen niet veel met Hans te maken heeft, heb ik het maar ff afgesplitst
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”