meetset: ter controle

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

meetset: ter controle

Bericht door Motorfret »

ik wil het eens wat serieuzer maken qua speakerbouw en dus een meetset aanschaffen.
alle topics alhier doorgelezen en ik hoop dat ik het begrepen heb, maar misschien dat jullie dit voor me na willen kijken ter controle:
heb ik met onderstaande artikelen m'n meetset compleet en de juiste artikelen?

- usb interface: http://www.thomann.de/de/miditech_audiolink_iii.htm
- versterker: http://www.thomann.de/de/the_tamp_pm40c ... nmodul.htm
- microfoon: http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=76

kabels en standaard kunnen dan worden:
standaard: http://www.thomann.de/de/millenium_ms2005_mic_stand.htm
kabel: http://www.thomann.de/de/pro_snake_tpm_6.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetset: ter controle

Bericht door Pjotr »

AD/DA en mic lijkt mij prima. Over de versterker heb ik mijn twijfels. Lijkt mij een class-T BTL versterker. Als het een BTL versterker is kun je daarmee geen 2-kanaal meting en impedantie metingen doen.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: meetset: ter controle

Bericht door Motorfret »

kijk, maar goed dat ik het dus even vraag.
zelf een versterker bouwen zie ik (nog)niet zitten.

heb hier nog een oude 2 kanaals versterker staan, maar als ik het goed gelezen heb, moet de versterker aan speciale voorwaarden voldoen om de metingen mee uit te kunnen voeren?

Iemand anders misschien een alternatief voor de versterker?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: meetset: ter controle

Bericht door markbakk »

Elke normale versterker met speakermassa aan versterkermassa voldoet, ofwel het gros van de versterkers uit de jaren 80 en 90.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: meetset: ter controle

Bericht door ray5150 »

Motorfret schreef:
heb hier nog een oude 2 kanaals versterker staan, maar als ik het goed gelezen heb, moet de versterker aan speciale voorwaarden voldoen om de metingen mee uit te kunnen voeren?
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar ik ben wel benieuwd wat die "speciale voorwaarden" dan mogen zijn.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: meetset: ter controle

Bericht door pvanlingen »

Er zit gewoon een LM3886 in dus het moet wel goed gaan.

Paul.
Bijlagen
IMAG0281[1].jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetset: ter controle

Bericht door Pjotr »

pvanlingen schreef:
Er zit gewoon een LM3886 in dus het moet wel goed gaan.

Paul.
Dan lijkt het mij ook wel ok.

Probleem met meten van impedanties is dat de ground van input en output van de audiokaart aan elkaar vast zit. Om dat goed te laten gaan moet dat ook het geval bij de versterker zijn om geen fouten door aardlussen te krijgen.

Dat "het gros van de versterkers uit de jaren 80 en 90" geschikt zou zijn is niet juist. Soms is daarbij de aarde van de speaker en de aarde van de ingangen bewust gescheiden, soms ook niet. Alleen in het laatste geval is een versterker goed geschikt.

[Edit]

Eigenlijk is dit een perfect versterkertje om een complete meetamp van te knutselen: http://gml76.blogspot.nl/2012/05/tamp-pm40c.html Zo te zien is er plek zat over om er een meetweerstand/meetjig in te klussen en de daarvoor benodigde aansluitingen er op te maken. Er ligt een taak voor je Paul :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: meetset: ter controle

Bericht door SARK »

Het was toch ook zo dat je geen gebrugde versterker kan gebruiken :?:
Bijlagen
Amplifier.jpg
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: meetset: ter controle

Bericht door Motorfret »

Heb m'n oude versterker even met de multimeter doorgemeten en de aarde's liggen aan elkaar.
Ik kan deze dus gebruiken. :goeie:

Edit (Sark was me voor);
dat dus Ray.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetset: ter controle

Bericht door Pjotr »

Je moet dan ook wel echt nul ohm meten. Soms is het 100 ohm of meer en dan is het ook twijfelachtig en mag je niet zonder meer de ground van de speaker en de ground van de ingangen met elkaar doorverbinden.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: meetset: ter controle

Bericht door Motorfret »

Pjotr schreef:
Je moet dan ook wel echt nul ohm meten. Soms is het 100 ohm of meer en dan is het ook twijfelachtig en mag je niet zonder meer de ground van de speaker en de ground van de ingangen met elkaar doorverbinden.
Zo heb ik hem ook gemeten. Geen weerstand.
Maar als de versterker uit de link geschikt is (met de LM) is die zeker ook interessant, inderdaad om de weerstand e.d er in te bouwen.

Edit; onze duitse buren hebben de versterker uitgebreid doorgemeten; http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=13316&page=3
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: meetset: ter controle

Bericht door John P »

Is dit geen leuke basis om een pcb te maken met een mic-preamp en een arta box schakeling, een doosje en een trafo heb je al "gratis".
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetset: ter controle

Bericht door Pjotr »

Voor het geld kun er daar zelf niet tegenaan bouwen. Zoiets is leuk als een meetset je doel is, maar als meten je doel is dan koop je zoveel mogelijk kant en klaar wat het gelijk doet. (Of met een minimale modificatie geschikt te maken is.)
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: meetset: ter controle

Bericht door Motorfret »

Is de genoemde versterker dan idd geschikt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetset: ter controle

Bericht door Pjotr »

Bedoel je die van t.amp PM40C van Thomann? Ja :D

Al heb ik hem zelf niet geprobeerd, de opbouw lijkt mij prima voor een meetversterker.
Plaats reactie