Breedband luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door audiomanics »

capri schreef:
Nu nog een passend netwerkje waarin het laag ook iets beter naar voren komt.
Bij dit RLC netwerkje heb je niet alleen te maken met een f0 maar ook met een bandbreedte..
Even uitgaande van dat netwerkje met C=2,42uf en de L=1,0mH (voor het gemak verwaarloos ik even de zelfinductie in de impedantie van de luidspreker zelf) dan kom je met die R=10 Ohm en DC weerstand van de luidspreker van ca 7 Ohm op een f0 van ca 3khz maar ook op een bandbreedte van ca 6kHz.. Ergo: je bent een heel breed gebied, dus ook aan de lage kant, behoorlijk aan het onderdrukken..
Als je meer bas wil hebben kun je dus ook zorgen dat je de bandbreedte van dat filter smaller neemt (bij gelijke f0 betekent dat je de L een stuk kleiner neemt maar de C navenant groter) De R bepaalt de demping bij f0 maar ook de Q-factor.. Even aangenomen dat je de demping hetzelfde wil houden zul je dus moeten spelen met de L en C waarden.. Voordeel van een smaller filter is dat je aan de bovenkant ook je hoog weer terug gaat krijgen..

Voorlopig zou ik dat filter gewoon lekker een beetje op 't gehoor instellen en als de luidsprekers voldoende zijn ingespeeld, meten zonder filter en dan de juiste componenten gaan berekenen.

Kees
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Het filter op het gehoor instellen betekend meerdere spoelen en condensators bestellen. ?
Moet ook nog even een meet meneer regelen maar waar. ?

:roll: Dacht ik lekker snel klaar te zijn met een breedband, geen gedoe met filters want daar natuurlijk geen verstand van. Dus speaker kopen, kasje bouwen en klaar was de bedoeling.

Moet de meting laten doen en de berekening ook, er is ook voor de fostex 206 een kant en klaar filter voor 150 euro.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Henkjan »

waar woon je ergens? mss is er wel een forumlid in de buurt die kan en wil meten?
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Henkjan schreef:
waar woon je ergens? mss is er wel een forumlid in de buurt die kan en wil meten?

Ergens in drachten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door audiomanics »

capri schreef:
Het filter op het gehoor instellen betekend meerdere spoelen en condensators bestellen. ?
Hoeft helemaal niet.. je hebt er nu een filter in zitten waar je al "gelukkig" mee bent, dus dat kun je lekker laten zitten.. Alleen als je nog wat condensatoren hebt liggen kun je die natuurlijk ook gewoon even testen. Hou dan wel even de formules erbij zodat je niet een combinatie maakt die ergens op 15kHz werkt bijvoorbeeld..
Nu kun je lekker je speaker laten inspelen en als je dan na een tijdje in staat bent om 't te (laten) meten dan kun je eens precies bepalen wat de combinatie van luidspreker en kast doet..
Een filter dat al kant en klaar te koop is lijkt me dan ook niet helemaal correct: de kast bepaalt ook in hoge mate hoe het klinkt en voor al die verschillende kasten dan maar 1 filter te gebruiken????

Kees
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

audiomanics schreef:
Een filter dat al kant en klaar te koop is lijkt me dan ook niet helemaal correct: de kast bepaalt ook in hoge mate hoe het klinkt en voor al die verschillende kasten dan maar 1 filter te gebruiken????

Kees
Dat kantklaar filter is ontworpen voor deze speaker heeft een sper en zuigkring werkt van 300-10.000hz zeer breedbandig .

Die waardes zijn niet te achterhalen is commercieel bedrijf helaas want dat was mooi geweest was alleen eventueel nog aanpassen op je eigen ruimte/smaak het finetunen dus .
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

geen 150 euro uitgeven. Niet doen voor een paar onderdeeltjes die bij elkaar gehusseld zijn zonder kast parameters.
Dan beter op je gehoor. Vervang een keer een spoel of condensator door een andere en beoordeel wat het doet,
Met dank aan ArjanK:

"Met de waarde van de weerstand kun je wat spelen, maak je hem groter dan wordt ook het gebied dat gedempt wordt groter. Maak je de waarde van de spoel groter dan zal het gebied dat gedempt wordt naar beneden verschuiven, voor de condensator geld dat als je deze kleiner maakt dan zal het gebied dat wordt gedempt naar boven schuiven.
Dit soort netwerkjes zijn naar mijn idee best "flexibel", gehoormatige afstemming is mogelijk als je maar een uitgangspunt hebt.
In het netwerkje zit ook een RC, doe zorgt ervoor dat de impedantie ook in het hoog vlak blijft waardoor het LCR netwerkje goed functioneert."

Toelichten, dat is dus naast het parallele gedeelte met L en C en R (spoel, condensator, weerstand) nog een R en een C tussen + en -
Rechts in het plaatje
Bijlagen
flat5 lcr W5.JPG
flat5 lcr W5.JPG (15.34 KiB) 758 keer bekeken
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door audiomanics »

Als dat filter die van het fotootje uit de Hobby Hifi is begrijp ik wel dat die 150 euro moeten kosten.. Mundorf is nu eenmaal niet goedkoop te noemen.. wel goed spul, maar 't kost wel wat.
Maar ik zie ook niet veel anders dan een LCR kringetje gevolgd door een zobeltje ( is meer een impedantie-correctie-netwerk)
een paar Quick-and-Dirty formules zijn zo gemaakt, maar als je echt alle TS-parameters en kast eigenschappen wil gebruiken in de formules, dan wordt 't toch wel wat moeilijker..
De curve van een dergelijk netwerk is echter zo grof dat de afwijking tov die quick-and-dirty formules misschien niet eens echt te beoordelen is.

Misschien heb je hier wat aan... even een simpel excel-sheetje

Kees
Bijlagen
RLCpar.xlsx
(9.56 KiB) 126 keer gedownload
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

Ik gebruik deze calculators voor het quick & dirty werk, ook vanwege de J&J uitleg (Jip & Janneke), Ik volg de materie redelijk maar onthoud het vaak slecht. Dus lees het zelf ook regelmatig terug.
http://12vhifi.nl/filters.html
Daar staat de zobel ook uitgelegd. Een LCR calculator staat er niet bij
maar google eens op "lcr calculator" Dan vind je ook wel handige dingen.
Je kan ook "overprutsen" of te snel weer wat veranderen.
Als het gehoormatig goed klinkt is het vaak ook goed. Geef het ook tijd , maar dat is ook al genoeg gezegd eigenlijk.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door RumoH »

Henkjan schreef:
waar woon je ergens? mss is er wel een forumlid in de buurt die kan en wil meten?
Metingen kan ik wel verrichten



Het filter in de HH van AOS heeft een 'mankementje' waardoor het niet voor een heel breed publiek geschikt, Bernd T maakt in het artikel hier ook al een opmerking over. Mijn gevoel zegt dat er hier alleen een BSC nodig is

Rudy
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door audiomanics »

Zie ik bij jouw luidsprekers nu een gaatje in het midden? iets met schroefdraad? Zo ja, weet je wat voor schroefdraad dat is misschien?

Ik zat vandaag eens te experimenteren met dat ding wat daar vaak zit: de fase-plug (engels: Phase plug/equalizer). dus van standaard naar geen, recht, kogelvormig, puntig etc
En of dat wat uitmaakt zeg! Ik zou bijna zeggen dat je eens zo'n kegeltje moet maken van hardhout en dat op die plek in de speaker moet schroeven..
Het heeft niets met de bas te maken maar juist het middengebied en de hoge tonen worden door dit ding aardig beinvloed..

Mijn inspiratie heb ik hier vandaan:
http://audioprogress.free.fr/

Kees
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

audiomanics schreef:
Zie ik bij jouw luidsprekers nu een gaatje in het midden? iets met schroefdraad? Zo ja, weet je wat voor schroefdraad dat is misschien?

Ik zat vandaag eens te experimenteren met dat ding wat daar vaak zit: de fase-plug (engels: Phase plug/equalizer). dus van standaard naar geen, recht, kogelvormig, puntig etc
En of dat wat uitmaakt zeg! Ik zou bijna zeggen dat je eens zo'n kegeltje moet maken van hardhout en dat op die plek in de speaker moet schroeven..
Het heeft niets met de bas te maken maar juist het middengebied en de hoge tonen worden door dit ding aardig beinvloed..

Mijn inspiratie heb ik hier vandaan:
http://audioprogress.free.fr/

Kees

Een gaatje met een gaasje ervoor, zie ook geen schroefdraad.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door audiomanics »

Toch zie ik voor die FE206 ook van die kegeltjes... hoe ze die dan bevestigen is misschien het uitzoeken wel waard..
(edit) Gevonden: http://www.audiopt.net/t12550p45-desafio-ob-open-baffle
Beetje destructief 8-[

Kees
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

audiomanics schreef:
Zie ik bij jouw luidsprekers nu een gaatje in het midden? iets met schroefdraad? Zo ja, weet je wat voor schroefdraad dat is misschien?

Ik zat vandaag eens te experimenteren met dat ding wat daar vaak zit: de fase-plug (engels: Phase plug/equalizer). dus van standaard naar geen, recht, kogelvormig, puntig etc
En of dat wat uitmaakt zeg! Ik zou bijna zeggen dat je eens zo'n kegeltje moet maken van hardhout en dat op die plek in de speaker moet schroeven..
Het heeft niets met de bas te maken maar juist het middengebied en de hoge tonen worden door dit ding aardig beinvloed..


Ontluchting spreekspoel inplaats van een doorboorde poolkern .

Pas op met fase plug zo rechtstreeks op de magneet
Ik heb ook een breedbander gehoord met fase plug en whizzer-cone die combinatie crieerde op bepaalde frequenties resonanties/echo's , bij vrouwen stemmen .
Een Lowther in hobby hifi hebben ze gemeten met en zonder fase plug , zonder meet en klonk mooier .


Daar komt bij dat ik nooit metingen heb gezien van een fostex voor en na ombouw fase plug .

Een faseplug experiment zoals Tony Gee heeft gedaan zou je na mijn idee veel beter kunnen toepassen .
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door audiomanics »

bas focal m180 schreef:
Een Lowther in hobby hifi hebben ze gemeten met en zonder fase plug , zonder meet en klonk mooier .
Voor mij een eenvoudige verandering: ik heb een aantal lowthers staan met verschillende fasepluggen dus kan ik ze zo even omwisselen..
Zonder faseplug is in mijn geval niet echt een succes.. ik heb er nu een bullet in zitten met een LCR filtertje op 10kHz... Nog even wennen... ik denk dat ik ook die LCR er tussen uit ga halen.. De "shout" heb ik nu niet meer en het klinkt al redelijk gebalanceerd.. Binnenkort weer eens de meetmicrofoon er voor zetten..
Ik denk dat de Lowthers en de Fostex in grote lijnen elkaar niet heel veel zullen ontlopen.. Ik lees over het algemeen dezelfde effecten. dus wat voor een Lowther geldt zal voor een Fostex ook wel aardig opgaan.
De kast waar hij in hangt is ook van grote invloed..

Kees
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Ivo »

BD-Design heeft ook een phaseplug ontwikkeld, een soort holle pijp met een karlson-spleet. De holte moet denk ik als een soort helmholtzresonator werken en de karlson-spleet smeert de werking over een breder gebied uit. Ik kan het op de BD-Design website even niet vinden, maar het staat wel ergens op een site van een Duitse leverancier van de Oris hoorns. Dat is misschien ook leuk om na te maken en te proberen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

audiomanics schreef:

Ik zat vandaag eens te experimenteren met dat ding wat daar vaak zit: de fase-plug (engels: Phase plug/equalizer). dus van standaard naar geen, recht, kogelvormig, puntig etc
En of dat wat uitmaakt zeg! Ik zou bijna zeggen dat je eens zo'n kegeltje moet maken van hardhout en dat op die plek in de speaker moet schroeven..
Het heeft niets met de bas te maken maar juist het middengebied en de hoge tonen worden door dit ding aardig beinvloed..

Mijn inspiratie heb ik hier vandaan:
http://audioprogress.free.fr/
Jij met je ideen , vanacht gedroomd dat de whizzers van mijn breedbanders eraf vielen omdat de lijm losliet :-$


Dat kan alleen maar komen omdat zoiets hier terspraken is gekomen .
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Er is een meeting gedaan en een filter is in de maak.

De meeting was niet echt positief.
Te weinig laag, te veel mid en hoog.

Voor mijn gevoel klinkt het best aardig maar de specialist was minder te spreken over het geluidsbeeld.
Advies was ook om een buizenversterker te proberen.

Hoop dat de sub straks overbodig is, meende dat het goed samen ging met de hoofdluidsprekers maar hoor nu ook dat het laag van rechts komt. :?

Geluid komt nu ook uit twee luidsprekers en vormt geen geheel, moet ook echt in het midden gaan zitten om ze beide te kunnen horen, muziek blijft wat aan de luidspreker hangen.

20140202_112319.jpg
Laatst gewijzigd door capri op za 08 feb 2014, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door DKM »

bas focal m180 schreef:
audiomanics schreef:

Ik zat vandaag eens te experimenteren met dat ding wat daar vaak zit: de fase-plug (engels: Phase plug/equalizer). dus van standaard naar geen, recht, kogelvormig, puntig etc
En of dat wat uitmaakt zeg! Ik zou bijna zeggen dat je eens zo'n kegeltje moet maken van hardhout en dat op die plek in de speaker moet schroeven..
Het heeft niets met de bas te maken maar juist het middengebied en de hoge tonen worden door dit ding aardig beinvloed..

Mijn inspiratie heb ik hier vandaan:
http://audioprogress.free.fr/
Jij met je ideen , vanacht gedroomd dat de whizzers van mijn breedbanders eraf vielen omdat de lijm losliet :-$


Dat kan alleen maar komen omdat zoiets hier terspraken is gekomen .

:rofl: :rofl:
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door DKM »

capri schreef:
Er is een meeting gedaan en een filter is in de maak.

De meeting was niet echt positief.
Te weinig laag, te veel mid en hoog.

Voor mijn gevoel klinkt het best aardig maar de specialist was minder te spreken over het geluidsbeeld.
Advies was ook om een buizenversterker te proberen.

Hoop dat de sub straks overbodig is, meende dat het goed samen ging met de hoofdluidsprekers maar hoor nu ook dat het laag van rechts komt. :?
20140202_112319.jpg

nou ben ik benieuwd hoe de mijne eruit komen..
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

capri schreef:
Er is een meeting gedaan en een filter is in de maak.

De meeting was niet echt positief.
Te weinig laag, te veel mid en hoog.

Voor mijn gevoel klinkt het best aardig maar de specialist was minder te spreken over het geluidsbeeld.
Advies was ook om een buizenversterker te proberen.

Hoop dat de sub straks overbodig is .
Dat is positief , mid en hoog kan je temmen laag niet .

Als het filter klaar is gaat het heel anders klinken , ook zal je wat moeten draaien met de speakers om een optimaal resultaat te krijgen .
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

bas focal m180 schreef:
capri schreef:
Er is een meeting gedaan en een filter is in de maak.

De meeting was niet echt positief.
Te weinig laag, te veel mid en hoog.

Voor mijn gevoel klinkt het best aardig maar de specialist was minder te spreken over het geluidsbeeld.
Advies was ook om een buizenversterker te proberen.

Hoop dat de sub straks overbodig is .
Dat is positief , mid en hoog kan je temmen laag niet .

Als het filter klaar is gaat het heel anders klinken , ook zal je wat moeten draaien met de speakers om een optimaal resultaat te krijgen .

Mag een buizenversterker lenen, eens kijken wat dit oplevert.
Het geluid komt nog een beetje uit twee luidsprekers, moet ook echt in het midden gaan zitten om ze beide te kunnen horen.
Mag wel wat ruimtelijke en wat meer los van de luidsprekers klinken.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

capri schreef:


Mag een buizenversterker lenen, eens kijken wat dit oplevert.
Het geluid komt nog een beetje uit twee luidsprekers, moet ook echt in het midden gaan zitten om ze beide te kunnen horen.
Mag wel wat ruimtelijke en wat meer los van de luidsprekers klinken.
Dat is wel breedband eigen , de grotere breedbanders .
Als het laag tot +-200hz in verhouding achter blijft kan dat erger klinken na mijn gevoel .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door wouter »

Dat is vrijwel alle luidsprekers eigen. Onder breedbandliefhebbers is alleen een groter gedeelte My-Fi filterless is more freaks. Juist een breedbander moet je in balans filteren, niet geheel vlak. Dus met meten en horen
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door richard »

Is de methode van Nelson Pass al geprobeerd? Een paar dikke weerstanden van bijvoorbeeld 50 Ohm in serie met de luidsprekers op een potente versterker. Verder geen filtercomponenten.

Je rendement keldert en je verstookt dan wel een hoop energie in de weerstand, maar het laag zou meer in balans komen met het midden en hoog.
Werkt het dan kun je misschien een stroomversterker proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”