Preamp Voyager

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

TubeHead

Re: Preamp Voyager

Bericht door TubeHead »

Ook niet met een stuk gaas oid in de boven plaat ? Kan je ze toch zien zitten en voor de koeling :!:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jazeker, heb er een mooi fijn stukje gaas voor liggen. Onderkant wordt een zelfde plaat als de eindversterkers, met de wat grotere gaten. Inderdaad als je via het gaasje naar binnen kijkt zul je ze wel zien ja.
De gloei van de buisjes zit op een 750mA, ik denk dat het best wel warm wordt.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, ik verheug me nu al op Breda 2012 !!!

Succes met dit mooie project.

Groeten,
Mischa
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

En dan zijn we al weer 2 jaar verder, wat vliegt de tijd.. Nu de 300B's eindelijk eens af zij moet de preamp maar eens afgemaakt worden. Na 2 jaar wat andere andere inzichten, ik heb besloten geen geschakelde voeding te gaan gebruiken, voor het audio gedeelte dan, maar gewoon old school ene dikke trafo. De voorversterker gaat als basis TD's Classic Three gebruiken, met 6N6 buisjes, en een buis gelijkrichter. Ik weet nog niet welke, de 6X4 die Dick standaard gebruikt schijnt moeilijk leverbaar te zijn, is vast wel wat anders te vinden.

Ivm verwachtte levertijd had ik de trafoset al bij AE besteld en die was er vrij snel eigenlijk. Alleen maar mooi, staan ze alvast klaar.
DSC00728.jpg
Verder blijft het aantal ingangen 4, de keuze wordt met een IN-4 nixie weergegeven. Ingangsselectie wordt gewoon standaard met relais, heb ik op m'n huidige voorversterker ook en dat bevalt goed.

Volume blijft een potmeter, moet ik denk ik nog wel iets voor aanschaffen, mooi audiofiel ding ofzo, moet ik nog naar op zoek. Stand van de potmeter wordt ook weergegeven met IN-4 nixies, 2 digits.

Hoe zat het ook weer, Kees heeft van Corian mooie frontjes gemaakt, die moeten nog gepolijst worden. De alu knoppen zijn door een kennis gedraaid en zullen een ledje in het huisje krijgen.
IMG_3001.JPG
Ik ben begonnen met het nixie verhaal. De nixie's lusten iets van 170V, en ik wil dit eigenlijk los houden van de voorversterker zelf, dus een eigen voeding. Heb een schakelingetje opgebouwd om te proberen rond een MC34063 stepup converter zoals je ze veel ziet op www. Werkt prima, staat lekker te baggeren dus hij komt wel in een eigen afgeschermd huisje. Op de scoop ziet het er ook niet echt schoon uit, maar who cares, de nixies zullen hier weinig om geven..

Schakelingetje & de boel op experimenteerbord opgebouwd:
Schema HS.jpg
DSC00727.jpg
Als het hele nixie verhaal naar tevredenheid op experimenteerbord werkt ga ik printen tekenen, om alles daarmee af te monteren. Overigens komt de ingangsselectie e.d. ook allemaal netjes in een layout.
Wordt vervolgd! (en dit keer niet na 2 jaar...)

EDIT 30-12-13 schema HS voeding aangepast
Laatst gewijzigd door Barry2001 op ma 30 dec 2013, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Na de voeding verder gegaan met de volume aanduiding, 2 digits. In feite hoeft dit niet meer te zijn dan een 0 - 9.9V Voltmeter. Een ic wat ik vond en dit doet is een CA3162E, die samen met de CA3161E uitgekomen is als display driver. Is allemaal oud, CA3162E is obsolete (voor veel geld nog wel op ebay) maar als vervanger is de C520D beschikbaar, en gewoon bij Dick Best te koop.

Dit is een A/D converter voor 3 digits, waar ik er 2 van gebruik. De C520D heeft een bcd output, met de in Nixie land bekende 74141 (high voltage) bcd naar dec omzetter is dit gebruiken voor de IN-4 nixies.

De IN-4 nixies hebben een anode waar de hoogspanning op kan, je trekt de kathode van het gewenste digit naar GND. Om het nu in eerste instantie aan de praat te krijgen en om te zien of het werkt heb ik het geheel weer op experimenteer print opgebouwd. Voetjes voor een IN-4 zijn er dacht ik wel maar lastig te krijgen, vond het ook zonde ze vast op de experimenteer print te solderen. Je krijgt ze er vast wel weer af maar of het buisje daar zoveel beter van wordt is maar de vraag.
Had nog een zak d-connectoren liggen en heb daar de receptacles uit gesloopt, diameter is precies goed.

Na wat klooien werkt het. Ik moet het schema nog optekenen, dat zal ik eerst eens gaan doen om een beetje overzicht te houden.

Zoals ik er nu over denk wil ik een lin potmeter mechanisch laten meeliften met de log volume pot. Een mooiere oplossing zou zijn om een baan van de volume pot te kunnen gebruiken, bv van een 4 voudige potmeter. Logaritmisch, dus het spanningsverloop zal dit ook zijn. Ik heb al wat zitten zoeken maar nog niet echt wat gevonden, iets in de richting van anti-log, maar weet iemand een schakeling of idee waar ik dit mee kan doen? Eenvoudig is het zeker niet, in het begin en eind van de curve liggen de waardes erg dicht bij elkaar. Wat ik vind zit meer in de HF hoek, als iemand een idee heeft hoor ik het graag!

Picjes, picjes, waar zouden we zijn zonder.....
Bijlagen
DSC00730.jpg
DSC00731.jpg
DSC00732.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je bend weer goed bezig Barry :rock: :rock:
Kan je niet een 4deks stappen schakelaar gebruiken?
Dan kan je het 4e dek er af slopen en het 3e dek bestukken als een Lin pot.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb ik ook wel gedacht George, ook naar gezocht, maar niet iets gevonden wat bruikbaar is. Als iemand een tip heeft..
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Heb toen de russische varriant van de 74141 toen ooit besteld.
Wou ooit een collega vragen om een uC te programeren voor a/d te doen. Maar hoe jij het gedaan hebt is eigenlijk nog mooier en makkelijker. Als je een keer printen besteld......... :mrgreen:

Heb hier ook nog de afstands bediening volume & input selector regeling liggen van een groeps buy van het forum.
Wou dit combineren met een soliede assen en tandwielen schakeling werken. Één as naar de pot meter met een tandwiel en dan een potmeter erbij met een tandwiel voor de volume weergaven. Dit zou wel secuur en strak moeten zijn ivm speling.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Die as met tandwielen en een tandriem heb ik liggen, dat gaat het worden als ik geen beter alternatief vind. Het zou in een picje kunnen, iets van een tabel waarin alle spanningen worden omgezet, maar zo'n mooie oplossing vind ik dat nou ook weer niet. Aan de andere kant ook maar weer niet te moeilijk doen, het is puur een indicatie, illustratief. De aansturing werkt in elk geval.

Omdat het wat uitzoekwerk was heb ik de hele schakeling eerst op experimenteer bord gebouwd, maar er komt een print van, houd het topic maar in de gaten. Zal eerst een schema gaan tekenen van wat het geworden is, want dat is er nog niet ..
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

In een PIC gebruikmaken van de AD omzetter en die tegelijk de nixies laten aansturen via drivers die de nodige spanning kunnen hebben is niet een slecht idee denk ik. Een buurman van me was vorige week bezig met een buitenproject en zocht naar een kokos schaduwdoek voor zijn terras, hij liep tegen hetzelfde principe aan van spanningen en bevestigingspunten die precies goed moeten zitten. Grappig hoe dat soort technische logica in heel verschillende contexten terugkomt.
Laatst gewijzigd door Dalojan op do 21 mei 2026, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Heel erg gaaf die Nixie's. Ik ben ook nog eens zoiets van plan met Numitron buisjes.

Gr. Mischa
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

@Dalojan: is denk wel de eenvoudigste schakeling, ben alleen niet zo'n programmeur .... heb notabene een Arduino Uno liggen om er eens bekwamer in te worden, maar het komt er steeds niet van.

@Mischa: Numitron's zijn zeker ook fraai. En een groot voordeel, ze hebben die hoge spanning niet nodig. Geen hoogspanningsvoeding, en je hebt geen hoogspanningsdrivers nodig.

Verder met m'n spijkerplankje, ik heb een LM317 opgebouwd als spanningsregelaar om te kijken of ik '00' kan halen, ik gebruik immers een spanningsmeter. En ik wil uiteraard op '00' beginnen en op '99' eindigen. Een spanningsregelaar die wel tot 0V zakt wordt of een wat complexere schakeling, of je moet een negatieve spanning injecteren die ik dan ook weer speciaal moet maken.

De C520D Voltmeter chip die ik gebruik heeft 2 'zero adjust' poortjes, en 2 'gain adjust' poortjes, kun je simpel een potmetertje aan hangen. De eerste spreekt voor zich, met de laatste kan ook het eindpunt precies op '99' afregelen. Ik smokkel dus wat, en de 1.2V als laagste spanning uit de LM317 blijkt gelukkig laag genoeg te zijn om dit te kunnen weergeven als '00'.

Zaak is ook dat de LM317 mooi lineair de spanning regelt, dit blijkt íe het mooist te doen met een 2k2 potmeter.
LM317.jpg
Als ik 12V aanbied kan ik de maximum stand hiermee afregelen als '99'.

Volume weergave is duidelijk zo, verder met de ingangsselectie.
Bijlagen
DSC00737.jpg
DSC00736.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Lezers, jullie hadden natuurlijk al gezien dat ik wat vergeten ben: na een tijd aan te hebben gestaan schakelt de 170V voeding af. Thermische beveiliging van de FET die gloepens heet wordt, trafo wordt warm.. loopt er veel stroom dan, stroom gemeten naar de buisjes toe, nog geen 3mA. Geen probleem, voeding moet veel meer kunnen leveren, haalt gewoon z'n rendement niet. Datasheet nog even bekeken, Sense weerstand Rsc compleet vergeten :shock: Zal de drank van de feestdagen zijn.
Rsc.jpg
Zal het schema enkele posts hierboven nog even aanpassen, heb er nu 2 x 1 Ohm in zitten.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

5V toegevoegd in het voedingsschema om de TTL blokjes te voeden, en een printje getekend. Heb een paar koelblokjes besteld (nog niet binnen) voor de FET en de 5V regulator, die moeten er nog op. Kan zijn dat die 2 nog van plaats veranderen, maar verder moet 'm dit zijn.
Bijlagen
Print HS voeding.JPG
Schema HS voeding.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Footprint getekend voor de IN-4 Nixie's. Pinnen in vreemde hoeken op een diameter van 18mm, KiCad heeft een knopje 'polaire coordinaten' waarmee dit zo gepiept is.

Dan blijkt dat het toch handig is dat je de boel eerst op een spijkerplankje opzet, de datasheet kan de indruk wekken dat pin 1 (digit 4) onderaan geplaatst moet worden, maar dit moet pin 14 (digit 1) zijn om de cijfers rechtop te hebben staan. Achteraf lijkt het logisch, kwam toch even aan het twijfelen en kon het op het testbord nakijken.
IN4_nixie.jpg
Eenvoudig bordje dat direkt aan de achterkant van het front kan worden geschroefd, met de IN-4 nixie's 35mm uit elkaar. Nixie's aan de voorkant, connectoren aan de achterkant, vanaf het printje lopen de kathodes via een 20 pins header naar de stuurprint toe.Ik ga gewoon weer de receptacles uit de gesloopte D connectoren gebruiken als voetje, dat bevalt goed. Hebben precies de juiste diameter, en ik kom iets hoger uit door het front van de kast heen, die is 25mm dik. Afstandbusje tussen print en kast kan ik dan op maat maken zodat de hoogte precies goed is.
Nixie schema.jpg
Print Nixie.jpg
En nu, kanaalkeuze, stelt niet veel voor maar wil het toch even opbouwen voor het de print op gaat. Ook kan de print voor de nixie aansturing nu gemaakt worden.
maikbike

Bericht door maikbike »

Heel gaaf de nixies :rock:
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Barry, die nixie's vindt ik geweldig :rock:

Mijn 2 cent betreffende de volumeregeling.

Gebruik een op/neer decimaalteller voor de nixie ga met dit signaal ook naar een decimaal/binair omzetter die dan een weerstandsladdervolumeregeling stuurt.

Wil je een potmeter oplossing, gebruik je huidige voltmeter schakeling zoals je hebt getest en sluit de decimale signalen aan een decimaal naar binair omzetter die dan een weerstandsladdervolumeregeling stuurt.

Ronny
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

is ook nog een optie Ronny, op dit moment heeft een potmeter nog de voorkeur. Maar wie weet, ik ga je topic in elk geval nog even doorlezen, misschien dat het nog tot een ander inzicht leidt :D
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Er zijn ook stapelbare potmeters zoals van Alps. dan koop je een Log versie en een Lin versie, haalt ze uitelkaar en maak er 1 nieuwe van zoals gewenst.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik zie ze zo niet, heb je een linkje?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gewoon de blauwe kan je volgensmij gewoon door stapelen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Ja, gewoon 2 maal viervoudige Alps kopen in de gewenste waardes. Schroeven eruit en de gewenste configuratie samenstellen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

En daar achterop past gewoon het motortje voor de AB.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wist ik niet, dat je de standaard blauwe Alps kunt stacken. 2 Alps potmeters kopen en deze ombouwen is een optie, maar loopt in de papieren, jullie hebben me wel op een idee gebracht :idea:

Ik heb de el cheapo potmeter gesloopt, en op de kolom boormachine het lopertje uitgeboord met 6mm. Hierna de potmeter weer gemonteerd, 6mm as erdoor met een drupje lijm op het plastic gedeelte van de loper. Vanaf de knop aan de voorkant komt toch een lange as naar de potmeter met motorsturing achter in de voorversterker, de potmeter tbv de nixies kan er zo tussen.

Probleem is opgelost zo!
Bijlagen
DSC00743.jpg
DSC00744.jpg
DSC00745.jpg
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Creative oplossing. :rock:
Plaats reactie