Breedband luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

capri

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

bas focal m180 schreef:
capri schreef:

misschien moeten we dan de sub nog laten integreren.
Sorry dit kan echt niet .
Zoéen groote fullrange hoorn en dan aanvullen met een subwoofer , moest verboden worden .

:rofl:

Mis nog warmte in de muziek, komt ook door het harde middengebied.
Laag kunnen ze, de buurman ging net weg en heb ze even goed kunnen testen.
Je zou dan denken hier heb ik geen sub meer bij nodig.

Maar mis dan bv bij dire straits een laag fundament wat deze muziek echt nodig heeft , klink anders te dun. [ geld voor meer muziek ]

Wachten even rustig af.

:)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een filter kan heel veel goedmaken, filterloze boxen... eh, ga ik never nooit aanraden tenzij perfect ontworpen. En dat zijn ontwerpen met fostex drivers in mijn beleving niet :rofl:

Ik heb zeer fijne resultaten behaald door een beetje de oplopende curve te temmen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &hilit=565
richard

Bericht door richard »

Je kan ook een stroomversterker proberen, met name breedbanders hebben daar baat bij.

Nelson Pass heeft daar ook het een en ander over op zijn websites gezet. Als je de meetgegevens mag geloven zal de hoeveelheid laag toenemen en het oplopende hoog wordt voor een groot deel vlak getrokken.

Natuurlijk verkoopt hij dergelijke versterkers, maar met zijn documentatie kan een handige bouwer zelf zo'n versterker in elkaar zetten, of de werking kan simuleren met een potente standaard versterker.
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers

Het correctiefilter ziet er bij een stroomversterker ook wat anders uit dan bij een spanningsversterker.
Laatst gewijzigd door richard op vr 10 jan 2014, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Eddie

Bericht door Eddie »

wouter schreef:
Een filter kan heel veel goedmaken, filterloze boxen... eh, ga ik never nooit aanraden tenzij perfect ontworpen. En dat zijn ontwerpen met fostex drivers in mijn beleving niet
Een jaar of 15 geleden heb ik de Jericho-hoorn gebouwd, in drie versies, met de Fostex FE208Sigma. Klonk zeer fraai in het middengebied maar er moet wel een tweeter bij en de bas was zeer onregelmatig: enorme pieken en dalen die niet weg te werken waren met de plaatsing (in mijn luisterruimte). Het probleem zit in de acoustische koppeling van hoorn en kamer, dat heeft niet alleen te maken met het ontwerp van de driver. Met een DSP zou dat tegenwoordig een flink stuk te verbeteren zijn, lijkt me een heel interessant project! Mijn basluidspreker zit al weer heel wat jaren in een basreflexbehuizing maar wel met een Behringer DCX2496, dat gaat prima tot 30 Hz (door een professionele geluidsman ingeregeld) in mijn luisterruimte van 25 m2.

M.vr.gr.
Eddie

PS Mijn Fostex units hadden een extreem lange inspeeltijd, de gegolfde papieren rand had wel een jaar nodig hebben om maximaal soepel te worden.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Eddie schreef:
Een jaar of 15 geleden heb ik de Jericho-hoorn gebouwd, in drie versies, met de Fostex FE208Sigma. Klonk zeer fraai in het middengebied maar er moet wel een tweeter bij en de bas was zeer onregelmatig: enorme pieken en dalen die niet weg te werken waren met de plaatsing (in mijn luisterruimte). Het probleem zit in de acoustische koppeling van hoorn en kamer, dat heeft niet alleen te maken met het ontwerp van de driver. Met een DSP zou dat tegenwoordig een flink stuk te verbeteren zijn,

PS Mijn Fostex units hadden een extreem lange inspeeltijd, de gegolfde papieren rand had wel een jaar nodig hebben om maximaal soepel te worden.
Op papier meet die speaker wel mooi , van laag tot hoog met enorm rendement heel erg jammer dat jouw ervaring heel anders uitpakt .
Ik heb van iemand een positief verhaal gehoord .
capri

Bericht door capri »

Groot tegen klein. :shock:
De winnaar tot nu toe de kleine boston, er moet nog heel veel gesleuteld worden aan de fostex zo te horen.

Kleine luidsprekers die groter en beter geluidsbeeld neerzetten dan de big ones.

:evil:

Zonder gekheid heb wel vertrouwen in de fostex
Bijlagen
002.JPG
bas focal m180
Contacteer:

capri schreef:
Groot tegen klein. :shock:
De winnaar tot nu toe de kleine boston, er moet nog heel veel gesleuteld worden aan de fostex zo te horen.

Kleine luidsprekers die groter en beter geluidsbeeld neerzetten dan de big ones.

:evil:

Zonder gekheid heb wel vertrouwen in de fostex
Filteren , en draaien met je speakers daar ligt het grote verschil met je vergelijking .

Als ik mijn breedbanders in of uitdraai heb ik al gelijk een heel andere klank .
Sterker nog bij sommige nummers moet ik juist draaien , maar ook aan de bas-trebble knoppen .
Maar mis dan bv bij dire straits een laag fundament wat deze muziek echt nodig heeft , klink anders te dun. [ geld voor meer muziek ]
Daar ben ik bij mijn philipsen zeer tevreden over , die laten de boel goed mee trillen en kunnen zelf druk op je borst geven , trance en happy hardcore gaan erg goed , het mooie is dat je het membraam nauwlijks ziet bewegen .
Tot heden nog geen andere breedbander gehoort die zo laag gaat met zo veel druk .

Problemen beginnen bij sommige muziek stukken waar deels het te luiden middengebied word aangesproken en deels niet , dat verschil is echt te groot , soms niet om aan te horen .
Met het vroege afvallen 10khz kan ik zeer goed leven .
DKM

Bericht door DKM »

Ik herken de door jouw omschreven geluidsbeeld ook niet. Maar goed die van mij waren natuurlijk tweedehandsjes..

Maar moet toch een keer een meetmicrofoon aanschaffen, want met ongetrainde oren is het allemaal gissen of het de smaak dan wel echt goed is..
Laatst gewijzigd door DKM op za 11 jan 2014, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
capri

Bericht door capri »

Zal het netwerkje van de fostex 103 er even tussen prutsen.
Bijlagen
003.JPG
DKM

Bericht door DKM »

Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om ze met de mijne te vergelijken..
capri

Bericht door capri »

capri schreef:

:kwijl:

Het zou verboden moeten worden om ze zonder te verkopen.
Dag boston monitors, het ga je goed. :rofl:

Nu alleen nog de slagroom op de hoorn.

:lol:
bas focal m180
Contacteer:

DKM schreef:
Ik weet niet waar je woont maar je bent welkom om ze met de mijne te vergelijken..
Maken we er een kleine meeting van .

Is jammer dat de schroefgaten van fe206 anders is dan van een fe208sigma hadden we kunnen vergelijken .
bas focal m180
Contacteer:

capri schreef:
capri schreef:

Met een filter die niet optimaal is al een enorme verbetering ?
capri

Bericht door capri »

bas focal m180 schreef:
capri schreef:
capri schreef:

Met een filter die niet optimaal is al een enorme verbetering ?

Ja voor mij wel.

Dat irritante hard midden is weg en alles komt beter tot zijn recht.

Stiekem even de sub erbij aan gezet en bij sommige muziek klinkt het dan net even iets warmer en voller. Die gaat dus nog even niet de verkoop in.
Voor mijn gevoel kan de sub nog wel iets toevoegen aan het totale geluidsbeeld.

Inspelen, meten en kijken wat er te verbeteren valt met of zonder sub.

:D
Tok

Bericht door Tok »

Ben het helemaal met bas focal m180 eens, als je een sub nodig hebt om het geluid van een grote backloaded hoorn te verbeteren, dan moeten ze je opsluiten :lol:
Laat ze eerst een week of wat heel veel wapperen, dan meten, en daarna pas spelen met demping en correctie. Denk dat er aan het correctienetwerkje van de 103 nog wel wat te verbeteren is, dat is eigenlijk nooit geschikt om zo 1 op 1 in een ander systeem te kieperen.
bas focal m180
Contacteer:

capri schreef:
Voor mijn gevoel kan de sub nog wel iets toevoegen aan het totale geluidsbeeld.

Inspelen, meten en kijken wat er te verbeteren valt met of zonder sub.
Uiteraard , er is altijd wel nummers net onder het bereik van de hoorns , ook bij mijn philips breedbanders .
De hoorns zullen 45-55hz als laagste hebben en daaronder zit nog muziek , maar dat is ook bij een speaker die tot en met 35hz loopt .

Is ook omdat je het weet zal je het sublage wel even missen maar na een tijdje weet/ervaar je niet beter .

ook moet je maar eens vergelijken hoe je ervaart hoorn laag vs woofer laag .
Tok schreef:
dat is eigenlijk nooit geschikt om zo 1 op 1 in een ander systeem te kieperen.
Ik denk dat het filtertje een breed berijk heeft bij de fe103, daardoor zal ie niet optimaal zijn voor fe206 maar wel al een duidelijk verschil kunnen maken .

Op het moment dat je smalbandig probeert te corrigeren is de kans erg klein dat die op het zelfde frequentie gebied werkt .
capri

Bericht door capri »

Tok schreef:
Ben het helemaal met bas focal m180 eens, als je een sub nodig hebt om het geluid van een grote backloaded hoorn te verbeteren, dan moeten ze je opsluiten :lol:
Laat ze eerst een week of wat heel veel wapperen, dan meten, en daarna pas spelen met demping en correctie. Denk dat er aan het correctienetwerkje van de 103 nog wel wat te verbeteren is, dat is eigenlijk nooit geschikt om zo 1 op 1 in een ander systeem te kieperen.

Raken de gevangenissen weer te vol van, al die mensen opsluiten met hun dure staanders aangevuld met sub. :wink:

Ga uiteraard voor de juiste volgorde van inspelen, meten en aanpassen.
Zo te horen heb ik dan gelukkig geen sub meer nodig.

:sure:
ff lunche

Bericht door ff lunche »

bas focal m180 schreef:
capri schreef:

misschien moeten we dan de sub nog laten integreren.
Sorry dit kan echt niet .
Zoéen groote fullrange hoorn en dan aanvullen met een subwoofer , moest verboden worden .
+1
nergens voor nodig, weg met die soup
ff lunche

Bericht door ff lunche »

Het fe103 netwerkje geeft je een richting waarin je het kan zoeken, idd gewoon er tussen prutsen en kijken (luisteren) wat het doet.
Doet het wat in +zin dan die weg verder ontdekken.
Dat je een fundament mist is niet zozeer omdat het er niet in zit maar wat overschreeuwd wordt door andere freq's.
Het laag hoeft niet opgepompt te worden , maar het midden getemd, dan valt alles op zijn plek.
Dat de sub het wat beter maakt is een work-around van het probleem, maar geen aanpak van de oorzaak.
Lekkur verder prutsah ..!
capri

Bericht door capri »

ff lunche schreef:
Het fe103 netwerkje geeft je een richting waarin je het kan zoeken, idd gewoon er tussen prutsen en kijken (luisteren) wat het doet.
Doet het wat in + in dan die weg verder ontdekken.
Dat je een fundament mist is niet zozeer omdat het er niet in zit maar wat overschreeuwd wordt door andere freq's.
Het laag hoeft niet opgepompt te worden , maar het midden getemd, dan valt alles op zijn plek.
Dat de sub het wat beter maakt is een work-around van het probleem, maar geen aanpak van de oorzaak.
Lekkur verder prutsen ..!

Gaan we zeker doen, mis alleen de kennis van het samenstellen van een filter en ben dan weer aangewezen op hulp van anderen.

Meten en op basis van de gegevens een filter samenstellen, geeft dat de garantie op het geluid wat mij aanspreekt, ook maar afwachten maar je moet natuurlijk ergens beginnen.

Leuk al die negatieve opmerkingen over een sub, hoeft beslist niet lager te gaan als wat er momenteel max aan laag uitkomt, moet af en toe alleen wat bij.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

"Meten en op basis van de gegevens een filter samenstellen, geeft dat de garantie op het geluid wat mij aanspreekt"
denk dat 't als vraag bedoeld is ?, antwoord is "nee" maar wel meer zekerheid
ff lunche

Bericht door ff lunche »

Ik gebruik dit wel eens als grove leidraad om te bepalen waar een probleem zit,
vind je bv de bass wel ok maar bv vrouwenstemmen er niet lekker uitkomen dan geeft dit een handvat zonder meten waar er wat gesleuteld moet worden met een lcr netwerkje.
Het is wel een beetje een janboerenfluitjes benadering waar " de meten is weten adapten " misschien helemaal niets in zien , maar ik vond het wel nuttig. Vereist wel veel luisterwerk.
Bijlagen
2024_FreqGraph.gif
capri

Bericht door capri »

Een luidspreker mag van mij wel wat aan de neutrale kant klinken, mijn ervaring is als een luidspreker ergens heel goed in is dat ten koste gaat van iets anders.

Kan ook eerst het meest gangbaar netwerkje pakken voor de 206 en eens kijken wat dit oplevert, kost ook geen vermogen.
ff lunche

Bericht door ff lunche »

dat lijkt mij een heel goed plan, je weet nu hoe het werkt en hele dikke kans dat dat netwerkje allang en allang bepaald is door een meting. En hele dikke kans dat als je zelf gaat meten (evt met hulp van anderen) het tot (zowaar en wie had dat nou kunnen voorspellen..surprise) nagenoeg of precies hetzelfde netwerkje leidt. Logisch geredeneerd dan hè, wat niet wil zeggen dat het ook zo is.

Want in theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk maar in de praktijk wel. Maar vanuit de praktijk kan je wel de theorie beredeneren.
capri

Bericht door capri »

Vandaag wat gestoeid met de isolatie en wat testen gedaan met de laagweergave.
Stond een tests cd op spotify the ultime bass test.

Om kort te zijn de subwoofer staat al in de verkoop. :sure:
Die dingen gaan echt laag zonder inspanning, ramen en deuren stonden vrolijk mee te trillen.

Isolatie wat aangepast en het klinkt reeds verrassend goed.
En dan de hoge belastbaarheid, kunnen belachelijk hard.

Nu nog een passend netwerkje waarin het laag ook iets beter naar voren komt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”