Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Mark_H »

Voor mensen die (alleen) spotify gebruiken kan ik de Pi MusicBox aanbevelen: http://www.woutervanwijk.nl/pimusicbox/

werkt ook met de HiFiBerry (I2S DAC).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb dat ook al wel bekeken, maar ik heb geen Spotify premium account, en kon daardoor ook geen proefje doen of het werkt, met de originele SB Touch moet het lukken, en heb het dus wel zien staan, maar niet kunnen bevestigen.
Met de MusicBox, die ik wel heb bekeken, en tot de conclusie kwam dat het wel erg beperkt is tot streaming MP3 ? en dan hoef je nog niet eens zo een hele beste Dac te hebben. :oops:

Ik heb hem nu al op verschillende manieren beluisterd, en durf wel te zeggen dat het totaal een goede manier is om hoogwaardige files af te spelen.

Maar het goede nieuws is natuurlijk dat je de stekker er uit kunt trekken en er een ander kaartje (Pi MusicBox ) in kunt zetten.
De PicorePlayer kan er tegen, ik heb het nu al verschillende keren uit geprobeerd. :kwijl:

Ik neem zo maar aan dat er meer distributies komen met de ondersteuning van I2S en de HiFiBerry.

Er is ook al een oplossing om de muziek van XBMC door de DAC te laten verzorgen, en de HDMI voor het beeld.
En ook een Squeezbox plugin, die samen werkt met XBMC, om muziek af te spelen.

Maar voor mij is het de squeezebox puur en op zijn best met een korte signaal weg van de I2S naar DAC en dan naar de versterker. :sure: :rock:

Squeezeplug komt ook met een nieuwe versie met mogelijk de I2S er in.
http://www.raspberrypi.org/forum/viewto ... 73#p483373
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

players.JPG
En om de lol nu nog even te vergroten, nu ook het Cubieboardje aan de praat. :rock:
Met MPD en Squeezelite.. :kwijl:
Het lijkt wel of ik het steeds beter weet te vinden via omwegen en de opgedane ervaringen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Vandaag de voeding voor de RPI gemaakt................ :mrgreen:
Bijlagen
RPI voeding.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Dat is een stroomgemaal in verhouding tot de Raspberry. :lol:

Als het maar werkt, dat is dan wel de de voorwaarde, en het laatste stukje om de dunne kabel van de OTG-USB te doen is behoorlijk wat fragieler. Ik heb er direct maar wat krimpkous om gedaan om de boel wat te beschermen en verstevigen want de draadjes zijn 0,5 mm voor naar een dusdanig kleine stekkerbus.

Ik ben wel benieuwd hoe en of de Xmos makkelijk word herkend, maar de Amanero ziet hij ook.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

Ik weet dat de mannen van RPI adviseren (dwingend vanwege garantie) om via de USB de voeding aan te sluiten, maar als ik het goed begreep zou het ook via de pinheader kunnen. Dan bypass je enkel de Polyfuse op de RPi…..
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Via deze.......?

Pin 1 en 7/8
Bijlagen
Rpi_P5_I2S.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

democles schreef:
Via deze.......?
Hier had ik dat gelezen.

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 44&t=55645
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

en het laatste stukje om de dunne kabel van de OTG-USB te doen is behoorlijk wat fragieler. Ik heb er direct maar wat krimpkous om gedaan om de boel wat te beschermen en verstevigen want de draadjes zijn 0,5 mm voor naar een dusdanig kleine stekkerbus.
Heb er een oplossing voor gevonden.............. :mrgreen:

Had nog een oude USB hup liggen[ van de action geloof ik],daar een contra uitgesoldeerd. :!:

Deze monteer ik dan op mijn voeding en verbind ik met een USB naar micro USB kabel naar de RPI.

Geen geklooi met kleine kabeltjes. :wink:
Bijlagen
DSC01241.JPG
DSC01242.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Toch wel loodhoudend hoop ik? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Jawel :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

De USB hub heeft toch een aansluiting voor een externe voeding?
Waarom er dan nog een op maken?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Wilde deze voeding gebruiken en niet zo,n stopcontact dingetje.
Gewoon effe proberen.......... :mrgreen:
Bijlagen
RPI voeding.JPG
circuits_powersupply_large.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

@ Democles, Heel slim, is veel gunstiger.

Ik heb inmiddels de combinatie van het Cubieboard met de AF-DAC 2013, ook al weer oude spullen( :rofl: ), beneden aan de praat, en speelt dus ook verschrikkelijk lekker via USB uit.

Dit was een wat moeilijkere opzet, maar met behulp van de Cubian distro (Debian ondersteund dit niet helemaal)en het toevoegen van het Squeezelite programma en Music Player deamon nu toch ook naar het Nandgeheugen geschreven, zodat er geen microSD kaartje nodig is, en nu eens kijken of ik er een SATA schijf aan kan hangen, tenslotte heb ik die aansluiting op het boardje.

Ik heb nu geen 2,5 Sata schijfje liggen, moet ik eens gaan zoeken, en dan zien dat dat er ook aan komt te hangen. Met het schijfje heb ik dan een zelfstandige unit/muziekspeler, zonder aanvullende NAS e.d.

Ik heb nu van het SD kaartje een image gemaakt, als mensen zich de moeite willen besparen van het configureren. :mrgreen:
Cubian, met Webadmin, Squeezelite, MPD, Samba, en CIFS en NFS geïnstalleerd en je hebt een lopend geheel met een mogelijkheid voor nog een uitbreiding voor infrarood bedienen, of net als ik met het tablet via het netwerk. S/P DIF uit moet ook te doen zijn nog niet geprobeerd.

De PicorePlayer (1.10) is zoal ik nu ontdekte direct klaar voor de opzet met de RPI met de HiFiBerry, en als je er een ander iets aan wilt hangen via USB moet je dus nog wel even via menu en regeltjes de instellingen wijzigen/aanpassen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Wilde deze voeding gebruiken en niet zo,n stopcontact dingetje.
Gewoon effe proberen.......... :mrgreen:
Is de opzet wel zo dat hij voldoende stroom kan leveren?
Ik keek naar het schema 1 A?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

In de ontwerptekst is ie voor 1A begrenst enkel door de zekering in het schema.[zie tekst onderin het schema]

Heb de zekering weggelaten in de opbouw,de boel zal wel wat verder kunnen oplopen 1200mV als ik me niet vergis,voor de RPI.

De trafo die dit alles voed levert zo wie zo 2A.
Laatst gewijzigd door democles op za 11 jan 2014, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

OK. :mrgreen:

Beter te vroeg dan te laat.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

Ik zat wat rond te snuffelen en kwam dit bordje tegen.
Heeft iets meer potentie als de framboos en i2S uit en S/Pdif.
en dat voor $59 lijkt me interessant.
http://www.anichips.com/news/phoenixa20 ... oc-only-59
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Dat ziet er best goed uit, en de Software is ook wel te doen denk.
Het is vergelijkbaar met de http://www.exp-tech.de/Mainboards/ARM/C ... d-Kit.html,Cubieboard2.
Maar de opzet met de aansluitingen aan 1 kant maakt het makkelijker toepasbaar in een kastje.

Hier staat dan de mogelijk toepasbare software.
https://github.com/cubieplayer/Cubian/b ... /README.md
Laatst gewijzigd door hannesie op za 11 jan 2014, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Gijs »

Wolfson is ook bezig met een dac cq geluidskaart voor de pi

http://www.element14.com/community/comm ... wolfson_pi
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb dat al wel gezien, maar het is ook weer om b.v. een camera aan te sluiten e.d.

Hoe de softwarematige ondersteuning is?

De HiFiBerry is al behoorlijk geïmplementeerd, en kan met de nieuwe Squeezeplug 7 (sinds gisteren) ook door een kleine aanpassing gebruikt worden.

http://www.raspberrypi.org/forum/viewto ... 23&start=0

http://www.hifiberry.com/products/dac/h ... -software/
Ik heb het al wel gedaan, en is niet te moeilijk.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 11 jan 2014, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Dat ziet er best goed uit, en de Software is ook wel te doen denk.
Het is vergelijkbaar met de http://www.exp-tech.de/Mainboards/Cubie ... Board.html,Cubieboard2.
Maar de opzet met de aansluitingen aan 1 kant maakt het makkelijker toepasbaar in een kastje.
Dat leek mij dus ook.
Daarnaast zit er al een flash geheugen op en is dit eigenlijk compleet.
verder heeft het een dubbele core waarbij ik verwacht dat het allemaal net even wat soepeler loopt met bvb het opnieuw inlezen van de muziek lijst.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Daar heeft de A10 al geen last van. :lol:
Gisteren even aangesloten beneden, en het was kort dat er enige stottering was, maar nu soepel draaien op het Nand flash geheugen.
Ik zal dadelijk eens wat DSD draaien, dan is er meer werk te doen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

USB aansluiting, voeding gemonteerd........ :mrgreen:
Bijlagen
USB voeding.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Kappa7 »

Nu snap ik wat je plan was, Slim.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”