draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Hoi,
om de draaiplateau van een platendraaier te verzwaren kan er loodbitumen of zo aangekleefd worden. Conrad bvb heeft dat wel. Maar zou je die plateau ook niet gewoon kunnen volgieten met één of ander hars/kunststof/acryl ? En wat zou dan de beste keuze kunnen zijn?
Paul
om de draaiplateau van een platendraaier te verzwaren kan er loodbitumen of zo aangekleefd worden. Conrad bvb heeft dat wel. Maar zou je die plateau ook niet gewoon kunnen volgieten met één of ander hars/kunststof/acryl ? En wat zou dan de beste keuze kunnen zijn?
Paul
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Het plateau verzwaren kan wel,maar is niet voor een geveerde tafel aan te raden.Muug schreef:Hoi,
om de draaiplateau van een platendraaier te verzwaren kan er loodbitumen of zo aangekleefd worden. Conrad bvb heeft dat wel. Maar zou je die plateau ook niet gewoon kunnen volgieten met één of ander hars/kunststof/acryl ? En wat zou dan de beste keuze kunnen zijn?
Paul
iets van giethars lijkt me wel aardig,maar het plateau moet ook weer niet teveel gedempt worden .....
dat gaat ten koste van de klank.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
En je moet er voor zorgen dat ie perfect uitgebalanceerd is. Onbalans zorgt voor jengel.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
tjah, wat dan met platendraaiers met een plateau van acryl zoals bij Gyrodec?dre schreef:iets van giethars lijkt me wel aardig,maar het plateau moet ook weer niet teveel gedempt worden .....
dat gaat ten koste van de klank.
Die onbalans is natuurlijk iets belangrijks. Vrij moeilijk om op te sporen, het is geen autowiel dat je even op de machine zet....
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Ik bedoel dat je het wel kan verprutsen door een verkeerd materiaal er in te gieten......
Keihard zal zingen en zacht zal enorm dempen.
Het is dus even zoeken naar het juiste materiaal.
Keihard zal zingen en zacht zal enorm dempen.
Het is dus even zoeken naar het juiste materiaal.
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Hoe zou 't komen
,"volgieten" klinkt me als muziek in de oren
Anne
Anne
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Waarschijnlijk niet met hars, dan.Ah!buis schreef:Hoe zou 't komen,"volgieten" klinkt me als muziek in de oren
![]()
Anne
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Dan houden we dat aan!Ah!buis schreef:Hoe zou 't komen,"volgieten" klinkt me als muziek in de oren
![]()
Anne
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Zijn er redenen of klachten dat je dit zou willen , het risico op onbelans crieer je .
Het wordt gewoon tijd voor een betere platenspeler
Het wordt gewoon tijd voor een betere platenspeler
-
Audiolicious
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
+1, je zal 'm na 't gieten dynamisch moeten balanceren, anders is het een verslechtering, zoals pappaleo al aangeeft.pappaleo schreef:En je moet er voor zorgen dat ie perfect uitgebalanceerd is. Onbalans zorgt voor jengel.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
ah, gewoon, ik heb een Thorens TD 166, mk2 dacht ik. Tof ding, ik hou er wel van. Onderplaat is al vervangen door 18mm MDF exemplaar, andere interlink, betere naald. Nu las ik dat de betere TD's een alu basisplaat hebben en een zwaardere draaiplateau. Dus zat ik zo wat te denken of dat verbetering zou brengen.
Tegelijk zit ik zo wat rond te neuzen voor een TD160 aan een leuke prijs. TD124/125 is sowieso niet betaalbaar.
Phonodude is sowieso een todo-tje, na die Annastasia.
Tegelijk zit ik zo wat rond te neuzen voor een TD160 aan een leuke prijs. TD124/125 is sowieso niet betaalbaar.
Phonodude is sowieso een todo-tje, na die Annastasia.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Dat begrijp ik. Hopelijk staat er op internet hier of daar een handleidinkje.Audiolicious schreef:+1, je zal 'm na 't gieten dynamisch moeten balanceren, anders is het een verslechtering, zoals pappaleo al aangeeft.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
De mat is allesbepalend in hoeverre het contactgeluid van de naald in het vinyl wordt gedempt. Zo'n massief, zwaar plateau zelf is ongevoelig voor minime trillingen in een flexibel stukje 120 grams vinyl op een matje, waar 1,5 gram soepel overheen glijdt.Muug schreef:tjah, wat dan met platendraaiers met een plateau van acryl zoals bij Gyrodec?
Amper 20 jaar terug was bij een fabrieksnieuwe auto 10-20% vermogenswinst haalbaar door in-/uitlaatkanalen te flowen en de krukas handmatig na te balanceren. Wat goed werkt bij een massa die tot 7000 rpm draait, volstaat vast ook ook bij een plateau dat hooguit 45 rpm draait: verticaal plaatsen, ronddraaien en net zo lang gewicht toevoegen of wegnemen tot een gemarkeerd punt net zo gemakkelijk in de bovenste als de onderste helft van zijn bewegingsbaan tot stilstand komt.Muug schreef:Die onbalans is natuurlijk iets belangrijks. Vrij moeilijk om op te sporen, het is geen autowiel dat je even op de machine zet....
De enige voorwaarde is dat het lager bij een zijdelingse belasting bijzonder soepel moet draaien. Beter is een geimproviseerde opstelling met een (niet doorbuigend!) asje dat aan beide zijden van het "wiel" op een glad, zuiver horizontaal vlak rolt met een zo klein mogelijk contactoppervlak. Als loopvlak kan je bijv. denken aan twee ronde buizen die niet doorbuigen, of de hoeken van wat kokerprofieltjes of de gezuiverde zijkant van 2 verticale, metalen platen, enz.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
hmmmmmmmmmm
of gewoon je perfect platte keukentafel waterpas zetten, of ev op het keukenaanrecht als dat glad en waterpas is. Dan de plateau er op z'n kant op zetten en zien of het begint te rollen, net als een dubbeltje op z'n kant. Als het tenminste van zichzelf wilt blijven recht staan.
(dat van die auto's was ook met moto's trouwens.
)
of gewoon je perfect platte keukentafel waterpas zetten, of ev op het keukenaanrecht als dat glad en waterpas is. Dan de plateau er op z'n kant op zetten en zien of het begint te rollen, net als een dubbeltje op z'n kant. Als het tenminste van zichzelf wilt blijven recht staan.
(dat van die auto's was ook met moto's trouwens.
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Volgens mij hoeft dat balanceren echt niet op een tiende gram. Wat Marp zegt, als je de draaitafel alleen al kantelt moet je de onbalans er al grotendeels uit kunnen halen. Probeer het anders eerst uit met een gewichtje van enkele grammen dat je met een plakbandje op de draaitafel bevestigt.
Ik ga zelf dit voorjaar een draaitafel maken van oude Thorens onderdelen en ben van plan om een paar mm PU gietrubber in het plateau te gieten. het balanceren doe ik dan gewoon met stukjes lood of tin. Maar misschien heb ik makkelijk praten. Ik heb ondertussen van vier TD150's de onderdelen liggen. Er zit een wat minder plateau bij waarmee ik ga testen of het lukt. En die onbalans? Het plateau draait met een constante snelheid met of zonder onbalans. Het enige is dat de suspensie met 0,55Hz gaat wobbelen alsof de plaat wat krom is. Maar is dat echt zo? Probeer het met een gewichtje en kijk wanneer dit echt gebeurt....
Ik heb een verhaal gelezen dat je een platenspeler "dood" kunt dempen. Volgens mij kan dat niet als de constructie voldoende stijf is. alleen als je dempingsmateriaal in trilling wordt gebracht bij een slappe constructie gaat het mis. Je moet dan denken aan trillingen die door de speakers in je platenspeler worden gebracht of iets dergelijks.
Ik ga zelf dit voorjaar een draaitafel maken van oude Thorens onderdelen en ben van plan om een paar mm PU gietrubber in het plateau te gieten. het balanceren doe ik dan gewoon met stukjes lood of tin. Maar misschien heb ik makkelijk praten. Ik heb ondertussen van vier TD150's de onderdelen liggen. Er zit een wat minder plateau bij waarmee ik ga testen of het lukt. En die onbalans? Het plateau draait met een constante snelheid met of zonder onbalans. Het enige is dat de suspensie met 0,55Hz gaat wobbelen alsof de plaat wat krom is. Maar is dat echt zo? Probeer het met een gewichtje en kijk wanneer dit echt gebeurt....
Ik heb een verhaal gelezen dat je een platenspeler "dood" kunt dempen. Volgens mij kan dat niet als de constructie voldoende stijf is. alleen als je dempingsmateriaal in trilling wordt gebracht bij een slappe constructie gaat het mis. Je moet dan denken aan trillingen die door de speakers in je platenspeler worden gebracht of iets dergelijks.
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Waar ga je de motor plaatsen?
Als je de schaal vol giet kan die daar niet meer zitten.
Het is dan wel verstandig om het plateau aan de binnen ring vast te zetten zo dat deze niet verdraaid tijdens het balanceren. Door dan de motor aan de buitenzijde te plaatsen hoef je ook niet meer onder de buitenring te zijn om de snaar om te leggen.
Wel even goed kijken of het lager sterk genoeg is om de axiale druk te kunnen opnemen.
Dit lager is immers nooit voor dit hogere gewicht ontworpen.
Uitkomst niet doen dus!!!!
Als je de schaal vol giet kan die daar niet meer zitten.
Het is dan wel verstandig om het plateau aan de binnen ring vast te zetten zo dat deze niet verdraaid tijdens het balanceren. Door dan de motor aan de buitenzijde te plaatsen hoef je ook niet meer onder de buitenring te zijn om de snaar om te leggen.
Wel even goed kijken of het lager sterk genoeg is om de axiale druk te kunnen opnemen.
Dit lager is immers nooit voor dit hogere gewicht ontworpen.
Uitkomst niet doen dus!!!!
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Dat kan.dre schreef:Tijd voor wat plaatjes.
Wat dacht je hier van.
Dit is het plateau met lager van een Linn LP12 gewoon op blazenhout gezet, zelfde idee.
Hoeft echt niet vol gegoten te worden klikt zo al echt heel goed.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Het is in elk geval niet bevorderlijk voor de levensduur van zo'n TD166-lager, en met een beetje pech is het lager ook niet meer zo stil als oorspronkelijk was voorzien.Kappa7 schreef:Wel even goed kijken of het lager sterk genoeg is om de axiale druk te kunnen opnemen.
Dit lager is immers nooit voor dit hogere gewicht ontworpen.
Uitkomst niet doen dus!!!!
Daarmee stel je hooguit vast of het zwaartepunt exact in het centrum van het plateau ligt. Niet of dat in het centrum van het asgat ligt, welke best 0,2mm uit het midden kan liggen. Dan heb je onbalans. Is het plateau niet perfect rond, dan ga je eveneens de mist in.Muug schreef:hmmmmmmmmmm
of gewoon je perfect platte keukentafel waterpas zetten, of ev op het keukenaanrecht als dat glad en waterpas is. Dan de plateau er op z'n kant op zetten en zien of het begint te rollen, net als een dubbeltje op z'n kant. Als het tenminste van zichzelf wilt blijven recht staan.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Mja, had ik ook al door, toen ik er daarnet even naar keek.Kappa7 schreef:Waar ga je de motor plaatsen?
Als je de schaal vol giet kan die daar niet meer zitten
...........
Wel even goed kijken of het lager sterk genoeg is om de axiale druk te kunnen opnemen.
Dit lager is immers nooit voor dit hogere gewicht ontworpen.
Uitkomst niet doen dus!!!!
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Ik ben in de weer geweest met giet acryl.
En dit wilde ik om hout heen gieten , maar dit is niet gelukt.
Doordat je met 2 verschillende materialen bezig bent met verschillende uitzettingscoeffecienten.
Tevens is het doseren van de versneller of harder erin lastig , bij mij schoot opeens de temperatuur omhoog naar boven de 70 graden en dan moet je toch echt gaan koelen waar ik niks voor had klaarstaan.
Hierdoor kwamen er scheuren in het werkstuk ( draaiplateau platenspeler) en had ik er niks meer aan.
Mischien kan het wel maar moet je het in meerdere porties gieten , maar het blijft een lastig verhaal.
Dennis
En dit wilde ik om hout heen gieten , maar dit is niet gelukt.
Doordat je met 2 verschillende materialen bezig bent met verschillende uitzettingscoeffecienten.
Tevens is het doseren van de versneller of harder erin lastig , bij mij schoot opeens de temperatuur omhoog naar boven de 70 graden en dan moet je toch echt gaan koelen waar ik niks voor had klaarstaan.
Hierdoor kwamen er scheuren in het werkstuk ( draaiplateau platenspeler) en had ik er niks meer aan.
Mischien kan het wel maar moet je het in meerdere porties gieten , maar het blijft een lastig verhaal.
Dennis
Re: draaiplateau verzwaren door hem vol te gieten ?
Verzwaren doe je uitsluitend om meer massatraagheid te krijgen en daarmee meer "vliegwielwerking" en een stabielere loop.
Wil je dat gaan doen dan is verzwaren aan de omtrek het meest effectief. De massatraagheid gaat immers kwadratisch met de diameter omhoog. En dan met zoveel mogelijk gewicht. Zou dan kiezen voor een ring van lood, staal of messing aan de buitenomtrek. Verzwaren dicht bij het draaipunt en met relatief lichte materialen als kunstharsen zet niet veel zoden aan de dijk.
Naar mijn idee haal je meer ellende op je hals dan je er mee op denkt te lossen en is de massatraagheid van b.v. een TD160/TD165 al ruim genoeg.
B.t.w. de voorgestelde oplossing van Anne verhoogt wel je eigen persoonlijke massa op termijn maar niet die van de DT
Wil je dat gaan doen dan is verzwaren aan de omtrek het meest effectief. De massatraagheid gaat immers kwadratisch met de diameter omhoog. En dan met zoveel mogelijk gewicht. Zou dan kiezen voor een ring van lood, staal of messing aan de buitenomtrek. Verzwaren dicht bij het draaipunt en met relatief lichte materialen als kunstharsen zet niet veel zoden aan de dijk.
Naar mijn idee haal je meer ellende op je hals dan je er mee op denkt te lossen en is de massatraagheid van b.v. een TD160/TD165 al ruim genoeg.
B.t.w. de voorgestelde oplossing van Anne verhoogt wel je eigen persoonlijke massa op termijn maar niet die van de DT
