her-inrichten luisterruimte/bios

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Je moet voor die easycell wel even 70 kg (van Boels) naar de zolder zeulen om dat spul in te kunnen blazen. :oops:
valt wel mee, t ding wordt geleverd met 2*15m slang :lol:
bert stoltenborg schreef:
HenkJan, een zwevende vloer voor contactgeluid is iets anders dan voor luchtgeluid.
Met dat luchtgeluid heb je met die reeds besproken resonantiefrequentie te maken. En dan maak je door toepassing van een zwevende vloer heel makkelijk de isolatie een stuk slechter.
ik dacht te veel in 1 aanpak.. bedankt. dus dan wordt t dit (mits niet te gek duur) voor t werk deel, waar voornamelijk contactgeluid zal zijn, en alleen verzwaren icm goed kieren afdichten en lekker comfortabel hoogpolig tapijt voor de luisterruimte. kan ik voor t verzwaren gewoon vezelgipsplaat halen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
...dit product tegen: http://www.nevima.nl/index.php?id=38
dat belooft toch een aardig eind de goede kant op te gaan richting zwevende dekvloer. kent iemand dit?
en er zijn ook andere... bv http://www.knauf.nl/show/nl/droge-afbou ... 89/Brio-MW
voor zo veel vergelijkbare systemen, flink verschillende geclaimde isolatie waardes.. toch maar eens wat dieper in duiken
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door hannesie »

In wat verschild die vloer van die nevima?

Glaswol versus Cocos?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
In wat verschild die vloer van die nevima?

Glaswol versus Cocos?
dat, en het top materiaal, Knauff uiteraard Gips bij Nevima is het een magnesium gebaseerd materiaal
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door markbakk »

Het is overigens niet waar dat een lichte zwevende dekvloer op een relatief lichte houten constructievloer bij voorbaat de luchtgeluidisolatie slechter maakt. Het is alleen een relatief moeilijk te voorspellen (er zijn wel redelijk betrouwbare modellen) systeem van twee verend gekoppelde en gedempte lichte platen dat in een bepaald frequentiegebied een slechtere isolatie heeft dan een vergelijkbare enkele plaat met dezelfde massa per oppervlakte als die van de twee opgeteld. En vooral bij muziektoepassingen kun je dan beter kiezen voor alleen het toevoegen van massa, maar daarmee ga je het contactgeluid weer niet tegen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
.... bij muziektoepassingen kun je dan beter kiezen voor alleen het toevoegen van massa, maar daarmee ga je het contactgeluid weer niet tegen.
ik was van plan te blijven zitten tijdens t luisteren/kijken , dus dat is geen belemmering.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
...... de holle ruimte op te vullen tussen de vloer en het plafond er onder. ik heb t ff bekeken (gat geboord) en t is 19cm klankkast... daar gaan we dus Easycell vlokken in blazen.
zo, dat is gedaan. makkelijk klusje, het meeste werk was nog het weghalen van de oude vloerbedekking en ondervloer. verschil direct merkbaar, ook de bekende audiofiele kloptest liet een goed resultaat horen.

nu nog van die 8 zakken van dat spul dat ik over heb af zien te komen....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Het is overigens niet waar dat een lichte zwevende dekvloer op een relatief lichte houten constructievloer bij voorbaat de luchtgeluidisolatie slechter maakt. Het is alleen een relatief moeilijk te voorspellen (er zijn wel redelijk betrouwbare modellen) systeem van twee verend gekoppelde en gedempte lichte platen dat in een bepaald frequentiegebied een slechtere isolatie heeft dan een vergelijkbare enkele plaat met dezelfde massa per oppervlakte als die van de twee opgeteld. En vooral bij muziektoepassingen kun je dan beter kiezen voor alleen het toevoegen van massa, maar daarmee ga je het contactgeluid weer niet tegen.
ik kreeg van Nevima wat meetresultaten van dat Nevidek Pro systeem op een houten vloernu nog wat puzzelen om dit te interpreteren. wel jammer dat er onder de 125Hz niet gemeten is.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door bert stoltenborg »

Henkjan schreef:
ik kreeg van Nevima wat meetresultaten van dat Nevidek Pro systeem op een houten vloer
houten vloer, Nevidek-Pro paneel, samenvatting_ lab.pdf
nu nog wat puzzelen om dit te interpreteren. wel jammer dat er onder de 125Hz niet gemeten is.
Tja, contactgeluid.
Wat wil je eigenlijk bereiken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

bert stoltenborg schreef:
Henkjan schreef:
ik kreeg van Nevima wat meetresultaten van dat Nevidek Pro systeem op een houten vloer
houten vloer, Nevidek-Pro paneel, samenvatting_ lab.pdf
nu nog wat puzzelen om dit te interpreteren. wel jammer dat er onder de 125Hz niet gemeten is.
Tja, contactgeluid.
er staan ook metingen van luchtgeluidsisolatie in hè.
bert stoltenborg schreef:
Wat wil je eigenlijk bereiken?
wat ik wil bereiken: 1e doel is leuk bezig zijn met uitzoeken en wat leren over wat er allemaal kan (en niet kan), beschikbaar is, etc, enz. Soort van de jacht is mooier dan de vangst zeg maar. maar uiteindelijk moet er ook wat komen in de luisterruimte wat me gerust stelt dat ik al het redelijke (en betaalbare) heb gedaan om de ruimte goed te isoleren binnen de randvoorwaarden van een bestaand huis.

Die Nevidek platen komen overigens in de kantoorruimte, waar er vooral contactgeluid gedempt moet worden. Voor de luisterruimte heb ik goed onthouden dat dit soort systemen zo maar toepassen een roulette is, en dat ga ik niet doen. de metingen in dat Peutz rapport laten ook zien dat de lage frequenties al bijna niet meer gedempt worden. Daar ga ik de vloer goed kiervrij maken, planken vastmaken, en dan verzwaren met vezelgipsplaten en dan OSB plaat er over en een lekker hoogpolig tapijt er overheen. en dan later wel wat experimenteren met demping oid onder de subs
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door bert stoltenborg »

OK, lijkt me nog niet zo verkeerd. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

bert stoltenborg schreef:
OK, lijkt me nog niet zo verkeerd. :D
ik heb al een pneumatische kitspuit besteld, ik zal zo een paar dozijn acrylkit halen bij bouwcenter en ook wat spijkers voor t spijkerpistool, dan kan ik me alvast uitleven om de bestaande vloer vast te krijgen
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Kieren dichten is het begin van goede geluidisolatie! Bij wat bredere kieren moet je wel rugvulling gebruiken. En de goede, elastisch blijvende kit. Beglazingskit kan, mooier zijn de speciaal voor dilataties en houten vloeren gemaakte kitten. Geen siliconenkit gebruiken!
ik ben begonnen aan de wand, 1 buis acrylkit op 3 strekkende meter (de pneumatische kitspuit is niet zuinig, gelukkig kosten die bussen van de action maar 89 cent) Is het voldoende om alleen langs de wand te kitten, of ook de kieren tussen de planken? er komt nog een paar lagen gips/hout/etc bovenop, vandaar dat ik me afvraag of dat nut heeft.

PS: waarom geen siliconen kit?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door markbakk »

Kieren die je nog gaat bedekken kun je rustig open laten. Maar bij aansluitingen van wanden en vloeren ontstaat meestal een opeenstapeling van kieren. Dan is kit wel nuttig. In siliconenkit zit zuur, dat kan op den duur nagels en schroeven aantasten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

helder. t werk ligt ff stil wegens defecte compressor (ik ga ook maar Long Term in de topic titel zetten denk ik :mrgreen: )
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door AatV »

Jammer! Ik wilde eigenlijk al een plaatsje reserveren (sweetspot) bij de premiere van de bios... :mrgreen:

groet,
aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

je bent tzt welkom hoor, maar de premiere is al volgeboekt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
maar toen kwam ik dit product tegen:
http://www.nevima.nl/index.php?id=38 ....
zo, dat ligt er nu dus in het kantoor deel. voelt zeer goed aan, en rondlopend is er een verdieping lager nog maar weinig te horen. zo ziet de vloer er dus uit nu:
vloer.jpg
van onder naar boven is dat dus: de oude vloer, 10mm kokosvilt, 24mm nevidek platen, dun laagje anti rammel, 10mm parket (mdf met 3mm eiken toplaag).

kan ik eindelijk gaan beginnen met het belangrijkere deel van de zolder :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door ray5150 »

De apparatuur opstellen ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
De apparatuur opstellen ? :mrgreen:
ik zal dat vorolopig vermommen als PC :lol: de andere kant van de zolder (het eigenlijke onderwerp van dit draadje) is nog in ruwe vorm cq opslag van meuk nu, maar met dit deel gereed kan ik eindelijk daar aan de slag
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

zo, maar weer eens een update van dit topic plaatsen.

in de luisterruimte is gelukkig flink wat voortgang te melden. in de vorige aflevering van dit feuilleton lag er alleen nog de oude houten vloer. sindsdien is daar gedaan:
  • alle planken vastgeschroefd met woodies
  • daar bovenop 18mm OSB gelijmd (en geschroefd om de lijm te klemmen) met constructielijm, dit om de houten constructie zo stevig mogelijk te krijgen
  • daar bovenop Knauff Brio 18 vloerpanelen om het te verzwaren en een mooie gladde ondergrond te krijgen
    zoldervloer_nieuw.jpg
  • en het tapijt er op
waarna we eindelijk kunnen gaan inrichten

Ook heb ik al wat gewinkeld bij Merford:
Voor t plafond van de dakkapel:
plafond.jpg
En in de punt onder t dak heb ik de loze ruimte omgetoverd in een flinke bass-trap over de hele breedte van de kamer 8)
diy basstrap.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door ray5150 »

Poeh, poeh... ik ben onder de indruk :goedzo: :goedzo:
Waarschijnlijk herken ik het niet meer terug sinds mijn vorige bezoek ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Poeh, poeh... ik ben onder de indruk :goedzo: :goedzo:
Waarschijnlijk herken ik het niet meer terug sinds mijn vorige bezoek ?
yep, er is praktisch niets meer dat aan de oude zolder herinnert behalve de rare vorm van het raampje aan de zijkant. kost wat, maar dan heb je ook wat :rock: verder ook nog een nw inpandige kast gemaakt (jaja, m'n eerste eigen muurtje gezet en gestuct)

nu de prik aanleggen, projector ophangen, set plaatsen, de dames uit shoppen sturen, en dan kunnen we eindelijk weer eens lekker muziek luisteren
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door Bart_M »

Zo, dat ziet er goed uit zeg!

Ga je nog aan de bak met diffusers?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: her-inrichten luisterruimte/bios

Bericht door ray5150 »

Leuk, zo'n ZBA clubhuis. :lol:
Plaats reactie