Edit; da's balen zeg, ik zou vezelversterkte mortel proberen...
Seas-trym zonder mortelkasten...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Seas-trym met mortelkasten
Balen Coen
Maar je probeert het toch nog wel een keer.
Had je nog iets op de binnenmal gedaan voor het lossen?
Je kunt de binnenmal bv verpakken in alu folie of dun plastic
Maar je probeert het toch nog wel een keer.
Had je nog iets op de binnenmal gedaan voor het lossen?
Je kunt de binnenmal bv verpakken in alu folie of dun plastic
- basbultman
Hey Coen
misschien kan je proberen een wapenings-middel eraan toe te voegen
Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij zand cement vloeren vaak glasvezel toe voegen als wapening
Beton heeft dit voor zover ik weet eigenlijk ook altijd nodig om zijn sterkte optimaal te krijgen.
Verder neem ik aan dat je de mallen wel ingesmeerd hebt met een glijmiddel.
misschien kan je proberen een wapenings-middel eraan toe te voegen
Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij zand cement vloeren vaak glasvezel toe voegen als wapening
Beton heeft dit voor zover ik weet eigenlijk ook altijd nodig om zijn sterkte optimaal te krijgen.
Verder neem ik aan dat je de mallen wel ingesmeerd hebt met een glijmiddel.
Volgens mij heb je hetzelfde gebruikt als ik.
Daar zit al een vezel in .
Wat je wel zou kunnen doen is kippen gaas met afstand toffieszodat het mooi in het midden blijft
Daar zit al een vezel in .
Wat je wel zou kunnen doen is kippen gaas met afstand toffieszodat het mooi in het midden blijft
- CoenvanDongen
- Contacteer:
De mallen hadden allebei een zinken plaat met bisontix die redelijk meebewoog bij het uithalen van de mal. De zinken platen rijkelijk ingesmeerd met ontkistingmiddel. Het beton was gewoon niet sterk genoeg en waarschijnlijk toch te dun (2.5cm) Ik ga het nog een keertje proberen met een piepschuim binnenmal (die ik er gewoon uit kan schrapen) en inderdaad kippengaas met toffies en diktes van 3 cm.
van de week maar eens even kijken hoe ik dat piepschuim mooi in de vorm krijg.
van de week maar eens even kijken hoe ik dat piepschuim mooi in de vorm krijg.
Ipv dat grove witte schuim van dat blauwe gebruiken dat is veel mooier te verwerken.
Dat kun je dan grof op maat zagen en verder mooi rond schuren.
voor het verwijderen gewoon thinner of aceton er in gieten dan is het zo verdwenen.
voor het verwijderen gewoon thinner of aceton er in gieten dan is het zo verdwenen.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Heb jij enig idee hoe dat heet?hrscharft schreef:Ipv dat grove witte schuim van dat blauwe gebruiken dat is veel mooier te verwerken.
Dat blauwe spul is styrofoam , het is geextrudeerd ipv geexpandeerd : de bolletjes zijn gesprongen en een massa geworden. Maar belangrijker is: GEEN kippengaas gebruiken, dit gaat roesten en laat het werkstuk springen. Bij de stucwerk benodigdheden kun je wel RVS gaas of kunststof/textiel wapeningsgaas vinden dat je kunt gebruiken.
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Goeie tip! Dankjewel!John P schreef:Dat blauwe spul is styrofoam , het is geextrudeerd ipv geexpandeerd : de bolletjes zijn gesprongen en een massa geworden. Maar belangrijker is: GEEN kippengaas gebruiken, dit gaat roesten en laat het werkstuk springen. Bij de stucwerk benodigdheden kun je wel RVS gaas of kunststof/textiel wapeningsgaas vinden dat je kunt gebruiken.
Kleine correctie ,het gaas gaat niet roesten.John P schreef:Dat blauwe spul is styrofoam , het is geextrudeerd ipv geexpandeerd : de bolletjes zijn gesprongen en een massa geworden. Maar belangrijker is: GEEN kippengaas gebruiken, dit gaat roesten en laat het werkstuk springen. Bij de stucwerk benodigdheden kun je wel RVS gaas of kunststof/textiel wapeningsgaas vinden dat je kunt gebruiken.
En wanneer het al verroest zou zijn is dit alleen nog maar beter
En beton is zeer agressief, dat houdt niet voor altijd. Ik ken plekken waar er roest uit de stuclaag komt sijpelen omdat er geen RVS schroeven gebruikt zijn.
Kun je er geen glasvezelbehang in stoppen?
Overigens zie ik niet in waarom kippengaas niet kan. Alle gewapend beton heeft staal als wapening. Wel op enige afstand van de buitenkant houden. Dat wel.
Kunstoffen zijn -op den duur- gevoelig voor het alkalische milieu in beton; zou ik dus niet doen.
Groet,
Leobus
Overigens zie ik niet in waarom kippengaas niet kan. Alle gewapend beton heeft staal als wapening. Wel op enige afstand van de buitenkant houden. Dat wel.
Kunstoffen zijn -op den duur- gevoelig voor het alkalische milieu in beton; zou ik dus niet doen.
Groet,
Leobus
- basbultman
John P schreef:En beton is zeer agressief, dat houdt niet voor altijd. Ik ken plekken waar er roest uit de stuclaag komt sijpelen omdat er geen RVS schroeven gebruikt zijn.
dit heeft te maken met wapening die te dicht op de oppervlakte zit
voor beton storten moet wapening inderdaad geroest zijn dit is beter voor de hechting.
Wij hebben het hier over beton met een dikte van 3 cm in een ronde vorm. Het is dus zeer waarschijnlijk dat er ergens minder als 1 cm betondekking is. Dat is gewoon riskant met roestend metaal, zeker in het zeeklimaat van Dordrecht en omstreken
.
Ik heb een tijdje beelden gemaakt van aluminiumcement. Dat spul wordt als je het goed verwerkt bok en bokhard. en als je van ruig houdt ziet het er ook nog eens heel mooi uit. Jouw mortel is waarschijnlijk bros en poederig geworden doordat er te weinig water in heeft gezeten tijdens het uitharden. Of.... je hebt oude mortel gebruikt die deels is gaan reageren met vocht uit de lucht. Ook moet je er rekening mee houden dat je beton krimpt tijdens het uitharden. Het kan dus dat je binnenmal je beton heeft kapotgedrukt.
In principe is 2,5 cm wel een beetje dun maar ik heb vazen gemaakt met een wanddikte van 1,5 cm die ongewapend best wel stevig waren. die heb ik met rotatiegieten gemaakt dus zonder binnenmal.
Het is zaak dat je je object tijdens het uitharden (een dag of vijf) goed nat houdt om het cement goed te laten reageren. Het hele zaakje inpakken in plastic zorgt er voor dat het niet te snel droogt. Na een dag of vijf is de cement voldoende uitgehard om uit te pakken
Ik denk dat je het beste een binnenmal kan maken van dunne styropor plaatjes die je aan elkaar lijmt. Beetje huishoudfolie eroverheen, dat lost als een tiet. Ik zou het niet opgeven, je leert hier immers veel van.
https://www.google.nl/search?q=aluminiu ... 66&bih=680
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ej0T8_78044[/youtube]
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
In principe is 2,5 cm wel een beetje dun maar ik heb vazen gemaakt met een wanddikte van 1,5 cm die ongewapend best wel stevig waren. die heb ik met rotatiegieten gemaakt dus zonder binnenmal.
Het is zaak dat je je object tijdens het uitharden (een dag of vijf) goed nat houdt om het cement goed te laten reageren. Het hele zaakje inpakken in plastic zorgt er voor dat het niet te snel droogt. Na een dag of vijf is de cement voldoende uitgehard om uit te pakken
Ik denk dat je het beste een binnenmal kan maken van dunne styropor plaatjes die je aan elkaar lijmt. Beetje huishoudfolie eroverheen, dat lost als een tiet. Ik zou het niet opgeven, je leert hier immers veel van.
https://www.google.nl/search?q=aluminiu ... 66&bih=680
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ej0T8_78044[/youtube]
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Ik heb mijn kasten van standaard egalisatiemortel gemaakt, zonder glasvezels. Ook 25mm dik en dit ging prima. Wel zijn bij mij de hoeken verstevigd doordat ik de binnenmal had afgeschuind.
Ook heb ik de binnenmal zó gemaakt dan ik hem van binnenuit kon demonteren en van het beton kon 'pellen'.
Je hebt het over 'poederig'. Ik had dat bij mijn tweede kast ook, omdat die tweede zak mortel onderop had gelegen en dus al wat vochtig was geworden. Volgens mij heb jij die mortel ook al een poosje in huis, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Wapening is echt niet nodig, en zelfs zinloos als je het mij vraagt.
Ook heb ik de binnenmal zó gemaakt dan ik hem van binnenuit kon demonteren en van het beton kon 'pellen'.
Je hebt het over 'poederig'. Ik had dat bij mijn tweede kast ook, omdat die tweede zak mortel onderop had gelegen en dus al wat vochtig was geworden. Volgens mij heb jij die mortel ook al een poosje in huis, dus dat zou een oorzaak kunnen zijn.
Remmers heeft hele mooie producten die van zichzelf een goede stevigheid moeten bezitten.
http://be.remmers.com/2136+M5e460a806e4.0.html#bot
Het zal niet het goedkoopste zijn...
Oh ja, voor het niet laten hechten van het beton schijnt siliconen spray goed te werken, duurt nog wel even voor ik dat kan beamen.
http://be.remmers.com/2136+M5e460a806e4.0.html#bot
Het zal niet het goedkoopste zijn...
Oh ja, voor het niet laten hechten van het beton schijnt siliconen spray goed te werken, duurt nog wel even voor ik dat kan beamen.
Laatst gewijzigd door beijert op vr 03 jan 2014, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stucwerk is doorgaans op basis van gips of kalk, dat kan roesten van onbeschermd ijzer veroorzaken. IJzer in beton op basis van portlandcement is door de alkalische omgeving goed beschermd tegen roesten. Door de alkalische omgeving is glasvezelwapening ook niet echt geschikt. Jammer dat asbest ook wat nadelen heeft, het was anders goed geschikt in een dergelijke toepassing.John P schreef:En beton is zeer agressief, dat houdt niet voor altijd. Ik ken plekken waar er roest uit de stuclaag komt sijpelen omdat er geen RVS schroeven gebruikt zijn.
Betonrot wordt meestal veroorzaakt door verkeert gebruik van toeslagstoffen of een agressieve omgeving waarin de betonconstructie moet functioneren.
Iemand dit nog gelezen?Arno schreef:Ik heb mijn kasten van standaard egalisatiemortel gemaakt, zonder glasvezels. Ook 25mm dik en dit ging prima. Wel zijn bij mij de hoeken verstevigd doordat ik de binnenmal had afgeschuind.
Ja op dit momentdre schreef:Iemand dit nog gelezen?Arno schreef:Ik heb mijn kasten van standaard egalisatiemortel gemaakt, zonder glasvezels. Ook 25mm dik en dit ging prima. Wel zijn bij mij de hoeken verstevigd doordat ik de binnenmal had afgeschuind.
Coen heeft naar zijn eigen zeggen dezelfde mortel gebruikt als ik.
Sla mijn topic er maar is op na ,hoe sterk die mortel is.
Het word gebruikt ter ondersabelig van zware machines.
Het is verpakt in plastic dus mits de zak onbeschadigd is lijkt mij een reactie met de buitenlucht onmogenlijk.
Verder zie ik niet in waarom er geen gaasje in zou kunnen ,het verhaal van de geringe dekking in combinatie met de zoute buitenlucht vind ik ver gezocht ,ik neem aan dat ze in de huiskamer komen en niet op het strand.
Ik denk dat het breken eerder te maken heeft gehad met de combinatie van klemmende mal en onvodoende uitharding of vekeerde mengverhouding of niet goed gemengd..
Overigens heeft het spul zeer geringe krimp,voor de leek niet te meten.
Dus Coen ,hop aan de slag
Zo te zien maar een paar dagen. Beton heeft 28 dagen nodig om op sterkte te komen. Bovendien zijn de op te nemen trekkrachten veel geringer dan de drukkrachten. Ik zou ook vezelversterkt beton gebruiken en minstens een week wachten voor het ontkisten.rikpost schreef:Ik denk dat het breken eerder te maken heeft gehad met de combinatie van klemmende mal en onvodoende uitharding of vekeerde mengverhouding of niet goed gemengd..
Ik heb mijn topic er even op nageslagen ,zelf heb ik drie dagen gewacht .
Maar dat is misschien ook weer afhankelijk van de vorm en materiaal van de mal .
Ik weet wel dat er bij mij nog heel veel warmte in de bol zat bij het uitpakken.
of dit heeft geholpen bij het uitharding proces weet ik niet.
Ook geeft het uitpakken van piepschuim wat minder druk op het werkstuk dan hout natuurlijk. Dit was een proefje om te kijken hoe vast een schroefdraad er in zit.
Kon er op gaan staan en er met alle macht aan trekken . ook weer een proef stukje aan de kant boren en een schroef in de plug draaien levert geen enkel probleem op .
Die schijf die om het draadeind gegoten zat heb ik er later van af geslagen ,dat ging wel makkelijk.
Conclusie het kan wel druk hebben maar geen slag ,een beetje bewapening zou dat kunnen veranderen denk ik .
Ergo ik ben ook geen expert ,dit was de eerste keer dat ik met het spul werk .
Dit zijn echter de ervaringen uit de praktijk door de bouw en beproevingen .
persoonlijk zou ik er weer gewoon voor gaan en zorgen dat er een dun laagje los op de binnen mal zit wat vast mag blijven zitten aan het beton.
Ik zou aluminium folie gebruiken, of de mal gedeeltelijk opnieuw maken van dat speciale styropor kan natuurlijk ook maar is wel weer meer werk.
Door de grote T.A.V het werkstuk en de wanddikte zou ik wel een stukje gaas gebruiken .
aan de andere kant bij Arno zit het er ook niet in en dat is ook prima gelukt.
Maar baat het niet schaad het niet
Maar dat is misschien ook weer afhankelijk van de vorm en materiaal van de mal .
Ik weet wel dat er bij mij nog heel veel warmte in de bol zat bij het uitpakken.
of dit heeft geholpen bij het uitharding proces weet ik niet.
Ook geeft het uitpakken van piepschuim wat minder druk op het werkstuk dan hout natuurlijk. Dit was een proefje om te kijken hoe vast een schroefdraad er in zit.
Kon er op gaan staan en er met alle macht aan trekken . ook weer een proef stukje aan de kant boren en een schroef in de plug draaien levert geen enkel probleem op .
Die schijf die om het draadeind gegoten zat heb ik er later van af geslagen ,dat ging wel makkelijk.
Conclusie het kan wel druk hebben maar geen slag ,een beetje bewapening zou dat kunnen veranderen denk ik .
Ergo ik ben ook geen expert ,dit was de eerste keer dat ik met het spul werk .
Dit zijn echter de ervaringen uit de praktijk door de bouw en beproevingen .
persoonlijk zou ik er weer gewoon voor gaan en zorgen dat er een dun laagje los op de binnen mal zit wat vast mag blijven zitten aan het beton.
Ik zou aluminium folie gebruiken, of de mal gedeeltelijk opnieuw maken van dat speciale styropor kan natuurlijk ook maar is wel weer meer werk.
Door de grote T.A.V het werkstuk en de wanddikte zou ik wel een stukje gaas gebruiken .
aan de andere kant bij Arno zit het er ook niet in en dat is ook prima gelukt.
Maar baat het niet schaad het niet
- CoenvanDongen
- Contacteer:
Fijn dat jullie hardop meedenken!
Ben weer even een aantal dagen druk maar ga zo snel mogelijk opnieuw storten
Ben weer even een aantal dagen druk maar ga zo snel mogelijk opnieuw storten