de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Moderator: Beheerdersteam
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Veel aan het lezen over aarding en en bedrading, komende 10 dagen sta ik ff stil, wel een hele lijst aan het maken wat ik moet bestellen aan onderdelen.
als ie straks goed werkt en een mooi geluid geeft op de dali boxen en geen brom heeft ben ik erg blij, maar zal best nog wat voeten in aarde hebben zeg maar.
tot nu toe ben ik tevreden over de ontwikkeling.
wel een ongelofelijk leuk VU buisje een em80, erg grappig om te zien op een versterker.
als ie straks goed werkt en een mooi geluid geeft op de dali boxen en geen brom heeft ben ik erg blij, maar zal best nog wat voeten in aarde hebben zeg maar.
tot nu toe ben ik tevreden over de ontwikkeling.
wel een ongelofelijk leuk VU buisje een em80, erg grappig om te zien op een versterker.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Een tip Peter, ik heb ooit 27mm, 37mm en 22,5mm gekocht als trekpons, daar kun je eigenlijk alle gangbare buisvoeten wel mee ponsen. Hoef je geen hele set te kopen. Zijn erg prettig, t/m 3mm alu gaat goed hiermee, perfekt ronde gaten.peter11 schreef:
enne nu de trekpons binnen, en wauw, zeg dat werkt makkelijk, daar zou ik best en hele set van willen hebben !
met alle gangbare maten.
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
ja dank je wel . 22,5mm heb ik nu !dus nog 2 stuks en een leuk item als verjaardags kadootje/
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
en nu geloof ik zo ongeveer de rest van de onderdelen besteld inclusief de drie buizen van het merk JJ.
als het binnen is kunnen we verder met de bouw van de versterker
als het binnen is kunnen we verder met de bouw van de versterker
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
ik was met mijn vader op de zwarte markt en zag een stappenboor liggen voor 10 euro en deze maar meegenomen, of het kwaliteit is denk ik niet maat voor de doeleidnen waarvoor ik hem gebruik goed genoeg, wel handig zo een ding hoop ik !
kon hem niet laten liggen !
en bericht gekregen dat de spulletjes verzonden worden, dus de volgende berichten gaan weer met de vorderingen en fotootjes .
leuke feestdagen en een geweldige kerst gewenst, mensen !
kon hem niet laten liggen !
en bericht gekregen dat de spulletjes verzonden worden, dus de volgende berichten gaan weer met de vorderingen en fotootjes .
leuke feestdagen en een geweldige kerst gewenst, mensen !
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
ff een paar uurtjes met de versterker geknutselt en alle gloeispanningen aangesloten en getest, paar uurtjes laten staan en de trafo wordt amper warm, iets van 3 ampere voor de 4 buisjes, de spannng zakt iets in naar 6,1 volt, onbelast is het 6,33, ik kan de primare kant nog een plaatsje opschuiven als het moet.
maar als ie hier goed op draaid is het oke.
zo en tweede kerstdag in de middag toch nog ff 2 uurtjes geknutseld en de grote elko erin en alles aangesloten op de gelijkrichterbuis en smoorspoel, en toen de test !
multimeter over de beveiligeingsweerstand van 100kilo ohm en niks, buisje beginte te gloeien en ineens begint de spanning op te lopen naar onbelast 360 volt.
apart hoor zo een softstart met de gelijkrichterbuis.
wel lekker zo een veiligheidsweerstandje op de elko, als je hem uitzet loopt de spanning in een paar tellen zo naar 0 volt en das toch een lekker veilig gevoel !
dus zover werkt het al ! we kunnen gloeien en een doodklap krijgen !
ff nog een paar fotootjes gemaakt en voor de smoel de zijkantjes erop gezet
maar als ie hier goed op draaid is het oke.
zo en tweede kerstdag in de middag toch nog ff 2 uurtjes geknutseld en de grote elko erin en alles aangesloten op de gelijkrichterbuis en smoorspoel, en toen de test !
multimeter over de beveiligeingsweerstand van 100kilo ohm en niks, buisje beginte te gloeien en ineens begint de spanning op te lopen naar onbelast 360 volt.
apart hoor zo een softstart met de gelijkrichterbuis.
wel lekker zo een veiligheidsweerstandje op de elko, als je hem uitzet loopt de spanning in een paar tellen zo naar 0 volt en das toch een lekker veilig gevoel !
dus zover werkt het al ! we kunnen gloeien en een doodklap krijgen !
ff nog een paar fotootjes gemaakt en voor de smoel de zijkantjes erop gezet
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Mooi,man.........
Kun je misschien wat betere foto,s plaatsen.
Wordt het voor ons ook wat mooier
Kun je misschien wat betere foto,s plaatsen.
Wordt het voor ons ook wat mooier
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
heel erg netjes
er komen toch nog wel kappen over de trafo's?
er komen toch nog wel kappen over de trafo's?
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
ja zeker komt er iets over heen, ik maak ff een foto reportage komende dagen, de binnenkant is spaggetie en dat komt door dat het op de buisvoeten is gesoldeerd, was al op zoek hoe te bedraden, maar zoveel weerstanden op de ecc buis omdat deze 2 kanalen versterkt dat je er niet onder uitkomt.
en wat een draden, meteen mijn eerste fout en dat is te weinig van dat draad met stof besteld, dus op kleur werken lukt niet meer.
en wat een draden, meteen mijn eerste fout en dat is te weinig van dat draad met stof besteld, dus op kleur werken lukt niet meer.
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Ik heb hier ook 2 ecc buisjes gebruikt (bovenin bij de potmeters) en toch geen spaghetti aan draden.
Met meervoudige draadsteuntjes kom je een heel eind
Met meervoudige draadsteuntjes kom je een heel eind
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
aha dank voor de fotoos, het is ook de eerste die ik maak, tja dan zie je wel verschil van bedraden !.
maar das dan voor een volgende keer !
maak wel fotootjes van de binnenkant voor de spagetiemethodiek.
waar ik mij vooral zorgen over maak is zijn de ugt,s ik heb ze maar aangesloten zoals op de stickertje stond, met meten kom ik niet verder !
zien er op zich heel goed uit maar ik heb maar weinig vertrouwen ! eerder in dit opic heb ik de gegevens staan.
en anders rest mij niets anders dan nieuwe ugt,s te kopen en heb ik een verliespost van 20 euro.
ik zal maar 2 weerstanden van 4 ohm meenemen i.p.v speakers voor de test
het beste zou een impedantiemeter zijn.......om die hele ugts uit te meten.
maar hij schiet erg op , morgen ff nog een paar weerstanden halen, en op zoek naar een mooie houten potmeterknop !
maar das dan voor een volgende keer !
maak wel fotootjes van de binnenkant voor de spagetiemethodiek.
waar ik mij vooral zorgen over maak is zijn de ugt,s ik heb ze maar aangesloten zoals op de stickertje stond, met meten kom ik niet verder !
zien er op zich heel goed uit maar ik heb maar weinig vertrouwen ! eerder in dit opic heb ik de gegevens staan.
en anders rest mij niets anders dan nieuwe ugt,s te kopen en heb ik een verliespost van 20 euro.
ik zal maar 2 weerstanden van 4 ohm meenemen i.p.v speakers voor de test
het beste zou een impedantiemeter zijn.......om die hele ugts uit te meten.
maar hij schiet erg op , morgen ff nog een paar weerstanden halen, en op zoek naar een mooie houten potmeterknop !
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Trek je nog maar niks aan wat Ray of Sevenup laten zien...........
Eerst de boel maar eens aan de loop
Dat komt later wel [als de verslaving intreed
]
Eerst de boel maar eens aan de loop
Dat komt later wel [als de verslaving intreed
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Netjes werken is bevorderlijk voor het overzicht!!! Helemaal als het je eerste buizenbak is. Bij spaghetti zie je door de bomen het bos niet, je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.
Bij de foto van sevenup hierboven zie je in 1 oogopslag hoe de boel zit aangesloten. En zo hoort het.
Bij de foto van sevenup hierboven zie je in 1 oogopslag hoe de boel zit aangesloten. En zo hoort het.
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
En kan ook gevaarlijk zijn...Barry2001 schreef:Netjes werken is bevorderlijk voor het overzicht!!! Helemaal als het je eerste buizenbak is. Bij spaghetti zie je door de bomen het bos niet, je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Het ziet er naar uit dat de bedrading,zonder plan vooraf,zo vanuit het schema in elkaar is geflanst.
Niet zo handig,blijkt een en ander elkaar in de weg te zitten enz.Ook het overzicht van wat zit in welke volgorde aan elkaar raakt verloren.
Zie de bui al hangen,heer Brom (of erger) komt weer op bezoek.Hoe zou dat nou toch komen ?
.
Eerst een plan maken,is makkelijker iets op papier dan in 't echt van plaats te veranderen.En de massaverbindingen niet door elkaar gooien.
Kost wat meer tijd maar achteraf zoeken in die wirwar nog veel meer.Maar ja,solderen is leuker dan tekenen zeker
.
Anne
Niet zo handig,blijkt een en ander elkaar in de weg te zitten enz.Ook het overzicht van wat zit in welke volgorde aan elkaar raakt verloren.
Zie de bui al hangen,heer Brom (of erger) komt weer op bezoek.Hoe zou dat nou toch komen ?
Eerst een plan maken,is makkelijker iets op papier dan in 't echt van plaats te veranderen.En de massaverbindingen niet door elkaar gooien.
Kost wat meer tijd maar achteraf zoeken in die wirwar nog veel meer.Maar ja,solderen is leuker dan tekenen zeker
Anne
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Ouderwets geknoopte draadbomenStrak, strakker, strakst....
Doet mij denken aan de 1ste klas MTS
Dat knopen was wel wat gevoelig aan de vingers na een tijdje.
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Tja jongens na deze fotoos en een aantal malen gekeken naar mijn spaggetiemethodiek besloten om alles maar te demonteren en opnieuw te beginnen.
en ik ben er al weer van overtuigd dat hel nog vele malen mooier en simpeler kan maar ben toch wel tevreden, het is in iedergeval veilig en goed zo.
en redelijk strak.
Het is nog niet helemaal af op een een weerstandje en een koppelcondensator na heb ik besloten om er toch een fotoserie op te zetten nu.
wel een mazzeltje, er wordt voor mij 4 mooie fosforbronzen voetjes gemaakt voor onder de versterker en een mooie potmeterknop van fosforbrons (meteen een tweede voor de keuzeschakelaar straks).
daar ben ik erg blij mee , ik heb een heel leuk ontwerp gemaakt voor de voetjes ( fotoos volgen zodra ze gemaakt zijn en er onder zitten).
en nu dan op veler verzoek de fotoos . (wel zonder buizen)
en ik ben er al weer van overtuigd dat hel nog vele malen mooier en simpeler kan maar ben toch wel tevreden, het is in iedergeval veilig en goed zo.
en redelijk strak.
Het is nog niet helemaal af op een een weerstandje en een koppelcondensator na heb ik besloten om er toch een fotoserie op te zetten nu.
wel een mazzeltje, er wordt voor mij 4 mooie fosforbronzen voetjes gemaakt voor onder de versterker en een mooie potmeterknop van fosforbrons (meteen een tweede voor de keuzeschakelaar straks).
daar ben ik erg blij mee , ik heb een heel leuk ontwerp gemaakt voor de voetjes ( fotoos volgen zodra ze gemaakt zijn en er onder zitten).
en nu dan op veler verzoek de fotoos . (wel zonder buizen)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Kijk, dan wordt er wat gedaan met commentaar, en dat is altijd prettig. Dit ziet er goed uit hoor, hebt toch mooi overzicht zo?
Natuurlijk een (goedbedoelde) opmerking: let op je centrale massapunt, dit moet bij voorkeur echt 1 punt zijn naar het chassis toe. Als ik het op de foto's goed zie heb je de gnd op die printplaat verspreid. Je zou het zo kunnen laten zitten om te zien hoe het uitpakt, maar als er straks bromproblemen zijn zou dat iets zijn wat verdacht is.
Verder ga zo door, keep up the good work!
Natuurlijk een (goedbedoelde) opmerking: let op je centrale massapunt, dit moet bij voorkeur echt 1 punt zijn naar het chassis toe. Als ik het op de foto's goed zie heb je de gnd op die printplaat verspreid. Je zou het zo kunnen laten zitten om te zien hoe het uitpakt, maar als er straks bromproblemen zijn zou dat iets zijn wat verdacht is.
Verder ga zo door, keep up the good work!
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
dank je wel voor de feedback, ja uiteraart volg ik die goedbedoelde raad op !
en de massa punten (per trap) zitten wel gesoldeerd op de printplaat, maar zijn wel met allemaal met een draadje verbonden naar het centrale sterpunt.
de 6,3 v is gevlochten en zit laag over de printplaat en wordt nog ontkoppeld met 10 nf.
ik had al begrepen dat brom het grooste drama is van buizenversterkers! en er al het een en ander over gelezen.
en de massa punten (per trap) zitten wel gesoldeerd op de printplaat, maar zijn wel met allemaal met een draadje verbonden naar het centrale sterpunt.
de 6,3 v is gevlochten en zit laag over de printplaat en wordt nog ontkoppeld met 10 nf.
ik had al begrepen dat brom het grooste drama is van buizenversterkers! en er al het een en ander over gelezen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Het mooiste is alle massadraden direkt naar het massapunt toe, maar wie weet gaat het goed, kun je later alsnog doen dus. Als de versterker straks helemaal naar de zin is kun je altijd nog de bedrading helemaal 'model' maken, maar je hebt nu al overzicht en kunt goed zien wat je gedaan hebt. Want die krengen doen het toch nooit in 1 keer helemaal goed, tenminste bij mij niet
Grootste fout bij m'n eerste buizenversterker was het gebruik van krimpkous. Als je daar weer bij moet, en dat moest ik natuurlijk kun je alles er weer af gaan pulken. Als je dat wilt gebruiken pas doen als de versterker helemaal 100% is.
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Ziet er best wel netjes uit peter.
Voor een eerste zelfbouw helemaal niet verkeerd.
Voor een eerste zelfbouw helemaal niet verkeerd.
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Voor een eerste keer zeker niet slecht
Dat wat Barry zegt over dat ster aard punt kun je je beter gelijk aan houden,scheelt meestal een hoop brom,en voor evt.latere projecten...........
Dat wat Barry zegt over dat ster aard punt kun je je beter gelijk aan houden,scheelt meestal een hoop brom,en voor evt.latere projecten...........
Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11
Het is beter om alle AC voerende bedrading in elkaar te twisten. (en wel een beetje strak...)
Zoals democles hierboven ook heeft gedaan.
Zoals democles hierboven ook heeft gedaan.
