de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

Veel aan het lezen over aarding en en bedrading, komende 10 dagen sta ik ff stil, wel een hele lijst aan het maken wat ik moet bestellen aan onderdelen.
als ie straks goed werkt en een mooi geluid geeft op de dali boxen en geen brom heeft ben ik erg blij, maar zal best nog wat voeten in aarde hebben zeg maar.
tot nu toe ben ik tevreden over de ontwikkeling.
wel een ongelofelijk leuk VU buisje een em80, erg grappig om te zien op een versterker.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Barry2001 »

peter11 schreef:

enne nu de trekpons binnen, en wauw, zeg dat werkt makkelijk, daar zou ik best en hele set van willen hebben !
met alle gangbare maten.
Een tip Peter, ik heb ooit 27mm, 37mm en 22,5mm gekocht als trekpons, daar kun je eigenlijk alle gangbare buisvoeten wel mee ponsen. Hoef je geen hele set te kopen. Zijn erg prettig, t/m 3mm alu gaat goed hiermee, perfekt ronde gaten.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ja dank je wel . 22,5mm heb ik nu !dus nog 2 stuks en een leuk item als verjaardags kadootje/
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

en nu geloof ik zo ongeveer de rest van de onderdelen besteld inclusief de drie buizen van het merk JJ.
als het binnen is kunnen we verder met de bouw van de versterker
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ik was met mijn vader op de zwarte markt en zag een stappenboor liggen voor 10 euro en deze maar meegenomen, of het kwaliteit is denk ik niet maat voor de doeleidnen waarvoor ik hem gebruik goed genoeg, wel handig zo een ding hoop ik !
kon hem niet laten liggen !

en bericht gekregen dat de spulletjes verzonden worden, dus de volgende berichten gaan weer met de vorderingen en fotootjes .
leuke feestdagen en een geweldige kerst gewenst, mensen !
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ff een paar uurtjes met de versterker geknutselt en alle gloeispanningen aangesloten en getest, paar uurtjes laten staan en de trafo wordt amper warm, iets van 3 ampere voor de 4 buisjes, de spannng zakt iets in naar 6,1 volt, onbelast is het 6,33, ik kan de primare kant nog een plaatsje opschuiven als het moet.

maar als ie hier goed op draaid is het oke.

zo en tweede kerstdag in de middag toch nog ff 2 uurtjes geknutseld en de grote elko erin en alles aangesloten op de gelijkrichterbuis en smoorspoel, en toen de test !
multimeter over de beveiligeingsweerstand van 100kilo ohm en niks, buisje beginte te gloeien en ineens begint de spanning op te lopen naar onbelast 360 volt.
apart hoor zo een softstart met de gelijkrichterbuis.

wel lekker zo een veiligheidsweerstandje op de elko, als je hem uitzet loopt de spanning in een paar tellen zo naar 0 volt en das toch een lekker veilig gevoel !

dus zover werkt het al ! we kunnen gloeien en een doodklap krijgen !


ff nog een paar fotootjes gemaakt en voor de smoel de zijkantjes erop gezet
Bijlagen
DSCF6483.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door democles »

Mooi,man......... :rock:

Kun je misschien wat betere foto,s plaatsen.

Wordt het voor ons ook wat mooier :sure:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door sander1238 »

heel erg netjes =D> =D>

er komen toch nog wel kappen over de trafo's?
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ja zeker komt er iets over heen, ik maak ff een foto reportage komende dagen, de binnenkant is spaggetie en dat komt door dat het op de buisvoeten is gesoldeerd, was al op zoek hoe te bedraden, maar zoveel weerstanden op de ecc buis omdat deze 2 kanalen versterkt dat je er niet onder uitkomt.

en wat een draden, meteen mijn eerste fout en dat is te weinig van dat draad met stof besteld, dus op kleur werken lukt niet meer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

Strak, strakker, strakst.... :shock:
DSC_1484.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

Straks, :rock:
Anne
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door sevenup »

Ik heb hier ook 2 ecc buisjes gebruikt (bovenin bij de potmeters) en toch geen spaghetti aan draden.
Met meervoudige draadsteuntjes kom je een heel eind :)
Bijlagen
2.jpg
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

aha dank voor de fotoos, het is ook de eerste die ik maak, tja dan zie je wel verschil van bedraden !.
maar das dan voor een volgende keer !

maak wel fotootjes van de binnenkant voor de spagetiemethodiek.

waar ik mij vooral zorgen over maak is zijn de ugt,s ik heb ze maar aangesloten zoals op de stickertje stond, met meten kom ik niet verder !
zien er op zich heel goed uit maar ik heb maar weinig vertrouwen ! eerder in dit opic heb ik de gegevens staan.
en anders rest mij niets anders dan nieuwe ugt,s te kopen en heb ik een verliespost van 20 euro.
ik zal maar 2 weerstanden van 4 ohm meenemen i.p.v speakers voor de test
het beste zou een impedantiemeter zijn.......om die hele ugts uit te meten.

maar hij schiet erg op , morgen ff nog een paar weerstanden halen, en op zoek naar een mooie houten potmeterknop !
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door democles »

Trek je nog maar niks aan wat Ray of Sevenup laten zien........... :wink:

Eerst de boel maar eens aan de loop :rock:

Dat komt later wel [als de verslaving intreed :-$ ]
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Barry2001 »

Netjes werken is bevorderlijk voor het overzicht!!! Helemaal als het je eerste buizenbak is. Bij spaghetti zie je door de bomen het bos niet, je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.

Bij de foto van sevenup hierboven zie je in 1 oogopslag hoe de boel zit aangesloten. En zo hoort het.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Netjes werken is bevorderlijk voor het overzicht!!! Helemaal als het je eerste buizenbak is. Bij spaghetti zie je door de bomen het bos niet, je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.
En kan ook gevaarlijk zijn...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

Het ziet er naar uit dat de bedrading,zonder plan vooraf,zo vanuit het schema in elkaar is geflanst.
Niet zo handig,blijkt een en ander elkaar in de weg te zitten enz.Ook het overzicht van wat zit in welke volgorde aan elkaar raakt verloren.
Zie de bui al hangen,heer Brom (of erger) komt weer op bezoek.Hoe zou dat nou toch komen ? :o .
Eerst een plan maken,is makkelijker iets op papier dan in 't echt van plaats te veranderen.En de massaverbindingen niet door elkaar gooien.
Kost wat meer tijd maar achteraf zoeken in die wirwar nog veel meer.Maar ja,solderen is leuker dan tekenen zeker O:) .
Anne
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ErikW »

Strak, strakker, strakst.... :shock:
Ouderwets geknoopte draadbomen :rock:
Doet mij denken aan de 1ste klas MTS :D, relais schakelingen bouwen op een plank.
Dat knopen was wel wat gevoelig aan de vingers na een tijdje.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

Tja jongens na deze fotoos en een aantal malen gekeken naar mijn spaggetiemethodiek besloten om alles maar te demonteren en opnieuw te beginnen.
en ik ben er al weer van overtuigd dat hel nog vele malen mooier en simpeler kan maar ben toch wel tevreden, het is in iedergeval veilig en goed zo.
en redelijk strak.
Het is nog niet helemaal af op een een weerstandje en een koppelcondensator na heb ik besloten om er toch een fotoserie op te zetten nu.
wel een mazzeltje, er wordt voor mij 4 mooie fosforbronzen voetjes gemaakt voor onder de versterker en een mooie potmeterknop van fosforbrons (meteen een tweede voor de keuzeschakelaar straks).

daar ben ik erg blij mee , ik heb een heel leuk ontwerp gemaakt voor de voetjes ( fotoos volgen zodra ze gemaakt zijn en er onder zitten).

en nu dan op veler verzoek de fotoos . (wel zonder buizen)
DSCF6498.JPG
DSCF6501.JPG
DSCF6497.JPG
DSCF6499.JPG
DSCF6500.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Barry2001 »

Kijk, dan wordt er wat gedaan met commentaar, en dat is altijd prettig. Dit ziet er goed uit hoor, hebt toch mooi overzicht zo?

Natuurlijk een (goedbedoelde) opmerking: let op je centrale massapunt, dit moet bij voorkeur echt 1 punt zijn naar het chassis toe. Als ik het op de foto's goed zie heb je de gnd op die printplaat verspreid. Je zou het zo kunnen laten zitten om te zien hoe het uitpakt, maar als er straks bromproblemen zijn zou dat iets zijn wat verdacht is.

Verder ga zo door, keep up the good work!
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

dank je wel voor de feedback, ja uiteraart volg ik die goedbedoelde raad op !
en de massa punten (per trap) zitten wel gesoldeerd op de printplaat, maar zijn wel met allemaal met een draadje verbonden naar het centrale sterpunt.
de 6,3 v is gevlochten en zit laag over de printplaat en wordt nog ontkoppeld met 10 nf.

ik had al begrepen dat brom het grooste drama is van buizenversterkers! en er al het een en ander over gelezen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15177
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Barry2001 »

Het mooiste is alle massadraden direkt naar het massapunt toe, maar wie weet gaat het goed, kun je later alsnog doen dus. Als de versterker straks helemaal naar de zin is kun je altijd nog de bedrading helemaal 'model' maken, maar je hebt nu al overzicht en kunt goed zien wat je gedaan hebt. Want die krengen doen het toch nooit in 1 keer helemaal goed, tenminste bij mij niet :lol: Grootste fout bij m'n eerste buizenversterker was het gebruik van krimpkous. Als je daar weer bij moet, en dat moest ik natuurlijk kun je alles er weer af gaan pulken. Als je dat wilt gebruiken pas doen als de versterker helemaal 100% is.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door TheoK »

Ziet er best wel netjes uit peter.
Voor een eerste zelfbouw helemaal niet verkeerd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door democles »

Voor een eerste keer zeker niet slecht :goedzo:

Dat wat Barry zegt over dat ster aard punt kun je je beter gelijk aan houden,scheelt meestal een hoop brom,en voor evt.latere projecten........... :wink:
Bijlagen
steraarde.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

Het is beter om alle AC voerende bedrading in elkaar te twisten. (en wel een beetje strak...)
Zoals democles hierboven ook heeft gedaan.
Plaats reactie