Ik heb daar een Peak Atlas tester voorray5150 schreef:Weet iemand ook een manier om BDX 66 en 67 Darlington transistoren door te meten ?
Ik heb nog een set liggen en overweeg om nog zo'n versterker te bouwen...
Rebuild van de Elektuur "100 Watter"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Rebuild van de Elektuur "100 Watter"
En de "Hard voor weinig" dan?ray5150 schreef:Weet iemand ook een manier om BDX 66 en 67 Darlington transistoren door te meten ?
Iets heel anders kan ook. Misschien niet "helemaal" in je straatje, maar wel leuk om te proberen. (zie bijlage)
- Bijlagen
-
- pwm vegfok philips UM10155_1.pdf
- (111.17 KiB) 115 keer gedownload
Nooit van gehoord, Patrick. wat moet ik me daarbij voorstellen ?meanman64 schreef:Ik heb daar een Peak Atlas tester voorray5150 schreef:Weet iemand ook een manier om BDX 66 en 67 Darlington transistoren door te meten ?
Die gaat in principe door, vrijwel alle spullen ervoor zijn in huis, maar ik wil eerst een aantal lopende dingen afwerken voor dat ik met iets "nieuws" begin.SuperR schreef:En de "Hard voor weinig" dan?
Op zich mooi, maar ik wil voor dat project bij het principe van de LM49830 en de IRFP240 blijven. (zie ook antwoord boven.)SuperR schreef:Iets heel anders kan ook. Misschien niet "helemaal" in je straatje, maar wel leuk om te proberen. (zie bijlage)
Zo te zien kan ik weer van voren af aan beginnen :
Plan de Campagne :
Nieuwe pcb's, montage eindtorren direct op de koelplaat, apart koelblok per kanaal,
hergebruik van zoveel mogelijk onderdelen, montage in een houten 19 Inch 2 HE (3HE kan ook, maar liever niet.) kast.
Verscheidene trafo's, grote elko's, en dat soort zaken zijn op voorraad.
Begroting : minder dan 20 euro...
(printjes, kleine elko's, weerstandjes, klein grut.)
Plan de Campagne :
Nieuwe pcb's, montage eindtorren direct op de koelplaat, apart koelblok per kanaal,
hergebruik van zoveel mogelijk onderdelen, montage in een houten 19 Inch 2 HE (3HE kan ook, maar liever niet.) kast.
Verscheidene trafo's, grote elko's, en dat soort zaken zijn op voorraad.
Begroting : minder dan 20 euro...
Ach gut,'t feestje niet overleefd ?
Niet zo moeilijk doen.Herstellen,koelblok doorzagen,de hele zooi in een kast.Zie je 'r niks meer van
Anne
Niet zo moeilijk doen.Herstellen,koelblok doorzagen,de hele zooi in een kast.Zie je 'r niks meer van
Anne
De avatar van Anne bracht me eindelijk op het spoor : het is de grote smurf!:
Dus Ray : wat de grote smurf smurft is eigenlijk altijd smurf!
groet,
Aat
groet,
Aat
Zeg, zal 't gaan ja
Eindelijk die rooie mutsen kwijt en dan dit weer
Een smurf is blauw,'twas niet erg warm toen maar IK ben toch niet blauw
Anne
Een smurf is blauw,'twas niet erg warm toen maar IK ben toch niet blauw
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zolang jij dit in je toetje doet:Ah!buis schreef:Zeg, zal 't gaan jaEindelijk die rooie mutsen kwijt en dan dit weer
![]()
Een smurf is blauw,'twas niet erg warm toen maar IK ben toch niet blauw![]()
Anne
Ben je Grote Smurf.........
Denk eraan om de c'tjes van 560pF mee te verhuizen!ray5150 schreef:montage eindtorren direct op de koelplaat,
Ga me heel waarschijnlijk de opvolger DCA75 aanschaffenBertje schreef:
De begroting kan een stuk naar beneden worden bijgesteld, ben met de stukslijst langs mijn vakkendoosjes gegaan...
Ik hoef nu alleen nog maar 2 Zeners bij te bestellen...

Ik hoef nu alleen nog maar 2 Zeners bij te bestellen...
Enkele foto's van het ontledingsproces.
De 9 watters, en de condensatoren worden hergebruikt, de blauwe instelpotjes zijn helaas gesneuveld bij het demonteren.
De 9 watters, en de condensatoren worden hergebruikt, de blauwe instelpotjes zijn helaas gesneuveld bij het demonteren.
Wat is er eigenlijk gebeurd ? Lijkt wel of er een stofzuigerzak over de printen is leeggeschud
.
Zo te zien zitten de zeners er nog ongeschonden op,waarom nieuwe ?
Dat die potmeters er niet heel afwillen,dat heb je met die kunststof dingen,de pootjes smelten er zo uit.
Anne
Zo te zien zitten de zeners er nog ongeschonden op,waarom nieuwe ?
Dat die potmeters er niet heel afwillen,dat heb je met die kunststof dingen,de pootjes smelten er zo uit.
Anne
Ik heb het nog even uitgerekend, Mijn dochter is ondertussen bijna 21, en dat ik ze gebouwd heb is iets van 4 of 5 jaar eerder geweest, veel gebruikt zijn ze dan wel niet maar de condensators zijn dus wel ongeveer 25 jaar oud.
Maar goed is dan wel ook niet zo heel oud.
Blij dat je gelijk zo enthousiast begonnen bent, zo is het niet erg om iets weg te doen, Mijn vrouw ook helemaal blij dat er eens iets weg ging inplaats van bijkwam.
Gr Blokker
Maar goed is dan wel ook niet zo heel oud.
Blij dat je gelijk zo enthousiast begonnen bent, zo is het niet erg om iets weg te doen, Mijn vrouw ook helemaal blij dat er eens iets weg ging inplaats van bijkwam.
Gr Blokker
Om het voor Anne wat duidelijker te maken, ik heb hem dus gehad van Blokker1.
Afgelopen zaterdag opgehaald in Utrecht.
Die grijze MKT's zijn behoorlijk goed, veel gebruikt in apparatuur uit de jaren '80. zal ze voor de grap eens nameten.
Hergebruik van halfgeleiders ben ik altijd wat terughoudend mee, altijd kans dat er door desolderen / solderen wat sneuvelt.
De kosten daarvoor zijn dusdanig minimaal dat vervangen beter en makkelijker is.(dubbeltje per stuk)
De BDX'en worden natuurlijk wel opnieuw gebruikt.
Afgelopen zaterdag opgehaald in Utrecht.
Die grijze MKT's zijn behoorlijk goed, veel gebruikt in apparatuur uit de jaren '80. zal ze voor de grap eens nameten.
Hergebruik van halfgeleiders ben ik altijd wat terughoudend mee, altijd kans dat er door desolderen / solderen wat sneuvelt.
De kosten daarvoor zijn dusdanig minimaal dat vervangen beter en makkelijker is.(dubbeltje per stuk)
De BDX'en worden natuurlijk wel opnieuw gebruikt.
En ik maar denken dat je 100W-er van een wild feest zo was teruggekomenray5150 schreef:Om het voor Anne wat duidelijker te maken, ik heb hem dus gehad van Blokker1.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zal wel een grotfeest zijn!Ah!buis schreef:En ik maar denken dat je 100W-er van een wild feest zo was teruggekomenray5150 schreef:Om het voor Anne wat duidelijker te maken, ik heb hem dus gehad van Blokker1.![]()
![]()
Anne
Nieuwe lay-out gemaakt voor gebruik met bovenstaand koelblok, uitgangspunt was om het zo compact mogelijk te houden.
dit in verband met het inbouwen in een bestaande kast.
printje word 8.5 x 8.5 centimeter, en kan onder het koelblok bevestigd worden.
dit in verband met het inbouwen in een bestaande kast.
printje word 8.5 x 8.5 centimeter, en kan onder het koelblok bevestigd worden.
Zag net dat je nog niet is verteld hoe die BDX-en kunt nazien
Kan met een ohm-meter,redelijk betrouwbaar.Gewoon nazien of de diode-richtingen wel sperren en of de verbindingen die er moeten ook zijn.
Anne
Kan met een ohm-meter,redelijk betrouwbaar.Gewoon nazien of de diode-richtingen wel sperren en of de verbindingen die er moeten ook zijn.
Anne
Nah, valt wel mee, denk dat er hier niet veel mensen zijn die voor rond de 10 euro een discrete 2-kanaals versterker in elkaar kunnen schroeven.Shadow schreef:En overboord gaat het budget!
Dank voor de tip, ik zal het eens uitproberen.Ah!buis schreef:Zag net dat je nog niet is verteld hoe die BDX-en kunt nazien![]()
Ah die heb ik gebouwd in 80er jaren. in 2012 opnieuw in andere kast. En draait in 2018 nog steeds als een zonnetje!
Ah die heb ik gebouwd in 80er jaren. in 2012 opnieuw in andere kast. En draait in 2018 nog steeds als een zonnetje!