FAST met meerdere full range speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

marcus
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 22:20
Locatie: Assebroek ( Brugge)

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door marcus »

Henkjan ,
ik heb het net ook ontvangen van Jeroen.

Bedankt mannen.

Ik heb alle componenten liggen, uitgez. 1.2mH maar met een beetje serie en parallel schakelen kom ik wel in de buurt.
Wordt vervolgd.
marcus
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 22:20
Locatie: Assebroek ( Brugge)

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door marcus »

...ongelooflijk wat zo'n kleine ingreep kan doen.
Ik deel volledig de ervaring van R.Ladage; de schelle klank is volledig weg.(bedankt Jeroen!)
Ik heb ondertussen een tweede alpair toegevoegd (in serie= 10 ohm) om een beter match te bekomen met het toevoegen van een woofer van 8 ohm.

Ik dacht eerst dat ik het correctie netwerkje zou moeten herberekenen ifv het verdubbelen van de impedantie, maar dit heeft geen invloed op de frequentie.
Terwijl bij een LC filter de aangesloten impedantie wel een grote rol speelt....weer bijgeleerd.
De weerstand heb ik wel verdubbeld om eenzelfde demping te bekomen.

Hoe moet het nu verder...nog wat luisteren , geschikte woofer zoeken , ...even wat tijd geven.
Wordt vervolgd.
marcus
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 22:20
Locatie: Assebroek ( Brugge)

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door marcus »

...mijn vrouw zegt dat ik maar aan één ding denk; boxen...ik vrees dat het nog waar is ook...maar is dit verkeerd???

Ondertussen Boxsim aangesproken; als woofer heb ik CSS Trio8 genomen (niet toevallig ook gebruikt in de FAST Nescio van Henkjan)
Ik heb voor de CSS een BR gekozen van 27 l en de Alpair's elk in een GB van 6 l.
De filter is nog zeer minimalistisch.....ik denk dat luisteren en meten zal moeten uitwijzen hoe het verder moet.
alpair css.png
alpair css filter.png
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door avdboom »

Heeft ze dan liever dat je de hele dag alleen aan sex denkt?? :lol: :mrgreen: :rofl:

Anyway, ik volg je ontwikkelingen. Het begint ergens op te lijken zo, ik ben benieuwd hoe je verder gaat O:)
marcus
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 22:20
Locatie: Assebroek ( Brugge)

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door marcus »

SEX... Seriefilter Equaliser X-over? of bedoel je iets anders?

Ik heb nog een theoretisch vraagje:
Een woofer geeft bijvoorbeeld geluid weer vanaf 100Hz , maar wat gebeurt er met de toegevoerde energie onder die 100Hz?
Wordt die energie dan misschien omgezet in warmte in de spreekspoel?

Gisteravond nog wat uitgetest en een oude Peerless HDS182 toegevoegd , ik probeer spoedig wat plaatjes toe te voegen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door markbakk »

Die wordt natuurlijk altijd omgezet in warmte, het rendement van dynamische luidsprekers is akelig laag... Onder Fc heb je te maken met het effect dat het systeem niet meer resoneert en het akoestisch rendement met dalende frequentie afneemt. Bij een gesloten speaker krijg je dan een 2e orde afval.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
Die wordt natuurlijk altijd omgezet in warmte, het rendement van dynamische luidsprekers is akelig laag... Onder Fc heb je te maken met het effect dat het systeem niet meer resoneert en het akoestisch rendement met dalende frequentie afneemt. Bij een gesloten speaker krijg je dan een 2e orde afval.
Het is meestal eerst de cone excursion die kritisch wordt en de xmax (en x-damage) snel bereikt wordt.
Boven ruwweg 2xfs heb je daar geen last meer van en is het vermogen die bepalende factor wordt.

(hierbij neem ik vervorming niet mee)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door rikpost »

richard schreef:
richard schreef:
... ik heb geen meervoudige persoonlijkheidsstoornis.
Ik ook niet.
richard schreef:
marcus schreef:
ik weet niet of er nog veel deze topic volgen ...
Ja hoor, maar ik weet niet of ik met veel ben; ik heb geen meervoudige persoonlijkheidsstoornis.
:rofl:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door avdboom »

marcus schreef:
...mijn vrouw zegt dat ik maar aan één ding denk; boxen...ik vrees dat het nog waar is ook...maar is dit verkeerd???
marcus schreef:
SEX... Seriefilter Equaliser X-over? of bedoel je iets anders?
Ik denk ook dat ze gelijk heeft... :lol: :rofl:
marcus
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 22:20
Locatie: Assebroek ( Brugge)

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door marcus »

hier de resultaten van de recentste testopstelling ;
tweeter Scanspeak D2905
Markaudio Alpair 7.3 2stuks in BR behuizing 24 l
Peerless HDS182 in BR behuizing 14 l
foto ssalp pee.JPG
filter ss alpair peerles.png
curve ss alp pee.jpg
opmerking ; bij het meten van de curve heb de condensator van 57 uF (bij de HDS) weggelaten, gaf een beter resultaat.

Hoe klinkt het...ik ben redelijk onder de indruk, toch zeker als je de totale grootte van de box ziet .
Hij gaat misschien niet sub-laag maar toch stevig tot 50Hz en klinkt toch wel echt goed.

Dat de woofer ver mee loopt met de full range (en de daardoor voorspelde faseproblemen) lijken mij best mee te vallen.
Misschien ga ik wel voor deze samenstelling....
marcus
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 22:20
Locatie: Assebroek ( Brugge)

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door marcus »

hoi hoi
er is al wat luistertijd over gegaan en ik zou graag de bass iets strakker krijgen.
De poort vd Alpair behuizing heb ik afgedicht.
De HDS182 zit in een iets te krappe behuizing : 12 l (zou 14 l moeten zijn voor een SBB afstemming) met een poortje van 47mm diameter en een lengte van 5.5 cm.
Ik heb de poort al verlengt tot 12 cm....maar het resultaat blijft dezelfde.
De kast is lichtjes gedempt.
Vraagje; hoe krijg ik een strakkere bass uit die HDS (..of is het die 2 l die mij de das om doet?)?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: FAST met meerdere full range speakers

Bericht door bas focal m180 »

marcus schreef:
Vraagje; hoe krijg ik een strakkere bass uit die HDS (..of is het die 2 l die mij de das om doet?)?
Meestal grijpt men naar een gesloten behuizing voor een ''strakkere bass'' , al eens even geprobeert hoe dat klinkt met de poort dicht ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”