FAST met meerdere full range speakers
Moderator: Beheerdersteam
Re: FAST met meerdere full range speakers
Henkjan ,
ik heb het net ook ontvangen van Jeroen.
Bedankt mannen.
Ik heb alle componenten liggen, uitgez. 1.2mH maar met een beetje serie en parallel schakelen kom ik wel in de buurt.
Wordt vervolgd.
ik heb het net ook ontvangen van Jeroen.
Bedankt mannen.
Ik heb alle componenten liggen, uitgez. 1.2mH maar met een beetje serie en parallel schakelen kom ik wel in de buurt.
Wordt vervolgd.
Re: FAST met meerdere full range speakers
...ongelooflijk wat zo'n kleine ingreep kan doen.
Ik deel volledig de ervaring van R.Ladage; de schelle klank is volledig weg.(bedankt Jeroen!)
Ik heb ondertussen een tweede alpair toegevoegd (in serie= 10 ohm) om een beter match te bekomen met het toevoegen van een woofer van 8 ohm.
Ik dacht eerst dat ik het correctie netwerkje zou moeten herberekenen ifv het verdubbelen van de impedantie, maar dit heeft geen invloed op de frequentie.
Terwijl bij een LC filter de aangesloten impedantie wel een grote rol speelt....weer bijgeleerd.
De weerstand heb ik wel verdubbeld om eenzelfde demping te bekomen.
Hoe moet het nu verder...nog wat luisteren , geschikte woofer zoeken , ...even wat tijd geven.
Wordt vervolgd.
Ik deel volledig de ervaring van R.Ladage; de schelle klank is volledig weg.(bedankt Jeroen!)
Ik heb ondertussen een tweede alpair toegevoegd (in serie= 10 ohm) om een beter match te bekomen met het toevoegen van een woofer van 8 ohm.
Ik dacht eerst dat ik het correctie netwerkje zou moeten herberekenen ifv het verdubbelen van de impedantie, maar dit heeft geen invloed op de frequentie.
Terwijl bij een LC filter de aangesloten impedantie wel een grote rol speelt....weer bijgeleerd.
De weerstand heb ik wel verdubbeld om eenzelfde demping te bekomen.
Hoe moet het nu verder...nog wat luisteren , geschikte woofer zoeken , ...even wat tijd geven.
Wordt vervolgd.
Re: FAST met meerdere full range speakers
...mijn vrouw zegt dat ik maar aan één ding denk; boxen...ik vrees dat het nog waar is ook...maar is dit verkeerd???
Ondertussen Boxsim aangesproken; als woofer heb ik CSS Trio8 genomen (niet toevallig ook gebruikt in de FAST Nescio van Henkjan)
Ik heb voor de CSS een BR gekozen van 27 l en de Alpair's elk in een GB van 6 l.
De filter is nog zeer minimalistisch.....ik denk dat luisteren en meten zal moeten uitwijzen hoe het verder moet.
Ondertussen Boxsim aangesproken; als woofer heb ik CSS Trio8 genomen (niet toevallig ook gebruikt in de FAST Nescio van Henkjan)
Ik heb voor de CSS een BR gekozen van 27 l en de Alpair's elk in een GB van 6 l.
De filter is nog zeer minimalistisch.....ik denk dat luisteren en meten zal moeten uitwijzen hoe het verder moet.
Re: FAST met meerdere full range speakers
Heeft ze dan liever dat je de hele dag alleen aan sex denkt??
Anyway, ik volg je ontwikkelingen. Het begint ergens op te lijken zo, ik ben benieuwd hoe je verder gaat
Anyway, ik volg je ontwikkelingen. Het begint ergens op te lijken zo, ik ben benieuwd hoe je verder gaat
Re: FAST met meerdere full range speakers
SEX... Seriefilter Equaliser X-over? of bedoel je iets anders?
Ik heb nog een theoretisch vraagje:
Een woofer geeft bijvoorbeeld geluid weer vanaf 100Hz , maar wat gebeurt er met de toegevoerde energie onder die 100Hz?
Wordt die energie dan misschien omgezet in warmte in de spreekspoel?
Gisteravond nog wat uitgetest en een oude Peerless HDS182 toegevoegd , ik probeer spoedig wat plaatjes toe te voegen.
Ik heb nog een theoretisch vraagje:
Een woofer geeft bijvoorbeeld geluid weer vanaf 100Hz , maar wat gebeurt er met de toegevoerde energie onder die 100Hz?
Wordt die energie dan misschien omgezet in warmte in de spreekspoel?
Gisteravond nog wat uitgetest en een oude Peerless HDS182 toegevoegd , ik probeer spoedig wat plaatjes toe te voegen.
Re: FAST met meerdere full range speakers
Die wordt natuurlijk altijd omgezet in warmte, het rendement van dynamische luidsprekers is akelig laag... Onder Fc heb je te maken met het effect dat het systeem niet meer resoneert en het akoestisch rendement met dalende frequentie afneemt. Bij een gesloten speaker krijg je dan een 2e orde afval.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: FAST met meerdere full range speakers
Het is meestal eerst de cone excursion die kritisch wordt en de xmax (en x-damage) snel bereikt wordt.markbakk schreef:Die wordt natuurlijk altijd omgezet in warmte, het rendement van dynamische luidsprekers is akelig laag... Onder Fc heb je te maken met het effect dat het systeem niet meer resoneert en het akoestisch rendement met dalende frequentie afneemt. Bij een gesloten speaker krijg je dan een 2e orde afval.
Boven ruwweg 2xfs heb je daar geen last meer van en is het vermogen die bepalende factor wordt.
(hierbij neem ik vervorming niet mee)
Re: FAST met meerdere full range speakers
richard schreef:Ik ook niet.richard schreef:... ik heb geen meervoudige persoonlijkheidsstoornis.
richard schreef:Ja hoor, maar ik weet niet of ik met veel ben; ik heb geen meervoudige persoonlijkheidsstoornis.marcus schreef:ik weet niet of er nog veel deze topic volgen ...
Re: FAST met meerdere full range speakers
marcus schreef:...mijn vrouw zegt dat ik maar aan één ding denk; boxen...ik vrees dat het nog waar is ook...maar is dit verkeerd???
Ik denk ook dat ze gelijk heeft...marcus schreef:SEX... Seriefilter Equaliser X-over? of bedoel je iets anders?
Re: FAST met meerdere full range speakers
hier de resultaten van de recentste testopstelling ;
tweeter Scanspeak D2905
Markaudio Alpair 7.3 2stuks in BR behuizing 24 l
Peerless HDS182 in BR behuizing 14 l
opmerking ; bij het meten van de curve heb de condensator van 57 uF (bij de HDS) weggelaten, gaf een beter resultaat.
Hoe klinkt het...ik ben redelijk onder de indruk, toch zeker als je de totale grootte van de box ziet .
Hij gaat misschien niet sub-laag maar toch stevig tot 50Hz en klinkt toch wel echt goed.
Dat de woofer ver mee loopt met de full range (en de daardoor voorspelde faseproblemen) lijken mij best mee te vallen.
Misschien ga ik wel voor deze samenstelling....
tweeter Scanspeak D2905
Markaudio Alpair 7.3 2stuks in BR behuizing 24 l
Peerless HDS182 in BR behuizing 14 l
opmerking ; bij het meten van de curve heb de condensator van 57 uF (bij de HDS) weggelaten, gaf een beter resultaat.
Hoe klinkt het...ik ben redelijk onder de indruk, toch zeker als je de totale grootte van de box ziet .
Hij gaat misschien niet sub-laag maar toch stevig tot 50Hz en klinkt toch wel echt goed.
Dat de woofer ver mee loopt met de full range (en de daardoor voorspelde faseproblemen) lijken mij best mee te vallen.
Misschien ga ik wel voor deze samenstelling....
Re: FAST met meerdere full range speakers
hoi hoi
er is al wat luistertijd over gegaan en ik zou graag de bass iets strakker krijgen.
De poort vd Alpair behuizing heb ik afgedicht.
De HDS182 zit in een iets te krappe behuizing : 12 l (zou 14 l moeten zijn voor een SBB afstemming) met een poortje van 47mm diameter en een lengte van 5.5 cm.
Ik heb de poort al verlengt tot 12 cm....maar het resultaat blijft dezelfde.
De kast is lichtjes gedempt.
Vraagje; hoe krijg ik een strakkere bass uit die HDS (..of is het die 2 l die mij de das om doet?)?
er is al wat luistertijd over gegaan en ik zou graag de bass iets strakker krijgen.
De poort vd Alpair behuizing heb ik afgedicht.
De HDS182 zit in een iets te krappe behuizing : 12 l (zou 14 l moeten zijn voor een SBB afstemming) met een poortje van 47mm diameter en een lengte van 5.5 cm.
Ik heb de poort al verlengt tot 12 cm....maar het resultaat blijft dezelfde.
De kast is lichtjes gedempt.
Vraagje; hoe krijg ik een strakkere bass uit die HDS (..of is het die 2 l die mij de das om doet?)?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: FAST met meerdere full range speakers
Meestal grijpt men naar een gesloten behuizing voor een ''strakkere bass'' , al eens even geprobeert hoe dat klinkt met de poort dicht ?marcus schreef:Vraagje; hoe krijg ik een strakkere bass uit die HDS (..of is het die 2 l die mij de das om doet?)?
