Hard, voor weinig.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Er zit nog een geel draadje tussen C2 en C4 :o .Je hebt de eenpunts massa gelaten voor een massavlak,als dat maar goed gaat 8-[ .Met die borrels binnen is zo'n punt misschien wel te klein :( .
Wat bevalt er niet aan mijn eenzijdig ontwerp ? De eenzijdigheid zeker :shock: :lol: .
Anne
"Work in Progress", Anne, vergeet dat niet. :wink:
Ik zit nu in het stadium van optimaliseren. zo zag ik dat de spacing tussen sporen en GND op de onderste layer (blauw) wel errug krap was.
Gezien het feit dat daar een Volt of 80, 90 door gaat lopen leek het me wel verstandig om die wat ruimer te houden.
Vervolgens vallen er dan weer wat gaten, en raakte de groundplane onderbroken.

Je ontwerpje is op zich wel vrij netjes, maar ik wilde graag een wat meer optisch symmetrische layout.
het voordeel van dubbelzijdig in dit geval is dat ik de twee verschillende massa's netjes gescheiden kan houden,
1 boven, en 1 onder.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Ohh,het oog wil ook wat :roll: ,wordt zeker ook een doorkijk kast :o :lol:
Nog wat,met de twee warmtemakers aan de zijkanten en de voel-transistor er dwars op,hoe had je je die warmtekoppeling gedacht :? .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Nou. gewoon plat op een koelblok, net als jij had getekend.
Ik had alleen geen zin om er platte symbolen bij te gaan zoeken.
Geen idee ook of die Chinezen ontwerpen accepteren waarbij componenten buiten de outline vallen.


Ik heb deze als voorbeeld gebruikt :
IMGP2882.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

De transistors dus plat op een koel opp.onder de print :o .Ze staan vertikaal getekend,dacht al hij heeft een U-vormig koelelement O:) .
Als je denkt dat het niet goed komt met de transistors buiten boord,gooi ze eraf :-s .
En vervang ze met doorgemetaliseerde (via's) gaten op die plaats :wink: .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Barry2001 »

Die chinezen kijken niet naar je assembly drawing Ray, het is zelfs niet gebruikelijk die mee te sturen. Ze kijken naar koper, soldeermasker, en de gaten. Maw, lekker er buiten laten hangen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

Ow en diezelfde Chinezen volgen je Gerber files braaf. Maar goed ook.

Mijn tips;
Controleer/meet de drill diameter die je nodig hebt voor je steefverbindingen/fastons
Idem voor de LME. Die zijn denk ik wat te klein
Bevestigingsogen in de hoekpunten, 3.2 mm oid
Meet je pendiameter van de heatsink voor je voor de LME in gedachte hebt
Meet de vereiste drill diameter voor je "vermogen" weerstanden.

Het is erg vervelend als je een maagdelijke print binnen krijgen waar je vervolgens nog aan moet gaan sleutelen/boren/slijpen
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Goeie tips. ik zal dat mettertijd voor het bestellen nog even nalopen.
Ik begrijp dat je zelf in het verleden ook al tegen deze problemen was aangelopen, Robert ?

Wat me er trouwens aan doet denken dat ik ook nog eens bij Farnell oid op zoek naar een koelblok voor dat IC.
Die kom je niet dagelijks tegen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Goeie tips. ik zal dat mettertijd voor het bestellen nog even nalopen.
Ik begrijp dat je zelf in het verleden ook al tegen deze problemen was aangelopen, Robert ?

Wat me er trouwens aan doet denken dat ik ook nog eens bij Farnell oid op zoek naar een koelblok voor dat IC.
Die kom je niet dagelijks tegen.
Gelukkig niet, maar als ik uit voorzorg een 1.5mm gat op een faston-connector leg en bij aankomst er achter kom dat het nét past, knoop je dat in je oren. Hoe vaak heb jij met 0.8 mm geboord voor een printkroonsteentje en dat gat later 1 of 1.2 moeten maken? :). Een schuifmaatje gebruiken kan je veel "ellende" besparen.

Wat betreft je heatsink kun je misschien ook een variant nemen met een clipje om hem tegen het metaal te duwen. Die zijn er ook in alle soorten en maten.
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door blokker1 »

Hoi.
Nu ik wat meer tijd heb lees ik ook weer wat meer op de electronika forums, en ik kwam op een engels talig forum dit tegen
tda7293 + power transistors amp. en door jou hard, voor weinig moest ik daar aan denken.

Als je dit ingeeft bij google vind je het wel.

Mooi klein printje van te maken, en het schijnt goed te werken.

De eindtransistors heb ik laats 10 paar van bestelt om een versterker te repareren, daar wil ik je er wel 4 van opsturen als je deze zou willen bouwen.
Gr Blokker
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Heel aardig van je, maar ik heb vrijwel alles al in huis om een LME49830/IRFP240/IRFP9240 combi te bouwen.
(dat wil zeggen, op wat weerstanden en condensatoren na.)

Trouwens, een paar maanden geleden hebben ze bij Elektuur een versterker uitgebracht die heel veel hierop lijkt :
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 8383.lynkx
D'r zit alleen wat meer tierelantijnen om heen gebouwd.
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door blokker1 »

Ray5150, als jou profiel klopt zit je lekker dicht bij radio twente, en dan schiet me te binnen dat ik in de schuur nog half gebouwde printen heb liggen voor de electuur 100 watter. Ooit gekocht bij die zaak om de hoek van radio twente die er niet meer is. Zijn denk ik 4 setjes en ik heb er geen plannen voor (in ieder geval niet voor alle 4)dus daar mag je ook wel een setje van hebben als je wil.
Weet niet of je ooit in de buurt van utrecht komt? dan mag je ze zo ophalen.
Gr Blokker
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Om de hoek bij Radio Twenthe, ja, die weet ik nog wel. dat was in de Wagenstraat.
Tegenover de Jazz-platenwinkel, en de banketbakker.

De Elektuur 100 heb ik ook weleens gebouwd. leuk ding. zit lekker simpel in elkaar.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=14463

Als je er echt vanaf wil, waarom niet ? ik vind er wel weer een toepassing voor... :wink:

Als alles goed gaat kom ik komende zaterdagochtend min of meer langs Utrecht.
Schikt dat ? stuur anders even een PB met je gegevens, dan kunnen we wat afspreken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

hatsjoe ! even het virtuele stof wegblazen...

Ik kwam op internet dit tegen :
http://buildaudioamps.com/project-41/
Project41_Schematic.pdf
(25.06 KiB) 77 keer gedownload
Project41_BOM (1).pdf
(41.79 KiB) 205 keer gedownload
Ik denk er sterk over om dit te bouwen.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. opmerkingen en discussie zijn welkom.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Rudy »

Op zich zijn dat prima dingen, alleen die LME49810/811/830 zijn niet meer in productie en ondertussen slecht verkrijgbaar. En naar vervangen toe een ramp in de toekomst.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad waar, maar Ik heb 4 stuks van de LME49830 in huis. en er niets mee doen is ook zonde.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
hatsjoe ! even het virtuele stof wegblazen...

Ik denk er sterk over om dit te bouwen.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. opmerkingen en discussie zijn welkom.
Is toch 't zelfde ? :o
Twee condensatortjes erbij (C1,C4) ,een R//L aan de uitgang en twee overbodige diodes (D2,D3 zitten al in de fet's), dat is alles.
Nou ja, fet's verdubbeld, kun je ook wat sterkere nemen.
Weinig boeiend na de vorige :(
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
hatsjoe ! even het virtuele stof wegblazen...

Ik denk er sterk over om dit te bouwen.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. opmerkingen en discussie zijn welkom.
Is toch 't zelfde ? :o
Twee condensatortjes erbij (C1,C4) ,een R//L aan de uitgang en twee overbodige diodes (D2,D3 zitten al in de fet's), dat is alles.
Nou ja, fet's verdubbeld, kun je ook wat sterkere nemen.
Weinig boeiend na de vorige :(
Anne
Deze schakeling is inderdaad grotendeels hetzelfde. het ging mij erom dat deze schakeling is opgebouwd op een enkelzijdige print, en goed presteerde op de testbank, zoals in het artikel is beschreven.
Ik zal eerst een het schema in Eagle zetten met dezelfde nummering, en dan eens kijken of ik die layout kan klonen. daarna zien we wel verder. :relax:

Wat bedoel je precies met sterkere Fet's, andere types pakken ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Deze schakeling is inderdaad grotendeels hetzelfde. het ging mij erom dat deze schakeling is opgebouwd op een enkelzijdige print, en goed presteerde op de testbank, zoals in het artikel is beschreven.
Ik zal eerst een het schema in Eagle zetten met dezelfde nummering, en dan eens kijken of ik die layout kan klonen. daarna zien we wel verder. :relax:
Kun je toch gewoon het ouwe schema (een beetje) bijwerken? :D
Wat bedoel je precies met sterkere Fet's, andere types pakken ?
Er zitten nu twee fet's parallel = één fet wat sterker :wink:
Klein voordeel, warmtespreiding.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Kun je toch gewoon het ouwe schema (een beetje) bijwerken? :D
Daar komt het in de praktijk wel op neer, ja.
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Wat bedoel je precies met sterkere Fet's, andere types pakken ?
Er zitten nu twee fet's parallel = één fet wat sterker :wink:
Klein voordeel, warmtespreiding.
Dit moet je toch even iets nader uitleggen, je bedoelt dat ene fet meer vermogen verwerkt dan de ander ? moet er dan gematcht worden ?
Sorry, maar ik kan je niet helemaal volgen in deze.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Kun je toch gewoon het ouwe schema (een beetje) bijwerken? :D
Daar komt het in de praktijk wel op neer, ja.
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Wat bedoel je precies met sterkere Fet's, andere types pakken ?
Er zitten nu twee fet's parallel = één fet wat sterker :wink:
Klein voordeel, warmtespreiding.
Dit moet je toch even iets nader uitleggen, je bedoelt dat ene fet meer vermogen verwerkt dan de ander ? moet er dan gematcht worden ?
Sorry, maar ik kan je niet helemaal volgen in deze.
Is simpel, één fet trekt naar + met bijv max 4A ander naar de - ook 4A.Nu wil je de versterker zwaarder belasten (bijv 6A nodig voor meer vermogen),door hogere voeding of kleinere LSweerstand, kom je met 4A niet toe.
Zet er twee fet's in die meer kunnen of verdeel de stroom over twee extra fet's, twee naar + en twee naar -.
De oplossing met vier fet's geeft een tweemaal groter kontaktopp. fet-koeler, mooi meegenomen.
De verschillen worden (deels) opgevangen door elk een "source" weerstand, maar liefst niet te grote verschillen (vooral de twee die parallel staan).
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ah, nu snap ik je wat beter. hoe meer paren fet's, hoe meer de belasting verdeeld is over de aparte fet's.
De ontwerper van genoemde site heeft ook een versie gemaakt met 5 paren Fet's, een paar daarvan word als driver gebruikt en 4 paren als eindtrap, de rest is het zelfde : http://buildaudioamps.com/project-42/
Project42_ Schematic.pdf
(30.23 KiB) 40 keer gedownload
Project42_BOM.pdf
(43.34 KiB) 156 keer gedownload
Maar dat gaat dan weer wat te groot, te fors en te prijzig worden ben ik bang.

Wat is eigenlijk het veronderstelde nut van die 2 extra diodes in de eindtrap ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Wat is eigenlijk het veronderstelde nut van die 2 extra diodes in de eindtrap ?
Een luidspreker heeft ook een induktieve kant en wil, net als een relais, niet stoppen met stroom. Krijg je piekspanningen die boven (onder) de voedingsspanning kunnen komen.De diodes gaan dan geleiden, kan de spanning niet hoger.En laad de voedingselco's ook nog bij :D .
Alleen zo'n diode zit al in (bijna) elke fet, als je die omgekeerd aansluit geleidt die.
Anne
Bijlagen
M-fet.jpg
M-fet.jpg (13.54 KiB) 397 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Okee, dan laat ik die 2 diodes er vooralsnog uit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ik ben voornemens om deze layout naar China te sturen. heb al een account aangemaakt bij Elecrow. Hun DRC rules geven geen problemen aan.
Iemand hier nog iets op aan te merken ?
2017-06-27 (1).png
2017-06-27.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Barry2001 »

Het is niet gebruikelijk component waarde in silk op een bord te zetten, maar als je dat wilt kan het wel natuurlijk. 100nF, worden gebruikt om een voedingspunt te ontkoppelen van AC rotzooi. 100nF is al aardig HF, deze kun je het best dicht bij het te ontkoppelen punt zetten, ik zie ze bij jou over het bord verspreid.

Ik ken Elecrow niet, hoe bied je het design aan, ga je Gerbers maken, of kunnen ze direkt Eagle inlezen? Als je Gerbers gaat maken, een hele belangrijke, check eerst je Gerbers in een viewer, die zijn er freeware. Al vaak mis zien gaan, je kunt maar zo in je Layout tool een laag uit hebben staan die wel in je Gerbers zit. DRC bij dit soort aanbieders kun je niet blind op varen hoor, zegt eigenlijk niet zo veel.
Plaats reactie