Vraagje.
Wanneer ik een speaker meet in een dode ruimte ,dan meet ik de energie die niet door de baffle gereflecteert word niet mee.
Omdat deze geabsorbeerd word.
Waar of niet waar
Moderator: Beheerdersteam
Daar zie ook nou niet echt de noodzaak van in, tenminste als je met realistisch geluidsniveau bedoelt het niveau wat tijdens eens live concert heerst. Zit ook meer in de smaak hoek en de manier waarop je muziek individueel beleeft. Kun je geen algemene uitspraak over doen.Koen K schreef:Daar kunnen jij en ik het over eens zijn, maar helaas zijn er genoeg reviewers die totaal geen waarde hechten aan het vermogen van een set om muziek op een enigszins realistisch geluidsniveau weer te geven, laat staan het goed te laten klinken.
Nou nee dat is precies wat ik bedoel .jeroen_d schreef:Ja, hoe beter de dode kamer hoe meer absorptie. Maar waarom vraag je dit, dat is toch de hele bedoeling van een dode kamer? Je moet haast wel wat anders bedoelen.
Ja maar naar mijn inziends dan wel in een ruimte die simultaan is aan een huiskamer .bert stoltenborg schreef:Een anechoische meting is representatief voor de luidspreker.
De speaker in een ruimte is een heel ander verhaal.
Maar als een speaker zich normaal gedraagt in een anechoische omgeving, weet je in ieder geval, als je het ding in een kamer pleurt en het klinkt beroerd, dat het niet direct aan de speaker ligt maar aan de ruimte.
Dus een speakermeting is best zinvol.
Jouw stem klinkt in iedere ruimte anders. Toch is hij zeer herkenbaar. Een luidspreker die jouw stem moet weergeven klinkt ook in elke ruimte anders. Toch moet het sterk lijken op jouw stem. Die luidsprekers waarmee dit topic begon doen dit niet. Voor de rest is het denk ik goed om het boek van Floyd E. Toole eens te lezen, hierin staat ontzettend veel over deze materie en het is goed leesbaar.rikpost schreef:Nou nee dat is precies wat ik bedoel .jeroen_d schreef:Ja, hoe beter de dode kamer hoe meer absorptie. Maar waarom vraag je dit, dat is toch de hele bedoeling van een dode kamer? Je moet haast wel wat anders bedoelen.
Is een meting in een dode kamer wel representatief voor de weergave in een huiskamer.
in een huiskamer komt een gedeelte van de energie die niet op de baffle reflecteert wel terug.
Ergo in een huiskamer krijg je toch een andere meting ,en daar is waar je luistert
Met "realistisch" bedoel ik niets meer dan dat je iets net zo luid afspeelt als het opgenomen is, en dan heb ik het dus over akoestische instrumenten. Een contrabasje kan bijvoorbeeld aardig tekeer gaan en ik denk niet dat veel luidsprekers dat kunnen reproduceren. Bij muziek die versterkt is valt er niet echt een niveau als "realistisch" aan te duiden. Wat de een of andere knakker in z'n hoofd heeft op het moment dat hij een slinger aan de volumeslider geeft is niet zo'n goede maatstafPjotr schreef:Daar zie ook nou niet echt de noodzaak van in, tenminste als je met realistisch geluidsniveau bedoelt het niveau wat tijdens eens live concert heerst. Zit ook meer in de smaak hoek en de manier waarop je muziek individueel beleeft. Kun je geen algemene uitspraak over doen.
Daarom is het ook belangrijk om geluidsreproductie en muziekbeleving uit elkaar te houden. Hoe een individu muziek beleeft interesseert mij in feite vrij weinig—het is wel interessant en bovendien kan het goede gespreksstof zijn, maar meer dan dat kun je er niet mee. Geluidsreproductie is daarentegen tamelijk objectief te beschouwen.Overigens is muziek veel meer dan een verzameling instrumenten die samen geluid produceren. Thuis luister je naar een reproductie daarvan en het verschilt heel erg individueel wat daarvoor nodig is om de muziek tot voldoening tot zijn recht te doen komen.
Ik heb het boek gevonden .jeroen_d schreef:Jouw stem klinkt in iedere ruimte anders. Toch is hij zeer herkenbaar. Een luidspreker die jouw stem moet weergeven klinkt ook in elke ruimte anders. Toch moet het sterk lijken op jouw stem. Die luidsprekers waarmee dit topic begon doen dit niet. Voor de rest is het denk ik goed om het boek van Floyd E. Toole eens te lezen, hierin staat ontzettend veel over deze materie en het is goed leesbaar.rikpost schreef:Nou nee dat is precies wat ik bedoel .jeroen_d schreef:Ja, hoe beter de dode kamer hoe meer absorptie. Maar waarom vraag je dit, dat is toch de hele bedoeling van een dode kamer? Je moet haast wel wat anders bedoelen.
Is een meting in een dode kamer wel representatief voor de weergave in een huiskamer.
in een huiskamer komt een gedeelte van de energie die niet op de baffle reflecteert wel terug.
Ergo in een huiskamer krijg je toch een andere meting ,en daar is waar je luistert
In een dode ruimte kun je heel goed meten hoe het geluid recht voor en rondom de luidspreker wordt gereproduceerd. Dit geeft een goede voorspelling hoe goed hij het origineel kan weergeven in een niet dode ruimte. Diezelfde luidspreker klinkt in een compleet dode ruimte ook nergens naar. Net als jouw stem. Die klinkt echt totaal anders dan je gewend bent in een dode ruimte. Een dode ruimte is prima om te meten en te weten, niet om te luisteren.
Kan helemaal instemmen met je relatievering hoor.Pjotr schreef:Veel plezierOndanks mijn relativeringen is het werk van Toole e.v.a. natuurlijk wel belangrijk om tot een goede/betere luidspreker te komen.