Nieuw appartement zonder radioaansluiting??

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

bartsegers

Nieuw appartement zonder radioaansluiting??

Bericht door bartsegers »

Wij hebben een nieuw appartement gehuurd onlangs, en zijn natuurlijk volop aan het klussen geslagen.

Totaal niet gelet op wat er allemaal aan stroom en signaalbekabeling aanwezig is natuurlijk....

Gisteren eens beetje gaan schuiven met bakstel om TV en luisterposities te bepalen etc. ging prima.... Toen ik eenmaal met mijn snufferd op de wandcontact doos zat, merkte ik dat ik in de kamer al geen randaarde heb... Is dat wel nodig, en beter? Versterker heeft wel radnaarde namelijk.

Enifn, dat even terzijde. Ander veel groter probleem misschien is het feit dat ik alleen een coax TV aansluiting heb. Oude jaren 80 wandcontactdoos.
Die einddoos heb ik losgehaald en idd. alleen een TV uitgang zit erin. de rest is afgedopt (radio aansluiting)

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Gewoon een goede hrischmann einddoos kopen die zelfs signaal splitst? Of komt er meer bij kijken?

Afbeelding

Tip en Trics welkom!
Forza

Bericht door Forza »

Gewoon een goede Hirschmann erin zetten inderdaad. Je zou (als ik het goed heb) de massa van het coax signaal kunnen gebruiken als randaarde. Ik weet alleen niet hoe dat het een en ander zou kunnen beïnvloeden.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

TV en radio komt over de zelfde coax je huis binnen, maar op een andere frequentie.

In de WCD zit een filtertje wat het hoog frequent TV weg filtert voor het radio signaal.

Ik zou niet de massa van de coax gebruiken voor aarde.
Je weet niet waar deze naartoe loopt. De kans is zeer klein dat deze aan de aarde van je huis zit.

Heb je elders in het huis wel aarde? Bijvoorbeeld de wasmachine aansluiting? Bij veel huizen zit de CV aan randaarde. Je kunnen meten tussen het aarde punt en CV. Je zou een klem op de CV kunnen doen voor rand aarde. Niet de netste oplossing, maar wel zeer effectief.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

gewone contact doos (eventueel hirshman) werkt prima. Het signaal komt zoals eerder gezegt toch maar over 1 zelfde coax binnen.

Aarde aan de CV zou ik persoonlijk ook niet doen. Die branders willen wel eens roet in het eten gooien (rommel op de aarding). Wasmachine is "normaal" geaard. Anders heb je nog een behoorlijke klus voor de boeg.
bartsegers

Dank voor de antwoorden alvast.

Fijn dat ik alleen maar een einddoos hoef te kopen van hirschmann bv. Dan is het radio probleem opgelost.

Verder heb ik 2 groepen die wel randaarde hebben. keuken en badkamer. Althans de badkamer heeft 1 aansluiting voor waschmachine idd.

Of de CV op de aarde zit weet ik niet eigenlijk, in de meterkast loopt wel een flinke aarddraad maar of er een l,injk is met CV ? Ik heb wel een eigen ketel dus sta los van de verwarming van andere appartementen..
(denk dus dat ik zweef met de CV)

Wat betreft die klem op CV, eventueel, lijkt me een beetje lala...

Is het een optie om ergens in het plafond een aarddraad te zoeken en die door te trekken? Massa is massa toch ?

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat men tegenwoordig verplicht was randaarde te hebben in alle vertrekken...
Soundexcel

Als er in de meterkast een dikke draad weg loopt, Heb je een grote kans dat deze aan de CV zit. Dit is standaard in oudere huizen.

Dit kan je heel simpel meten door de weerstand tussen het stopcontact en dichtbijzijnde onderdeel van de CV.
Als dit zo is, kan je perfect de CV pakken. De ketel zit er dan sowieso aan. Dit kan dus niet meer of minder problemen met zich mee brengen dan een standaard stopcontact doordat het exacte de zelfde kring is.
Nils_vn

Bericht door Nils_vn »

bartsegers schreef:
ZO denk ik er ook over. Ik ben er van overtuigt dat het beter is om een extra lijn te hebben vanaf de meter (verzamelpunt vd aardingen) dan op een bestaande lijn verder te borduren.
Is het een optie om ergens in het plafond een aarddraad te zoeken en die door te trekken? Massa is massa toch ?

Het plafond is nu net dé plek waar je normaal nooit een aarddraad zal tegenkomen, en al zéker niet als de stopcontacten niet eens aarding hebben.
daniel

Bericht door daniel »

Nils_vn schreef:
bartsegers schreef:

Het plafond is nu net dé plek waar je normaal nooit een aarddraad zal tegenkomen, en al zéker niet als de stopcontacten niet eens aarding hebben.
behalve natuurlijk als om wat voor reden dan ook, die aarddraad wel aanwezig is in je centraaldoos natuurlijk. Dat zou de eerste plek zijn waar ik ging kijken.
bartsegers

Nils_vn schreef:
bartsegers schreef:
ZO denk ik er ook over. Ik ben er van overtuigt dat het beter is om een extra lijn te hebben vanaf de meter (verzamelpunt vd aardingen) dan op een bestaande lijn verder te borduren.

Er komt uit het contact voor plafondlicht toch wel een aardkabel.
Die kan ik dus niet doortrekken ?

Ik ga eens kijken wat de CV doet als ik er weer ben...

EDIT , snelle reactie gemist. Uhm de centraaldoos is waar de rest van de stopcontacten naartoe/vanaf komen toch ?
Die heeft namelijk wel een aarddraad. die centraaldoos is dus een plafondcontact... Coorrect me if i'm wrong :?:
nai

Bericht door nai »

hoi

Als je WDC verbonden is met die centraal doos kun je de aarde daar op zetten. waar je wel om moet denken is dat een aarde draad bijvoegen wel er lastig is al wel niet on mogelijk.

Wat ik je kan aan raden is je WDC open draaien en aan de blauw en bruine draad een nieuwe bruine en blauwe plus en aarde draad er aan vast binnen. en vervolgengens de oude draden er uit treken daar mee trek je de nieuwe draaden er mee in.

CV als aarde gebruiken is geen slecht plan lijkt mij als het gaat om de veiligheid.

gr
nai
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Vanuit jouw centraaldoos een aarde trekken.( geel/groen)

Wat wel volgens voorschrift staat omschreven in de NEN1010, is dat je eigenlijk verplicht bent dan de gehele ruimte te voorzien van randaarde :shock:
bartsegers

Oke aarddraad trekken, ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

(moet hier eerst melding van maken aangezien het een huurappartment is. grote kans dat die mij verplichten het zaakje te laten doen.. (dollars dollars) )

Er komt trouwens een andere versterker te staan welke geen randaarde behoeft. dit neemt niet weg dat ik de PC etc wel wil aarden. Mijn Medion pceetje vind dat fijner heb ik gemerkt.
richard

Bericht door richard »

Soundexcel schreef:
Je zou een klem op de CV kunnen doen voor rand aarde. Niet de netste oplossing, maar wel zeer effectief.
Levensgevaarlijk zo'n actie.

In de centraaldoos zit vaak wel een aardedraad, deze kun je verlengen naar de wandcontactdoos bij de versterker. Wel de stroom afschakelen voor je aan de slag gaat, en als je het niet zeker weet haal je er een deskundige bij.
fritzie

Bericht door fritzie »

hallo bart ik weet niet waar je gaat wonen maar de nieuwste aansluitdozen van essent/ziggo hebben maar 1 aansluiting hier vandaan gaat er een kabeltje naar een splitter voor kabelinternet en radio en tv geadviseerd wordt om de wcd te aarden deze aarde draad wordt erbij geleverd
Bijlagen
IMG_3060.JPG
Soundexcel

richard schreef:
Soundexcel schreef:
Je zou een klem op de CV kunnen doen voor rand aarde. Niet de netste oplossing, maar wel zeer effectief.
Ik ben dan wel erg benieuwd waarom.
Aarde is aarde. Het is geen nette oplossing, dat ben ik volledig met je eens. Maar levens gevaarlijk....
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ik ben voor veiligheid!
Mijn flatje had geen aardlek en geen aarde :roll:

Alle bedrading opnieuw getrokken, met aarde natuurlijk, en een groepenkast met aardlek geplaatst.

Elk huis heeft een aardpunt, zelfs de oude huizen.... meestal is het een massieve draad van 6mm2 die naar je groepenkast loopt. Ik zou niet zomaar een aarde aan de verwarmingsbuis zetten! Vooral niet aan plastic verwarmingsbuizen... geintje :wink:

Eigenlijk belachelijk dat in deze tijden nog niet alle huizen een aardlek hebben :roll:

Amanda
richard

Bericht door richard »

Soundexcel schreef:
richard schreef:
Omdat er helemaal geen garantie is of de cv-leidingen wel in staat zijn de lekstroom bij een defect in de apparatuur terug te geleiden naar de aarde.

Zijn er fiber ringen in de koppelingen gebruikt, of hennep? Zijn er leidingen gebruikt van kunststof? Is het verwarmingssysteem wel geaard bij de cv-ketel? Wat gebeurt er met de radiator in de badkamer, komt deze ook onder spanning bij een defecte versterker?

Bedenk wel dat je strafrechtelijk vervolgt kan worden als je door onoordeelkundig geknoei met de elektrische installatie slachtoffers maakt.
Laatst gewijzigd door richard op wo 13 mei 2009, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
bartsegers

fritzie schreef:
hallo bart ik weet niet waar je gaat wonen maar de nieuwste aansluitdozen van essent/ziggo hebben maar 1 aansluiting hier vandaan gaat er een kabeltje naar een splitter voor kabelinternet en radio en tv geadviseerd wordt om de wcd te aarden deze aarde draad wordt erbij geleverd
We hebben geen digitale tv gekocht dus moeten het met analoog signaal doen...

heb helaas nog geen kans gezien iets met de CV te doen, maar mijn eerste voorkeur gaat uiteraard uit naar het doortrekken van de aardkabel...
Natuurlijk ALS dat überhaupt nodig is... Versterker, tuner en dvd speler hebben geen aarde. Alleen de PC die wil ik echt geaard hebben.
nai

Bericht door nai »

Wat gebeurt er met de radiator in de badkamer, komt deze ook onder spanning bij een defecte versterker?

Maar er even van uitgaande dat cv leiding is netjes is geaard. Dan komt idd de douche radiator onder spanning te staan maar dit zelfde zal toch ook gebeuren bij gewone rand aarde of heb ik het hier mis?

gr.

nai
teacher

Bericht door teacher »

Je kan idd prima vanaf de centraaldoos de randaarde doortrekken...

Je gebruikt een bestaande draad als trekdraad (bijv de 0) en die trek je opnieuw, samen met de randaarde. Flink wat WD40, goed strippen, goed knopen en je komt een heel eind. Zo heb ik het hier ook gedaan.
ray5150

Bericht door ray5150 »

fritzie schreef:
Bekend doosje. Ik installeer deze namelijk dagelijks. Dit heet een AOP. oftewel Abonnee Overname Punt. deze worden standaard geplaatst in meterkasten van nieuwbouw woningen in het Ziggo verzorgingsgebied.
Hij heeft maar een uitgang omdat deze bedoelt is om de installatie van Ziggo te koppelen aan de huisinstallatie van de klant,zoals modems en verdelers/versterkers.
Soundexcel schreef:
Ik zou niet de massa van de coax gebruiken voor aarde.
Je weet niet waar deze naartoe loopt. De kans is zeer klein dat deze aan de aarde van je huis zit.
Als er een aop geplaatst is wel dus. (mits goed aangesloten op de hoofdaarde...) op een centraal punt in de wijkt staat een grote grijze kast, een CAI wijkcentrum geheten. deze stuurt enkele duizenden woningen aan. hierin zit ook een 230 volt spanningvoorzieneing om alle versterkers in de straten aan te sturen. hier is ook een aardpen de grond ingeschoten die aan de massa van het CAI syteem hangt.
Maar ik zou niet adviseren om dit als aarde te gaan gebruiken binenshuis
nai schreef:
Wat gebeurt er met de radiator in de badkamer, komt deze ook onder spanning bij een defecte versterker?
Maar er even van uitgaande dat cv leiding is netjes is geaard. Dan komt idd de douche radiator onder spanning te staan maar dit zelfde zal toch ook gebeuren bij gewone rand aarde of heb ik het hier mis?
Nee. want de spanning zal wegvloeien over de aarde. (en als het goed is schakeld de aardlekschakelaar uit.)
richard schreef:
Soundexcel schreef:
richard schreef:
Omdat er helemaal geen garantie is of de cv-leidingen wel in staat zijn de lekstroom bij een defect in de apparatuur terug te geleiden naar de aarde.

Zijn er fiber ringen in de koppelingen gebruikt, of hennep? Zijn er leidingen gebruikt van kunststof? Is het verwarmingssysteem wel geaard bij de cv-ketel? Wat gebeurt er met de radiator in de badkamer, komt deze ook onder spanning bij een defecte versterker?

Bedenk wel dat je strafrechtelijk vervolgt kan worden als je door onoordeelkundig geknoei met de elektrische installatie slachtoffers maakt.
Als ik het goed bergrijp is het een wat ouder pand (+/- 20 jaar) juist toen werd er nog volop koper en staal gebruikt voor water en CV leidingen. Tegenwoordig is het allemaal plastic (goedkoper en sneller)
Bovendien geleid water elektriciteit, een CV is vacuum (indien goed ontlucht). het maakt geen fluit uit of er dan een kunstof ring of hennep of zo tussen zit.
teacher schreef:

Je gebruikt een bestaande draad als trekdraad (bijv de 0) en die trek je opnieuw, samen met de randaarde. Flink wat WD40, goed strippen, goed knopen en je komt een heel eind. Zo heb ik het hier ook gedaan.
Wel even eerst de betreffende groep uitschakelen. :!: en groene zeep is beter....
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

ray5150 schreef:
Als ik het goed bergrijp is het een wat ouder pand (+/- 20 jaar) juist toen werd er nog volop koper en staal gebruikt voor water en CV leidingen. Tegenwoordig is het allemaal plastic (goedkoper en sneller)
Bovendien geleid water elektriciteit, een CV is vacuum (indien goed ontlucht). het maakt geen fluit uit of er dan een kunstof ring of hennep of zo tussen zit.
teacher schreef:

Wel even eerst de betreffende groep uitschakelen. :!: en groene zeep is beter....
Denk nou niet dat dit optimaaal is om er vanuit te gaan dat het water wel zal geleiden. Je hebt toch een bepaalde kortsluitstroom nodig, anders gaat de doorsmelveiligheid of stotch niet uit met alle gevaren van dien.....

Vaseline gaat ook prima :wink: maar meestal lukt het zo ook wel hoor, gewoon de draden geleidelijk stevig doortrekken, desnoods een stukje terug en dan een flinke ruk aangeven :roll:

edit: toegevoegd gescande pdf van stukje over aarding uit de NEN1010. Aarding halen vanaf je waterleiding mag dus niet!
Bijlagen
NEN1010.pdf
Waterleiding
(207.86 KiB) 235 keer gedownload
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Maurice01 schreef:
Wat wel volgens voorschrift staat omschreven in de NEN1010, is dat je eigenlijk verplicht bent dan de gehele ruimte te voorzien van randaarde :shock:
Mmmm, in mijn appartementje is ooit de muur tussen de keuken en woonkamer eruit gesloopt (In opdracht van de woningbouwvereniging), echter hebben ze de WC dozen in de woonkamer nooit vervangen voor geaarde exemplaren.
Zou dat komen doordat het lang geleden is (andere voorschriften) of omdat het nog steeds als 2 aparte ruimtes word beschouwd?
Overigens vraag ik me ook af of 1 van de WC dozen in de keuken wel voldoet, want naar mijn weten mag je niet tegelijkertijd een WCD en een leiding/kraan aan kunnen raken (Daardoor heb ik ooit een opdonder gehad toen ik op kamers woonde en tijdens het vullen van een pan met water een andere pan op het elektrische kooktoestel verzette :shock: )
Maar goed dat is een ander verhaal, en ik wil bart zijn topic niet kapen.
bartsegers schreef:
Oke aarddraad trekken, ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

(moet hier eerst melding van maken aangezien het een huurappartment is. grote kans dat die mij verplichten het zaakje te laten doen.. (dollars dollars) )
Volgens mij kunnen ze je dat niet verplichten (Tenzij je uit gaat breiden), maar dat is afhankelijk van het feit of je überhaupt aan de vaste installatie mag sleutelen, wat ze je wel kunnen verplichten is dat je de installatie moet laten keuren door een erkend installatie bedrijf, overigens zou ik e.e.a. ook even navragen bij je verzekering want ik meen dat ze niet uit hoeven te keren als blijkt dat er aan de installatie is gesleuteld en die niet gekeurd is door een erkend installateur, dus ook al mag je het zelf doen van de verhuurder je hebt mogelijk een verklaring nodig voor de verzekering.

Met een beetje geluk draagt de verhuurder bij aan de kosten als hun het een verbetering van de woning vinden (Zoals bij mij het geval is, bv voor het aanbrengen van een aardlekschakelaar is de vergoeding €150, nieuwe groepenkast + aardlek €600, vergoeding voor andere zaken zoals uitbreiding of verandering (aarde) is in overleg).

Persoonlijk zou ik alle draden eruit trekken i.p.v. 1 draad vervangen en een nieuwe erbij trekken, mijn ervaring is dat dat makkelijker gaat en je minder kans hebt dat je een mantel kapot trekt, zo had ik al problemen op een stukje van nog geen 3 meter en slechts 2 bochten, simpelweg omdat de draden gedraaid zaten en er nu 1 extra draad tussendoor moest.
En als je kosten wilt besparen begin je met de leiding die hoogstwaarschijnlijk het langste is, de draden die je daar uittrekt gebruik je (mits ongeschonden) voor de 1 na langste...etc.

Overigens is het mij nog steeds niet duidelijk wat wel of niet mag, volgens sommigen mag je helemaal niet aan een vaste installatie sleutelen en volgens anderen mag je wel aan een installatie sleutelen mits het na de groepenkast is, maar dat lijkt me ook meer dan logisch aangezien je zelf niet de spanning van de groepenkast af kan halen (Kan wel....met een flinke schroevendraaier, maar dan mag je de nuon of zo bellen om de hoofdzekering te laten vervangen voor tig euries).
ray5150

Bericht door ray5150 »

amanda schreef:
ray5150 schreef:
teacher schreef:

Denk nou niet dat dit optimaaal is om er vanuit te gaan dat het water wel zal geleiden. Je hebt toch een bepaalde kortsluitstroom nodig, anders gaat de doorsmelveiligheid of stotch niet uit met alle gevaren van dien.....

Vaseline gaat ook prima :wink: maar meestal lukt het zo ook wel hoor, gewoon de draden geleidelijk stevig doortrekken, desnoods een stukje terug en dan een flinke ruk aangeven :roll:

edit: toegevoegd gescande pdf van stukje over aarding uit de NEN1010. Aarding halen vanaf je waterleiding mag dus niet!
Heb nooit gezegd dat het optimaal is, Het is een mogelijkheid. een vaste aarddraad is altijd beter.
Een aardlek is trouwens volstrekt iets anders dan een kortsluiting.

KILLorBE schreef:
Maurice01 schreef:
Mmmm, in mijn appartementje is ooit de muur tussen de keuken en woonkamer eruit gesloopt (In opdracht van de woningbouwvereniging), echter hebben ze de WC dozen in de woonkamer nooit vervangen voor geaarde exemplaren.

NEN1010 (en bijbehorende praktijkrichtlijn NPR5310) zijn geen vast gegeven. iedere paar jaar is er een wijziging waarbij regels vervallen en andere bijkomen.

15 jaar geleden mocht je geen wcd in een badkamer plaatsen (hoogstens een scheertrafo), nu mag dat wel.
Hetzelfde geld voor geaarde wcd.
KILLorBE schreef:
Overigens is het mij nog steeds niet duidelijk wat wel of niet mag, volgens sommigen mag je helemaal niet aan een vaste installatie sleutelen enz enz.
Mij ook niet dit, is een heikel punt. het is namelijk een richtlijn en geen verplichting (zie wiki )
je kunt er inzage in krijgen maar wel tegen forse betaling. er wordt momenteel zelfs een rechtszaak over gevoerd.
heel vreemd eigenlijk, je kunt alle regels en wetten van de overheid gratis van internet halen, maar dat niet.
kost je een paar honderd euro's. en dat is heel krom.
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Aardingen is altijd een struikel blok in de installatie wereld :?

In mijn situatie is mijn woonkamer voorzien van gewone wcd, en de keuken van wcd met aarde.
Maar het is open ruimte.
Sterker nog op de denkbeeldige scheidingslijn zit een wcd zonder randaarde.

Maar dit word gezien als 2 afzondelijke ruimtes.

Maar voor een 600,- wil ik ook wel de de meterkast vervangen en een aarddraad erbij trekken. :wink:

Tevens om misverstand uit de wereld te helpen:
Een aardlekschakelaar heeft niets met de aarde te maken.
Het enige wat die doet, is het het verschil van de 2 afgaande draden meten.
Mocht 1 van die draden "lekken" en het verschil is hoger als 30mA dan moet die afschakelen.
Plaats reactie