Maurice01 schreef:Wat wel volgens voorschrift staat omschreven in de NEN1010, is dat je eigenlijk verplicht bent dan de gehele ruimte te voorzien van randaarde

Mmmm, in mijn appartementje is ooit de muur tussen de keuken en woonkamer eruit gesloopt (In opdracht van de woningbouwvereniging), echter hebben ze de WC dozen in de woonkamer nooit vervangen voor geaarde exemplaren.
Zou dat komen doordat het lang geleden is (andere voorschriften) of omdat het nog steeds als 2 aparte ruimtes word beschouwd?
Overigens vraag ik me ook af of 1 van de WC dozen in de keuken wel voldoet, want naar mijn weten mag je niet tegelijkertijd een WCD en een leiding/kraan aan kunnen raken (Daardoor heb ik ooit een opdonder gehad toen ik op kamers woonde en tijdens het vullen van een pan met water een andere pan op het elektrische kooktoestel verzette

)
Maar goed dat is een ander verhaal, en ik wil bart zijn topic niet kapen.
bartsegers schreef:Oke aarddraad trekken, ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.
(moet hier eerst melding van maken aangezien het een huurappartment is. grote kans dat die mij verplichten het zaakje te laten doen.. (dollars dollars) )
Volgens mij kunnen ze je dat niet verplichten (Tenzij je uit gaat breiden), maar dat is afhankelijk van het feit of je überhaupt aan de vaste installatie mag sleutelen, wat ze je wel kunnen verplichten is dat je de installatie moet laten keuren door een erkend installatie bedrijf, overigens zou ik e.e.a. ook even navragen bij je verzekering want ik meen dat ze niet uit hoeven te keren als blijkt dat er aan de installatie is gesleuteld en die niet gekeurd is door een erkend installateur, dus ook al mag je het zelf doen van de verhuurder je hebt mogelijk een verklaring nodig voor de verzekering.
Met een beetje geluk draagt de verhuurder bij aan de kosten als hun het een verbetering van de woning vinden (Zoals bij mij het geval is, bv voor het aanbrengen van een aardlekschakelaar is de vergoeding €150, nieuwe groepenkast + aardlek €600, vergoeding voor andere zaken zoals uitbreiding of verandering (aarde) is in overleg).
Persoonlijk zou ik alle draden eruit trekken i.p.v. 1 draad vervangen en een nieuwe erbij trekken, mijn ervaring is dat dat makkelijker gaat en je minder kans hebt dat je een mantel kapot trekt, zo had ik al problemen op een stukje van nog geen 3 meter en slechts 2 bochten, simpelweg omdat de draden gedraaid zaten en er nu 1 extra draad tussendoor moest.
En als je kosten wilt besparen begin je met de leiding die hoogstwaarschijnlijk het langste is, de draden die je daar uittrekt gebruik je (mits ongeschonden) voor de 1 na langste...etc.
Overigens is het mij nog steeds niet duidelijk wat wel of niet mag, volgens sommigen mag je helemaal niet aan een vaste installatie sleutelen en volgens anderen mag je wel aan een installatie sleutelen mits het
na de groepenkast is, maar dat lijkt me ook meer dan logisch aangezien je zelf niet de spanning van de groepenkast af kan halen (Kan wel....met een flinke schroevendraaier, maar dan mag je de nuon of zo bellen om de hoofdzekering te laten vervangen voor tig euries).