Dan moet TS wat duidelijker aangeven wat ie er mee doen wil. 560V AC levert normaal een B+ iets van 700V-750V belast. Normaliter goed voor een flinke versterker en moeilijk gaan doen is dan vragen om problemen.Ah!buis schreef:Als je terugleest kun je ontdekken dat het juist de eis was het midden niet aan massaPjotr schreef:Waarom zo moeilijk eigenlijk? Voor de B+ een gewone CLC met 2 dioden (of een halve brug) met de centertap van de trafo aan massa en voor de negatieve bias een verdubbelaar op de 50V tap.
Een LC filter is alleen handig bij een 3 fasen gelijkrichter voor een galvaniseerbedrijfmaar niet voor een versterker. Bij een LC filter staan de dioden hard de volle stroom te schakelen (de spoel houdt immers de stroom constant) en de dioden gaan zo een flinke bak HF herrie produceren.. Gaat alleen goed met een buisgelijkrichter of hele snelle soft recovery dioden met een blus-C er over.
.
Wat het hete plaatje betreft,geef mij de brand maar,is tenminste warm(heet).Kun je niet zeggen van die digitale namaak
.
Anne
Trafo met CT wikkeling aansluiten?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Trafo met CT wikkeling aansluiten?
-
Audiolicious
@Pjotr,
Ik waardeer je reacties, maar neem aub. even de moeite om de eerste reactie te lezen.
Ik waardeer je reacties, maar neem aub. even de moeite om de eerste reactie te lezen.
Jawel, daar is niet goed duidelijk om wat voor buizenversterker het gaat en waaraan de voeding moet voldoen: Vermogen, spanning, stroom enz.Audiolicious schreef:@Pjotr,
-
Audiolicious
Sorry, deze reactie is ietwat verlaat (understatement). Ik ben (inmiddels al een jaar bezig) met het ontwerp, en in het verlengde daarvan de bouw van een KT88 PP versterker. Per eindbuis moet je dan toch denken aan pakweg 50 á 70mA.Pjotr schreef:Jawel, daar is niet goed duidelijk om wat voor buizenversterker het gaat en waaraan de voeding moet voldoen: Vermogen, spanning, stroom enz.Audiolicious schreef:@Pjotr,
Ik heb inmiddels diverse voedingsrecepten gesimuleerd en enkele opgebouwd en gemeten om te kijken hoe ze voldoen, ik maak daarbij gebruik van een Vanderveen VDV-POW-80 transformator, met 2x 270Vac wikkelingen die per wikkeling 180mA kunnen leveren. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een LCLC filter voor de voeding, met een volle brug gelijkrichter, mede omdat dit de hoogste Idc geeft, die is namelijk 0.94Iac. Voor een CLC voeding met een volle brug is die slechts 0.62Iac, en is de spanning veels te hoog.
Hieronder even wat afbeeldingen, o.a. van de Vanderveen VDV-POW80, de simulaties van de voedingen en wat algemene info mbt. de berekening van Idc, VpeakDC, etc.
Met deze trafo is er wel een wikkeling voor de roosterspanning,wel zo makkelijk
Is wel voor één versterker bedoeld ? anders lijkt me de gloeistroom wat krap.
Waarom zo nodig twee smoorspoelen achter elkaar, is toch niet voor SE
.
En heb je ook gesimuleerd wat er gebeurt met een kleine belasting, dit wegens max.spanning elco's of evt. vetraagd inschakelen.
In 't echt zou ik wel verdeelweerstanden (bijv.1M) over de in serie geschakelde diodes zetten, lekstromen zijn zelden gelijk.
Anne
Waarom zo nodig twee smoorspoelen achter elkaar, is toch niet voor SE
En heb je ook gesimuleerd wat er gebeurt met een kleine belasting, dit wegens max.spanning elco's of evt. vetraagd inschakelen.
In 't echt zou ik wel verdeelweerstanden (bijv.1M) over de in serie geschakelde diodes zetten, lekstromen zijn zelden gelijk.
Anne
-
Audiolicious
Goedenavond Anne,Ah!buis schreef:Met deze trafo is er wel een wikkeling voor de roosterspanning,wel zo makkelijk![]()
Waarom zo nodig twee smoorspoelen achter elkaar, is toch niet voor SE.
Anne
Ja, één trafo per versterker, anders is 't inderdaad wat krap, ook wat betreft de gloeispanning. Een kleine belasting ziet de voeding feitelijk nooit omdat deze vertraagd met relais geschakeld gaat worden, net na de gelijkrichter, na pakweg een minuut als de buizen voldoende op temperatuur zijn. Ik denk dat uit veiligheidsoogpunt ik een overspanningsbeveiliging maak die het relais afschakelt als de spanning >500V.
Voor de diodes heb ik gewoon even wat types gepakt die geschikt zijn voor de simulatie, uiteindelijk worden dat nette diodes met een hogere PIV rating zodat ik er geen twee in serie hoef te zetten. Dat heb ik hier wel gedaan omdat de PIV rating van een enkele UF4007 diode te laag is.