Trafo met CT wikkeling aansluiten?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Audiolicious

Trafo met CT wikkeling aansluiten?

Bericht door Audiolicious »

Ik wil onderstaande trafo gaan gebruiken voor een buizenversterker, ivm. de benodigde voedingsspanning ben ik genoodzaakt om de CT (centertap) niet te gebruiken en de spanning over de totale secundaire wikkeling (red/red) gelijk te richten. Echter ik heb ook een bias voltage nodig om de buizen in de eindtrap in te kunnen stellen met een negatieve voorspanning.
bestandsbron: http://www.hammondmfg.com/jpeg/300sch.jpg
bestandsbron: http://www.hammondmfg.com/jpeg/300sch.jpg
Als ik voor het gelijkrichten van de voedingsspanning een volle brug gebruik (vier diodes) en voor het bias voltage idem (dus ook vier diodes), mag ik dan zonder gevolgen de + van de voorspanning aan de - (GND) van de voedingsspanning knopen en zo de negatieve voorspanning creëeren? Of gaan er dan vervolgens allerhande nare vereffeningsstromen lopen?
pappaleo
Contacteer:

Re: Trafo met CT wikkeling aansluiten?

Bericht door pappaleo »

Nee, dat kan echt niet. Je sluit dan per halve periode de helft van je wikkeling (tussen een van de twee Red en 50V) via je bruggelijkrichters kort.
Of je bruggelijkrichter of je trafo gaat roken.
Audiolicious

@papaleo,

Dank voor je reactie. Ik zat zelf ook al in die richting te denken. De enige optie die er dan m.i. overblijft is één van de wikkelingen voor de gloeispanning met een aantal spanningsverdubbelaars naar de gewenste spanning te brengen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Is dit niet handiger?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5570 ... Spitznagel

Ik heb er maar eentje aangeklikt hoor, ik weet niet welk vermogen die moet hebben, maar daar heb je ook nog keus in.
Audiolicious

Da's ook een optie, maar het wordt allemaal wat krap in de kast inmiddels. Andere optie zou zijn een voedingstrafo met circa 560V-0-560V wikkelingen inclusief de 50V wikkeling ertussen, maar die levert Hammond niet.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

't ontbreekt wel aan wat gegevens :( .Wat komt er uit die HS-wikkeling(en) en wat heb je aan spaningen nodig,V+ en V- ? Twee bruggen gaat idd niet,mogelijk wel anders.
Anne
Audiolicious

@Anne,

Da's niet zo van belang, het gaat puur om de manier waarop de secundaire windingen evt. gebruikt kunnen worden. Een trafo die secundair circa 560V levert is een eis m.b.t. de gebruikte eindbuizen en gekozen manier van gelijkrichten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zoiets bijv.
Je moet rekening houden met een kleine volt rimpel/mA.Dus negatief verder afvlakken en/of nog een zener toepassen.
Positief heb ik twee 220µ getekend,geeft goed 100µ op de HS.Mag best meer.
Anne
Bijlagen
TrMM.JPG
Audiolicious

@Anne,

Bedankt, maar ik gebruik een LCLC filter (choke-input) met een enkele brug. Zodoende kom ik met 580Vac uit op circa 450Vdc, e.e.a. volgt uit Vdc=0.90*Vac en Idc=0.94*Iac, voor een CLC (capacitor-input) volgt Vdc=1.41*Vac en Idc=0.62*Iac, de Idc is in dat geval bijna 40% kleiner. Met het hogere voltage kan ik niks, omdat de instelling die ik wil gebruiken voor de eindbuizen het meest lineair is rond 450V anodespanning.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Awel,'t is me wat mooi's :shock: ,vraag ik om wat meer gegevens,krijg ik dit;
Audiolicious schreef:
Da's niet zo van belang, het gaat puur om de manier waarop de secundaire windingen evt. gebruikt kunnen worden. Een trafo die secundair circa 560V levert is een eis m.b.t. de gebruikte eindbuizen en gekozen manier van gelijkrichten.
Maak ik er werk van, en nu komt er een heel andere aap uit de mouw :o ;
Audiolicious schreef:
@Anne,
Bedankt, maar ik gebruik een LCLC filter (choke-input) met een enkele brug. Zodoende kom ik met 580Vac uit op circa 450Vdc, e.e.a. volgt uit Vdc=0.90*Vac en Idc=0.94*Iac, voor een CLC (capacitor-input) volgt Vdc=1.41*Vac en Idc=0.62*Iac, de Idc is in dat geval bijna 40% kleiner. Met het hogere voltage kan ik niks, omdat de instelling die ik wil gebruiken voor de eindbuizen het meest lineair is rond 450V anodespanning.
In de hoop het niet weer voor de kat z'n dinges is 8-[ ,zoiets dan ?
Het eerste voorbeeld heeft de smoorspoel in de plus,moet hier wel.
Bij de tweede manier is de spanning wat afhangkelijk van stroom door de smoorspoel.Kan ook een voordeel zijn,soort auto-bias.En hier zit de smoorspoel aan de minkant,heeft voordeel ivm kleinere eisen overslagspanning spoel/kern.
Anne
Bijlagen
TrMM2.JPG
Audiolicious

@Anne,

Excuses, geen idee wat ik fout doe, maar wellicht een stuk miscommunicatie? In ieder geval dank voor je reacties.

Je eerste optie zou kunnen werken, maar als ik 'm doorreken kom ik niet op -135V uit? Als ik de uitgang belast met 5mA dan kom ik uit op pakweg -340V. Als ik dit verifiëer in de simulator (LTspice) zie ik ook daar -340V.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ach,ik heb niet veel anders om handen,dat mopperen was meer voor de lol :sure: .
Wat er verkeerd gaat weet ik niet,raar :o
Schema met gebruik van de 50V aftakking dus.
De diodes van de brug zetten steeds de negatieve kant van de trafo aan de massa (daarom smoorspoel in de +).Bij één fase geeft dat,van onder naar boven, 0-280(midden)-560V en bij de andere fase 560-280-0V.Het midden blijft wisselspanningsloos.Kun je ook zien met een C na de brug,die kan in twee elk naar midden trafo.
Op de 50V tap zit dus ... 50V~ ,wel op 280Vx1,4= boven massa.Die gelijkspanning gaat niet door de C blijft de 50V~ die na de diodes 2x de top van 70V moet geven.Met wat verlies rekening gehouden 135V opgegeven.
Wat klopt er dan niet 8-[ . :(
Anne

Geloof dat ik 'm door heb.Is idd mis :( .Komt door die smoorspoel,niet erg aan gewend,wel mooi maar niet vaak toegepast.
Doordat er nu niet rechtsstreeks een C over de gelijkrichter zit krijg je een onafgevlakte dubbelfasig gelijkgerichte sinus op die trafoaansluiting van 280-50V en de top-top waarde komt er na de diodes als negatieve spanning uit.
Is nog wel wat aan te doen.Door de 10µF veel kleiner te nemen krijgt de 22µF minder lading en zakt de spanning.Dan moet je wel de juiste C voor een bepaal gebruik en spanning kiezen.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 17 dec 2013, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Audiolicious

@Anne,

Ik zal 't even illustreren, dat maakt 't hopelijk wat inzichtelijker?
bestandsbron: http://www.audiolicio.us/images/generate_bias_voltage_001.gif
bestandsbron: http://www.audiolicio.us/images/generate_bias_voltage_001.gif
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Mooi toch zo'n simulatie,zie je vlugger de denkfout O:)
Was net m'n bericht aan het aanvullen met dat ik 'm door had.Dus een kleine C ipv de 10µ en gewoon het midden van de trafo nemen,krijg je gelijkmatige bulten voor de diodes(100Hz)en iets lagere spanning,op de 50V tap is dat afwisselend grote bult kleine bult(50Hz component),grote bult verantwoordelijk voor hoogte van de spanning (Vtt).
Anne

PS
Heb je m'n eerste voorstel nog getest? Daar zou het wel moeten werken.
Keek vanavond even op diyaudio,ze bakten er niet veel van,alleen een Kevin had het ongeveer door en stelde ook de kleinere C voor :D .
Audiolicious

@Anne,

Gisteravond even e.e.a. opgebouwd, echter de schakeling is nogal gevoelig voor de waarde van de condensator, zit je d'r pakweg 10nF naast dan heb je óf geen spanning, óf teveel spanning. Uiteindelijk de condensatoren wat ruimer gekozen en met een weerstandsdeler de spanning op het juiste nivo gebracht. Ik kom dan uit op een schakeling die wat afmetingen betreft niet veel onderdoet voor een ~5VA bloktrafo, zoals eerder door 'papaleo' voorgesteld. Kortom, ik ga voor een losse trafo.

Bedankt voor de suggesties!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Kweenie wat je hier geknutseld hebt Anne, maar zo richt je 560V AC gelijk. Is dat de bedoeling? Staat er onbelast 750V op de elco.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Kweenie wat je hier geknutseld hebt Anne, maar zo richt je 560V AC gelijk. Is dat de bedoeling? Staat er onbelast 750V op de elco.
Haha,kweetutwel O:)
Sinds de boel ineens omgegooid moest omdat er een smoorspoel uit de hoge hoed kwam,wat zitten prutsen :oops: .
Bovenste schakeling hebben we 't al over gehad hier.
De tweede klopt volgens mij wel,zij het dat de opgegeven uitgangsspanning er nogal naast zit (haast en spoed... :( ).
Zo erg als je het voorsteld is het toch niet ? Volgens mij,als ik me nu niet vergis,komt er 330V uit.
Anne
Bijlagen
L-min.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Aan de oplossing met een kleinere C nog wat gerekend.Kom ik hier op uit.Zou een mA of 7 moeten geven.Met 2 door de zener hou je nog 5 over voor gebruik.
Anne
Bijlagen
TrMMZ.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die 100uF/500V gaat geheid zo een keer ontploffen en dat geeft me een troep... :roll: :D

De gemiddelde waarde krijg je alleen bij volle belasting, dus als de smoorspoel niet stroomloos wordt gedurende een deel van de halve periode maar dan nog staat er ruim 500V op de elco (560*√2*2/pi).

Lijkt mij een oudejaarsavond ontwerp :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Die 100uF/500V gaat geheid zo een keer ontploffen en dat geeft me een troep... :roll: :D

De gemiddelde waarde krijg je alleen bij volle belasting, dus als de smoorspoel niet stroomloos wordt gedurende een deel van de halve periode maar dan nog staat er ruim 500V op de elco (560*√2*2/pi).

Lijkt mij een oudejaarsavond ontwerp :lol:
Zal het maar niet doen,krijg ik een Gemeentlijke Administratieve Sanctie :? ,wat hier een GAS-boete wordt genoemd.Geen geknal :o .
Dat die dikke C kan ploffen,bah snippers alu en papier in ale hoeken en gaten,weet ik ook wel.Er maar bijgezet "pro forma",het ging enkel om de negatieve spanning uit zo'n trafo.De simulatie komt niet verder dan 450V,ben daar niet in thuis,denk dat er verliezen in rekening gebracht zijn.
Bij dit soort dingen is een vertraging tot de buizen warm zijn wel aangewezen.
Die opgeleverde negatieve spanning valt ook grotendeels weg als de voeding niet belast is.Had ook al gesteld dat je hiermee een soort auto-bias krijgt.Grotere HS-stroom,meer negatief uit.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Waarom zo moeilijk eigenlijk? Voor de B+ een gewone CLC met 2 dioden (of een halve brug) met de centertap van de trafo aan massa en voor de negatieve bias een verdubbelaar op de 50V tap.

Een LC filter is alleen handig bij een 3 fasen gelijkrichter voor een galvaniseerbedrijf :D maar niet voor een versterker. Bij een LC filter staan de dioden hard de volle stroom te schakelen (de spoel houdt immers de stroom constant) en de dioden gaan zo een flinke bak HF herrie produceren.. Gaat alleen goed met een buisgelijkrichter of hele snelle soft recovery dioden met een blus-C er over.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Tis dat we geen brandweersmiley hebben! :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Anne droomt natuurlijk hiervan:

Afbeelding

:lol:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Van de voorgrond of de achtergrond? :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Waarom zo moeilijk eigenlijk? Voor de B+ een gewone CLC met 2 dioden (of een halve brug) met de centertap van de trafo aan massa en voor de negatieve bias een verdubbelaar op de 50V tap.

Een LC filter is alleen handig bij een 3 fasen gelijkrichter voor een galvaniseerbedrijf :D maar niet voor een versterker. Bij een LC filter staan de dioden hard de volle stroom te schakelen (de spoel houdt immers de stroom constant) en de dioden gaan zo een flinke bak HF herrie produceren.. Gaat alleen goed met een buisgelijkrichter of hele snelle soft recovery dioden met een blus-C er over.
Als je terugleest kun je ontdekken dat het juist de eis was het midden niet aan massa :o .
Wat het hete plaatje betreft,geef mij de brand maar :sure: ,is tenminste warm(heet).Kun je niet zeggen van die digitale namaak :-& .
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”