Breedband luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door avdboom »

Als ik jouw verhaal zo lees dan bied deze optie alles wat je wenst. Poort onder aan, levert ook aardige bas, belastbaar, prominent. Alleen wel een sperkring, maar dat hoedt geen obstakel te zijn toch? En de kosten... shah... ik kan niet in je portomonee kijken.
Maar er was ergens op het forum een link naar een Franse webshop gegeven waar ze iets van 136 euro waren ofzow, zal wel ff zoeken... Anders levert Rumoh ze voor de gangbare prijs.

EDIT:
Da's snel gevonden... lees dit maar ff door, daar staat ook de link:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... a#p1659885
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Zweitse »

avdboom schreef:
Als ik jouw verhaal zo lees dan bied deze optie alles wat je wenst. Poort onder aan, levert ook aardige bas, belastbaar, prominent. Alleen wel een sperkring, maar dat hoedt geen obstakel te zijn toch? En de kosten... shah... ik kan niet in je portomonee kijken.
Maar er was ergens op het forum een link naar een Franse webshop gegeven waar ze iets van 136 euro waren ofzow, zal wel ff zoeken... Anders levert Rumoh ze voor de gangbare prijs.

EDIT:
Da's snel gevonden... lees dit maar ff door, daar staat ook de link:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... a#p1659885
Linkje
http://www.teamaudio.fr/en/ciare-hx-201-8ohm.html
Gebruikersavatar
Rudy_h
Ook commercieel actief
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 mar 2010, 0:51
Locatie: Groningen

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Rudy_h »

RumoH heeft de Sylphe met de Tangband W8-1772. Het is ML-TL ontwerp, de poort kan zowel voor of achter. Verder is het een filterloos ontwerp.

Rudy
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door CoenvanDongen »

Rudy_h schreef:
RumoH heeft de Sylphe met de Tangband W8-1772. Het is ML-TL ontwerp, de poort kan zowel voor of achter. Verder is het een filterloos ontwerp.

Rudy
Prijsstijging? :mrgreen:
Screen shot 2013-12-12 at 3.34.18 PM.png
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:
Rudy_h schreef:
RumoH heeft de Sylphe met de Tangband W8-1772. Het is ML-TL ontwerp, de poort kan zowel voor of achter. Verder is het een filterloos ontwerp.

Rudy
Prijsstijging? :mrgreen:
Screen shot 2013-12-12 at 3.34.18 PM.png
Daar is iets niet goed gegaan , los kost de unit €299 .
Sylphe gehoord en klonk erg goed ,

De seas seas fa22rcz lijkt me een zeer goede unit voor maar een fractie van de prijs .
Zijn Qms en Rms zijn veel beter dan de tang-band .
Kan gesloten - bassreflex- TL - en zelfs in een grote hoorn .


vraag aan TS wil je breedband gaan die zonder sub speelt of wil je jouw sub erbij gebruiken ?
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Zonder sub.

Had in mijn hoofd om als luidspreker de 206 van fostex te gebruiken.
Als tip gekregen deze behuizing en makkelijk te bouwen.

http://www.jogis-roehrenbude.de/LS-Box/ ... /Viech.htm

De gebruikte speaker een beyma 8AG/N doet het ook niet slecht zo te lezen en kost slechts 40 euro.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door DKM »

Toevallig zeg, omdat ik bezig ben met de c-horn en de fostex 206e in een normale behuizing wil horen heb ik tussen het freeswerk van de c-horn de D-55 van Tetsuo Nagaoka gebouwd.
Hij valt wel bijzonder groot en zwaar uit hoor. Daar heb ik mij behoorlijk op verkeken.

Hier een link.

http://tzaudiocrafts.web.fc2.com/D55-2.htm
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Tok »

capri schreef:
Had in mijn hoofd om als luidspreker de 206 van fostex te gebruiken.
Als tip gekregen deze behuizing en makkelijk te bouwen.

http://www.jogis-roehrenbude.de/LS-Box/ ... /Viech.htm

De gebruikte speaker een beyma 8AG/N doet het ook niet slecht zo te lezen en kost slechts 40 euro.
Beetje zonde van de 206 eigenlijk. Zoals ook in je link staat kan de 206 veel dieper dan je met deze kast gaat krijgen. Ik heb een tijdje de monsters in de woonkamer gehad, met 8AG/Ns. Vreselijk leuk om te "blazen", maar diep gaat het niet en echt hoog komt er ook niet uit. Je hebt een heel kleine sweet spot waarin het allemaal zeer fraai klinkt, afhankelijk van de muziek, maar het is eigenlijk geen hifi. Niks mis mee trouwens, je hebt er wel een hoop plezier aan (en hij is idd spotgoedkoop om in elkaar te batsen, driver, hout en sperkkring voor nog geen 100 euro per kant).
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

capri schreef:
Zonder sub.

Had in mijn hoofd om als luidspreker de 206 van fostex te gebruiken.
Als tip gekregen deze behuizing en makkelijk te bouwen.

http://www.jogis-roehrenbude.de/LS-Box/ ... /Viech.htm

De gebruikte speaker een beyma 8AG/N doet het ook niet slecht zo te lezen en kost slechts 40 euro.
Houd rekening dat je in het begin wat sublaag gevoelsmatig kan gaan missen , maar een hoorn zet laag anders neer en als je dat kan waarderen is dat een goed compromis .

De beyma is leuk en goedkoop , is in mijn ogen meer een fun speaker of om eens wat te proberen .

DKM schreef:
Toevallig zeg, omdat ik bezig ben met de c-horn en de fostex 206e in een normale behuizing wil horen heb ik tussen het freeswerk van de c-horn de D-55 van Tetsuo Nagaoka gebouwd.
Hij valt wel bijzonder groot en zwaar uit hoor. Daar heb ik mij behoorlijk op verkeken.

Hier een link.

http://tzaudiocrafts.web.fc2.com/D55-2.htm
Ook een grote hoorn , net als de Bk208 van fostex waar een FE206 ook in kan .

Het is wel zo dat een FE206 alleen in een hoorn kan , gesloten kan tot 100hz maar dan houd het op geen x-max geen laag alleen een hoorn .

Voor je besluit om een hoorn te bouwen welke het ook wordt maak van karton de buiten maten om te zien hoe groot het daad werkelijk het wordt .

citaatje gevonden FE206 in BK208
arjank schreef:

Leuke hoorntjes!
Wat is de reden dat je een vloeiende lijn wil? Akoestisch is het " trappetjes" ontwerp van fostex in het voordeel omdat een vloeiende lijn juist meer ongewenste(lees: hogere) frequenties doorlaat.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bartsegers »

Wellicht is het interessant om eens te kijken wat je aan ruimte kwijt wilt voor een speaker.

Regel bij een hoorn is lengte en (mond)oppervlak.
m.a.w als je het IDEE van de Viech neemt en aanpast, kom je wellicht veel lager met meer body.
je kunt 100x simuleren, maar bouwen doe je denk ik maar 1 keer. (tegenvaller is dan echt zuur natuurlijk)


De Beyma driver is een potige speaker, maar de Fs is met 105hz ook hoog.
Andere drivers zullen naar waarschijnlijkheid veel beter presteren in het laag.

Ik ben deze seas nog nooit tegen gekomen, maar met een Fs van 30hz, en 6mm xmax moet er een serieus laag uit kunnen komen. (en er zijn zelfs hoornontwerpen met deze speaker)

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=255

Belangrijkste is om harde randvoorwaarden te stellen dus.
- budget
- ruimte
- moeilijkheidsgraad

wat betreft de SEAS, hier een interessant topic.
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... oject.html

Sexy speakertje!

http://www.flickr.com/photos/mortentein ... 329902972/
Bijlagen
seas.jpg
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

:?

Mensen prachtig al die info maar voor mij word het allemaal iets te veel.
Zie dan door de bomen het bos niet meer.

Als uitgangspunt wil ik gaan voor de fostex 206E
Luisterruimte in de voorkamer in 25 vierkante meter en ze kunnen 40 cm van de achterwand staan.
Wil natuurlijk het meest haalbare uit de speaker halen maar moet natuurlijk ook rekening houden met de niet al te grote luisterruimte, dus hele grote kasten lijkt mij dan ook geen optie en op een overheersend laag waar je geen kant mee uit kunt zit je ook niet te wachten.

Kan zelf niet beoordelen welke kast het beste past bij deze luidspreker en ben dus aangewezen op jullie kennis.

Als ik nu gewoon de aanbevolen kast van fostex neem voor de 206 dan zit ik toch goed.

Bedankt voor het mee denken.


Gr wim
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Tok »

capri schreef:
Als ik nu gewoon de aanbevolen kast van fostex neem voor de 206 dan zit ik toch goed.
Bedankt voor het mee denken.
Gr wim
Yup. Dan zit je heel goed :D
Als de grootte van de behuizing geen probleem voor je is, ga er voor!

De eerdergenoemde Viech is een leuk alternatief, een goedkope manier om in de wondere wereld van de hoorns te stappen. Wat je níet moet doen, is de 206 in de behuizing van de Viech proppen, daar leek het even op.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Tok schreef:
capri schreef:
Als ik nu gewoon de aanbevolen kast van fostex neem voor de 206 dan zit ik toch goed.
Bedankt voor het mee denken.
Gr wim
Yup. Dan zit je heel goed :D
Als de grootte van de behuizing geen probleem voor je is, ga er voor!

De eerdergenoemde Viech is een leuk alternatief, een goedkope manier om in de wondere wereld van de hoorns te stappen. Wat je níet moet doen, is de 206 in de behuizing van de Viech proppen, daar leek het even op.

Was wel de bedoeling :oops: maar ga nu voor het ontwerp van fostex .
Grote geen probleem, dit stond er een paar maand geleden nog.

Momenteel een setje van boston de A26 met zelfbouw sub met een lap 12 en monacor sam 300 D versterker. Dit klinkt echt goed.
Bijlagen
002.JPG
002.JPG
brokkepiloot
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 9:06

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door brokkepiloot »

Ik weet niet of je bekend bent met de tijdschriften Klang und ton en hoby und hifi, daar vind je diverse ontwerpen, groot en middenmaat, varierend van hoorns al dan niet backloaded tot basreflex breedband.
Voor de fostex fe103 is er een heel mooi ontwerp[backloaded hoorn van 50 liter! of een basreflexbreedband met de dayton ps220!
zelf heb ik een ontwerp van fostex voor de fe 127 van 15 liter. daarnaast heb ik ook de jerichohoorn 08 helaas 175 liter waar ik de dayton ps 220in heb gezet inplaats van de niet meer leverbare ciare hx200.
ga maar eens surfen op het net!
Mvg,
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Henkjan »

in de jongste Hobby Hifi staat een ontwerp met een Fostex ("FE206En im BK206"):
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/14/01_14/01_14.html

Afbeelding


en ik meen me iets te herinneren dat die 206 het in de Jericho hoorn ook goed doet
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Henkjan schreef:
in de jongste Hobby Hifi staat een ontwerp met een Fostex ("FE206En im BK206"):
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/14/01_14/01_14.html

Afbeelding


en ik meen me iets te herinneren dat die 206 het in de Jericho hoorn ook goed doet

Boekje maar even halen. :)
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

waarom geen TQWT ?
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door DKM »

Als je even geduld heb, dan kan ik je vertellen hoe ze in een D55 klinken.
Zondag schroef ik de speakers erin... \:D/

Het ontwerp in Hobby HiFi lijkt anders bijzonder veel op het ontwerp van Fostex zelf. (net als de D55 trouwens)
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Nog even de bouwtekening erbij gehad van Fostex voor de FE206E en vraag mij af waar het houten frame met blokjes aan de achterkant goed voor is, voor het afwerken zit het lekker in de weg.

Lekker veel zagen slecht 68 plankjes :? :?
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

laten zagen ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door richard »

capri schreef:
Nog even de bouwtekening erbij gehad van Fostex voor de FE206E en vraag mij af waar het houten frame met blokjes aan de achterkant goed voor is,
Misschien tegen resonanties van het achterpaneel.

Of gewoon Zen, daar hebben die Japanners ook wel iets mee.
Zelf vind ik die Japanse modellen best wel fraai, je zou ze ook op een Japanse manier kunnen bouwen en afwerken.
Laatst gewijzigd door richard op vr 13 dec 2013, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door DKM »

Ik heb de mijne ook laten zagen, maar wilde niet als mijn vorige project zitten met mdf binnenzijden.
Ik heb nu de binnen en buitenzijde beplakt met een laag amerikaans notenhout.

Ik zal een eigen topic hiervoor starten...
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

richard schreef:
capri schreef:
Nog even de bouwtekening erbij gehad van Fostex voor de FE206E en vraag mij af waar het houten frame met blokjes aan de achterkant goed voor is,
Misschien tegen resonanties van het achterpaneel.

Of gewoon Zen, daar hebben die Japanners ook wel iets mee.
Het hout moet op wat uit een grote plaat komt heb ik weleens gelezen .

De BK208
Bijlagen
bk208_12.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door richard »

Daar zal dan ook wel iets in kunnen zitten. Het zaagplan is vaak ook behoorlijk doordacht.
Een poging om tot een bepaalde perfectie te komen op een zo zuiver mogelijke manier.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door hrscharft »

Moet idd allemaal op ;) hier ook.

en datgene wat echt niet meer bruikbaar is om iets van te maken wordt omgezet in warmte.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”