Mijn tang is ook binnenMr Tube schreef:Hebbes!daansan schreef:Mr Tube,
Ik heb er nog zo eentje liggen, gebruik hem zelf niet.. Mag voor een zacht prijsje weg! Kan morgen de rekening - en type - van elpro even opzoeken als je wil.
Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik verwacht nu ook ieder moment de behuizingen van HIFI2000 zodat de definitieve versie van mijn DAC kan worden opgebouwd, ik heb toch besloten om de DAC en VV ieder een eigen behuizing te geven. Deze worden dan 330mm breed zodat ze naast elkaar kunnen staan in mijn rack, een hele tijd had ik beide in een behuizing willen bouwen maar zie daar toch een paar nadelen aan.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb vrouwen bij een kledingkast nog minder vaak van gedachten zien veranderen 
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Welke nadelen zie jij dan? Toch aparte analoge VV?Mr Tube schreef:Ik verwacht nu ook ieder moment de behuizingen van HIFI2000 zodat de definitieve versie van mijn DAC kan worden opgebouwd, ik heb toch besloten om de DAC en VV ieder een eigen behuizing te geven. Deze worden dan 330mm breed zodat ze naast elkaar kunnen staan in mijn rack, een hele tijd had ik beide in een behuizing willen bouwen maar zie daar toch een paar nadelen aan.
Ander vraagje, hoe werk jij o.a. display in de front af?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
welke nadelen....
ten eerste van praktische aard, vind het toch mooier om de geheel analoge VV helemaal apart te houden. Verder denk ik aan een de gevoelige MM/MC ingang en de daaromheen liggende digitale meuk, ook niet ideaal. Dat wil niet zeggen dat het geheel in een behuizing niet zal werken, alles apart gevoed en goed afgeschermd moet gewoon goed gaan. Het is dus meer een strikt persoonlijke keuze dan een technische.
ten eerste van praktische aard, vind het toch mooier om de geheel analoge VV helemaal apart te houden. Verder denk ik aan een de gevoelige MM/MC ingang en de daaromheen liggende digitale meuk, ook niet ideaal. Dat wil niet zeggen dat het geheel in een behuizing niet zal werken, alles apart gevoed en goed afgeschermd moet gewoon goed gaan. Het is dus meer een strikt persoonlijke keuze dan een technische.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hallo Knuisje,
Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt
De rode led brand ook wat feller.
Ik vermoed dat de voeding even zonder belasting heeft gedraaid. Ik heb de IRF9610 al vervangen, maar helaas geen resultaat.
Kan eventueel een ander fet of transistor defect geraakt zijn? Andere voeding werkt uitstekend.
Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt
De rode led brand ook wat feller.
Ik vermoed dat de voeding even zonder belasting heeft gedraaid. Ik heb de IRF9610 al vervangen, maar helaas geen resultaat.
Kan eventueel een ander fet of transistor defect geraakt zijn? Andere voeding werkt uitstekend.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Heb je al eens gecontroleerd of alle andere onderdelen (zoals weerstanden) op de correcte plaats zitten ?RNacoustics schreef:Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt ...
Afwerken met een stukje donkere plexi werkt erg mooi.RNacoustics schreef:Ander vraagje, hoe werk jij o.a. display in de front af?
Heb ik toegepast naar idee van iemand anders in het bouwtopic !
Aan de achterkant van het frontje tot halve diepte boren + draad tappen en vastzetten met nylon schroefjes.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Heel fraaiBertDB schreef:Heb je al eens gecontroleerd of alle andere onderdelen (zoals weerstanden) op de correcte plaats zitten ?RNacoustics schreef:Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt ...
Ja, vergeleken met de andere print. Zoek de ......
Kan niet direct de verschillen ontdekken.
Afwerken met een stukje donkere plexi werkt erg mooi.RNacoustics schreef:Ander vraagje, hoe werk jij o.a. display in de front af?
Heb ik toegepast naar idee van iemand anders in het bouwtopic !
Aan de achterkant van het frontje tot halve diepte boren + draad tappen en vastzetten met nylon schroefjes.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Heb je zelf het front (display + regelaar) gefreesd?
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
je kan ook kijken hoe ik het heb opgelost:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=550
zie alle afbeeldingen op deze pagina
Edit: ik heb zelf een cnc-frees, dus voor mij niet zo ingewikkeld om de afwerking zelf te doen
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=550
zie alle afbeeldingen op deze pagina
Edit: ik heb zelf een cnc-frees, dus voor mij niet zo ingewikkeld om de afwerking zelf te doen
Laatst gewijzigd door salautom op za 16 nov 2013, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik wist niet goed meer wie, maar het was dus Salautom die mij attent maakte op het plexiglas 
Mijn frontje is niet zelf gefreesd, daar heb ik eenvoudigweg de tools/budget niet voor.
Front en rear panel zijn gefreesd bij Schaeffer AG
Ze hebben een eigen tekenprogramma vanwaar je direct kunt zien hoeveel het kost. Erg handig !
Mijn frontje is niet zelf gefreesd, daar heb ik eenvoudigweg de tools/budget niet voor.
Front en rear panel zijn gefreesd bij Schaeffer AG
Ze hebben een eigen tekenprogramma vanwaar je direct kunt zien hoeveel het kost. Erg handig !
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik zou de schakeling op diverse punten doormeten en vergelijken met de goed werkende voeding.RNacoustics schreef:Hallo Knuisje,
Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt
De rode led brand ook wat feller.
Ik vermoed dat de voeding even zonder belasting heeft gedraaid. Ik heb de IRF9610 al vervangen, maar helaas geen resultaat.
Kan eventueel een ander fet of transistor defect geraakt zijn? Andere voeding werkt uitstekend.
edit: Het zou kunnen dat Q6-Q9 defect zijn geraakt.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hier alvast een paar foto's van de aanbouw.
Kast heb ik via Ebay gevonden.
De Amanero USB boards zijn ook binnen.
Kast heb ik via Ebay gevonden.
De Amanero USB boards zijn ook binnen.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Handig zo'n kastje met een gat voor een display! Zijn de problemen met de voeding opgelost?
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ja, Mr Tube heeft mij uit de brand geholpen, waarvoor mijn dank!knuisje schreef:Zijn de problemen met de voeding opgelost?
Ondertussen hebben ik bij een bedrijf de achterplaten nieuw laten maken en poedercoaten. De bestaande achterkantjes kon ik niet gebruiken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Als je de juiste gatmaat hebt gebruikt, kun je xlr's ook vanachter monteren. Ziet er dan een stuk minder plomp uit.
Enne...
ZWARTE SCHROEFJES!

Enne...
ZWARTE SCHROEFJES!
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ja, ik heb de juiste gatmaat gehanteerd. Ik zal kijken of e.a. past.ds23man schreef:Als je de juiste gatmaat hebt gebruikt, kun je xlr's ook vanachter monteren. Ziet er dan een stuk minder plomp uit.
Enne...
ZWARTE SCHROEFJES!
Bedankt voor de tip
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik vind de USB en Optische ingang wel erg dicht bij de net entree zitten, verder ziet het er mooi uit!
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Mooi hoor, jammer dat je die tweede toslink niet meer kwijt kon. Waar is de xlr-ingang voor bedoeld?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Die tweede Toslink wordt vervangen door een AES EBU ingang, er komt dus een interface van AES naar TTL welke weer op de print van OPTO ingang wordt aangesloten op de plek van ontbrekende ontbrekende toslink.knuisje schreef:Mooi hoor, jammer dat je die tweede toslink niet meer kwijt kon. Waar is de xlr-ingang voor bedoeld?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb nu dit op mijn display:
Zou dit een defect aan het display zijn of moet ik het elders zoeken?
Spul heeft een paar maanden in de kast gelegen, en ik had het display afgekoppeld. Nu sluit ik hem weer aan en heb ik een streep in het display....
Zou dit een defect aan het display zijn of moet ik het elders zoeken?
Spul heeft een paar maanden in de kast gelegen, en ik had het display afgekoppeld. Nu sluit ik hem weer aan en heb ik een streep in het display....
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dat is helaas de display zelf.... ik denk een slechte verbinding tussen de display en het driverIC.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb het ding al een jaar in huis, een paar weken gebruikt, maar dat kan ik nooit aantonen. Ik had juist het display in een zakje apart bewaard om krassen te voorkomen.
Nou ja, over die 25 Euro komen we ook wel weer heen. Ik ben blij dat de Amanero, die ik vandaag heb aangesloten, in 1 keer goed werkt
Wel een gedoe met al die getwiste draadjes, maar tot nu toe klinkt het volledig storingsvrij.
Nou ja, over die 25 Euro komen we ook wel weer heen. Ik ben blij dat de Amanero, die ik vandaag heb aangesloten, in 1 keer goed werkt
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De DAC draait!
Ik moet zeggen, naar 2 dagen luisteren mijn eerste geluidsindruk al heel positief uitpakt.
Het klinkt nu al erg fraai.
De Amanero USB heb ik nog niet op een aparte voeding aangesloten. Dat is uiteindelijk nog wel de bedoeling.
Ook ga ik de gebalanceerde uitgangen nog voorzien van CineMag uitgangs trafo's, zodat de DAC galvanisch is van de versterkers.
Ik moet zeggen, naar 2 dagen luisteren mijn eerste geluidsindruk al heel positief uitpakt.
Het klinkt nu al erg fraai.
De Amanero USB heb ik nog niet op een aparte voeding aangesloten. Dat is uiteindelijk nog wel de bedoeling.
Ook ga ik de gebalanceerde uitgangen nog voorzien van CineMag uitgangs trafo's, zodat de DAC galvanisch is van de versterkers.
