Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Mr Tube schreef:
daansan schreef:
Mr Tube,

Ik heb er nog zo eentje liggen, gebruik hem zelf niet.. Mag voor een zacht prijsje weg! Kan morgen de rekening - en type - van elpro even opzoeken als je wil.
Hebbes!
Mijn tang is ook binnen :D
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Ik verwacht nu ook ieder moment de behuizingen van HIFI2000 zodat de definitieve versie van mijn DAC kan worden opgebouwd, ik heb toch besloten om de DAC en VV ieder een eigen behuizing te geven. Deze worden dan 330mm breed zodat ze naast elkaar kunnen staan in mijn rack, een hele tijd had ik beide in een behuizing willen bouwen maar zie daar toch een paar nadelen aan.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door maikbike »

Ik heb vrouwen bij een kledingkast nog minder vaak van gedachten zien veranderen :rofl:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Mr Tube schreef:
Ik verwacht nu ook ieder moment de behuizingen van HIFI2000 zodat de definitieve versie van mijn DAC kan worden opgebouwd, ik heb toch besloten om de DAC en VV ieder een eigen behuizing te geven. Deze worden dan 330mm breed zodat ze naast elkaar kunnen staan in mijn rack, een hele tijd had ik beide in een behuizing willen bouwen maar zie daar toch een paar nadelen aan.
Welke nadelen zie jij dan? Toch aparte analoge VV?

Ander vraagje, hoe werk jij o.a. display in de front af?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

welke nadelen....

ten eerste van praktische aard, vind het toch mooier om de geheel analoge VV helemaal apart te houden. Verder denk ik aan een de gevoelige MM/MC ingang en de daaromheen liggende digitale meuk, ook niet ideaal. Dat wil niet zeggen dat het geheel in een behuizing niet zal werken, alles apart gevoed en goed afgeschermd moet gewoon goed gaan. Het is dus meer een strikt persoonlijke keuze dan een technische.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Hallo Knuisje,

Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt
De rode led brand ook wat feller.
Ik vermoed dat de voeding even zonder belasting heeft gedraaid. Ik heb de IRF9610 al vervangen, maar helaas geen resultaat.
Kan eventueel een ander fet of transistor defect geraakt zijn? Andere voeding werkt uitstekend.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

RNacoustics schreef:
Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt ...
Heb je al eens gecontroleerd of alle andere onderdelen (zoals weerstanden) op de correcte plaats zitten ?
RNacoustics schreef:
Ander vraagje, hoe werk jij o.a. display in de front af?
Afwerken met een stukje donkere plexi werkt erg mooi.
Heb ik toegepast naar idee van iemand anders in het bouwtopic !
Aan de achterkant van het frontje tot halve diepte boren + draad tappen en vastzetten met nylon schroefjes.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

BertDB schreef:
RNacoustics schreef:
Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt ...
Heb je al eens gecontroleerd of alle andere onderdelen (zoals weerstanden) op de correcte plaats zitten ?

Ja, vergeleken met de andere print. Zoek de ...... :mrgreen:
Kan niet direct de verschillen ontdekken.
RNacoustics schreef:
Ander vraagje, hoe werk jij o.a. display in de front af?
Afwerken met een stukje donkere plexi werkt erg mooi.
Heb ik toegepast naar idee van iemand anders in het bouwtopic !
Aan de achterkant van het frontje tot halve diepte boren + draad tappen en vastzetten met nylon schroefjes.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Heel fraai :goeie:
Heb je zelf het front (display + regelaar) gefreesd?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

je kan ook kijken hoe ik het heb opgelost:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=550
zie alle afbeeldingen op deze pagina

Edit: ik heb zelf een cnc-frees, dus voor mij niet zo ingewikkeld om de afwerking zelf te doen
Laatst gewijzigd door salautom op za 16 nov 2013, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Ik wist niet goed meer wie, maar het was dus Salautom die mij attent maakte op het plexiglas :goeie:

Mijn frontje is niet zelf gefreesd, daar heb ik eenvoudigweg de tools/budget niet voor.
Front en rear panel zijn gefreesd bij Schaeffer AG
Ze hebben een eigen tekenprogramma vanwaar je direct kunt zien hoeveel het kost. Erg handig !
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

RNacoustics schreef:
Hallo Knuisje,

Ik heb beide voedingen getest, echter is bij één van de voeding is de spanning t.b.v. AVCC te hoog. Ik kan hem niet lager krijgen dan 4 volt
De rode led brand ook wat feller.
Ik vermoed dat de voeding even zonder belasting heeft gedraaid. Ik heb de IRF9610 al vervangen, maar helaas geen resultaat.
Kan eventueel een ander fet of transistor defect geraakt zijn? Andere voeding werkt uitstekend.
Ik zou de schakeling op diverse punten doormeten en vergelijken met de goed werkende voeding.

edit: Het zou kunnen dat Q6-Q9 defect zijn geraakt.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Hier alvast een paar foto's van de aanbouw.
Kast heb ik via Ebay gevonden.
De Amanero USB boards zijn ook binnen.
Bijlagen
IMG_0423.jpg
IMG_0424.jpg
IMG_0425.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Handig zo'n kastje met een gat voor een display! Zijn de problemen met de voeding opgelost?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

knuisje schreef:
Zijn de problemen met de voeding opgelost?
Ja, Mr Tube heeft mij uit de brand geholpen, waarvoor mijn dank! :goeie: De BD140 zat verkeerd om foutje :rofl:

Ondertussen hebben ik bij een bedrijf de achterplaten nieuw laten maken en poedercoaten. De bestaande achterkantjes kon ik niet gebruiken.
Bijlagen
IMG_0432.jpg
IMG_0433.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

Als je de juiste gatmaat hebt gebruikt, kun je xlr's ook vanachter monteren. Ziet er dan een stuk minder plomp uit.


Enne...

ZWARTE SCHROEFJES!

:mrgreen:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

ds23man schreef:
Als je de juiste gatmaat hebt gebruikt, kun je xlr's ook vanachter monteren. Ziet er dan een stuk minder plomp uit.


Enne...

ZWARTE SCHROEFJES!

:mrgreen:
Ja, ik heb de juiste gatmaat gehanteerd. Ik zal kijken of e.a. past.
Bedankt voor de tip :goeie:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Ik vind de USB en Optische ingang wel erg dicht bij de net entree zitten, verder ziet het er mooi uit!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Mooi hoor, jammer dat je die tweede toslink niet meer kwijt kon. Waar is de xlr-ingang voor bedoeld?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

knuisje schreef:
Mooi hoor, jammer dat je die tweede toslink niet meer kwijt kon. Waar is de xlr-ingang voor bedoeld?
Die tweede Toslink wordt vervangen door een AES EBU ingang, er komt dus een interface van AES naar TTL welke weer op de print van OPTO ingang wordt aangesloten op de plek van ontbrekende ontbrekende toslink.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Aha! :kwijl:
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Ik heb nu dit op mijn display:
2014-01-22 14.22.23.jpg
Zou dit een defect aan het display zijn of moet ik het elders zoeken?
Spul heeft een paar maanden in de kast gelegen, en ik had het display afgekoppeld. Nu sluit ik hem weer aan en heb ik een streep in het display....
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Dat is helaas de display zelf.... ik denk een slechte verbinding tussen de display en het driverIC.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Misschien kun je hem nog ruilen bij de leverancier?
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bert003 »

Ik heb het ding al een jaar in huis, een paar weken gebruikt, maar dat kan ik nooit aantonen. Ik had juist het display in een zakje apart bewaard om krassen te voorkomen.

Nou ja, over die 25 Euro komen we ook wel weer heen. Ik ben blij dat de Amanero, die ik vandaag heb aangesloten, in 1 keer goed werkt :-) Wel een gedoe met al die getwiste draadjes, maar tot nu toe klinkt het volledig storingsvrij.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

De DAC draait!
Ik moet zeggen, naar 2 dagen luisteren mijn eerste geluidsindruk al heel positief uitpakt.
Het klinkt nu al erg fraai.
De Amanero USB heb ik nog niet op een aparte voeding aangesloten. Dat is uiteindelijk nog wel de bedoeling.
Ook ga ik de gebalanceerde uitgangen nog voorzien van CineMag uitgangs trafo's, zodat de DAC galvanisch is van de versterkers.
Bijlagen
IMG_0438.jpg
Plaats reactie